بازدید 5299

حرکت‌های خشن پاسخگوی مشکلات نیست

کد خبر: ۷۶۰۲۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷ 31 December 2017

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اعتراضات اخیر مردم در سطح کشور و طرح انتقاداتی درباره مسائل اقتصادی، تاکید کرد: قطعا حرکات خشن راه حل مشکلات جامعه نیست و هیچ کشوری از طریق حرکات خشن نتوانسته به توسعه دست یابد.

به گزارش ایسنا، داریوش قنبری با تاکید بر ضرورت ایجاد ظرفیت‌های قانونی برای بیان اعتراضات مردمی اظهار کرد: ضعف نهادهای مدنی و تاحدودی به حاشیه کشاندن این نهادها در گذشته یکی از دلایل وقوع اتفاقات روزهای اخیر در سطح کشور است. معترضان می‌توانستند اعتراضات خود را به صورت مدنی مطرح کنند.

وی خاطر نشان کرد: ضعف نهادهای مدنی و عدم نهادسازی در کشور مهمترین دلایل به خشونت کشیده شدن اعتراضات مردمی درباره موضوعات روزمره خود است. امروز در کشورهایی که به لحاظ توسعه سیاسی در مراحل بالاتری قرار دارند، شاهد رفتارهای خشونت آمیز نیستیم و اگر در این جوامع تجمعاتی ایجاد شود، به صورت برنامه‌ریزی شده بوده و مردم خواسته‌ها و اهداف خود را در چارچوبهای حقوقی و قانونی مطرح می کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ایجاد نهادهای مناسب و پاسخگو و همچنین فرصت دادن به نهادهای مدنی مسئولیت پذیر را از جمله راهکارهای پیشنهادی خود برای مورد سوءاستفاده قرار نگرفتن تجمعات واعتراضات مردمی عنوان کرد و گفت: این نهادها قطعا یک شبه ایجاد نمی‌شوند و نیاز به یک روند طولانی مدت دارند؛ طی چند سال گذشته به نوعی محدودیت‌هایی ایجاد شد و احزاب و نهادهای مدنی به حاشیه رفتند و عملا تا روی کار آمدن دولت روحانی احزاب تعطیل بودند، امروز نیز با وجود آنکه احزاب شکل گرفته‌اند، هنوز فضای مناسبی برای فعالیت آنها ایجاد نشده و احزاب نتوانسته‌اند که در جامعه آنطور که باید به فعالیت بپردازند و مورد حمایت قرار بگیرند.

قنبری تاکید کرد: جامعه باید در گذشته به این سمت حرکت می کرد اما موانعی که در گذشته ایجاد شد، اجازه تحقق این امر را نداد. با این وجود طی سالهای اخیر که آقای روحانی روی کار آمده است فضا مقداری بهبودیافته اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: باید برای آینده به گونه‌ای برنامه ریزی شود که مردم بتوانند در قالب نهادهای مدنی فعالیت داشته باشند همچنین آنها باید بتوانند حرف دل خود را در چارچوب قوانین کشور به زبان بیاورند.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت اعتمادسازی میان مردم و مسئولان و همچنین ضرورت پاسخگو بودن مسئولان مختلف اعم از اجرایی و قضایی گفت: قطعا باید اعتماد میان مسئولان و مردم به شکل مناسبی بازسازی شود. در این زمینه در گذشته هشدارهایی درباره لزوم بازسازی این اعتماد مطرح می شد اما متاسفانه مورد توجه قرار نمی گرفت.

قنبری تصریح کرد: قطعا اعتماد میان مردم و مسئولان باید بازسازی شود و مسائل و مشکلات مردم مورد توجه مسئولان قرار بگیرد. چراکه وظیفه سیستم این است که به نیازهای مردم توجه کند.

وی در توصیه‌ای به مردم درباره نحوه بیان اعتراضات و انتقادات خود اظهار کرد: مردم در این شرایط باید مراقب باشند که خواسته‌های خود را چارچوب قانون بیان کنند و بدانند که قطعا روی آوردن به حرکات خشن به نفع کشور و جامعه نیست. چراکه این اقدام، موجب محدود و امنیتی شدن جامعه می شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: همواره پس از اقداماتی که منجر به هرج و مرج طلبی می‌شود در جوامع مختلف نوعی سرکوب شکل می گیرد که هدف آن ایجاد امنیت است اما این امنیت ایجادشده موجب از بین رفتن آزادی های موجود می شود. در این زمینه مردم باید هوشمندانه و هوشیارانه عمل کنند و ضمن درک مسائل و مشکلات، خواسته‌های خود را در چارچوبی منطقی بیان نمایند تا باعث ایجاد مشکل برای کشور نشوند.

قنبری تصریح کرد: حرکات خشونت‌آمیز قطعا پاسخگوی مشکلات جامعه نخواهد بود و هیچ کشوری از طریق حرکات این چنینی نتوانسته به توسعه دست یابد چراکه توسعه سیاسی و اقتصادی مستلزم آرامش نیروهای درونی و درک متقابل مسئولان و مردم از یکدیگر است. قطعا مقابله با خواسته‌های مردم برای کشور مشکلاتی ایجاد می کند اما از سمت دیگر نیز حرکات خشونت آمیز به نفع مردم و کشور نیست. مردم باید از حرکات خشونت آمیز که در کشورهای دیگر ایجاد شده و نتیجه‌ای به همراه نداشته درس بگیرند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل