بازدید 106820

چه کسی سوپر استار سینمای ایران است؟

کد خبر: ۷۶۴۵۳۱
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰ 15 January 2018

لیلا حاتمی، شهاب حسینی، ترانه علیدوستی، محمدرضا گلزار، هدیه تهرانی، رضا عطاران و... بالاخره چه کسی سوپراستار سینمای ایران است؟ در تعاریف مرسوم سینمای جهان، سوپراستار هنرپیشه‌ای است که دایره محبوبیتش چنان گسترده است که به تنهایی می‌تواند سرنوشت اقتصادی یک فیلم را رقم بزند.

به گزارش جام جم، بر این اساس در سینمای ایران آیا بازیگری هست که محبوبیتش به قدری باشد که مردم صرفا برای دیدن او به سینما بروند؟ در دهه 60 با تغییر مناسبات سینما، مدیران سینمایی علاقه‌ای به ظهور استار یا فراتر از آن سوپراستار نداشتند، اما در آن دوران هم هنرپیشه‌ای مانند جمشید هاشم‌پور چنان بر پرده سینما خوش درخشید که حضورش در هر فیلمی می‌توانست گیشه آن فیلم را تضمین کند.

در دهه 60 البته، غیر از جمشید هاشم‌پور بازیگرانی مثل فرامرز قریبیان، افسانه بایگان و در ژانر سینمای کمدی نیز اکبر عبدی به عنوان سوپراستار ظهور کردند و به گیشه سینماها جان دادند. از اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 با تغییر مناسبات فرهنگی ـ اجتماعی بود که فیلم جریان‌ساز و مهمی چون «عروس» به کارگردانی بهروز افخمی ساخته شد و بازیگران آن، ابوالفضل پورعرب و نیکی کریمی توانستند در قامت یک سوپراستار ظاهر شوند و اتفاقا در همین دهه بود که شادروان خسرو شکیبایی هم توانست به عنوان بازیگری محبوب به جایگاه ارزشمندی دست پیدا کند. پس از آن در اواسط دهه 70 پرویز پرستویی با ایفای انواع و اقسام نقش‌ها در ژانرهای مختلف (از ژانر اجتماعی گرفته تا کمدی و دفاع مقدسی) توانست در شمایل بازیگری که حضورش در هر فیلمی موفقیت در گیشه را همراه می‌آورد ظاهر شود.

از اواخر دهه 70 به بعد که ورود جوان‌ها به سینما سهل‌تر شد، جوان‌های بسیاری وارد این عرصه شدند. هدیه تهرانی، محمدرضا فروتن، لیلا حاتمی، محمدرضا گلزار و حامد بهداد هر کدام در دوره‌ای توانستند مخاطب را به سالن‌های سینما بکشانند. شهاب حسینی و ترانه علیدوستی نیز از اواخر دهه 80 و با بازی در فیلم‌های فرهادی بود که به محبوبیت فوق‌العاده‌ای بین مردم رسیدند و در سال‌های اخیر هم رضا عطاران هنرپیشه‌ای است که با استفاده از ظرفیت پولسازی‌اش می‌تواند کمابیش ضامن فروش مناسب یک فیلم سینمایی باشد.

بی‌شک هر کدام از ستاره‌هایی که در بالا از آنها نام بردیم، در مقاطعی هم نتوانستند به خودی خود مردم را به شکلی گسترده به سالن‌های سینما بکشانند و فیلم‌هایی هم داشتند که به اصطلاح نفروخت و بنابراین نسبت به این که در سینمای ایران سوپراستار یا فوق‌ستاره‌ای وجود دارد، شبهه‌هایی را به وجود آورد! چراکه یکی از ویژگی‌های یک سوپراستار برخورداری از قدرت جذب وسیع مخاطب برای فیلم سینمایی (بدون توجه به کیفیت داستان و کارگردانی) است.

سوپراستار به معنای واقعی نداریم

بهزاد عشقی منتقد و مدرس سینما نیز با تعریف واژه سوپراستارمی‌گوید: سوپراستار بازیگری است که نامش به تنهایی می‌تواند فروش یک فیلم را تضمین کند و معمولا اگر سوپراستاری یک یا دو فیلم کم‌فروش داشته باشد بتدریج از گردونه ساز و کار در سینما حذف می‌شود. از سوی دیگر معمولا سوپراستارها نمادی از زیبایی، قدرت، جوانمردی و بازیگرانی تک نقش بودند. برای مثال جان وین همیشه هنرپیشه‌ای وسترنی در خدمت مردم و قانون بود، اما در سینمای ایران مفهوم سوپراستار، به یک غلط متداول تبدیل شده است. ما بازیگران محبوب داریم، اما سوپراستار به معنای دقیق کلمه نداریم. حتی بازیگری مثل محمدرضا گلزار یا شهاب حسینی که بازیگر قدرتمند و بااستعدادی هم هست، فیلم‌هایی دارند که در گیشه نمی‌فروشند. بنابراین در یک اقتصاد سوبسیدی ـ دولتی اشتباها بعضی از بازیگران عنوان سوپراستار را یدک می‌کشند و چون اقتصاد سینمای ایران، اقتصاد بخش خصوصی نیست، برگشت سرمایه هم برایشان مهم نیست.

او ادامه می‌دهد: بازیگران سینمای ایران دستمزدی می‌گیرند که یک دهم آن در اکران عمومی برنمی‌گردد و دریافت چنین دستمزدهایی به خودی خود از عوامل بحران در سینمای ایران است.

عشقی در پایان یادآور می‌شود: اگر بخواهم با اغماض نام یک بازیگر را که حضورش تضمین‌کننده گیشه است نام ببرم به رضا عطاران اشاره می‌کنم که جز یکی دو مورد نامش به تنهایی برای فروش فیلم کفایت می‌کند. عطاران نمادی از آدم‌های میان مایه است که زشتی‌های جهان را به سخره می‌گیرد و این برای مردم دیدنی است، اما من در چند مقاله به این نکته اشاره کردم که وقتی یک سوپراستار محبوبیت خودش را بیش از حد صرف فیلم‌های نازل می‌کند، کم‌کم خودش را هم زیرسوال می‌برد. مثلا مردم به خاطر نام رضا عطاران می‌روند و فیلمی مثل «دراکولا» را می‌بینند، اما راضی از سالن سینما برنمی گردند. چنین روندی اگر همین طور ادامه پیدا کند حتی نام رضا عطاران هم نمی‌تواند فروش فیلمی را تضمین کند.

استار داریم، سوپراستار نه

آنتونیا شرکا، منتقد سینما درباره وجود سوپراستار در سینمای ایران تاکید می‌کند: در دهه60 از آنجا که سیاست‌های سینمایی مخالف چهره‌سازی بود این جریان اتفاق نیفتاد و بازیگری برجسته نشد، اما از اواخر دهه 60 به بعد بود که نیکی کریمی در «عروس» چهره شد و استارها کم‌کم وارد سینمای ایران شدند که البته همیشه حضورشان (بخصوص برای خانم‌ها) از سوی مراجع سینمایی محل مناقشه بوده است.

این استاد دانشگاه می‌افزاید: در سینمای ایران همواره بودند بازیگرانی که حضورشان تضمین‌کننده فروش در گیشه بوده، مثلا در حال حاضر نوید محمدزاده یا الناز شاکردوست به یک استار تبدیل شدند یا در سال‌های پیش مهناز افشار چنین وضعیتی داشت. این بازیگران وقتی به مجامع عمومی می‌آیند با استقبال مردم مواجه می‌شوند، اخبار و حواشی‌شان دائما پیگیری می‌شود و تمام اینها حاکی از استار بودنشان است، اما قطعا این ویژگی دلیل بر خوب و بی‌نقص بودن آنها نیست.

او می‌گوید: به هر حال در سال‌های اخیر با وجود نشریات زرد و فضاهای مجازی بازیگرانی به چهره و ستاره تبدیل شدند و من معتقدم در سینمای ایران استار وجود دارد، اما سوپراستار نه.

کارگردان هم می‌تواند سوپراستار باشد

تهماسب صلح‌جو، رئیس پیشین انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی عنوان سوپراستاری را تنها مختص به بازیگران نمی‌داند و به جام‌جم می‌گوید: در هر دوره‌ای بازیگرانی که روی پرده سینما می‌درخشند و در خاطرات مردم جایگاه خوبی پیدا می‌کنند ستاره نام می‌گیرند و بعضی‌ها که از ستاره هم بالاتر می‌زنند، عنوان سوپراستار را به خود می‌گیرند. البته این عنوان فقط به بازیگر تعلق نمی‌گیرد و حتی ممکن است کارگردانی به قدری سوپراستار شود که مردم به خاطر نام او به تماشای فیلمش بنشینند.

این منتقد سینما یادآور می‌شود: از نظر من سوپراستار سینمای ایران رضا کیانیان است. او بازیگر خوبی است و موردپسندم است یا از خانم‌ها فاطمه معتمدآریا می‌توانم نام ببرم که بازیگر توانمندی است و هر فیلمی که بازی کند برای من دیدنی است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۶۵
انتشار یافته: ۸۴
شهاب حسینی...
فقط شهاب حسینی
سپور هم نداریم چه برسه به سوپر!
مگه ایرا سینما هم دارد که سوپر استار داشته باشد.
پاسخ ها
بردیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
این جور اظهار نظرها دیگه سردردآور شده. پس کدام سینما کن و اسکار و خیلی جوایز دیگه گرفت؟ لابد دنبال ی مرد (پسر) عنکبوتی هستی که بیاد همه بدها رو لت و پار کنه.
سوپراستارهای سینمای ایران بهروز وثوقی و ناصر ملک مطیعی بودند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
بیدار شو صبح شده
اصلا تعریف اینکه سوپر استار یعنی کسی که فیلمش بفروشه اشتباهه چون با این وضعیت ما سوپر استار در کل دنیا نداریم!!! هر بازیگری رو نام ببری بالاخره یه فیلم داشته که نفروخته!!! حالا شاید 60 سال پیش اوضاع فرق میکرد و سینما به خاطر تازه بودنش فروش های خوبی هم داشت ولی الان فیلمی فروش میره که همه مولفه ها رو از داستان خوب تا فیلمبرداری خوب و کارگردانی خوب، موسیقی خوب ، بازیگری خوب و..... داشته باشه
قطعا شهاب حسینی ...
از جمشید هاشم پور به اینور سوپراستار نداریم :)
سوپر استار فقط شهاب حسینی
مسلما محمدرضا گلزار نیست. فقط عالیجناب شهاب حسینی و بانو لیلا حاتمی...
پاسخ ها
مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
اتفاقا فقط گلزار برازنده ای لقبه ولاغیر
مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
خخخخ ببین هنو بچه ای که اسم استاد و بزرگمرد سینمای ایران جناب محمدرضاگلزار رو میاری فهمیدی عشق سینما ستاره ی بینظیر فقط رضاگلزار
Hossein
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
ببين تو برو فيلم هاي گلزار عزيز رو ببين بعد بيا اينجا حرف بزن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
گلزار اصلا قشنگ بازی نمیکونه
طرفدار محمد رضا گلزار سوپراستار محمد رضا گلزار
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
محمد رضا گلزار سوپراستار ایرانه شهاب حسینی خر کیه؟محمد رضا گلزار بیش از ١٠ملیون طرفدار داره شهاب حسینی چی
ما تو ایران سوپر استار نداریم مثلا من ببینم تیزر فیلمی اسم رابرت دنیرو یا دی کاپریو به عنوان بازیگر اومده باشه قطعا نتیجه میگیرم فیلم خوبیه و باید ببینمش ولی همچنین چیزی درباره ی ایرانیها صدق نمیکنه با قسمت آخر موافقم الان فرهادی همچین وضعیتی داره تقریبا تنها استار سینمای ایران
بهروز وثوق
فقط فاطمه معتمد آریا
اسداله یکتا
شک نکنید سوپر استار سینمای ایران فقط و فقط کلاه قرمزی و پسرخاله هستند
هنرمند بی حاشیه سید شهاب الدین حسینی یا آنطور که مردم می شناسند: شهاب حسینی
محمد رضا گلزار ستاره بی نظیر سینمای ایران
پاسخ ها
غزل
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
دقیقا . محمدرضا گلزار سوپر استار بی نظیر سینمای ایرانه حرفت عاااالی بود
سوپراستار چرا نداریم:
شهاب حسینی و بسیاری دیگر که خودت هم نام بردی. مگراین عزیزان چه کم از بازیگران دنیادارند.چرا همیشه خودمان را دست پایین میگیریم.
معیار سوپر استار بودن یک بازیگر میزان فروش فیلمی که در آن بوده نیست. برای اینکه فیلم خوب بفروشد فاکتورهای زیادی موثرند . بازیگرانی مثل شهاب حسینی ، ترانه علیدوستی و لیلا حاتمی ذاتاً هنرمند و استاد بازیگری اند
"....ازیگران سینمای ایران دستمزدی می‌گیرند که یک دهم آن در اکران عمومی برنمی‌گردد...." پس از كجا تامين ميشه؟!
پول فوتباليستها هم كه از تبليغات و بليط فروشي نيست؟!!
حقوق هاي نجومي مديران نجومي بگير هم كه از عملكرد شركتهاي دولتي نيست چون همه زيان ده هستن؟!!

احتمالا تمامش از پول نفت و اقتصاد دولتيه...
شايد واسه همين بود دو سال نفت تحريم شد برجام امضاء كرديم!!!
هیچکدامشان ستاره، یا به قول شما سوپراستار نیستند، چون اساسا سینمای آبدوغ خیاری توان پروردن ستاره را ندارد. سینمایی که هنوز نمی تواند ترتیب چپ شدن یک ماشن را بدهد، با جلوه های ویژه رایانه ای، همانقدر فاصله دارد که سینمای صامت داشت! حد هنرش لودگی است یا اشک و آه و بلغور کردن حرف های احساسی و اندوه سازی، چگونه می تواند ستاره پرور باشد؟ حقیقت این است که این سینما تنها از برکت ممنوعیت پخش فیلم های روز جهانی و یا پخش به شدت سانسور شده آنها توانسته است نیمه نفسی بکشد، البته در این میان بذل و بخشش پول بیت المال میان این اصحاب سینما را نباید فراموش کرد. بسته شدن پیاپی سینماهای چندشهری که سینما داشتند خود به خوبی نمایانگر این حقیقت است. اگر روزی ایران خودرو توانست در سایه ممنوعیت واردات خودروهای بیگانه خودروساز شود و پیشه مقدس لگن سازی را کنار بگذارد، آنوقت هم ممکن است این سینما سینما شود و ستاره ای هم داشته باشد. صد رحمت به همان خیمه شب بازی های قدیمی خودمان.
فقط بانو حاتمی ...
با سلام . از دهه هفتاد تا کنون سوپر استار و بازیگری همچون ابوالفضل پورعرب در سینما نداشتیم . او از نظر اخلاقی نیز بازیگر خوبی میباشد . ابوالفضل پورعرب فیلم را به نوعی پیش میبرد که کارگردان نیز کارش راحتتر میشد . و در دهه هفتاد به قول بسیاری از بازیگران و کارگردانان ضامن گیشه بود
من با نظر آقای عشقی موافقم درحال حاضر سوپراستار به معنی واقعی کلمه نداریم با توجه به
ویژگیهای ذکرشده درقدیم افرادی مثل مرحوم فردین که فیلم خوب وبدش پول سازبود. آمیتاپاچان درهند همین موقعیت رو داره.
شهاب حسینی
تنها سوپراستار سینمای ایران فردین بود و بس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
از غار اومدی بیرون
سوپر استار کارگران معلمان رفتگران و همه کسانی هستند که صادقانه و بی غل و غش به جامعه خدمت میکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
چرت نگو
سوپر استار ایرانی فقط شهاب حسینی . از لحاظ هنر بازیگری ، اخلاق و ...
خیلی خنده داره؟
آخه اینها بازیگرند؟
فقط ادعا دارن و پول یا مفت میگیرننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننن!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
نه پس فقط تو خوبی
بهروز وثوقی
من به شخصه اگر كارگردان اصغر فرهادي يا عبدالرضا كاهاني باشه بدون هيچگونه تحقيقي ميرم سينما فيلم رو مي بينم.اما در مورد بقيه آدمها، ساير عوامل و فيلم نامه هم مهم هستند،شايدم از شبكه نمايش خانگي فيلم رو تهيه كنم.بعضيا هم اگه حضور داشته باشن بدون هيچ تحقيقي فيلم رو نميبينم،مثل گلزار،رادان،بهداد،نيكي كريمي و ... .بعضيا هم اگه به هر شكلي توي فيلم باشن سعي ميكنم سي دي قاچاق فيلم رو تهيه كنم تا از طريق حمايت از دشمناشون بتونم بهشون ضربه اي زده باشم مثل خيلي از كارگردانها و تهيه كننده هاي در پيت كه اگه نام ببرم ميتونن من رو تحت پيگرد قانوني قرار بدن اما همه مردم با حداقل چند موردشون آشنايي دارن!
فاطمه معتمد آریا تنها سوپراستار سینمای ایران هستند
پرویز پرستویی
فوق ستاره ها رو ديروز تو داروخانه هاي مركز داروهاي شيمي درماني ١٣ آبان ديدم كه چطور با دست خالي و بدني بيمار براي زندگي ميجنگيدند، البته نظر همه محترم است.
بهروز وثوقي با فاصله خيلي خيلي سال تا حالا
عکس یه نفر شبیه یک سوپر استار در حالی که از حمام بیرون امده و اب میوه بانی میخوره هر روز رو اتوبوسهای بی ار تی داره میگرده و تبلیغ اب میوه پاکتی میکنه یعنی طعمش واقعابا بقیه اب میوه ها داره ؟
پاسخ ها
Parmida
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
چ ربطی داره خیلیا تو تبلیغات بازی میکنند حتی همون خارجی هاش
... استار بودن ب بازی و صدابستگی داره
هع
سوپر استار فقط وفقط محمد رضا گلزار و تمام
با افتخار میگم که محمد رضا گلزار تک سوپر استار ایران است
سوپراستار فقط شهاب حسینی عزیز گل
مهران مدیری فراموش شده:(
محمد رضا گلزار سوپر استار واقعی حیف کا نمیشناسنش
فقط سید بزرگ سینمای ایران سید شهاب الدین حسینی
هیچ کس به شهاب جان حسینی نرسیده نمیرسه و نخواهد رسی
فقط رضااااااااا گلزار تمام
بزرگان سینمای ایران مث جمشید مشایخی و اقای ملک مطیعی گفته اند که محمد رضا گلزاره پس محمد رضا گلزاره وبس
فقط هومن سیدی
شهاب حسینی
امیرخان
امیرخان
فقط محمد رضا گلزار
سوپر استار ایرانی فقط فقط محمد رضا گلزار است بقیه بی شورن
سوپر استار حال حاظر سینمای ایران بی شک رضا گلزار چون همه فاکتوراشو داره بازیگر قوی بودن الزام یک سوپر استار نیست اینطوری میشه گفت که نسبت به بقیه بیشتر ویژگی های یک سوپر استار داره
سوپراستار بیشک فقط و فقط محمدرضاگلزار
بی شک تک سوپراستار سینمای ایران‌ محمدرضا گلزار هست!
اتفاقا اقای گلزار با بازی در مادر قلب اتمی رساند که بازیگر درجه یکی نیست و به نظر من سوپر استار رضا رشید پوره که کاملا بلده چطور با مدیر بالا دستیش حرف بزنه که بتونه حد اکثر استفاده رو از تلویزیون ببره
فقط محمد رضا گلزار
به نظر من فقط محمد رضا گلزار ميتونه سوپر استار ايران باشه
فقط محمد رضا گلزار
ترانه علیدوستی
شهاب حسینی ستاره ای تکرار نشدنی که درخشش جهانی پیدا کرد
شهاب حسینی و امین حیایی
امسال به جز تگزاس ۱و۲دیگه هیچ فیلم بدرد نخورده همه مزخرف بودن
همه این را می دانند که سوپراستار ایران محمدرضا گلزار است اما بعضی ها حسادت بهشان اجازه نمی‌دهد قبول کنند
فقط محمدرضا گلزارررررررررر
سوپر استار ایران قطعا جناب آقای گلزار هستند.
ایشون بهترین بازیگر، بهترین خواننده، خوشتیپ ترین، مهربون ترین، زیباترین... و بهترین سوپراستار دنیا هستند
بی انصافیه تو این مقاله اسمی از امین حیایی نیاوردین،امین حیایی بنظرم با اختلاف بهترین بازیگر ایرانه
فقط محمد رضا گلزار
معلومه همه تک سوپر استار سینمای ایرانو میشناسن نیازی به مقایسه و جنگ نیست (گلزار)
به نظر من سوپر استار سینمای ایران فقط محمدر رضا گلزار
فقط مدیری
مدیری و بس
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار