بازدید 18140
«میدل ایست مانیتور» عنوان کرد؛

با چه مکانیسمی می توان از جنگ بین تهران و ریاض جلوگیری کرد؟

هم اکنون جنگ سرد بین ایران و عربستان، عمده ترین جنگی سردی است که خطر تبدیل شدن آن به یک رویارویی مستقیم وجود دارد؛ مثل تمامی جنگ های سرد، طرفین به نظر می رسد قصد ندارند به سمت رویارویی مستقیم حرکت کنند؛ هرچند شاید برخی عناصر در دو کشور خواهان این مسأله باشند.
کد خبر: ۷۵۸۸۲۸
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۲ 26 December 2017

جنگ سرد میان ایران و عربستان در سالیان اخیر بر خاورمیانه سایه افکنده و دو بازیگر تلاش کرده اند در این جنگ نفوذ منطقه ای خود را تقویت کنند. حال پرسش این است: این جنگ سرد تا کی قرار است ادامه پیدا کند و احتمال تبدیل شدن آن به جنگ داغ چقدر است؟

به گزارش «تابناک»، این پرسشی است که پایگاه «میدل ایست مانیتور» بدان پاسخ داده و نوشته است: جنگ های سرد برای مدت طولانی ادامه دارند. این جنگ در میان اسپارت ها و آتنی ها در نهایت داغ شد. جنگ سرد ایالات متحده و شوروی که تقریبا پنج دهه به سیاست جهانی را تعیین کرد، هرگز تبدیل به یک جنگ سخت نشد. اسرائیل و سوریه از سال 1973 تا سال 2011 در جنگ سرد بودند. هند و پاکستان نیز متناوب در یک جنگ سرد طولانی مدت به سر برده اند.

جنگ سرد، جنگی است که در آن تلاش های زیادی برای جلوگیری از رویارویی مستقیم در میدان جنگ صورت می گیرد، به طوری که عواقب جنگ در هر دو طرف مطلوبیت ندارد، به گونه ای که اگر جنگ سرد بین آمریکا و شوروی به جنگ گرم تبدیل می شد، با توجه به قدرت هسته ای دو طرف، کل حیات کره زمین به مخاطره می افتاد. هند و پاکستان نیز کلاهک های هسته ای دارند که باعث می شود آن ها جنگ میان خود را سرد نگه دارند.

یکی از ویژگی ها جنگ سرد این است که طرفین معمولا از نیروهای نیابتی در برابر یکدیگر به جای رویارویی مستقیم بهره می گیرند؛ برای مثال می توان به جنگ آمریکا در ویتنام و جنگ شوروی در افغانستان اشاره کرد.

هم اکنون جنگ سرد بین ایران و عربستان، عمده ترین جنگی سردی است که خطر تبدیل شدن آن به یک رویارویی مستقیم وجود دارد؛ مثل تمامی جنگ های سرد، طرفین به نظر می رسد قصد ندارند به سمت رویارویی مستقیم حرکت کنند؛ هرچند شاید برخی عناصر در دو کشور خواهان این مسأله باشند.

از آنجایی که هیچ یک از این دو کشور سلاح هسته ای در اختیار ندارند، به همین جهت درگیر مستقیم میان آن ها فاجعه بار نخواهد بود، ولی می تواند قابل توجه باشد.

برای ایران، این امر به معنای جنگ واقعی با کل دنیای عرب سنی و همچنین ایالات متحده است که به شدت از ریاض حمایت می کند. ایران همچنین ممکن است با سرمایه گذاری غربی ها که پس از توافق هسته ای در سال 2015 به سمت تهران سرازیر شد، خداحافظی کند.

 
با چه مکانیسمی می توان از جنگ میان تهران و ریاض جلوگیری کرد؟ 
ریاض نیز با عواقب ناشی از یک برخورد مستقیم با ایران روبه رو خواهد شد. هرچند عربستان سلاح های پیشرفته تری نسبت به ایران دارد، هنوز در میدان جنگ مورد آزمایش قرار نگرفته اند، به طوری که در یمن نیز نتوانست به اهدافش دست پیدا کند. سعودی ها در تلاش برای جذب میلیاردها دلار سرمایه گذاری برای اجرای برنامه اصلاحات اقتصادی بلندپروازانه خود هستند؛ اما باید توجه داشت که سرمایه بین المللی معمولا از مناطق جنگی فرار می کند.

به مانند تمامی جنگ های سرد در تاریخ، ایران و عربستان نیز مناطق و صحنه های دیگری را برای رقابت های میان یکدیگر پیدا کرده اند. آن ها اکنون درگیر جنگ نیابتی در یمن، سوریه و لبنان هستند.

ریاض و تهران همچنین به دیگر تاکتیک های جنگ سرد متکی هستند. از جمله فشار اقتصادی، سخنان مرعوب کننده و جاسوسی.

اگر فکر می کنید جنگ سرد میان دو کشور به جنگ داغ تبدیل نخواهد شد، به نظر می رسد، احتمال برخورد میان آن ها بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته است. بر خلاف ایالات متحده و شوروی، عربستان و ایران از نظر جغرافیایی به یکدیگر نزدیک هستند که همین، منجر به افزایش احتمال مواجهه مستقیم آن ها می شود.

گویا ایرانی ها مصمم هستند که کریدور ایران به لبنان از طریق خاک سوریه را ایجاد کنند. در این میان، با اینکه ایران خواهان درگیری با عربستان سعودی نیست، ممکن است دو کشور بر سر ایجاد این کریدور با یکدیگر درگیر شوند.

چه مکانیسم هایی برای جلوگیری از تبدیل شدن جنگ سرد عربستان و ایران به جنگ گرم وجود دارد؟

دانیل سرور، مدیر برنامه مدیریت منازعه در دانشکده مطالعات بین المللی توسعه دانشگاه جانز هاپکینز، گفت: یک ساختار منطقه ای، راه حل نهایی است، اما سال ها طول خواهد کشید تا چنین ساختاری ایجاد شود و به کار خود ادامه دهد. وضعیت فعلی مضر است و انتظار نمی رود ساختاری مانند سازمان امنیت و همکاری به وجود آید.

سیت جونز، مدیر مرکز سیاست دفاعی و امنیت بین الملل در این باره گفت: من فکر نمی کنم که نوعی از نهادهای چندجانبه بتوانند رقابت امنیتی عربستان و ایران را به حداقل برسانند.

جونز گفت: همکاری بین ایالات متحده و روسیه می تواند در پیشگیری از درگیری مستقیم بین ایران و عربستان سعودی مفید باشد.

با این حال، وی افزود: این امر نیاز به همکاری بیشتر میان واشنگتن و مسکو دارد. آیا رئیس جمهور دونالد ترامپ و رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین در این زمینه مایل و قادر به همکاری هستند؟
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۳۹
جلوگیری و تامل در سیاست زدگی در تمام امور امروزه کشورههایی که از نظر سیاسی زیادی وارد مقولات می شوند کشور را به سوی جنگ و یا مشکلات اقتصادی پیش می برند و مردم کشور تاوان آن را می دهند نه مسئولین و تصمیم گیران کشور
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
بهترین راهکار اینه اگه دوکشوردوست ندارن جنگ بشه تیم ملی فوتبال ایران و تیم ملی فوتبال عربستان در یک کشور ثالثی باهم مسابقه بدن و هر تیمی که بازنده شد دیگه نباید گنده گنده حرف بزنه و حق دخالت کردن نداره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
راهکار ناشناس ساعت 17 پس از جنگ
تحمیلی و از سوی عربستان تحت عنوان جام صلح و دوستی اجرا شد و تیم های ملی ایران و عراق رو دروی هم قرار گرفتند. این حالت فعلا متصور نیست.
بیخود شل.غش نکنید! جنگی بین ایران و عربستان ایجاد نخواهد شد. به زودی وقایع جدیدی همه ی تحلیل ها را تغییر خواهد داد...
بسيار ساده در امور كشورهاي ديگر دخالت نكنيم و كدخدا را ببينيم
سعودی هیچوقت به ایران حمله نخواهد کرد حتی اگر تمام سلاحهای متعارف دنیا مال سعودی باشه.الان توی یمن تمام قدرت سعودیو میشه دید.تازه این با کمک چند کشور دیگه ای هست که با سعودی تشکیل یک جبهه دادن.مگر اینکه سعودی برای حمله به ایران بتونه روی نیروی دریایی و زمینیه امریکا حساب باز کنه.توی جنگ نیابتی هم تا حالا کهه هرجا بین ما و سعودی درگیری بوده ایران موفقتر بوده مانند عراق سوریه لبنان و یمن.اما توی بحرین سعودی موفقتر از ایران بوده.اما احتمالا توی بحرین هم با گذشت زمان بیشتری ایران بتونه موفقیتهایی بدست بیاره اما نه کامل.چون جمعیت شیعیان بر اهل سنت غلبه داره.این نطر بنده هست بدون هیچ ادعایی.و امیدوارم که درست باشه
تحلیل ناشیانه ای بود، میدل ایست مانیتور غرق در توهمان خود است تا شناخت واقعیات.
تنها با عربستان نمی خواهیم بجنگیم با کل اعراب و اسرائیل و آمریکا و حامیانشان و هر کسی که حرف زیادی بزنه میجنگیم .
جنگ میان ایران با عربستان ویا هر کشور دیگری محال است چرا که از یک طرف مسولان ایرانی بخوبی میدانند جنگ هزینه دارد ومردم ایران به دلایلی دیگر حاضر به قبول هزینه های جنگ مخصوصا انسانی آن نخواهندکردواز طرف دیگر عربستان نفرات لازم را ندارد-
جنگ سرد بیشتر منافع غرب را تامین میکند با همین شیوه نه جنگ و نه صلح میتوانند بودجه این دو کشور را به سمت نظامی گری بیشتر سوق دهند با این روش هم خریدار تسلیحاتی خوبی پیدا میکنند و هم جلو پیشرفت این دو کشور را میگیرند ایران سهم فروش تسلیحاتی روسیه و چین عربستان سهم امریکا و اروپا
با تحريم تخم مرغ
تا زمانی که دو کشور همسایه ،منافع همدیگر را به رسمیت نشناسند ،و از زیاده خواهی دست نکشند ،وبجای منافع بی نتیجه ای که در نفوذ منطقه ای بدنبال آن هستند ،تغیر رویه بدهند ،وبه منافع مشترک منطقه ای نگرش داشته باشند ،هم خطر جنگ بر طرف میگردد ،و هم منافع ملی ،ومنطقه ای فراهم میشود ،در جنگ سخت هردو کشور ،ومنطقه ،وحتی منافع جهان بخطر میافتد ‌و نابود میگردد ،آیا رؤسا ،وسیاست مداران عاجزند که منافع خود را تشخیص دهند ،و از رقابت ویرانگر دست بکشند؟ آیا جنگ سخت بین ایران ،و عراق ،درس عبرتی برای ،کشورهای منطقه ،الخصوص عربستان ،وامارات ،و سابرن ،نمیباشد ؟ یقین بدانید ،همهٔ این ناآ امیها ،و ویرانیها ، بلحاظ بی خردی صدام حسین بود ،که اگر حملهٔ نظامب به ایران نمیکرد ،اکنون اوضاع خاور میانه اینگونه نبود ؟ فقط یک عامل میتواند به جنگ سخت میان ایران و کشورهای حاشیهٔ خلیج فارس را بر افروزد ،و آن این است که رؤسای این کشورها مامور ،شرکتهای تولید کنندهٔ اسلحه باشند ،که منافع آنها را بر منافع مردم ،وکشور خود ترجبج دهند ، والا هیچ چیزی این اقدامهای نا بخردانه را توجیح نمیکند ،،،،
امريكا جرات حمله به ايران را ندارد . ايران پر از محسن حججي هاست . ما هم اماده براي نبرد ميشويم . روسيه هم ميداند كه اگر امريكا به ما حمله كند فرداي روزي نوبت اوست .و امريكا روسيه را با خاك يكسان ميكند و بعد ميره دنبال چين و اونها را هم نميگذارد نفس بكشن . و اقتصاد دنيا را مال خود ميكنه . كره شمالي هم در نهايت كوتاه مياد و نوكر امريكا ميشه . عربستان و اروپا هم كه از الان نوكري ميكنن.
اغاز يك نبرد گسترده در راه است. بايد دستگاه ديپلماسي ضمن اعلام اين مهم به چين و روسيه انها را باتفاق كره شمالي متحد كنن تا همانند ارايشي كه در روسيه داشتيم قبل از هر اقدامي از سوي امريكا ما خودمان باتفاق كشورهايي كه گفتم نيرويي بازدارنده ايجاد كنيم. همانند پيمان شاينگهان .
اما قبل از همه بايد با ملت صحبت كنيم و دلايل را صادقانه بگوييم ملت هم همراهي خواهد كرد. امثال شهيد حججي و تهراني مقدم و بابايي و همداني و همت و همه و همه در اين مملكت زيادند و نسل هاي انها هم وجود دارند. يا علي
با مکانیسم مذاکره ومصالحه می توان جلوی جنگ را گرفت و الا با وقوع جنگ و اتش افروزی توسط اسراییل و امریکا دیگر از اقتصاد ایران و عربستان و جهان اسلام چیزی باقی نخواهد ماند
بعضیام همچین عربستان رو دست کم میگیرن.ببخشید این نیروهای داعش که در سوریه چند سال جلوی ارتشهای سوریه وروسیه ونیروهای ایران جنگیدن عرب بودن.سر کرده های القاعده عربستانی بودن وخود صدام که ۸سال نتونستیم شکستش بدیم عرب بود.حالا بعضیا میگن نه این عربستانیها استفاده از سلاح رو بلد نیستن.خوب عزیزمن لازم بشه یاد میگیرن تا بحال که جایی در گیر نبودن.تو یمن راه افتادن وبا اومدن شاهزاده جدید قراره خودشون رو اماده کنن.همچین میگین انگار ایکیو ایرانیها ۱۶۰وعربستانیها ۵۰ هست.نه عزیز هردو ملت حدود ۸۴ و۸۵ هستیم.در ضمن دانشگاههای عربستان رنک بالاتری دارن نسبت به دانشگاههای ما.متاسفانه ما دچار توهم خود بزرگ بینی هستیم.
ایالات متحده وروسیه استعماری با هم همکاری کنن تا جلوی جنگ رو بگیرن؟از اون حرفها بود !!!هردوتا ارزوی این جنگ رو دارن وباتمام توان در پشت پرده تلاش میکنن اینکار صورت بگیره.چه نعمتی بالاتر از اینکه میلیاردها دلار سلاح به دو طرف بفروشن وخزانه شون رو پر کنن‌.بابا اینا نونشون تو تفرقه کشورهای ضعیفتره.فکر کن ایران وعربستان باهم دوست باشن وبرای اعتلای جهان اسلام تلاش کنن ومثلا قیمت نفت رو بسود خودشون کنترل کنن.رسیدن به چنین روزی یعنی امریکا برای تغییر نظام عربستان تلاش کنه ودیگری برای ایران.ولی فعلا اونها به خر مراد سوارن دوستان.
اگر جگر حمله داشت كرده بود نگران نباشيد
با سقوط عربستان شیطان هم به نتیجه میرسد
و مقر اسلام را زیر سوال میبرد مانند قدس
ایران نیازی به جنگ ندارد
وقوع جنگ در خاورمیانه حتمی است ، هر کشوری قدرتمند و مورد حمایت ملتش باشد آسیب کمتری خواهد دید
عربستان هم اگر قصد جنگ داشته باشد تا وقوع زلزله تهران صبر خواهد کرد خیال همه جمع تا ان هنگام هیچ عاقلی به ایران حمله نخواهد کرد هزینه دارد اما بعد از زلزله هر کس دلش بخواهد حمله می کند وپیروز میدان هم خواد شد.
اگه جنگی بشه، مردم عربستان ضرر بزرگی میکنن. چون جوانهای ایرانی به خاطر فشار داخلی حاکمان و بدی اوضاع اقتصادی و نبود آزادی الانشم فرقی بین مرده و زنده بودنشون نیست و خیلی تحت فشار و عصبانی و خیلی داغونند و منتظرند این فشار را جایی حتی اگه شده جنگ بیرون بریزندولی تنه لشای مرفه عربستانی باید برای نمردن بجنگند و دل از این همه لذت بکنند. پس در نتیجه وقوع جنگ به ضرر اونهاست و دیگر اینکه به قول شاعر: تا که ابله باقی است اندر جهان***مرد مفلس کی شود محتاج نان و برداشت اینکه تا وقتی ما مسلمانهای رشد نیافته و دگم اندیش و کودک فکر هستیم دول غربی هیچ مشکلی برای اقتصاد و مملکتشان ندارند.
نباید از جنگ بین ایران و عربستان جلوگیری کرد . اگر دو کشور مسلمان دوست دارند برادر کشی کنند چه اشکالی دارد ؟ شوخی کردم !!!
سانتزو، هنر رزم: هیچ گریزی از جنگ نیست. تنها ممکن است جنگ را به سود دشمن، به تعویق انداخت.
صحبت از جنگ دو فایده دارد .
برای ایران این فایده را دارد که مردم سرگرم توهم جنگ شوند و اختلاس ها را نبینند .
برای عربستان هم این فایده را دارد که ژست " من بزرگ شدم رو به خودش بگیره "
ای بابا
اگه جنگ بشه بزور میفرستنمون جبهه
عجب گیری کردیما...
اونوقت روسیه ، آمریکا ، چین سلاح هاشون رو به کی بفروشن ؟ فکرشو کردین ؟
ماقدرتمند هستيم وكسى جرات حمله به ماندارد فقط نميتونيم قيمت تخم مرغ رو كنترل كنيم كه انشاالله اين مساله دربرنامه ريزى دقيق وقوى حل ميشه،ميمونه قيمت نون ودلار برنج وروغن وخونه وماشين ومايحتاج مردم كه اون هم مهم نيست چون ما ابرقدرت هستيم اين مسايل ارزش فكركردن ندارد
هرم قدرت غرب درمنطقه به اين صورت به نظر ميرسد عربستان رئيس فرانسه انگليس امريكا اسرائيل وقدرت پنهان جهانى به ترتيب مقاملت بعد از عربستان هستند پس پنج قدرت بالاتر از عربستان درمنطقه حضور دارند عربستان نقش كارپرداز را دارد ومجرى دستورات كشورمافوق خود است پس عربستان طرف مستقيم ما نيست وما فوقها وقتى باما وارد جنگ ميشوند كه امادگى جنگيدن باروسيه وچين را هم داشته باشند فعلا درافق چنين امادگى مشهود نيست
از روحانی بپرسید که اگر به او رای ندهند جنگ می شود
متاسفانه جنگ ایران وعربستان مشتریان زیادی داره.که تو این حالت صاحب سود زیادی خواهند شد..روسیه .70 درصد درامد این کشور نفت وگاز میباشد .با این جنگ قیمت نفت به 200 دلار هم ممکن برسه.یعنی درامد سه برابری...امریکا هم همچنین فروش نفت کران همچنین اسلحه...اسراییل .ترکیه.وخیلی از کشورهای صنعتی...بیشترین ضرر را چین میکنه که نفتش را ازخاورمیانه تامین میکنه...دوستان مثل اب خوردن هروقت وقتش بشه امریکا وروسیه این جنگ را بمون تحمیل میکنند
این جنگ حتمی واجتناب ناپذیراست
بیچاره بورس
اولین حرکت آمریکا بعد از گروگان گیری در گیر کردن این کشور با هممسلک شیعه خود عراق بود که بهترین جوانان هردو کشور را زیر خاک برد و هزاران علیل ذلیل بر جای گذاشت بعد از آن هم با سیاست هایش انگار ضربه سهمناکی زده که تا امروز هنوز در سر در گهمی بسر می برد . حالا بعد از شیعه شیعه نوبت جنگ شیعه سنی است که دوباره این کشور در بد بختی بیشتر فرو رود. این رو بهش میگن سیاست . پس آمریکا هیچوقت غلط نمی کند و همیشه کار هایش درست است . حالا حالاها خیلی کار با ما دارند.
هرنوع تنش و درگیری بین این دو کشور فقط و فقط در جهت منافع اسراییل و امریکا و روسیه و دیگر قدرتها است,روسیه به لحاظ تک تازی در بازارنفت بیشترین سودرا خواهد برد,بنابراین تحت هیچ شرایطی نباید بین ایران و عربستان جنگ شود,تنها کشورهای اسلامی قدرتمند نابود خواهند شد
سیاسیون نباید اجازه بدن یک جنگ از نوع جنگ ایران و عراق این بار با طرف عربستان و ایران تکرار بشه تن ایران توان این جنگ رو نداره هر چند پیروز ایران باشیم ما تجربه تلخ جنگ هشت ساله رو داریم چند صد هزار شهید و مجروح و خرابی های زیاد و سال های سال تلاش .....
قبلا آمریکا میگفت میزنم الان عربستان میگه میزنم فکر کنم آمریکا دیگه نمیتونه بزنه سگشو فرستاده واق واق کنه بلکه فرجی حاصل بشه بهش بگین چخه
جنگ جنگ تا پیروزی
اين همه نفرت از سعودي واقعا عجيبه ، ما دو كشور مسلمانيم ك فقط تو مسائلي جزئي باهم اختلاف داريم (منظورم تو دين و مذهبه) اما اين همه باهم دشمنيم ، از مسيحي ها و يهودي ها ياد بگيرين كتاب و پيامبر شون فرق داره اما جوري متحد و پشت هم هستن ك انگار داداشن ، در ضمن اين ك روسيه و آمريكا كمك كنن جنگي در نگيره واقعا مسخره هست ، هر دو شون دارن از اين دشمني سود ميبرن و كيلو كيلو سلاح ميفروشن
جنگی تو کارنیست اگه کاری با کشورهایی که فقط برادر یکطرفه ما هستند نداشته باشیم هیچ اتفاقی نمی افته،بنده یه فرد فقیروبیسواد ایرانیم که کشورمو دوست دارم پیشگو هم نیستم برخلاف نظر خیلی از شماها که بقول خودتون تحلیلگر وکارشناس و...هستید تنها دشمن ایران فقر وبی عدالتی ونابرابریه یا ساده تر بگم تنها دشمن ایران همین مردم ایران هستن اگه اوضاع همینطوری پیش بره همین ملت حکومت را عوض میکنن...اگه تو قشر ضعیف جامعه باشید درک میکنید چی میگم،آقایان مسئول تا دیر نشده بفکر ملت باشید
قدرتهاي بزرگ بالاخص امريكاواسراييل غاصب ازجنگ دربين كشورهاي اسلامي متنعم ميشوند وطالب آنانندچون درانبارهاي خودسلاحهاي تاريخ گذشته درحال پوسيدن زياددارند وكارشناسان نظاميشان براي تست سلاحهاي جديدشان نيازبه جنگ دارند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار