بازدید 8614
آقای وزیر نیرو؛

با عادی جلوه دادن بحران آب، اندک امیدهای حل بحران را از بین نبرید!

در شرایطی که میزان بارش های جوی سال آبی گذشته نسبت به سال ماقبل آن چیزی حدود 60 درصد کاهش یافت و امید این بود که در سال جاری شرایط بهبود یابد، نه تنها اوضاع بهتر نشد، بلکه شرایط به نسبت سال آبی قبل نیز بدتر شد؛ وضعیتی خطرناک و بحرانی که البته از نظر بالاترین مقام متولی منابع آب کشور، چندان هم غیر مترقبه و عجیب نیست و به عنوان یک فرصت تلقی می شود.
کد خبر: ۷۶۶۶۰۰
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳ 23 January 2018

 با عادی جلوه دادن بحران آب، اندک امیدهای حل بحران را از بین نبرید!در شرایطی که میزان بارش های جوی سال آبی گذشته نسبت به سال ماقبل آن چیزی حدود 60 درصد کاهش یافت و امید این بود که در سال جاری شرایط بهبود یابد، نه تنها اوضاع بهتر نشد، بلکه شرایط به نسبت سال آبی قبل نیز بدتر شد؛ وضعیتی خطرناک و بحرانی که البته از نظر بالاترین مقام متولی منابع آب کشور، چندان هم غیر مترقبه و عجیب نیست و به عنوان یک فرصت تلقی می شود.

به گزارش «تابناک»؛ نگرانی ها در مورد وضعیت منابع آب کشور در نیم سال نخست سال آینده، روز به روز رو به افزایش است و با شرایط نه چندان امیدوار کننده ای که ریزش های جوی در اکثر نقاط کشور دارد، وقوع یک بحران خسارت بار چندان دور از انتظار نیست؛ بحرانی که شاید با جیره بندی آب و قطعی برق شهروندان همراه شود و زندگی میلیون ها ایرانی را مختل کند.

تصویر ناخوشایندی که از آینده نزدیک آبی کشور ارائه می شود، مبتنی بر داده های آماری دقیق و مستندی است که منابع رسمی کشور روی خروجی های خود قرار می دهند و نیز مقامات مسئول کشور بر آن تأکید می کنند؛ داده هایی که حکایت از آغاز یک روند شتابان در کاهش ریزش های جوی در اکثر نقاط جغرافیایی کشور دارد و این بحران حوضه آبریز دریای خزر را نیز از خساراتی که به همراه دارد، بی امان نگذاشته است.

بسیاری از کارشناسان و متولیان منابع آب کشور، وقوع بحران خشکسالی و کم آبی شدید در بهار و تابستان سال 1397 را امری اجتناب ناپذیر می دانند و تأکید دارند، در شرایط پیش آمده لازم است متولیان ارشد منابع آب کشور، اقدامات ویژه ای برای اصلاح ایرادهای حوزه مدیریتی خویش در پیش بگیرند.

در روزهای گذشته، عیسی فرهادی، فرماندار استان تهران از احتمال بروز بحران آب برای 52 درصد شهروندان تهرانی خبر داد و محمد رضا بختیاری، مدیرعامل آب منطقه استان تهران نیز از احتمال جیره بندی آب شرب برای شهروندان شهر تهران سخن گفت؛ سخنانی که محتوای آنها نشان می دهد که متولیان منابع آب در برابر بحران پیش آمده با مشکلات اساسی رو به رو هستند و برنامه مدونی برای گذر از بحران ندارند.

جدا از نگرانی هایی که دو مقام مسئول مورد اشاره در روزهای گذشته بر آن تأکید داشتند، اخیراً وزیر نیرو نیز در رابطه با بحران آب کشور توضیحاتی داده که قابل تأمل است و ابهام های فراوانی را در مورد آینده نزدیک کشور مطرح می کند.

اردکانیان، عقیده دارد بحران آبی که اکنون کشور را گرفتار خود کرده است، به دو دلیل اصلی یعنی افزایش 50 میلیونی جمعیت در دهه های اخیر و نیز گرم شدن آب و هوای کره زمین امری اجتناب ناپذیر است که نمی توان آن را امری غیر مترقبه توصیف کرد.

وزیر نیرو که خود نیز تأکید دارد در سال آبی جاری و نسبت به سال قبل کشور با 33 درصد کاهش بارندگی مواجه است، این شرایط پیش آمده را نه تنها تهدید قلمداد نمی کند، بلکه آن را فرصتی می داند که می توان با بهره گیری از آن تلاش های ویژه ای برای اصلاح اشکال های اساسی کشور در این حوزه صورت داد.

وی موضوعی تحت عنوان هدر رفت آب در شبکه های توزیع را که برخی کارشناسان آن را به عنوان یکی از ایرادهای اصلی ساختار مدیریت منابع آب کشور می دانند و معتقدند در صورت اصلاح بخش عمده ای از مشکل آب کشور حل خواهد شد، موضوع چندان مهمی نمی داند و اعتقاد دارد کشورهای اروپایی، میزان هدر رفت آب در شبکه های توزیع دو تا سه برابر ایران است.

اردکانیان همچنین بحران پیش آمده را که ناشی از کاهش بارندگی هاست، موضوعی مؤثر بر احتمال قطعی برق در نیم سال اول سال آینده توصیف می کند و اعتقاد دارد با شرایط موجود، باید تلاش های موثری برای جلوگیری از بحران کرد.

صرف نظر از گفته های وزیر نیرو، بررسی آمار و داده های بارندگی هفت سال اخیر کشور، نشان از فراز و نشیب هایی دارد که اشاره به آنها خالی از لطف نیست و تا حدودی نیز گفته های وزیر را زیر سؤال می برد.

در حالی اردکانیان کاهش بارندگی های سال های جاری را امری عادی و غیر مترقبه عنوان می کند که در هفت سال اخیر روال کاهش بارندگی ها امری متداول نبوده است و پس از سال آبی 91-90 که میزان بارندگی ها کمتر از 100 میلی متر بود، در سال 92-91 این رقم بهبود یافت.

با عادی جلوه دادن بحران آب، اندک امیدهای حل بحران را از بین نبرید!

هرچند دوباره در سال آبی 93-92 کاهش حجم بارندگی ها به نسبت سال قبل رخ داد و این موضوع در سال آبی 94-93 نیز شرایط اسفناک تری را نشان داد و به رقم 80 میلیمتر رسید، دوباره سال آبی 95-94 رقم بارش ها افزایش یافت؛ اتفاقی که البته در سال آبی 96-95 و سال آبی جاری تکرار نشد و میزان بارش ها به شکل چشمگیری کاهش یافت.

این فراز و نشیب کلی که بر اساس میانگین بارش های کشور به آن اشاره شد، سخن وزیر در مورد غیر مترقبه بودن کاهش بارش ها را زیر سؤال می برد.

البته نکته مهمی که نباید از نظر دور داشت، این است که استناد به میانگین بارش های کشوری و بنا کردن برنامه ریزی ها بر اساس آن قطعاً یک خطای راهبردی است و هر گونه تصمیم گیری در این چارچوب محکوم به شکست است، چون در ایران مناطق جغرافیایی با شرایط آب و هوایی منحصر بفردی وجود دارد که همگی از یک روند طبیعی بحران تبعیت نمی کنند.

بررسی وضعیت بارش ها در هفت سال اخیر و در شش حوضه آبریز اصلی کشور به خوبی گویای این مهم است که میزان بارش ها در کل کشور از یک روند برابر تبعیت نمی کند و حوضه آبریز خزر بهترین شرایط و حوضه آبریز مرزی شرقی در محدوده استان سیستان و بلوچستان داری بدترین شرایط است؛ حوضه ای که در سال آبی جاری تقریباً بارشی را نداشت و رقم مربوط به آن نزدیک به صفر است.

با عادی جلوه دادن بحران آب، اندک امیدهای حل بحران را از بین نبرید!

نکته مهم دیگر کاهش کلی بارش هاست که حتی حوضه آبریز خزر را نیز بی نصیب نگذاشته است و خساراتش به زودی در این محدوده نیز آشکار خواهد شد.

در چنین شرایط نگران کننده ای به نظر می رسد، بی توجهی به عمق بحران و عدم روی آوردن به برخی سیاست های اصلاحی مثل بهره برداری از آب های شور دریا، پیگیری دیپلماسی آب و خرید آب، تغییر الگوی کشت، عدم اصلاح شبکه های توزیع آب شرب، عدم صرفه جویی آب در بخش های مختلف و به ویژه کشاورزی می تواند آینده تاریکی را پیش روی جغرافیای ایران قرار دهد؛ آینده تاریکی که البته نقل قول های وزیر نیرو آن را غیر مترقبه و قابل پیش بینی از مدت ها پیش توصیف می کند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۲۲
خدا خودش به این مردم کمک کنه از مسئولین که انتظاری نمیشه داشت.
کدوم مشکل و بحران حل شد که این دومیش باشه؟ بحران بیکاری، بحران کاهش ارزش پول ملی، بحران طلاق، بحران تحریم، بحران فساد در دولت، جامعه،...
کدوم بحران حل شد؟
در زمانهای گذشته اقای اردکانیان معاون اب و ابفا و در دور های دیگر معاون برنامه ریزی و قایم مقام بوده لذا بسیاری از اتفاقات امروز غیر از ازدیاد نسل و گرمی هوا ناشی از برنامه ها و رویکرد ایشان در گذشته دارد سوال این است این که میگویند کاهش بارش فرصت است چگونه و با چه برنامه ای و گر نه این مطلب یک کلام کلی است که فقط ارزش ژورنالیستی دارد
چرا ،هر بدبختی برای ملت ایران ،یک فرصت تلقی میشود؟
این بحران خیلی بیشتر از اونی که فکرشو بکنید جدی تره، حتی به جرات میگم جدی تر از بحران هایی مثل بیکاری (خودمم گرفتارشم بعنوان دانشجوی دکتری).
بررسی های که از روند بارش ها از سال 1988 تا به امروز داشتم نشان از کاهش و کمبود منابع آب داره که اگه اینو در کنار افزایش مصرف(در نتیجه افزایش جمعیت و تغییر الگو های مصرف) بزاریم، به طوری که تو این 4 دهه 80 درصد آب های تجدید پذیرمون رو استفاده کردیم؛ پیامدهای وحشتناک بدنبال داره.
بنظرم همین الانشم برای اقدام دیره. برای این کار هم باید بریم سراغ تغییرات اساسی در بخش کشاورزی ک تا 92 درصد از آب کشور صرف آن میشه نه قط کردن کنتور آب خونه های مردم (هر چند نحوه درست مصرف کردن هم ما باید بلد باشیم)
95 درصد مصرف آب برای بخش کشاورزیه .
آب آشامیدنی یکسال یه خانواده معادل یک روز آبیاری اراضی توسط کشاورزان عزیزمان نیست .
باید آب کشاورزی به صورت لوله کشی باشه و اتفاقا کنتور هم داشته باشه ولی با قیمت های ارزون تر از مصارف شهری و صنعتی .
هیچ انسان عاقلی برای تولید صد کیلو میوه از یک درخت یک 30 الی 50 تن آب مصرف نمیکنه :(
مسئولینی که خود با نامدیریتیشان و با تفکر سازه ایشان منابع آب را در کشور طی نابود کرده اند الان بخواهند هم نمی توانند با همان تفکرات بحرانها را درمان کنند.
عجب غلطی کردیما
اقای وزیر اعلام نگرانی که کاری ندارد لطفا" برنامه وزارت خانه خود را جهت حل معضل به صورت ریشه ای بفرمائید؟ بخدا کار بسیار ساده است افسوس از یک مدیر ارشدی که بتواند درست فکر کند و برنامه میان و بلند مدت برای این مشکل ملی ارائه دهد!!! وقتی موضوع سمینار و هم اندیشی مطرح می شود میلیونها تومان صرف می شود ولی دریغ از هزینه برای مطالعه درست و اساسی برای ارائه راهکا مشخص و عملیاتی؟؟!!!
جناب آقای وزیر به جای شعر گفتن از همین امروز بفکر خرید آب شیرین کن باشید
کشور عربستان سعودی و دیگر کشور های حاشیه خلیج فارس آب خود را چگونه تهیه می کنند که از ایران خاک زراعی می برند
ان شاالله دیگر نمی گذاریم یک قطره از آب لرستان و.... را به یزد زادگاهتان ببرید.
من معتقدم ما اصلا بحران آب نداریم تنها در سال 96 رودخانه مند شهرستان دشتی بوشهر میلیونها متر مکعب و بهترین خاکهای حاصلخیز با خودش به خلیج فارس برد تا کشورهای خلیج فارس با آب شیرین کنهای غول پیکر خود آب خلیج را شیرین و خاک مرغوب آن گرفته و الان در حال صادرات محصولات خود به کشورهای دیگر هستند و اگر در ایران مدیریت صحیح باشد و به گفته کارشناسان آب یک هفته رودخانه مذکور در زمان طغیان آب یکسال آشامیدنی و کشاورزی کشورمان تامین میکرد. چرا مسئولین دوست دارند مردم را نگران و غصه دار کنند باید ب مردم امید و فرحناکی تزریق کرد نه همه ناراحتی و کمبود ووو. همسایه های ما ی قطره آب ندارند ولی هیچوقت مردمشون ناامید نمیکنند. ما که دریاچه ها رودخانه ها دریاها و حتر اقیانوس هم در کنار ماست.
از قدیم ایران در ناحیه خشکی قرار داشته احداث هزارات قنات دلیل همین کم آبی بوده
با آموزش صحیح می توان از همین مقدار اب بهترین استفاده را برد
اما در عجبم چرا دستگاه های فرهنگی و تبلیغاتی دولت برنامه منظمی برای آموزش نحوه صحیح استفاده از اب ندارند
صدا و سیما چقدر در این زمینه عمل کرده
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که نیمی از ایزار فرهنگی و تبلیغی کشور به دست اوست مانند مطبوعات رسانه های مکتوب و دیجیتال ، رسانه های شنیداری و دیداری مانند سینما و تئاتر و موسیقی و کتاب و خیلی امکانات دیگر وزارت آموزش و پرورش که با 18 میلیون دانش آموز در ارتباط است باید از همه پرسید راستی چرا رسانه محترم تابناک صفحه ای را برای آموزش استفاده از آب محیط زیست نگهداری جنگل و حیوانات و... تشکیل نمی دهد چرا فقط دنبال توقع از دیگران هستید لطفا برای کمک به 85 میلیون ایرانی حتما صفحه ای را برای آب بصورت ویزه تشکیل دهید با سپاس
جای تاسف داره که ما این همه متخصص و دلسوز در زمینه منابع آب در ایران داریم اون وقت ایشان را که سالهاست ساکن کشورهای غربی است می آوریم اینجا بهش پست وزارت میدیم. فردا هم که دوره اش تموم شد دوباره میره امریکا. اصلا قرار هم نیست اینجا زندگی کنه، از هوای آلوده تهران و اهواز و اراک و اصفهان تنفس کنه، با بی آبی که کشاورز ما را بدبخت کرده روبرو بشه و اینها را با همه وجودش لمس کنه و دل بسوزونه. ما هم همه مدیرهامون تا هفت نسلشون توی امریکا و کانادا و انگلستان هستند. جای تاسف داره که وزیر این دولت گوشش درد میگیره میره آلمان دکتر! این همه که ما توی تهران فوق تخصص جراح گوش حاذق و تحصیلکرده بهترین دانشگاه های دنیا را داریم. آقای روحانی به خدا این کابینه خوبی نیست...ما شما را دوست داریم...شما دیپلمات برجسته ای هستی.حیف بود هدر دادن ان همه امید مردم با این کابینه دوزاری!!!!!
سلام موضوع کم آبی فقط مربوط به کشور ما نیست و در کشورهای دیگر هم قبلا تجربه شده است . ولی متاسفانه دولتمردان ما نمیدانم چرا صورت موضوع را حذف میکنند و بدنبال ان هستند که به مردم بگویند " الحمدالله همه چیز خوب است " . کاری که در دیگر کشورهای صنعتی انجام شده و به نتیجه هم رسیده است .
ابتدا باید با مردم صادق و شفاف باشیم . به مردم نباید دروغ گفته شود . باید ابعاد بحران به مردم گوشزد شود . سپس باید از مردم بخواهند که کمتر مصرف کنند انهم با فرهنگ سازی و سیاستهای تشویقی . مثلا گفته شود اگر میزان مصرف از فلان قدر کمتر شد قبض آب مجانی خواهد بود .
یکی دیگر از راههای جلوگیری از هدر رفت آب ترمیم شبکه فرسوده لوله کشی ابرسانی میباشد
یکی دیگر از راهها ساخت سرشیر و سزدوش کم مصرف و اجباری نمودن استفاده از این نوع شیرها و دوشها است
و راههای دیگری هم وجود دارد که میتوان از تجربیات کشورههای موفق در عبور از بحران کم آبی استفاده کرد . متشکرم
به نظرم نویسنده معنی غیرمترقبه را نمی داند. والا در پارگراف آخر نمی نوشت غیرمترقبه و قابل پیش بینی!
به تابناک پیشنهاد می کنم بار محتوایی گزارشهای غیرخبری خود را کنترل نماید. در همین گزارش مطالب متعددی به عنوان حقایق مسلم عنوان شده است که مبین بی اطلاعی محض ایشان نسبت به موضوع است.
با سلام
متاسفانه كلي گويي بر ادبيات اكثر مديران كشور سايه انداخته
مديراني كه حتي قادر به دادن يك طرح ساده براي نجات جامعه نيستن ولي حاضر به رها كردن ميز عزيزشون هم نيستن .
تابناك براي خروج از اين بحران نياز به حضور افراد توانمند در مناصب تصميم ساز مملكت بشدت نيازه، ولي افسوس كه ساختار از جذب و به كاركيري افراد شايسته در راستاي مديريت بحران است افسوس
شما تا الان دیده یا شنیده اید که در این کشور مسئولی برنامه ای برای این بحران داشته یا عمل کرده باشد؟
وزیر نیرو در حال تجهیز دفترشان هستند لطفا مزاحم نشوید.
ایشان متاسفانه هنوز در حال وهوای آلمان هستند که مدتها انجا بودند.انتصاباتشان کاملا موید این موارد است...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر