بازدید 16306
از مصائب فیلتر بودن توئیتر در کشورمان؛

دعوای واقعی چند مسئول بر سر مطلب مندرج در یک «اکانت فیک»!

می‌گوییم «اکانت فیک» نه «حساب کاربری جعلی»، چون بنا بر مقررات حاکم در کشورمان، همه حساب های کاربری ساخته شده در این دنیای مجازیِ خاص، غیرقانونی هستند و پایش که بیفتد، اصالتشان تکذیب می‌شود؛ مرزی باریک اما مهم که گاه بر سر آن میان مسئولان نزاع در می‌گیرد!
کد خبر: ۷۵۵۳۴۸
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵ 15 December 2017
موافق گرفتن عوارض از خودروهاي شخصي در بزرگراه هاي تهران هستم/ بايد مطلوبيت سفر با خودروهاي شخصي را كاهش دهيممی‌گوییم «اکانت فیک» نه «حساب کاربری جعلی»، چون بنا بر مقررات حاکم در کشورمان، همه حساب های کاربری ساخته شده در این دنیای مجازیِ خاص، غیرقانونی هستند و پایش که بیفتد، اصالتشان تکذیب می‌شود؛ مرزی باریک اما مهم که گاه بر سر آن میان مسئولان نزاع در می‌گیرد!

به گزارش «تابناک»؛ صحبت درباره یکی از مصائب دنیایی است که به دلایلی ناگفته ورود مردم کشورمان به آن غیرمجاز است اما روز به روز بر شمار مسئولانی که در آن فعالیت می‌کنند، افزوده می‌شود؛ دنیایی غیرقانونی که گاه مسائل مطرح در آن به مجاری رسمی هم راه پیدا می‌کند و بحث روز می‌شود، ولی همه ترجیح داده‌اند غیرقانونی بماند و اینجاست که مشکل دو چندان می‌شود.

منظورمان شبکه اجتماعی توئیتر است. دنیایی متفاوت با فیسبوک، اینستاگرام، شبکه‌های اجتماعی وطنی و حتی تلگرام که ویژگی‌های منحصر به فردش موجب اقبال انبوه بسیاری از مخاطبان در سراسر جهان به آن شده و مسئولان کشورمان نیز از این حیث استثنا نیستند. با این ملاحظه که دسترسی به توئیتر در کشورمان نیازمند استفاده از فیلترشکن است و این موضوع تأثیر بسزایی در غیرقابل اطمینان بودن حساب های کاربری ساخته شده در آن در کشورمان دارد.

اشکالی بزرگ که هرچه شمار کاربران ایرانی توئیتر افزون می‌شود، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و گاه مشکلات عجیب و غریبی پدید می‌آورد که شاید درک‌شان برای دیگر کاربران توئیتر در دیگر کشورها، دشوار باشد. مثل ماجرایی که در روزهای اخیر رخ داد و واکنش شماری از مسئولان کشورمان و برخی رسانه های همسو یا منتقد ایشان را به دنبال داشت.

 

دعوای واقعی چند مسئول بر سر مطلب درج شده در یک «اکانت فیک»!

حکایتی که از یک توئیت با اکانتی آغاز شد که نام «شهیندخت ملاوردی» بر بالای آن درج شده بود و از حضور دو خانم در مراسم رونمایی از محصول جدید یکی از خودروسازان استقبال کرده و تلویحا آن را نشانه موفقیت خوانده بود؛ توئیتی که با واکنش برخی منتقدان مولاوردی، دستیار ویژه رئیس جمهور مواجه شد و به سرعت در برخی رسانه‌ها بازتاب یافت.

واکنشی که پیشتر و در سطحی وسیع در پاسخ به یک توئیت منتشره در حساب کاربری خانم معاون در ایام اربعین بروز و نمود یافته بود و از این روی، برخی را مجاب کرد بی اندک تأملی، بازنشر آن را عهده دار شوند؛ بازنشری از جنس تکثیر واکنش مجازی به توئیت جدید و انتشار همزمان خبر آن در رسانه های منتقد دولت و شخص دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی.

اتفاقی که به سرعت ابعاد آن گسترش پیدا می‌کرد و خیلی زود پای رحیم پورازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی را هم به ماجرا باز کرد تا در پاسخ به توئیت مولاوردی، برخی انتقادات را متوجه عملکرد وی در دوران حضور در معاونت رئیس جمهور در دولت یازدهم کند و حتی فراتر از آن، این توئیت را مهر تأییدی بر همه سخنان پیشین خود در مرد مولاوردی بداند.

واکنش‌هایی که البته در این سطح محدود نماند و به تاخت و تاز چند سلبریتی، نماینده سابق مجلس، فعالان دنیای مجازی و... به مولاوردی رسید، غافل از آنکه یک نکته از قلم افتاده و بر اساس آن، ماجرا به کل وارونه پیش رفته بود؛ نکته‌ای کلیدی که نشان می‌داد سرآغاز این دعوا از یک اکانت فیک بوده که هرچند عکس مولاوردی در آواتار آن قرار گرفته، حتی املای هماهنگی با نام دستیار ویژه رئیس جمهور ندارد و آی دی لاتین آن، غیرمحترمانه و توهین آمیز است!

موضوعی که بی دقت به آن، شمار زیادی از منتقدان خانم مولاوردی انتقاداتشان را نوشته و منتشر کرده و حتی رسانه‌های همسو با ایشان، این انتقادات را بازنشر هم کرده بودند؛ گافی بزرگ که موجب شد این بار افراد همسو با مولاوردی به نقدهای بی اساس مطرح خرده بگیرند. امثال معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور که سخنان پورازغدی را نقد کرد تا موج جدیدی در رسانه ها شکل بگیرد؛ موجی که این بار نیز بی پایه شکل گرفته بود و کمی بعد، اشکالش بروز کرد. با پاسخ دفتر پورازغدی که نشان می‌داد، سخنان مندرج به نقل از وی در برخی رسانه ها، بی اساس بوده و در صفحات جعلی منتشر شده نه اکانت و سایت رسمی این عضو شورای انقلاب فرهنگی. جوابیه‌ای که نشان می‌دهد چقدر همه چیز در دنیای مجازی در کشورمان بی اعتبار و لحظه ای است.

دنیایی که بخشی از بی اعتباری آن ناشی از فیلتر بودن توئیتر و حضور غیرقانونی کاربران ایرانی در آن است که گاه در مواردی از این دست، به تشنج ها و مجادله هایی واقعی منجر می‌شود. آنقدر واقعی که رسانه‌ها به آن ورود می‌کنند، رسانه ملی آن را پوشش می‌دهد، در کانال های تلگرامی تکثیر می‌شوند و دست آخر دل چرکینی‌ وسیع پدید می‌آورند که ممکن است تا سال ها بماند.
مصیبتی که اگر بگوییم ایرانی‌ است و در دیگر کشورهایی که کاربران پرشماری در شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر دارند، دیده نمی‌شود، سخنی به اغراق نگفته‌ایم اما چون در فضایی فیلتر شده رخ می‌دهد، بعید است هرگز دیده شده و چاره جویی شود، حتی اگر همه مسئولان کشورمان عضو توئیتر شوند!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲۴
متااسفانه بانوان کشور ما هنوز درک نکردن این برخی مسولین اصلا به فکر حقوق انها نیستند چرا که اگر بودند حق اولبه مثل دیه کامل بهشون تعلق می گرفت یا به عنوان یک شاهد کامل در دادگاه محسوب می شدند.یا 1000 مورد دیگه.
دولّاوردی ؟؟؟ عجب !!! و ما هم ملت احساساتی سریع با ساعت پریدیم تو آب . خداوند آخر و عاقبت این ملت را ختم به خیر کند .
من سایت آقای رحیم پور خوندم واکنشی که از سوی ایشان به این توئیت بوده هم فیک و ساختگی بوده و ایشون هم تکذیب کردند.رسما خر تو خری شده تو فضای مجازی.جریمه اکانت جعلی در آلمان 200 میلیون تومان است.این طرح اجرا کنید ببینیم کی جرات داره نشر اکاذیب بکنه.وقتی بی قانونی باشه همین میشه
اگه قراره ی چیزی حرام باشه باید برای همه حرام باشه اگه قراره حلال باشه برای همههههه حلاله اگه جرمه برااااای کل مردم جرمه اگه مجازه برای همهههه مردم مجازه
راستش من خودم هم میخواستم این توییت رو تو استوری اینستا بذارم ولی وقتی خواستم ارسالش کنم آی دی لاتینش رو دیدم کلی خندیدم :))))))
ولی به نظرم باید ببینیم چه دلیلی باعث شده که چنین عکس و متنی برای سایرین باور پذیر به نظر بیاد... اگر این اکانت فیک از مشخصات شخص دیگه ای استفاده کرده بود باز هم انقدر باور پذیر بود؟
مسئولان دعواها را کنار بگذارند و کمی هم به فکر مردم باشند چون :
مردم دیگه این عوامفریبی ها را باور ندارند !!!
زبان فارسي ديگر مرده با اين لغات بيگانه مانند فيك و امثال ان!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
امثال عربیه. همانند آنها درسته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
عزيز كاري به لغاتي كه چندين دهه داريم ميگوييم ندارم با لغاتي كه تازه وارد شده است منظور است
يك زماني عربها بودند و الان هم انگليسي
ناشناس
| China |
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
امثال دسته کم مدت هاست که دارد استفاد می شود ولی فیک تازه وارد است و مشابه داریم. اگر بگوییم فور اگزمپل اون موقع می شه غریبه!
عجیبه که خیلی راحت میتونن کاربران و شناسایی کنند خوب ببینند کی با این فیک داره توییت میکنه !!
نمیخوام ادعا کنم هوش بالایی دارم، ولی خدائیش بمحض دیدن این تصویر، آی دی لاتینش رو که دیدم، فهمدیم جعلیه. نمیدونم چطور این افراد سرشناس نفهمیدند و همینجوری جوابیه صادر کردند ؟
تلویزیون که فیلتر نیس
اونجا چرا بهم میپرن؟
این دلیلی بر بی سوادی آنهایی نیست که به خانم مولا وردی تاخته اند ؟!
آنوقت اینها مسئولیت فرهنگ و هنر و ..مملکت را یدک می کشند !!!
تابناک چرا حرف رو می پیچی آدم دل پیچه میگیره،ساده واری در چند سطر اصل مطلب رو بنویس دیگه.چرا اینقدر صغرا و کبری میکنی.
وقتی تندترین حملات در توییتر به ما میشه و ما توییتر رو فیلتر کردیم عملا خلع سلاح شدیم.
شما ببینید پاسخ توییتهای ترامپ و هیلی رو ۹۰درصد مخاطبان خارجی توییتر دادن.
چرا از ابزار خودشون برای پاسخگویی استفاده نمیکنیم؟؟؟؟؟؟؟؟
البته از مولاوردی چنین کارهایی بعید نیست
دیدیم که میگم !!!
جانا سخن از زبان ملاوردی می گویی
خدارو شکر صنعت خودروسازی کشور برای همه جور آدم کارآفرین و پولسازه میزان مشارکت اجتماعی بانوان رو هم بالا میبره
اگر صاحبان یک حساب کاربری اصلی در خط مستقیم و مشخصی حرکت کنند و سوابق خوش حدمتی به یونیسف و 2030 نشان نداده باشند چنین اجحافی هم در حقشان نمی توانست ظهور کنه
«دنیایی که بخشی از بی اعتباری آن ناشی از فیلتر بودن توئیتر و حضور غیرقانونی کاربران ایرانی در آن است»
این جمله، که ازقضا نتیجه اصلی این تحلیل است، نامعتبر و اشتباه است. مگر اینستاگرام و تلگرام، که در ایران فیلتر نیستند، سرشار از شایعات و نسبت‌های نادرست نیستند؟
البته مطلب منتشر شده در مورد اربعین، از اکانت اصلی خانم مولاوردی بوده است، نه از اکانت جعلی!!
جالب اینه خود تابناک هم قبلا گول همین اکانت رو خورده بود.حالا به بقیه نصیحت میکنی؟روتو برم
یعنی واقعا یه نفر هم پیدا نشد که نگاه کنه ببینه اکانت به اسم دولاوردی هست .. نگاه کنید خودتون عکسو :)))))))
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل