بازدید 12133

با این وضعیت مدیریت بحران، همان بهتر که برف و باران نبارد!

مردم استان تهران و استان های همجوار در این بازه زمانی، ترکیبی از  اضطراب و خوشحالی را تجربه کردند. خوشحالی برای بارش برف که تضمینی برای کاهش بحران آب  است و اضطراب به دلیل خسارت هایی که به شهروندان تحمیل شد؛ وضعیتی که البته اگر مدیریت مطلوب و منسجمی در جریان بود، قطعاً جز خوشحالی چیز دیگری به همراه نداشت.
کد خبر: ۷۶۸۹۶۱
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۱ 28 January 2018

 با این وضعیت مدیریت بحران، همان بهتر که برف و باران نبارد!پس از گذشت هفته های گرم و خشک و عدم بارش قابل ذکر در استان تهران، طی 24 ساعت گذشته بارش شدید برف و بوران در حالی شروع شد که زنجیره ای از مشکلات مختلف شهروندان تهرانی را گرفتار خود کرد؛ مشکلاتی که در بستر بی توجهی مدیران ارشد شهری و استانی در برخی موارد به بحران بدل شد و زندگی هزاران خانوار ایرانی را برای ساعت ها مختل کرد.

به گزارش «تابناک»؛ بارش شدید برف در استان تهران و مناطق همجوار به رغم خبرهای خوشایندی که در رابطه با افزایش میانگین بارش ها و بالا رفتن سطح آب پشت شدها به همراه داشت، نشانه هایی از یک بیماری قدیمی در ساختار مدیریتی کشور را برملا کرد که گویا با تغییر مدیران و گذر زمان نیز بهبودی برای آنها نمی توان متصور شد.

از شب گذشته و به محض آغاز بارش برف در اکثر نقاط استان تهران، افزایش حجم ترافیک، افزایش حجم تصادفات رانندگی، لغزنده شدن جاده های درون شهری و برون شهری، مسدود شدن برخی از بزرگراه های مهم استان و در راه ماندن هزاران شهروند نیز آغاز شد.

همزمان با تشدید بارش برف و افزایش سطح نشست آن روی زمین، یخ بندان جاده ها، توقف خودروهای عبوری در جاده ها و اتمام سوخت آنها نیز از جمله پیامدهای نامطلوبی بود که به لطف فضای مجازی و ابزارهای جدید اطلاع رسانی به سرعت در سطح جامعه گسترش یافت.

لغو پروازهای داخلی و خارجی و بلاتکلیفی مسافرانی که از مدت ها قبل بلیت پرواز خود را خریداری کرده بودند، توقف حرکت قطارهای مسافربری، کاهش میزان خدمات حمل و نقل عمومی و خصوصی در سطح شهر تهران و روند بسیار کند بازگشایی جاده های بین شهری، از جمله مسائلی بود که ظرف چند ساعت گذشته زندگی بسیاری از شهروندان را برای ساعت ها مختل کرد.

خدمات رسانی ضعیف در کوچه های شهر تهران و تمرکز نیروهای خدماتی ستاد برف روبی شهرداری بر خیابان های اصلی، عملاً امکان استفاده از خودروهای شخصی و نیز پیاده روی در کوچه ها را برای بسیاری از شهروندان با مشکل مواجه کرد.

در این بین وضعیت بزرگراه هایی مثل آزادراه تهران-کرج، تهران-ساوه، قزوین-تهران و قم تهران نیز تعریفی نداشت و تلاش های ضعیف سازمان راهداری در عملیات برف روبی به موقع جاده ها موجب شد تا هزاران شهروند در این جاده ها برای ساعت های متوالی گرفتار برف و بوران شوند؛ شهروندانی که به دلیل اتمام سوخت خودرو سیستم گرمایشی مناسبی نیز نداشتند و در مجموع ساعات سختی را متحمل شدند.

اوضاع نابسامان اطلاع رسانی فرودگاه های مهرآباد و امام خمینی (ره) در کنار مسدود شدن مسیر تهران به فرودگاه امام از دیگر مشکلات قابل تأملی بود که تحت تأثیر مدیریت ضعیف مسئولان بروز کرد و خساراتش مستقیم متوجه شهروندان شد.

در این شرایط و در حالی که متولیان اجرایی استان تهران، میزان بالای بارندگی در کنار ناگهانی بودن آن را عامل اصلی بروز مشکل معرفی کردند و ضمن دعوت شهروندان به صبوری آنها را به کمک طلبیدند، رئیس مرکز ملی مدیریت بحران سازمان هواشناسی از اطلاع رسانی بارش برف و شرایط کنونی آن هم در اواسط هفته گذشته خبر داد و توجیه ناکارآمدها را بنا به دلایلی مثل غافلگیری بی معنی توصیف کرد.

آنچه در ساعت های گذشته بر شهروندان تهرانی و استان همجوار نظیر قم، قزوین و کرج رفت، نشان داد که به واسطه این حجم از بحران های زنجیره ای باید پذیرفت که نیروهای خدماتی و مرتبط با شرایط بحرانی به میزان زیادی از آمادگی کامل فاصله داشتند.

تحت هیچ شرایطی حتی بارش شدید برف و باران نمی توان پذیرفت که هزاران شهروند تنها در مسیر تهران تا فرودگاه اسیر شوند و هیچ گونه ساز و کار مشخصی از قبیل برنامه ریزی و اقدام برای حل مشکل آنها نباشد!

تحت هیچ شرایطی نمی توان پذیرفت که ستاد برف روبی استان و شهر تهران که در تمام مدت سال کاری ندارند و تنها بازه زمانی نمایش توانمندی آنها چنین شرایطی است، در اینگونه مواقع منفعل، ضعیف و ناتوان ظاهر شوند!

شکستن تعداد زیادی از درختان سطح شهر تهران، آن هم در شرایطی که نهادهای عریض و طویلی برای نظارت و مدیریت فضای سبز شهر تهران با بودجه های میلیاردی وجود دارد و می توانستند در سال نسبت به هرس شاخ و برگ اضافی درختان اقدام کنند، اصلاً قابل قبول نیست؛ وضعیتی اسفناک که با درخواست مدیران شهری برای ورود به موضوع و تکاندن برف از شاخه های درختان اسفناک تر نیز خواهد شد. چرا که به زعم بسیاری از کارشناسان حتی اگر نیازی به تکاندن برف درختان باشد این موضوع از توان و تخصص شهروندان عادی خارج است.

بی نظمی در زمان و مسیر حرکت قطارهای مسافربری که مدیران ارشدش در شهر تهران مستقر هستند و در صورت سرویس دهی مناسب به مسیرها مشکلی در آن پیش نخواهد آمد، مشکل دیگری بود که در ساعات گذشته بروز کرد و نشان داد که حتی یکی از مطمئن ترین و امن ترین شیوه های حمل و نقل و جابجایی مسافر و کالا نیز می تواند تحت تأثیر مدیریت ضعیف با مشکل مواجه شود.

وضعیتی که به آن اشاره شد و ناشی از مدیریت ناصحیح بحران بود، در زمان بارش برف و بوران بسیاری را به ستوه آورد تا جملاتی را بر زبان بیاورند و بر اساس آن ترجیح بدهند که برف و بارانی در کار نباشد، اما شرایط مشکل آفرین نیز ایجاد نشود.

بنا بر آنچه در ساعات گذشته رخ داد، مردم استان تهران و استان های همجوار در این بازه زمانی ترکیبی از اضطراب و خوشحالی را در کنار هم تجربه کردند. خوشحالی به خاطر بارش برفی که می تواند تضمینی برای کاهش بحران آب باشد و اضطرابی که از خسارات تحمیل شده به شهر و استان حکایت دارد؛ وضعیتی که البته اگر مدیریت مطلوب و منسجمی در جریان بود، قطعاً جز خوشحالی چیز دیگری به همراه نداشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳۷
انتشار یافته: ۴۱
اینا که تقصیر دولت قبل و قالیباف است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
با نمک
سلام
این اتفاق یکبار هم در اتوبان شهید همت رخ داد. ولی حقیقتا نباید از اصل موضوع تعهد کاری فرار کنیم در واقع کمی به هم نوع خود بی توجه شده ایم . قبلا هم گفتم با عرض پوزش با لیاقت ۲ میلی متر باران و یا برف را نداریم چطور میخواهیم ۳۰ سانتیمتر برف را مدیریت کنیم.
چرا اینقدر منفی باف هستین سایت وزین تابناک؟ بسه دیگه، والا من آرزو به دلم ماند یک تیتر امیدبخش در سایت شما بخوانم
شما برو بشو مدیر بحران، ببینیم چی کار می کنین...
خدا کنه خدا به حرف شما نباشه، یعنی چه همان بهتر برف و باران نباران، قبل از تیتر زدن کمی سخنتان را مزه مزه کنید
ما دچار یک از کارافتادگی ساختاری به دلیل بی تفاوتیهای شغلی و رفتاری شدیم مهم تغییر مدیریت و این حرفا نیست جامعه نسبت به پذیرش مسئولیت اجتماعی و رفتاری دچار رخوت و سستی شده . برایمان دیگه اهمیت ندارد 9 ساعت مردم در بزرگراه تهران _ قم اسیر شوند. درختان بشکنند . مردم از زندگی سقط شوند باور کنید کار ساختار اجرایی از بیماری گذشته به مرگ دچار شده است !
ترامپ می گفت کره زمین خیلی بزرگتر از ان است که بشر بتواند اب و هوای ان را به صورت اساسی تغییر دهد. امسال امریکا و کانادا و روسیه در برف و سرما تمام رکوردهای ثبت شده در تاریخ را شکستند. در ایران هم علیرغم اوایل فصل سرد چند سال بود چنین برفی نیامده بود. پیمان اب و هوایی پاریس تلاشی از سود سیاستمداران اروپا برای خروج نفت و گاز به نفع انرژی های نو بود که شرکتهای اروپایی بیشترین سود را از گشترش ان می برند!

ایا این خشکسالیها و یا تغییرات اب و هوایی فقط در این چند سال تاریخ بشر بوده؟ تاریخ چند هزار ساله ایران و خاورمیانه مملو از داستانهای خشکسالی و تر سالی ست. در دنیا هم چنین است. هیچ چیز جدیدی نیست. ولی انچه مثلا برای ایران و در دنیا جدید است این است که مثلا ما در 60 سال پیش که ثبت سازمان هواشناسی داشتیم همین قدر بارش داشتیم ولی جمیعت ایران 14 میلیون بوده که 85 درصد روستایی بودند و کل اماکن مسکونی شهرهای ایران به زحمت به 100 هزار می رسیده که حتی یکی از انها لوله کشی اب و در نتیجه حمام و.. نداشتند و بیشتر انها در ماه یکبار به حمام می رفتند. ولی حالا ما 80 میلیون جمیعت و 25 میلیون خانه وهمه هم اب لوله کشی ودوش اب و برخی استخر دارند ومردم هم هر روز یا در هفته چند بار دوش می گیرند. حالا مصارف اب کشاورزی و صنعتی چند ده برابر شده و یا در بیابانهای یزد و اصفهان و.. ما کارخانه های بسیار پر مصرف فولاد و ذوب اهن و نیروگاه بخار و... زدیم و اسم ان را پیشرفت گذاشتیم بماند. خلاصه اینکه بارش ایران و دنیا اصلا کم نشده انچه زیاد شده مصرف است. رد ایران به راحتی 50 برابر 50 سال پیش مصرف اب داریم ولی بارش همان است که بود. اقلیم تغییر نکرده مصرف و اخبار این مشکلات بسیار زیاد شده!
شهردار تهران فرموده :مشکلی نداشتیم جز تردد و رفت و آمد!

ما هم اضاف می کنیم:

رئیس بانک مرکزی: مشکلی نداریم جز سقوط ۳۰ درصدی ارزش ریال که از مسئولین هواشناسی می خواهیم ان را حل کنند!

دولت ونزوئلا: مشکلی ندارینم جز تورم چند هزار درصدی و فقر عموم مردم. انهم به دلیل مدیریت ترامپ به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا است!

و....
لطفا تیترتان را عوض کنید آقای محترم
کی گفته نباره بهتره؟ مدیریت که هیچ وقت نداشتین حداقل اینجوری اب گیر ملت میاد
چرا شما قبول نداريد كه مردم هم ميشه مقصر باشند؟؟؟؟چرا بايد هميشه به دنبال مقصر در بين مسولان باشيم؟؟يعني كسانيكه ميدانستند برف مياد و48ساعت قبل از طريق رسانه هاي عمومي و مجازي اطلاع رساني شده بود ولي بازهم بي توجه زنجير نداشتند ودراتوبانها باعث راه بندان شدند شما ميگيد نه مسئولين مقصرهيتند بايد از طريق هوافضا بنزين مياوردند وزنجيرچرخ پخش ميكردند!! و مسولين بايد جلو شكستن درختان را ميگرفتند و اجازه نميدادند تا برق قطع شود ! لطفا اينقدر توقعات مردم را بالانبريد اين همه نيروهاي راهداري انتظامي و امدادرساني ونظامي شبانه روز فعاليت كردند ولي شما انكار ميكنيد!
امروز میدان انقلاب فاجعه بود.دهها نفر زیر سرما و برف .نه تاکسی و نه اتوبوس.هیچ ماشین برف روبی داخل خیابونها دیده نمیشد
می شود به جای آرزو و نحسی کردن ،خدا را بابت این بارش شکر گویید!!!!
مدیریت بحران یا بحران مدیریت
چه انتظاری داریدبه این نوع مدیریت عادت کرده ایم بحران مساوی است باتعطیلی کشور
بابا همه جای دنیا همینه، مردم هم باید رعایت و همکاری کنند. طرف با پراید لاستیک صاف در می آید بعد می گوید چرا تصادف کردم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
لایک .
هر دولتی که سر کار بیاید یک سری تغییرات در سطح مدیریت کلان می دهد در حالی که بدنه مدیریت اجرایی به لختی و بخورو بخواب عادت کرده است. و به این سادگی قابل اصلاح نیست. و مردم هم این را پذیرفته اند چون درصد بالایی خودشان هم بر سر سفره گسترده دولت نشسته اند.
حالا قدر قالیباف رو میفهمن مردم
۵ سانت برف آمد پایتخت تعطیل برق نصف تهران قطع و تمام مدارس و حتی دانشگاهها تعطیل و دو فرودکاه بین المللی پایتخت تعطیل شد.
به علاوه تمام راههای دسترسی به پایتخت از غرب شمال و جنوب و شرق هم بسته شد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
تشریف بیارین داخل دم در خوب نیست .
ولی این برف یه کاسه ای زیر نیم کاشه هستش توده بارشی تازه نفس منطقه ی مثل کردستان و اذربایجان 5سانت میباره بعد تو تهران و قم نیم متر احتمال فراوان ابرهارو اونجا باروری کردن
ما در عادی ترین حالت شرایطمون بحرانیه خدا نکنه بحران پیش بیاد مثالش آنتن موبایل،شبکه شتاب بین بانکی،و...
مردم به این وضع عادت کرده اند، برف و بارانی که آمدن و نیامدنش بلاست، البته نیامدن باعث خشکسالی و آمدن ده ها مشکل فراتر از خشکسالی.
و مدیرانی که در آن واحد تصمیم میگیرند، یعنی در روز برفی ۷ صبح اعلام میکنند که ساعت کار دو ساعت با تاخیر شروع میشود، غافل از اینکه کارگران و کارمندان در روز برفی باید ۵ صبح بیرون بزنند تا حداقل سرپایی جایی در مترو برای خود دست و پا کنند.
و در آخر کوچه و خیابان های فرعی پایتخت که هنوز برف روبی نشده و عملا خودروهای شخصی هم تا چند روز قادر به بیرون آمدن نخواهند بود و مردم باید از وسایل نقلیه عمومی فلج و زمینگیر استفاده نمایند که خود باعث کم شدن آستانه تحمل مردم خواهد شد .
کاش مدیران شهری فکری فکر مردم بودند.
بهتره در کنار این کمبودهای جدی از بهبودها هم میگفتین
خسته کننده است که ادم فقط اخبار بد بشنوه
از گازی که امسال با وجود برودت زیاد پایدار موند،از گسترش شبکه اینترنت تو جاده ها
به این نکته بهتره توجه کنیم کشور ما میزان بارش برفش سال هاست کاهش پیدا کرده
در امریکا هم مناطقی که بارش کم دارن با بارش زیاد دارن سطح خدمات رسانی به هنگام برف یکسان نیست
طوری که تمام مناطق جنوبی و غربی اش با هر بارش برفی تعطیل میشن
البته من منکر همه کم کاری ها نیستم
بباره و فلج بشوید بهتره که نباره و همه چیز خشک بشه و بیابان و بی اب بشویم
از قرار معلوم مدیریت کشور خیلی ضعیف میباشد
متاسفانه همیشه بلدیم فقط اشکال کنیم.
در کشورهای پیشرفته که مرتب برف میاد و طبعا آمادگی کامل هم دارند، اما گاهی اوقات غافلگیر میشن
پس برای کشور ما که سابقه چنین برف هایی کم است، به طور طبیعی غافلگیری هم داره
به این مشکلات اصافه کنید این کار نادرست را ، از فردا که هواآفتاب شد همین مامورین زحمتکش شهرداری که در این مدت ناپدید بودند پیدا می شوند و برفهای معابر را به زیر مسیر ماشینها می ریزند تا زودتر بخار شوند و انگار نه انگار که برف باید روی زمین باشد تا آب شده و به دل زمین رود !
تابناک خیلی نق میزنی!

برف باید بیاد یا نباید بیاد به تو ربط نداره
مدیریت بحران تجهیزات و افراد متخصص میخواهد که در مورد تجهیزات به خاطر تحریمها و در مورد افراد متخصص هم حرفی برای گفتن نداریم.
ای بابا تقصیر قالیبافه
هرینه های اداره کشور بسیار بالاست وقتی شهرداری تهران 75 هزار پرسنل داره فقط درگیر جور کردن پول حقوقه به کل پیمانکارها بدهکاره په توقعی دارید
باز هم کمک های مردمی به داد مشکلات شهری میرسه ، پارو کردن کوچه ها ، هل دادن ماشین ها و ......
این رو گفتم خود بخوان حدیث مجمل
من موندم با این مدیریت چطوری میخوان با امریکا بجنگن؟؟
این آقایان ابزاری جز نق زدند ندارنند من این جماعت را نق نقو را می شناسم اگر خودشان باشند در کلمه صورت مسأله پاک می کنند می گویند حوادث بود ومشیت الهی بود اگر قرار یک زنده بماند می ماند واگر کسی غیر این باشد اراده الهی بوده است و اما واقع مطلب کل برف آمد وموجب مسدود شدند شد شاید کمتر دوساعت شده من خودم تا ساعت ۳بعد ظهر پیاده در خیابان بودم که کمی برف بصورت آبکی نه چندان پایدار می آمد که اصلا نمی شده آنرا بارندگی به حساب آورد ولی بین ساعت سه و نیم تا ساعت چهار تیم متوجه شدم که بارش برف سنگین شده است خوب اگر آدمی به مغزش فشار بیاورد در چنین شرایطی که جاده وخیابان زیر بار ترافیک است همین‌طور بزرگ راه چکار می شود کرد اگر مثلا شب بود که بار ترد کن است نمک پاشی می انجام داد ولی در این شرایط هیچ‌کس مقصر نیست ممکن است مانند امثال شما که فقط حرف می نزنید اگر غیر این شرایط هم بود مدیریت مانند زلزله بود ولی این محتمل است نه حکم این بارندگی یک‌فیص الهی بود اگر چشم دل داشتید پس تهمت نزنید سعی کنید منصف باشید دراین شرایط همه مسول هستند و اگر کوتاهی شود کل مقصر است چون باید همه ایثار کنند پس در کم کاری همه مقصر هستند که بیشتر کار نکرده
به نظر من اگر شهرداری بخواد اینطوری پیش بره چهارسال دیگه باید یک ویرانه به گروه بعدی تحویل بده
ثمره مديريت كارآمد
زمان قالیباف همیشه میگفتم این شهردار چی داره که ده دوازده سال سرکاره ،بخدا امروز تازه دوزاریم افتاد که قدرشو نمی دونستم
تابناکی ها از هر فرصتی برای تخریب دولت استفاده می کنند.
در گذشته با بارش چنین برفی مردم به کمک شهرداری می اومدن ولی در شرایطی که من به شخصه حتی یه مامور شهرداری ندیدم و از شهرداری فقط افزایش عوارض رو میبینیم دلیلی برای همراهی با این دولت و شهرداری وجود نداره
ملت ایران از جمله خود من و رسانه های آن عاشق حرف زدن و ایراد گرفتن از دیگران و اظهار فضل هستند . بهتره هر کس به جای دستور دادن کار عملی و یدی انجام بده
نگران نباشید ملت ایران چند روز دیگه یادشون میره و به سراغ سوژه جدید میرن!
مثل پلاسکو. مثل آتش سوزی قطار تبریز-مشهد. مثل قیمت دلار. مثل قیمت تخم مرغ. مثل پرتقال شب عید سال قبل که از مصر وارد شد و ...
باز هم بگم؟!
این قصه ادامه دارد...
کاش خوزستان بجای خاک برف بود ماراضی بودیم.حداقل تنفسمون مشکل نداست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل