بازدید 4968
۱

بازی دو سر باخت "سامسونگ" با ایران

با عدم اعطای تلفن‌های همراه سامسونگ به ورزشکاران ایرانی شرکت‌کننده در المپیک زمستانی ۲۰۱۸ پیونگ چانگ که با موج اعتراضی و تهدیدآمیز مسئولان ایرانی همراه شد، این شرکت کره‌ای توپ را به زمین کمیته بین‌المللی المپیک انداخت.
کد خبر: ۷۷۲۵۸۱
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۵ 08 February 2018

با عدم اعطای تلفن‌های همراه سامسونگ به ورزشکاران ایرانی شرکت‌کننده در المپیک زمستانی ۲۰۱۸ پیونگ چانگ که با موج اعتراضی و تهدیدآمیز مسئولان ایرانی همراه شد، این شرکت کره‌ای توپ را به زمین کمیته بین‌المللی المپیک انداخت.

به گزارش ایسنا، پس از اعلام خبر عدم اعطای تلفن‌های همراه شرکت سامسونگ به ورزشکاران ایرانی و نیز کره شمالی شرکت‌کننده در رقابت‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۸ پیونگ چانگ، خبرها حاکی از این بود که این اقدام توسط شرکت کره‌ای صورت گرفته است، مساله‌ای که در ادامه و با موج اعتراضی و تهدیدآمیز توسط مسئولان ایرانی توسط این شرکت رد شده و اعلام کرد که کمیته بین‌المللی المپیک مسئول پخش گوشی‌های تلفن همراه بوده است.

وزارت خارجه ایران در پی این اقدام شرکت سامسونگ اعلام کرد که در صورت عدم عذرخواهی شرکت‌ مذکور این اتفاق بر روابط تجاری سامسونگ با ایران تاثیرگذار خواهد بود. این در حالی است که تاکنون هیچ توضیحی در خصوص امتناع از اعطای گوشی‌های تلفن همراه سامسونگ به ورزشکاران ایرانی شرکت‌کننده در رقابت‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۸ پیونگ چانگ توسط کمیته بین‌المللی المپیک ارائه نشده است.

باید خاطرنشان کرد که رضا صالحی امیری ـ رییس کمیته ملی المپیک ایران ـ بلافاصله پس از این اتفاق با انتقاد از رفتار تبعیض‌آمیز شرکت سامسونگ در امتناع از اعطای گوشی‌های هدیه به ورزشکاران ایرانی و کره شمالی با توجیه تحریم‌های سازمان ملل دستور خرید گوشی و همچنین دلجویی از ورزشکاران اعزامی کشورمان را صادر کرد. همچنین اعلام شد که پیگیری‌های لازم جهت برخورد کمیته بین‌المللی المپیک با این رفتار غیرحرفه‌ای و ناقض منشور المپیک که متناقض با روح المپیک است مدنظر قرار می‌گیرد.

این در حالی است که در پی اقدام غیراخلاقی و غیرورزشی صورت گرفته، سفیر کره جنوبی به وزارت امور خارجه ایران احضار شد و در این دیدار مراتب اعتراض شدید وزارت امور خارجه و جمهوری اسلامی ایران نسبت به رفتار غیراخلاقی و مغایر با روح حاکم بر بازی‌های المپیک که شعار خود را ورای رنگ، دین، نژاد و سیاست قرار داده به سفیر کره جنوبی اعلام و تهدید شد که اگر شرکت سامسونگ مراتب عذرخواهی خود را از این اقدام نابخردانه اعلام نکند، این موضوع شدیدا بر روابط تجاری شرکت سامسونگ با جمهوری اسلامی ایران تاثیر خواهد گذاشت.

سفیر کره جنوبی نیز ضمن ابراز تاسف فراوان در این دیدار اعلام کرده که طی تماس‌های مکرر با مقامات ذیربط در وزارت امور خارجه و دولت کره جنوبی و شرکت سامسونگ، موضوع را به دلیل اهمیت و حساسیت دنبال کرده و طبق اظهارات مقامات رسمی دولت کره جنوبی و شرکت سامسونگ، هیچگونه دخالتی در بروز این سوء تفاهم و توزیع اقلام اهدایی به عنوان اسپانسر این بازی‌ها نداشتند.

همچنین محمدجواد ظریف ـ وزیر امور خارجه کشورمان ـ پس از اقدام غیراخلاقی صورت گرفته در عدم گوشی سامسونگ به ورزشکاران ایرانی در جریان برگزاری المپیک زمستانی در کره جنوبی در جلسه‌ای به سفیر کره جنوبی در تهران اعلام کرده که اگر کره‌ای‌ها تا پایان امروز این اقدام خود را جبران نکنند گوشی خود را که سامسونگ است تغییر خواهد داد.

همچنین در گزارش نیویورک تایمز، به احتمال بکارگیری از گوشی‌های هوشمند به منظور استفاده از اپلیکیشن‌های نظامی اشاره شده که می‌تواند یکی از دلایل داده نشدن این گوشی‌ها به ورزشکاران دو کشور ایران و کره شمالی باشد.

علاوه بر این، وزارت ورزش و جوانان نیز در بیانیه‌ای رفتار توهین‌آمیز صورت گرفته نسبت به ورزشکاران ایرانی حاضر در بازی‌های المپیک زمستانی را محکوم کرد و در بیانیه‌ای اعلام کرد که اقدام غیراخلاقی و مغایر با ارزش‌های انسانی و منشور المپیک توسط شرکت سامسونگ در عدم اعطای هدایای در نظر گرفته شده برای ورزشکاران ایرانی حاضر در المپیک زمستانی پیونگ چانگ مایه تاسف فراوان است.

بهرام رادان نیز به عنوان مشعل‌دار المپیک زمستانی و سفیر سامسونگ در پستی اینستاگرامی اعلام کرد که "در پی رفتار زشت کمیته برگزاری المپیک زمستانی پیونگ چانگ با ورزشکاران کشورمان موضوع را از دفتر شرکت سامسونگ پیگیر شدم".

این بازیگر سینما اعلام کرد که در جواب وی آمده است: " سامسونگ به عنوان حامی برگزاری المپیک برای تمامی ورزشکاران گوشی نوت ۸ تحویل کمیته جهانی المپیک قرار داده بود. کمیته برگزاری به دلیل تحریم سازمان ملل از تحویل گوشی به نمایندگان دو کشور کره شمالی و ایران سر باز زده است. سامسونگ در این رابطه تصمیم‌گیر نبوده و تنها نقش تامین‌کننده هدیه را داشته و برای تمامی ورزشکاران گوشی تحویل کمیته برگزاری داده و موضوع در دست بررسی است".

اما در آخرین خبرهای منتشر شده شرکت سامسونگ اعلام کرد که هیچ توضیحی برای داده نشدن گوشی‌های سامسونگ به ورزشکاران ایرانی ندارد، زیرا کمیته بین‌المللی المپیک مسئول پخش گوشی‌ها بوده است. همچنین کمیته بین‌المللی المپیک پس از اتفاقات صورت گرفته اعلام کرد که گوشی‌های همراه شرکت سامسونگ در اختیار ورزشکاران ایرانی نیز قرار خواهد گرفت.

کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کرد گوشی موبایل در اختیار همه ورزشکاران کلیه کشورهای شرکت‌کننده در المپیک زمستانی ۲۰۱۸ پیونگ چانگ قرار خواهد گرفت و ایرانی‌ها می‌توانند گوشی‌ها را نگه دارند در صورتی که این موضوع برای ورزشکاران کره شمالی امکان‌پذیر نخواهد بود؛ هرچند صالحی امیری اعلام کرده تا زمانی که از ورزشکاران ایرانی عذرخواهی نشود آنها گوشی‌های هدیه را قبول نمی کنند.

۲۲ ورزشکار از کره شمالی و چهار ورزشکار از ایران در بازی‌های المپیک زمستانی حضور دارند و از سال ۱۹۹۷ تاکنون سامسونگ به مسئولان و ورزشکارانی که در المپیک شرکت می‌کنند گوشی‌های تلفن همراه هدیه داده است. پیش از این مشخص شده بود که کره شمالی این دستگاه‌ها را از ورزشکاران خود می‌گیرد و استفاده از جی‌پی‌اس و اینترنت را بر روی این گوشی‌ها قدغن می‌کند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حداقل يك سال تحريم بشودكه روي ايراني حساب كنن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر