بازدید 9813
۳
پیمانه اقتصادی؛

از «جهش زمستانه بورس برای فتح قله جدید» تا «حساب‌های بالای ۵ میلیارد، زیر تیغ مالیات»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون خرید و فروش "بیت‌کوین" در کارگزاری‌ها تخلف است، سکه طرح جدید باز هم گران شد، نفت ایران همچنان با واسطه روسی به فروش می‌رسد، روز آرام دلار آمریکا در ابتدای زمستان، ۳۰ هزارتن گندم به عمان صادر شد، قیمت تخم‌مرغ هم پرواز کرد، واردات LNG چین رکورد ماهانه زد، شروع مثبت «تسه»‌ها در زمستان و واکنش سازمان دامپزشکی کشور به عرضه گوشت ۹۰۰ هزار تومانی را در بر دارد.
کد خبر: ۷۵۷۹۲۱
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۲ 24 December 2017

از «جهش زمستانه بورس برای فتح قله جدید» تا «حساب‌های بالای ۵ میلیارد، زیر تیغ مالیات»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون خرید و فروش "بیت‌کوین" در کارگزاری‌ها تخلف است، سکه طرح جدید باز هم گران شد، نفت ایران همچنان با واسطه روسی به فروش می‌رسد، روز آرام دلار آمریکا در ابتدای زمستان، ۳۰ هزارتن گندم به عمان صادر شد، قیمت تخم‌مرغ هم پرواز کرد، واردات LNG چین رکورد ماهانه زد، شروع مثبت «تسه»‌ها در زمستان و واکنش سازمان دامپزشکی کشور به عرضه گوشت ۹۰۰ هزار تومانی را در بر دارد.

 

جهش زمستانه بورس برای فتح قله جدید

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه دوم دیماه 96 با افزایش 1307 واحدی معادل 1.37 درصد به رقم 96 هزار و 816 واحد رسید. بورس تهران در حالی فعالیت زمستانه خود را آغاز کرد که در آخرین هفته پاییز با ثبت بازدهی 2.4 درصدی توانسته بود بازدهی آذرماه 96 را به رقم 7.6 درصد برساند. تالار شیشه ای در اولین روز کاری هفته، برخلاف روز آخرین روز کاری پاییز، شاهد روند صعودی شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 419 واحدی به رقم 31 هزار و 30 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با رشد 83 واحدی، عدد 17 هزار و 972 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 63 واحدی به رقم 13 هزار و 551 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور نیز با رشد 1.48 درصد همراه شد و 1533 واحد افزایش را رقم زد به سطح 105 هزار و 43 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 1138 واحد افزایش به رقم 69 هزار و 256 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با 1679 واحد افزایش همراه بود و عدد 203 هزار و 604 واحد را به نمایش گذاشت. در پایان معاملات بازار سرمایه، نماد فولاد متعلق به فولاد مباركه اصفهان با 200 واحد بیشترین تاثیر مثبت را در جهش 1307 واحدی شاخص کل بورس داشت.

از «» تا «»

خرید و فروش "بیت‌کوین" در کارگزاری‌ها تخلف است

رئیس سازمان بورس در خصوص بیت‌‌کوین گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار در حال بررسی وضعیت بیت‌کوین برای ورود به اقتصاد کشور است و هنوز در این مورد به نتیجه نرسیده است؛ بنابراین اگر کارگزاری‌ها اقدام به خرید و فروش محصولات کنند، تخلف کرده‌اند. شاپور محمدی، ادامه داد: هر ابزار مالی یا کالایی که بخواهد وارد بازار سرمایه ایران شود، باید از نظر نحوه عرضه و میزان کنترلی که بر آن اعمال می‌شود، مورد ارزیابی قرار گیرد؛ از این رو، سازمان بورس و اوراق بهادار در حال حاضر شرایط این پول مجازی را بررسی و نتایج آن‌ را به شورای عالی بورس می‌رساند. وی با تشریح تئوری ارزش در اقتصاد بیان کرد: یکی از مهم‌ترین نکات، خلق ارزشی است که هر ابزار مالی باید در اقتصاد داشته باشد تا مورد تائید سازمان قرار بگیرد. بنابراین در صورتی‌که که بیت‌کوین متکی بر ارزش‌آفرینی نباشد، ابهام داشته و مورد تائید نیست. محمدی در واکنش به داد و ستد بیت‌کوین در برخی کارگزاری‌ها، گفت: با توجه به اینکه‌ بررسی‌ها در این خصوص ادامه دارد و هنوز رای قطعی به شورای عالی نرسیده است، خرید و فروش بیت‌کوین در کارگزاری‌ها مورد تایید سازمان بورس نبوده و غیرقانونی است. /عصر بازار

سکه طرح جدید باز هم گران شد

در جریان معاملات روز شنبه  بازار آزاد تهران، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۶ هزار تومان افزایش، به یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۴۰۲ تومان رسید. سکه طرح قدیم یک میلیون و ۳۵۹ هزار و ۹۰۴ تومان، نیم سکه ۶۸۴ هزار و ۹۵۲ تومان، ربع سکه ۴۰۰ هزار و ۹۷۲ تومان و سکه یک گرمی ۲۶۵ هزار و ۹۸۱ تومان است. 

نفت ایران همچنان با واسطه روسی به فروش می رسد!

«آلکساندر نوواک» روز شنبه در مصاحبه با روزنامه روسی «کامرسانت» به کمک روسیه به صادرات نفت ایران به کشورهای دیگر در چارچوب برنامه مبادله نفت در مقابل کالا اشاره کرد. وزیر انرژی روسیه با رد ادعای خبرنگار روس مبنی بر خرید نفت ایران از سوی این کشور گفت: این حقیقت ندارد. شرکت روسی 'پروم سیریه ایمپورت' نفت ایران را خریداری نکرده بلکه به عنوان واسطه فروش آن به خریدار خارجی اقدام می‌کند. وی افزود: این نوع اقدام با تفاهم نامه سال 2014 ایران و روسیه هماهنگ است. طبق این سند طرف ایرانی می‌تواند بخشی از درآمد حاصله را برای خرید کالا از روسیه هزینه کند. وزیر انرژی روسیه گفت: در واقع این اقدام دیگری در جهت بالا بردن حجم بازرگانی ایران و روسیه است. هرچند گفته می‌شود تاکنون فقط یک محموله به حجم یک میلیون بشکه فروخته شده است.

از «جهش زمستانه بورس برای فتح قله جدید» تا «حساب‌های بالای ۵ میلیارد، زیر تیغ مالیات»

نوواک در مورد علت علاقه‌مندی ایران به این نوع معامله در شرایط رفع تحریم ها گفت: تفاهم نامه در دورانی امضا شد که تحریم ‌ها علیه ایران لغو نشده بود. دو طرف اینک در مورد باطل نکردن تفاهم نامه و استفاده از این ساز و کار برای افزایش حجم بازرگانی به توافق رسیده‌اند. وی گفت: امیدوارم حجم صادرات نفت ایران با کمک روسیه به کشورهای دیگر افزایش یابد و مطابق توافق اولیه این میزان می تواند تا 5 میلیون تن در سال افزایش بیابد. به نقل از ایرنا، پیشتر «بیژن زنگنه» وزیر نفت ایران نیز از برنامه ریزی برای صادرات روزانه 100 هزار بشکه نفت با کمک روسیه خبر داده بود.

روند تجارت بین چین و کره‌ی شمالی پس از اعمال تحریم‌های بین المللی

بر اساس اطلاعات منتشر شده، حجم مبادلات تجاری میان چین و کره ی شمالی در ماه نوامبر سال جاری به ۳۸۸ میلیون دلار رسیده است. این در حالی است که ارزش مبادلات تجاری بین این دو کشور به دلیل تحریم های بین المللی علیه کره شمالی هنوز در مقایسه با سال گذشته در سطح پایین تری قرار دارد. به نقل از رویترز، اداره ی کل امور گمرکی چین اعلام کرده است که در ماه نوامبر سال جاری ارزش مبادلات تجاری بین چین و کره ی شمالی به نسبت ماه اکتبر ۱۵.۹ درصد افزایش داشته است. لازم به ذکر است که حجم مبادلات تجاری بین این دو کشور در سال گذشته ی میلادی ۶۱۳.۲ میلیون دلار و در ماه اکتبر سال جاری ۳۳۴.۸۹ میلیون دلار بوده است. با وجود اعمال تحریم ها، چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا و یکی از شرکای اصلی تجاری کره ی شمالی در ماه نوامبر و اکتبر سال جاری به ترتیب ۱۰۰.۱۸ و ۹۰.۷۵ میلیون دلار از این کشور کالا خریداری کرده است. این در حالی است که در بازه ی زمانی مشابه در سال گذشته ی میلادی ارزش کالاهای خریداری شده از کره ی شمالی عدد ۲۶۲.۲ میلیون دلار را نشان می داد. همچنین، ارزش کالاهای چینی صادر شده به کره ی شمالی در ماه های نوامبر و اکتبر به ترتیب ۲۸۷.۸۴ و ۲۴۴.۲ میلیون دلار بوده است. 

روز آرام دلار آمریکا در ابتدای زمستان

در پایان معاملات بازار آزاد روز شنبه، هر دلار آمریکا با افت 75 ریال نسبت به پایان هفته قبل، به طور میانگین به قیمت 41 هزار و 772 ریال رسید. هر یورو نیز با افزایش 13 ریال همراه شد و در پایان روز به رقم فروش 49 هزار و 840 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد ابتدای هفته، 11 هزار و 466 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز پنج شنبه، 10 ریال ارزان تر فروخته شد. همچنین در بانک مرکزی شاهد افزایش نرخ مبادله‌ای دلار در اولین روز کاری زمستان بودیم. به طوریکه نرخ هر دلار آمریکا برای روز شنبه دوم دی ماه با ۵۰ ریال افزایش نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته ۳۵ هزار و ۹۰۹ ریال قیمت خورد.

از «» تا «»

۳۰ هزارتن گندم به عمان صادر شد

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در عمان گفت: در سال جاری برای اولین بار 30 هزار تن گندم از ایران به عمان صادر شده است. عباس عبدالخانی افزود: براساس آمار و اطلاعات گمرک، از فروردین تا پایان آبان‌ماه سال جاری، حدود یک میلیون و 300 هزار تن کالا از ایران به عمان صادر شده است. وی اظهار داشت: به طور متوسط روزانه 5200 تن کالا از ایران به بنادر عمان صادر می‌شود، گفت: عمده‌ترین محصولات صادراتی شامل آهن، فولاد، قیر، کاتد مس، فرآورده‌های پتروشیمی، مواد غذایی و تره‌بار است. وی افزود: ارزش محصولات صادر شده طی این مدت 374 میلیون دلار بوده است.

قیمت تخم‌مرغ هم پرواز کرد!

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران در واکنش به افزایش قیمت تخم‌مرغ در بازار به حدود ۷۰۰ تومان، اظهار داشت: قیمت هر کیلوگرم از محصول درب مرغدارای به طور میانگین به ۷۰۰۰ تومان رسیده است. وی با اشاره به شیوع بیماری حاد تنفسی در میان طیور، درباره میزان مرغ های معدوم شده، افزود: ۱۳ میلیون مرغ به طور قطعی معدوم شده بود؛ اما براساس گزارشاتی که به ما می رسد بیشتر شهرها درگیر این بیماری شده‌اند و تصور می شود تاکنون، تعداد مرغ های معدوم شده به حدود ۱۴ تا ۱۵ میلیون قطعه رسیده باشد. به گفته نبی پور، اصفهان نیز مشکوک به آلودگی به این بیماری است. وی با بیان اینکه قیمت نهاده های دامی نیز همچنان بالا است، گفت: متاسفانه در کشور ما وقتی قیمت کالایی بالا می رود، دیگر شاهد افت آن نخواهیم بود. نبی پور با اشاره به اینکه هم اکنون قیمت ذرت در بندر ۱۱۰۰ تومان و کنجاله سویا ۱۸۵۰ تومان است، افزود: ۱۰۰ تومان کرایه حمل نیز به این کالاها می خورد و بنابراین قیمت هرکیلوگرم ذرت درب مرغداری ۱۲۰۰ تومان و کنجاله سویا ۱۹۵۰ تومان است. وی گفت: قیمت ذرت نسبت به دو ماه قبل حدود ۸۰ درصد گران شده و دو ماه گذشته نرخ این محصول حدودا ۸۰۰ تومان بوده است. /مهر

واکنش سازمان دامپزشکی کشور به عرضه گوشت ۹۰۰ هزار تومانی

در پی انتشار خبر عرضه گوشت کیلویی 900 هزار تومانی در فضای مجازی (گوشت ویل Veal) به عنوان گوشت ارگانیک و تغذیه شده با شیر و در فضای کاملا" ایزوله ، دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد، تا کنون هیچگونه مجوزی جهت تولید، فرآوری و عرضه گوشت Veal چه بصورت مستقیم و یا در فضای مجازی توسط این سازمان صادر نگردیده است. براساس قانون، صدور مجوز در این خصوص از وظائف سازمان دامپزشکی کشور است که تا کنون دستورالعملی در خصوص شرایط و ویژگیهای مراکز عرضه و تولید این نوع فرآورده بهداشتی ابلاغ نگردیده است، فلذا انتشار و تبلیغاتی اینترنتی در فضای رسانه ای توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی جایگاه قانونی از نظر این سازمان ندارد. بدیهی است تولید فرآورده های خام دامی در کشور مستلزم داشتن پروانه بهداشتی مراکز عرضه از دامپزشکی داشتن پروانه تولید با اختصاص و لیبل با لگوی سازمان دامپزشکی تاریخ و تولید و انقضاء در محل تولید که کلا" تحت نظارت دامپزشکی است بایستی صورت پذیرد. /روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور

واردات LNG چین رکورد ماهانه زد

واردات گاز طبیعی مایع (LNG) چین در نوامبر که تقاضای صنعتی و مسکونی به دنبال سوییچ پکن از گاز به زغال سنگ برای کاهش آلودگی زمستانی افزایش یافت، به رکورد ماهانه جدیدی صعود کرد. آمار گمرکی چین نشان داد: واردات LNG در نوامبر ۵۳ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت و به ۴.۰۶ میلیون تن رسید. رکورد قبلی ۳.۷۳۳ میلیون تن بود که در دسامبر سال ۲۰۱۶ به ثبت رسید. واردات LNG چین از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون ۳۳.۱۳ میلیون تن در مقایسه با ۲۶.۱۵ میلیون تن در مدت مشابه سال ۲۰۱۶ بوده است که نشان می‌دهد واردات سال ۲۰۱۷ رکورد سالانه برجای خواهد داشت. جزئیات بیشتر

شروع مثبت «تسه»ها در زمستان

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد 6/ 0 درصدی به قیمت 74 هزار و 841 تومان معامله شدند. پس از روند نزولی «تسه»ها در نیمه دوم آذر، در اولین روز معاملاتی دی شاهد رشد دسته‌جمعی قیمت اوراق تسهیلات مسکن بودیم. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام از طریق اوراق در سطح 7/ 21 درصد قرار گرفته است. در ماه‌های اخیر رشد 7/ 7 درصدی معاملات در کنار افزایش شتاب رشد قیمت مسکن، با رشد بیش از 10 درصدی قیمت در آبان نسبت به آبان سال گذشته، چشم‌انداز قرارگرفتن مسکن در فاز پیش‌رونق تقویت شده است. اما با توجه به پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، رشد قیمت مسکن فراتر از نرخ تورم، می‌تواند بر تقاضا فشار آورد. این عامل و رشد تدریجی تقاضای مسکن احتمال رشد قابل توجه «تسه»ها را دور از انتظار کرده است.

پیش بینی 58 درصدی از افزایش قیمت طلا طی هفته آینده

در تازه ترین نظرسنجی کیتکو نیوز این هفته 17 کارشناس ارشد وال استریت شرکت کرده اند که از این تعداد 11 نفر معادل 58 درصد پیش بینی کردند که قیمت طلا طی هفته آینده با افزایش همراه خواهد بود. بر اساس این گزارش 2 نفر معادل 11 درصد اعلام کردند قیمت طلا با کاهش روبرو می شود و 4 نفر دیگر معادل 21 درصد تاکید کردند قیمت طلا تغییر چندانی نخواهد داشت. در نظرسنجی آنلاین کیتکو نیوز هم 513 سرمایه گذار و تحلیلگر مین استریت شرکت کرده اند که از این تعداد نیز 306 نفر معادل 60 درصد پیش بینی کردند قیمت طلا در روزهای آینده افزایش می یابد، 142 نفر معادل 28 درصد اعلام کردند قیمت طلا با کاهش روبرو می شود و 65 نفر معادل 13 درصد نیز بر این باورند که قیمت طلا تغییری نمی کند. در نظرسنجی هفته گذشته 68 درصد کارشناسان اقتصادی وال استریت و 57 درصد فعالان و سرمایه گذاران مین استریت به افزایش قیمت طلا رای داده بودند. قیمت طلا در هفته ای که گذشته است با رشد 1.5 درصد روبرو شده است.

حساب‌های بالای ۵ میلیارد، زیر تیغ مالیات

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور دستورالعمل تکمیلی نحوه رسیدگی به تراکنش‌های بانکی مشکوک برای عملکرد سال‌های ۹۱ تا ۹۴ را ابلاغ کرد. در بخشی از این ابلاغیه خطاب به رییس امور مالیاتی شهر و استان تهران و ادارات کل امور مالیاتی استان ها آمده است: با اتخاذ ملاک از حد آستانه تعیین شده برای دریافت اطلاعات انواع حساب های بانکی اشخاص حقیقی موضوع ماده (۸) آیین نامه تبصره (۵) ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم چنانچه جمع گردش بدهکار یا بستانکار مجموع حساب های بانکی اشخاص حقیقی در طی یکسال بیشتر از ۵۰ میلیارد ریال باشد، دفتر بازرسی ویژه مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی موظف به استعلام، دریافت و ارسال اطلاعات تراکنش های بانکی مشکوک واصله به ادارات کل امور مالیاتی ذیربط خواه بود. در غیر اینصورت با توجه به تعیین حد نصاب مذکور حسابرسی مالیاتی در خصوص این تراکنش ها فاقد موضوعیت است. جزئیات بیشتر

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۳
گردش حساب يعني چي ؟؟!!!کسي که معامله مي کند شايد سود آنچناني هم نصيبش نشود ولي ماليات بر آن فاقد وجاهت قانوني مي باشد
مالیات بر سپرده یعنی فرار سرمایه.
همه میدانند جهش هفته های اخیر بورس بدون دلیل و کاذب بوده وبزودی حباب آن تخلیه خواهدشد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر