بازدید 11153
خبرگزاری «آناتولی» عنوان کرد؛

چه کسی و با چه سازوکاری می خواهد سوریه را بسازد؟/ آیا امکان ایجاد یک دولت واحد در سوریه وجود دارد؟

حال باید به این پرسش ها پاسخ داد: پس از بحران چه کسانی بازیگران اصلی سوریه خواهند بود؟ آیا امکان ایجاد یک دولت واحد و متمرکز در سوریه وجود دارد؟ آیا می توان بازیگران مسلح غیر دولتی را در نظام سیاسی ادغام کرد؟ اگر چنین است، چگونه می توان به آن دست یافت؟ تا چه اندازه بازیگران مسلح غیر دولتی در دولت حضور خواهند داشت؟ آيا عموم مردم سوريه، که به شدت در معرض جنگ قرار گرفته اند، قادر به رسیدن به يک اجماع و ايجاد هويت ملي خواهند بود؟ اینها پرسش های مهمی هستند که به ذهن می آیند.
کد خبر: ۷۵۹۳۱۴
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶ 28 December 2017

داعش در سوریه روزهای آخر خود را پشت سر می گذارد و اکنون بحران در سوریه وارد فاز جدیدی شده که بازیگران داخلی، منطقه ای و بین المللی پرنفوذ در آن سعی دارند منافع و ملاحظات خود را به حداکثر برسانند یا اینکه دستاوردهای خود را حفظ کنند.

به گزارش «تابناک»، خبرگزاری آناتولی ترکیه در مطلبی با تیتر «چالش های پساداعش در سوریه» نوشته است: هرچند داعش در سوریه شکست خورده، پایان دادن به جنگ در این کشور دشوار است، زیرا این امر مستلزم ایجاد امنیت و ثبات در سراسر کشور است که یک وظیفه بسیار بزرگ است.

با توجه به نابودی و تخریب گسترده در سوریه، می توان با صورت مطمئنی برآورد کرد که این کشور به سال های سال زمان نیاز دارد تا به ثبات دست پیدا کند. همچنین بازسازی کشور و بازگرداندن زندگی به مسیر عادی بسیار دشوار خواهد بود.

حال باید به این پرسش ها پاسخ داد: پس از بحران چه کسانی بازیگران اصلی سوریه خواهند بود؟ آیا امکان ایجاد یک دولت واحد و متمرکز در سوریه وجود دارد؟ آیا می توان بازیگران مسلح غیر دولتی را در نظام سیاسی ادغام کرد؟ اگر چنین است، چگونه می توان به آن دست یافت؟ تا چه اندازه بازیگران مسلح غیر دولتی در دولت حضور خواهند داشت؟ سوریه چگونه مشکل مبارزان خارجی را حل خواهد کرد؟ آيا عموم مردم سوريه، که به شدت در معرض جنگ قرار گرفته اند، قادر به رسیدن به يک اجماع و ايجاد هويت ملي خواهند بود؟ اینها پرسش های مهمی هستند که به ذهن می آیند.

آیا امکان ایجاد دولت واحد و متمرکز در سوریه وجود دارد؟

جنگ سوریه پیچیده تر از آن چیزی است که برآورد می شود. همچنین به نحو فزاینده ای چند بعدی است. بازیگران درگیر در جنگ دارای ایدئولوژی های مختلف، مناطق نفوذ و اهداف سیاسی دارند. در نتیجه این کشور تاکنون به چهار بخش تقسیم شده است. فروپاشی فاجعه آمیز کشور کاملا مشهود است. شهرهایی وجود دارد که کاملا از دیگر شهرها جدا شده اند. علاوه بر این، نظام سوریه به لحاظ اقتصادی به اندازه کافی برای ارائه خدمات اساسی به مردم توانمند نیست. از سوی دیگر، وضعیت در مناطق تحت تصرف کردها و دیگر گروه های معارض چندان مطلوب نیست. از این رو به نظر می رسد که ایجاد یک دولت واحد و متمرکز در سوریه بسیار دشوار است.

چه کسی و با چه سازوکاری می خواهد سوریه را بسازد؟/ آیا امکان ایجاد یک دولت واحد در سوریه وجود دارد؟

این رسانه ترک در ادامه بر این باور است که یک دولت متمرکز در سوریه، یکی از موضوعات بحث در آستانه گفت وگو بود. با این حال، این هدف به دلایل مختلف ممکن نیست. مهم ترین دلیل این است که دولت سوریه هیچ گونه توانایی برای کنترل کل کشور در دوران پسا داعش ندارد، زیرا نیروی انسانی و حمایت مالی لازم را ندارد؛ بنابراین، ایجاد یک نظام غیر متمرکز براساس تقسیم قدرت در میان بازیگران مختلف، منطقی تر از تلاش برای ایجاد یک دولت متمرکز است.

این فقط مختص به سوریه نیست. ایجاد دولت های غیر متمرکز براساس تقسیم قدرت در میان بازیگران مختلف، به یک روند قدرتمند در دوره پسا بهار عربی تبدیل شده است. پیگیری یک نظم منطقه ای جدید برای این امر ضروری است. دولت سوریه نیز از وضعیت آگاه است. به طوری که ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه، چندی پیش اعلام کرد که خودمختاری برای کردها قابل مذاکره است.

در این زمینه نیز پرسش های جدیدی مطرح می شود. چگونه دولت غیرمتمرکز در سوریه شکل می گیرد؟ کدام بازیگران در این فرآیند دخیل هستند؟ چه بازیگرانی کدام مناطق را کنترل می کنند؟ کدام معیارها در ایجاد این دولت غیر متمرکز در نظر گرفته می شود؟ آیا بازیگران رقیب به ساختار جمعیتی احترام می گذارند؟ آیا ساختار غیرمتمرکز براساس سهم قومیت ها و فرقه ها دیده می شود یا نه؟ پاسخ به این پرسش ها هنوز روشن نیست.

دشواری ایجاد هویت مشترک ملی در میان بخش های مختلف مردم

با توجه به سطح تخریب ها در سوریه، می توانیم بگوییم که بسیار دشوار است، بازیگران سوری به یک اجماع و اتحاد زیر عنوان یک هویت ملی واحد دست یابند؛ یعنی «سوریه» به عنوان یک هویت کلی. هویت های بخشی (منطقه ای) قبل از جنگ وجود داشت که در اطراف مراکز عمده شهری مانند حلب یا دمشق تشکیل شده بودند.

اما اکنون هویت های بخشی، قومی و فرقه ای تری به احتمال زیاد در دوران پسا ظاهر می شوند. اولا، مرزها توسط بازیگران که در میدان جنگ جنگیده اند کنترل خواهند شد. ثانیا، جنگ در حافظه اجتماعی مردم سوریه به صورت دائمی نقش بسته است. علاوه بر این، تخریب کشور در این حجم وحشتناک موجب شدت خصومت ها و تنش در میان بخش های مختلف جامعه می شود. با اینکه مردم به راحتی از زخم های جنگ التیام پیدا نمی کنند، بازیگران دخیل در بحران سوریه قطعا باید یک برنامه توانبخشی برای درمان زخم های عمیق مردم ایجاد کنند. لذا اکنون این پرسش به وجود می آید که آن ها احتمالا چه نوع برنامه های توانبخشی می توانند فراهم کنند؟ این پرسش نیز در پاسخ است.

چالش های بازسازی

بازسازی سوریه مسأله مهم دیگر در دوران پسا داعش است. هزینه بازسازی سوریه حدود 300 میلیارد دلار تخمین زده شده است. مشخص نیست، چه کسی می تواند یا می خواهد چنین هزینه ای را تأمین کند. بسیاری از بازیگران بحران سوریه تردید خواهند داشت که چنین مبلغ هنگفتی را می توانند تأمین کنند. حتی اگر آنها این وجوه را بتوانند تأمین کنند، باز سؤالات دیگری نیز مطرح خواهند شد. کدام شرایط در انتقال وجوه به این کشور مورد توجه قرار می گیرد؟ با کدام کانال ها این وجوه به کشور منتقل خواهد شد؟ آیا دولت سوریه مستقیم این وجوه را دریافت می کند؟

چه کسی و با چه سازوکاری می خواهد سوریه را بسازد؟/ آیا امکان ایجاد یک دولت واحد در سوریه وجود دارد؟

در ادامه و در پاسخ به این پرسش، این رسانه ترک می نویسد، نباید اجازه داد که دولت سوریه بازیگر اصلی بازسازی این کشور شود، بلکه باید شوراهای محلی در این زمینه تقویت شوند و برای جلوگیری از انحصار بودجه، نوعی از استقلال اقتصادی خاص به شوراهای محلی اعطا شود. بدین ترتیب، این وجوه باید بدون ارسال آن ها به دمشق، مستقیم به شوراها منتقل شوند. در زمینه شفافیت نیز باید مکانیزمی برای نظارات بر بازیگرانی که این بودجه را دریافت می کنند، ایجاد شود.

در مجموع، مسائل و پرسش های آمده، بحث های اساسی هستند که سوری ها و همچنین بازیگران منطقه ای و بین المللی، باید در دوران پس از داعش به سختی بدان فکر کنند. نباید فراموش کرد که سوریه در دوران پساداعش بسیار شکننده خواهد بود و ساختار دولتی ضعیف و از هم گسیخته است. با توجه به شرایط گفته شده، به نظر می رسد مردم فرصت و شانس زیادی برای ایجاد جامعه مدنی در اختیار ندارند؛ بنابراين، سوريه همچنان يک زمين بارور را براي جنبش هاي راديکال فراهم مي کند، مگر آنکه چالش ها به طور مؤثر حل شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۳۵
مطمئنا ابرقدرتها نقشی برای ایران قائل نمیشوند
متنتون طولانی بود و من نخوندم!!! ولی با توجه به عنوان
اینکه چ کسی میخواد سوریه رو بسازه به ما ربطی نداره، چون شهروند اون کشور نیستیم...
کاش عنوانتون رو عوض می کردین و مینوشتین:(( چ کسی ایران میسازه؟؟؟؟))
ایران فقط تهران نیست (بماند همون تهران هم جاهای داغون زیادی داره) بلوچ ها، کردها، عرب ها و بقیه مردم من چ گناهی کردن که همیشه باید در فلاکت باشن.
میشه ایران ساخت. میشه ی کشور خیلی پیشرفته ساخت. میشه. کشورمون حیفه. سنگ کس دیگه رو به سینه نزنیم. من از خودم و خانوادم شروع کردم. شما هم شروع کنید شاید اون کسی که باید، ببینه و این کشور حروم نشه. بخدا حیفه.
ماخودمان به اندازه کافی گرفتاری داریم,
مگر ما مردیم که سوریه باز سازی نشود
تا جمهوری اسلامی هست شما غصه نخور دادا
ما میسازیم با بنزین 1500 تومانی
روسیه میسازه
باید باور کنیم دیگر کشوری به اسم سوریه وجود ندارد اولین قدم نقشه خاورمیانه جدید برداشته شد و متاسفانه ما هم نادانسته وارد همین بازی شدیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۷
قدم بعدی چیه؟
تو را خدا فقط ما نسازیم....
این سوالها رو ما از اول جنگ از خودمون میپرسیدیم. سوریه واقعا از دست رفته هست و هیچ کشوری قدرت نداره که سیصد میلیارد دلار بپردازه تا بازسازی بشه. حیف اون سوریه و شهرها و بازارهای زیباش که چیزی ازش نمونده و مردمش هم یا کشته شدن یا مهاجرت کردن و یا اونقدر از جنگ صدمه دیدن که دیگه فکر نکنم تا آخر عمر مثل قبل بشن.
تا توافق جمعی رخ ندهد نه ایران و نه روسیه توان مالی چنین کاری را ندارندو شرط مشارکت کشورهای دیگر در نظر گرفتن منافع آنها در سوریه خواهد بود که این امر نیز برای مورد موافقت قرار نمیگیرد پس دولت سوریه به همان دمشق بچسبد که کشوری بنام سوریه وجود عملی ندارد
رسما تبدیل به ویرانه شده سوریه... خیلی سخته ساخت یه کشور از نو.. به فرض که مسائل عمرانیش تموم بشه که خودش سالها وقت میخواد٬ اقتصاد و تامین زندگی مردم و .... خودش دنیاییه..
خودمان
امکان سوریه واحد وجود نداره وکشورهای استعماری که دنبال تجزیه اون بودن موفق عمل کردن.فکر کنید امکان داره دوباره یک سنی ویک شیعه باهم در یک اداره کار کنن وبه هم بگن ببخشید که برادر وخواهر وپدر ومادر همدیگه رو کشتیم وبیاین گذشته رو فراموش کنیم وکنار هم چای بنوشیم؟!!!تخم نفرت که جایی کاشته شد به این راحتی ها از بین نمیره عزیزان.نفرت کاران داخلی هم دارن اونکاری رو میکنن که استعمار ازشون میخواد.
تظاهرات مشهد و پوشش بده
سوریه رفت رو سایلنت تا ۵۰ سال دیگه اا الفاتحه
ناشناس ۱۱.۴۸گرامی.ضمن موافقت با فرمایش حضرتعالی باید عرض کنم این دومین قدم بود واولین قبلا در عراق برداشته شده بود.امیدوارم مسئولین قبل از برداشته شدن سومین قدم بخودشون بیان.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۷
قدم سوم چیه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۸
ناشناس 14:46 کمی هم از نبوغ خودت استفاده کن خوب . خیلی واضحه که قدم سوم چیه .
اصلا جای نگرانی نداره. خودمون می سازیمش از اولش هم بهتر
تا مردم ایران را دارند غم نداشته باشند !!
تاوقتی که روسیه درسوریه هست نه خودش سرمایه گذاری میکنه چون یک کشورورشکسته است نه میزاره کشوری دران حضوریابدازطرفی ایران که هفت ساله هزینه جنگ رومیپردازه بایدحضورپررنگ داشته باشه بایدشرکتهای مهندسی جهت ایجادفرصتهای شغلی حضورجدی داشته باشن حیفه ازبازسازی سیصدمیلیاردی سودی نصیب شرکتهای ایران نشودبایدباتدبیرلازم واردشویم ولی به نظرم محال میاد
سوریه تا سالهای سال درگیر مسایل داخلی خود خواهد خواهد ماند آمریکایی ها و روسها هم از سوریه بیرون نخواهند رفت بشار اسد هم نمی تواند کنترل چندانی اعمال کند چرا که نزد مردم سوریه مشروعیتی ندارد مدیریت او باعث ای اوضاع شد کسی که برای مردم کشورش کوچکترین حقی قایل نبود هیچ کشور خارجی هم حاضر به کمک برای بازسازی نیست خلاصه آنچه بر سوریه گذشت تماما بنفع اسراییل رقم خورد
متاسفم که دید بسیاری از مردم اینقدر محدود است و نمیخواهند بپذیرند که کشور سوریه بجای ایران نابود شد..مردم سوریه قربانی جنگ قدرت ایران وامریکابودند...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۷
دید خودت محدوده نمی بینی مردم چقدر گرفتارن
رخداد های سوریه هیچ ارتباطی به ایران نداره و تنها دلیل بدبختی این کشور بی خردی مردم خود اون کشوره
ما هم راضی نیستیم که از درآمد ملی کشورمون برای مردم سوریه هزینه بشه
ما خودمون اینجا زیر خط فقر زندگی می کنیم
اروپایی ها هم اگه ببینن که از مهاجرت سوری ها به کشورهاشون زیان می کنند خودشون بهش کمک می کنند
امنیت ملی هر کشوری باید از مرزهای اون کشور و مردم وفادار به حکومتش تامین بشه
تنها کشورهای امپریالیستی هستند که امنیت ملی کشورهاشون رو در بیرون از مرزهاشون تعریف می کنن
دو تا راه برای ساختن سوریه است راه اول این است که دادگاهی تشکیل شود هر گروهی را با حامیانش که چند درصد سوریه را تخریب کرده اند محاکمه کنند خسارت آن را از آن ها بگیرند..که این عین عدالت است تا کسی برای هوای نفس خود کشوری را خراب نکند راه دوم این است که ایران روسیه تر کیه در سوریه دخالت نکنند دولت مردمی تشکیل شود کشورهای غربی بپاس و شکرانه این پیروزی آن را کم کم می سازند.
بزرگواری پرسیدید قدم سوم چیه؟سری به شهرهای ترک نشین شمال غرب،کرد نشین غرب،عرب نشین جنوب غرب،بلوچ نشین جنوب شرق بزنین تا خودتون بفهمین قدم بعدی چی و کجاست.کافیه به سخنان امثال امام جمعه رودبار گوش کنین ونتیجه رو خودتون حدس بزنید.فکر کردین با عقب افتادن همه پرسی عراق، قضیه تمام شد؟نه دوست من استعمار منتظر ودر کمینه تا میوه برسه وبوقتش بچینه
ثروت ملت ایران متعلق به ملت ایران بوده و هست و خواهد بود و مصداق حق الناس است به عنوان یک ایرانی اعلام می دارم تا هموطن من گرسنه است تا هموطن من برای بدست آوردن لقمه ای نان سرش در سطلهای زباله های خیابان است خرج کردن در جاهای دیگر و ذلک حرام است
بهتره دولت محترم بازسازی کشورهای همسایه رو به رای مستقیم مردم بگذارد و مردم درمورد این مسیله تصمیم بگیرند چون این سرمایه مال ملت ایران است و درنهایت آنها تصمیم گیرنده اصلی هستن که سرمایه مملکتشان کجا خرج بشه!
داداش ایران میسازد از اولش هم بهتر ، ،،،،،
سوریه تقسیم شده، تموم شد!
شما ایران رو بساز
لبنان ویران رو بعد جنگ سی و سه روزه تو دوماه ساختن . اخبارش رو هم با افتخار اعلام کردن. سوریه رو تو ده سال می سازن. از اولش هم بهتر.
خرمشهر و سر پل ذهاب وسیستان و ... هم اینکه همینجوری تو چادر و کپر زندگی می کنن (فقط زنده هستن ) کافیه.
سوریه را نابود کردند. طرح آمریکا و اسرائیل بود که به چنین روزی افتاد. دیگر سوریه واحدی وجود نخواهد داشت. در این بکش بکش هر کس سهم خود را می برد و یه تکه هم در دست اسد و دوستانش خواهد ماند. سوریه میدان رقابت است که به نابودیش منجر شد. ولی اگر در این بین کشورهایی امثال ترکیه بگذارند مناطق کردنشین سوریع الگوی خوبی خواهد بود که همه ی اقوام در کنار هم زندگی کنند و از این تجربه در سایر مناطق کشور هم استفاده کنند.
واقعا چرا باید راجب سوریه بنویسید مردم خسته شدن شک دارم مسئولین دغدغه ایران داشته باشن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار