بازدید 11125
۶
پیمانه اقتصادی؛

از «پیامد گرانی ارز برای سفرهای داخلی» تا «احتمال دو برابر شدن قیمت جهانی طلا»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون خط و نشان انگلیس برای میلیاردرهای روس، هزینه معیشت ۹۶ کارگران امروز نهایی می‌شود، فقط ۵ درصد از سیگارها قاچاق هستند، ۹۵ سد کشور کمتر از ۴۰ درصد آب دارند، افزایش ۳۰ درصدی حرکت قطارهای باری از مرکز چین به اروپا، رشد دسته‌جمعی «تسه»ها در بازار اوراق مسکن و سرقت ۱۷۰ میلیون دلاری از یک صرافی صاحب نام ایتالیایی را در بر دارد.
کد خبر: ۷۷۳۳۹۳
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵ 12 February 2018

از «پیامد گرانی ارز برای سفرهای داخلی» تا «احتمال دو برابر شدن قیمت جهانی طلا»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون خط و نشان انگلیس برای میلیاردرهای روس، هزینه معیشت ۹۶ کارگران امروز نهایی می‌شود، فقط ۵ درصد از سیگارها قاچاق هستند، ۹۵ سد کشور کمتر از ۴۰ درصد آب دارند، افزایش ۳۰ درصدی حرکت قطارهای باری از مرکز چین به اروپا، رشد دسته‌جمعی «تسه»ها در بازار اوراق مسکن و سرقت ۱۷۰ میلیون دلاری از یک صرافی صاحب نام ایتالیایی  را در بر دارد.

 

خط و نشان انگلیس برای میلیاردرهای روس!

دولت بریتانیا در هفته ی جاری میلیاردرهای روس ساکن در بریتانیا که مظنون به دخیل بودن در فساد و پول شویی هستند را در غالب یک بیانیه تهدید کرد. به گفته ی بن والاس وزیر امنیت بریتانیا، در راستای اقدامات سختگیرانه ی این پادشاهی متحده علیه جرایم سازمان یافته  میلیاردرهای روس باید در خصوص زندگی اشرافی خود در بریتانیا توضیحاتی ارائه کنند. گفته می شود که مقامات بریتانیا ممکن است برخی اموال مشکوک متعلق به میلیاردرهای روس که ارزش آن ها به ۵۰،۰۰ پوند (۷۰،۵۶۵) دلار می رسد را ضبط کنند. در این خصوص، راشا تودی با جورج گالوی یکی از اعضای سابق پارلمان بریتانیا مصاحبه ای ترتیب داده و از او پرسیده که به چه دلیل مقامات بریتانیا زمانی که این میلیاردرهای روسی در سال ۱۹۹۰ به این پادشاهی متحده مهاجرت کردند در خصوص احتمال ارتکاب فساد توسط آنان هیچ گونه نگرانی ابراز نکردند. به گفته ی گالوی، دولت بریتانیا به خاطر شرایط سیاسی در سال ۱۹۹۰ در رژیم ''یلتسین'' با ورود گسترده ی سرمایه ی سرمایه داران روس موافق بود اما اکنون ''به طور منافقانه ای فقط به خاطر اینکه با دولت کنونی روسیه و به خصوص با شخص ولادیمیر پوتین مشکل دارد'' اقدام به اتخاذ سیاست های سختگیرانه علیه میلیاردرهای روس کرده است. 

هزینه معیشت ۹۶ کارگران امروز نهایی می‌شود

نماینده کارگران در کمیته دستمزد با اشاره به تعیین هزینه معیشت ۹۶ به عنوان معیاری برای تعیین دستمزد ۹۷ در جلسه روز دوشنبه، از راهکار جبران ۵ ساله فاصله دستمزد تا معیشت خبر داد. فرامرز توفیقی با اشاره به تشکیل جلسه کارگروه مشترک دستمزد ۹۷ با حضور نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت در روز دوشنبه (۲۳ بهمن) در ادامه سلسله جلسات کارگروه دستمزد گفت: اقلام سبد معیشت در سال گذشته تعیین شده بود و همین اقلام نیز به عنوان سبد موثر در معیشت مورد پذیرش سه گروه کارگری، کارفرمایی و دولت قرار دارند. وی با یادآوری تعیین هزینه معیشت ۲ میلیون و ۴۸۹ هزار تومانی در سال گذشته و تصویب این میزان در شورای عالی کار برای نخستین بار ادامه داد: قرار است در جلسه روز دوشنبه با حضور نمایندگان سه گروه کارگری، کارفرمایی و دولت، هزینه معیشت برای سال ۹۶ بر اساس تاثیرات نرخ تورم به روز رسانی شود. /مهر

پیامد گرانی ارز برای سفرهای داخلی

براساس مطالعات انجام شده واقعی شدن نرخ ارز در کشورها و به تعبیری کاهش ارزش پول آنها، در جذب گردشگران ورودی بین‌المللی موثر است؛ زیرا بهای خدمات ارائه‌شده در آن کشور را کاهش می‌دهد و می‌تواند موجب افزایش تقاضای خارجی‌ها شود. از سوی دیگر، این اتفاق می‌تواند حجم سفرهای خروجی را نیز واقعی کند و توجه‌ها را به سفرهای داخلی بیشتر جلب کند. این در حالی است که چندی پیش رئیس سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری کشور در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد گفته بود: «زمانی که دلار در برابر ریال افزایش می‌یابد، گرچه قیمت تورهای ورودی کاهش پیدا می‌کند اما باعث گرانی سفرهای داخلی می‌شود.» اما با توجه به اینکه قیمت، تقاضا را متاثر می‌کند چنین ادعایی با بررسی تجربه‌های جهانی مانند کشور هند درست به نظر نمی‌رسد. در واقع به نظر می‌رسد کاهش ارزش پول یک کشور، قدرت خرید و توان سفر به خارج از مرزهای آن کشور و استفاده از خدمات کشورهای دیگر را گران و به‌عنوان عاملی بازدارنده و کاهنده برای سفر به خارج عمل می‌کند. از سوی دیگر با توجه به اینکه سفر داخلی می‌تواند جانشینی برای سفر خارجی باشد، از سوی بسیاری از شهروندان یک کشور جایگزین می‌شود.

فقط ۵ درصد از سیگارها قاچاق هستند

معاون مدیرکل مبارزه با قاچاق کالاهای هدف گفت: در حال حاضر ۹۰ درصد سهم بازار سیگار از طریق تولید داخل، پنج درصد از مجرای واردات و پنج درصد باقیمانده به شکل قاچاق تأمین می­‌شود. به گزارش ایسنا، بر اساس آخرین آمار، تعداد واحدهای حقیقی و حقوقی توزیع‌کننده محصولات دخانی ۱۲۵۶ مورد در سطح استانی و سراسری است.به گزارش ایسنا، بر اساس آخرین آمار، تعداد واحدهای حقیقی و حقوقی توزیع‌کننده محصولات دخانی ۱۲۵۶ مورد در سطح استانی و سراسری است. تعداد واحدهای تولیدکننده دخانی در پایان سال جاری در بخش سیگار ۱۶ و در بخش تنباکو ۲۷ مورد بوده که جمعا به تعداد ۴۳ واحد فعال در این حوزه می‌رسد. این در حالی است که تعداد واحدهای تولیدی در مدت مشابه سال گذشته ۳۲ مورد بوده است. نکته دیگر آنکه طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت مالیات بر دخانیات در تمام کشورها باید تا ۷۰ درصد افزایش یابد تا میزان مصرف آن کاهش پیدا کند، اما ایران هنوز موفق به اجرای این توصیه نشده است.

۹۵ سد کشور کمتر از ۴۰ درصد آب دارند

بر اساس ارزیابی صورت گرفته از ابتدای سال آبی (ابتدای مهرماه) تا 18 بهمن‌ماه حجم ذخیره آب 177 سد بزرگ موجود در 6 حوضه آبریز دریای خزر، خلیج فارس، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، هامون و سرخس 20.27  میلیارد مترمکعب است. هم اکنون 41 درصد مخازن سدهای یاد شده پر است و ورودی به آن‌ها نیز 34 درصد، خروجی آن‌ها 11 درصد و حجم آب ذخیره شده در مخازن 15 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. از میان 177 سد بزرگ موجود در این 6 حوضه آبریز 95 سد از جمله سدهای دز، بانه، سفیدرود، لار، زاینده‌رود، ساوه و ملاصدرا همچنان کمتر از 40 درصد آب ذخیره شده دارند. در حال حاضر حجم ذخیره کنونی آب درسدهای پنجگانه استان تهران (لار، طالقان، امیرکبیر، لتیان و ماملو) 558 میلیون مترمکعب بوده و 30 درصد حجم این سدها نیز پر است. به نقل از تسنیم، بررسی این اعداد و ارقام حکایت از کاهش چهار درصدی حجم مخازن سدهای پنجگانه استان تهران نسبت مدت مشابه سال گذشته دارد.

افزایش ۳۰ درصدی حرکت قطارهای باری از مرکز چین به اروپا

شرکت مجری خطوط ریلی شهر ووهان در مرکز چین به اروپا از افزایش ۳۰ درصدی تعداد قطارهای باری این مسیر در سال ۲۰۱۸ خبر داد. به گفته این شرکت، انتظار می رود حدود ۵۰۰ قطار باری در سال ۲۰۱۸ از ووهان به اروپا حرکت کنند. این در حالی است که سال گذشته ۳۷۷ قطار از این شهر به اروپا حرکت کرد. این شرکت اعلام کرده است که قصد دارد مسیرهای جدیدی از شهر ووهان به کشورهای اوکراین، ترکیه و ایران نیز راه اندازی نماید. به طور کلی، در سال های اخیر خدمات ریلی بین ۲۸ شهر چین و ۲۹ شهر در ۱۱ کشور اروپایی برقرار شده است. از زمان آغاز به کار این خطوط ریلی در سال ۲۰۱۱ تا کنون، قطارهای باری بیش از ۴۰۰۰ سفر بین شهرهای چین و اروپا انجام داده اند. جزئیات بیشتر

رشد دسته‌جمعی «تسه»ها در بازار اوراق مسکن

اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد 2/ 1 درصدی به قیمت 72 هزار و 51 تومان معامله شدند. پس از روند کم‌نوسان «تسه»ها در میانگین 71 هزار و 900 تومانی در بهمن، روز شنبه اکثر اوراق تسهیلات مسکن بالاتر از 72 هزار تومان قرار گرفتند. با وجود روند کم‌نوسان «تسه»ها در سطح 73 تا 78 هزار تومان از ابتدای مهر، کاهش تدریجی تقاضا قیمت اوراق تسهیلات مسکن را در بهمن زیر سطح 72 هزار تومان قرار داد. نزدیک شدن به پایان سال می‌تواند تقاضای «تسه»ها را افزایش دهد. با وجود روند کم‌نوسان اوراق، در ماه‌های آذر و دی تشدید نوسانات بازار مسکن رقم خورد. میانگین قیمت مسکن تهران در دی، 7/ 16 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشت. اعلام مدیر عامل بانک مسکن از عدم توازن منابع و مصارف صندوق یکم و رشد قیمت مسکن می‌تواند تقاضای مصرفی مسکن را کاهش دهد.

سرقت ۱۷۰ میلیون دلاری از یک صرافی صاحب نام ایتالیایی

ظرف کمتر از یک ماه اخیر دومین سرقت بزرگ از صرافی های ارز رمزنگار کلید خورد و این بار هکرها موفق به خالی کردن کیف های الکترونیکی ارزهای دیجیتال از یک صرافی در ایتالیا شدند. در همین حال صرافی «بیت گریل» در ایتالیا اعلام کرد که هکرها به ارزش ۱۷۰ میلیون دلار از ارزهای رمزنگار Nano این صرافی را که در قالب ۱۷ میلیون ژتون بود را به سرقت برده اند. در حال حاضر این صرافی تمامی برداشت ها و سپرده ها را به حالت تعلیق درآورده است. بر پایه این گزارش ۲ هفته پیش هکرها ۵۳۰ میلیون دلار ارز رمزنگار را از صرافی «کوین چک» توکیو ژاپن به سرقت برده بودند. همچنین در ماه دسامبر سال گذشته میلادی هم یک سرقت ۷۰ میلیون دلاری از صرافی «نایس هاش» ارز رمزنگار کره جنوبی گزارش شده است.

احتمال دو برابر شدن قیمت جهانی طلا

جسی فلدر تحلیلگر سابق موسسه سرمایه گذاری "بیر استرزنس" گفته است: شرایط فعلی بازار و قیمت طلا نشان می دهد که این فلز گرانبها برای یک صعود چشمگیر آماده می شود و به نظر من این احتمال وجود دارد که قیمت طلا دو برابر شود. بر اساس این گزارش وی تصریح کرد: به نظر من طلا در شرایط کنونی جذابیت زیادی برای سرمایه گذاران بین المللی دارد. بررسی نمودارهای آماری و تکنیکال نشان می دهد که قیمت طلا می تواند به روند صعودی ادامه داده و تا 1650 دلار در هر اونس افزایش یابد. این در شرایطی است که شاخص صنعتی دوجونز در بورس وال استریت آمریکا طی روزهای اخیر با افت شدیدی روبرو شده است. این شاخص از ابتدای فوریه تاکنون 9 درصد کاهش داشته است. این تحلیلگر اقتصادی افزود: یک رابطه کاملا معنادار بین شاخص سهام بورس آمریکا و قیمت جهانی طلا در 6 سال گذشته وجود داشته است. به نظر می رسد افت بیشتر شاخص سهام آمریکا در نهایت به نفع قیمت جهانی طلا خواهد بود. به اعتقاد فلدر قیمت طلا در مقایسه با ارزش سهام در بازار آمریکا نسبت به سال 2001 میلادی ارزان تر شده است. فلدر بر این باور است که اگر طلا بتواند سطح حمایتی 1300 دلاری را طی ماه های آینده حفظ کند، این احتمال وجود دارد که قیمت این فلز گرانبها به زودی با رشد فزاینده ای روبرو شود. بر اساس گزارش سایت طلا، به نظر می رسد نوسانات ارزش دلار آمریکا و سیاست های پولی فدرال رزرو نیز تاثیر مهمی بر روند نوسانات قیمت طلا در کوتاه مدت خواهد داشت .

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۶
گرانی کنترل نشده ارز اصلاً خوب نيست و هيچ توجيهی ندارد. گرانی ارز، دارايی ايرانیان را کاهش می دهد، جیب عده ای دلال را پر کرده و فاصله طبقاتی را بيشتر می کند. گرانی ارز نهایتا بر روی قیمت تمام کالاها اثر می گذارد و درآمد خانوار را به سوی اقلام گران شده ضروری می برد و سفر تفریحی همواره در آخرين اولويت خواهد بود.
بنده روزی که قیمت دلار به ده هزار تومان رسید خدمت حکومت جمهوری اسلامی درود و تهنیت می فرستم بخاطر این دستاورد بزرگ
دوشنبه 23 بهمن :
دلار آمریکا 4850 تومان !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
وقت گذاشتن برای نظر دادن به تابناک اشتباه است. تا حالا چند نظر دادم و اين نفرت انگيز است که گروهی خودشان را بالاسر فرض کنند.
طلا الان هم دو برابر شده منتهی تو ایران
بهترین روش برای جمع اوری ریال های مردم و کم کردن حجم نقدینگی. 100دلار 500هزارتومان خیلی گران است خیلی
هر چی سود بانکها دادن همه را پس گرفتند 25 درصد هم ارزش کل ریال کم کرده همش سود برای بانک مرکزی و اداره مالیات برنده 2 سر سود
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر