بازدید 11475

قشر مرفه جامعه زیرتیغ لایحه بودجه 97

رونمایی از لایحه بودجه سال 97 توسط دولت در روز یکشنبه باعث شده است تا رسانه ها و کارشناسان به بررسی زوایای مختلف این لایحه بپردازند. شاید آنچه از اعداد و ارقام این لایحه برداشت می شود این است که دولت در این لایحه قشر مرفه جامعه را به نوعی هدف قرار داده است. با توجه به اینکه یکی از اهداف لایحه بودجه سال 97 از بین بردن فقر و عدالت می باشد، این موضوع دور از ذهن نیست.
کد خبر: ۷۵۴۵۰۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۶ 16 December 2017

رونمایی از لایحه بودجه سال 97 توسط دولت در روز یکشنبه باعث شده است تا رسانه ها و کارشناسان به بررسی زوایای مختلف این لایحه بپردازند. شاید آنچه از اعداد و ارقام این لایحه برداشت می شود این است که دولت در این لایحه قشر مرفه جامعه را به نوعی هدف قرار داده است. با توجه به اینکه یکی از اهداف لایحه بودجه سال 97 از بین بردن فقر و عدالت می باشد، این موضوع دور از ذهن نیست.

به گزارش تابناک اقتصادی، حسن روحانی 20 آذر ماه 1396 اولین لایحه بودجه دولت دوازدهم را به مجلس تقدیم کرد. آن گونه که عنوان شده است، اهداف این بودجه اشتغالزایی، رفع فقر و ایجاد عدالت است. با نگاهی به برخی اعداد و ارقام این لایحه نیز می توان به نوعی به این نتیجه رسید که دولت برای ایجاد عدالت در جامعه، در لایحه بودجه سال 97 بیشتر قشر مرفه جامعه را هدف قرار داده است. در زیر به دو نمونه از این اعداد و ارقام اشاره می شود.

شاید اولین موردی که بیشتر در این زمینه به چشم می آید کاهش منابع پرداخت یارانه نقدی در لایحه بودجه سال 97 نسبت به قانون بودجه سال 96 باشد. در قانون بودجه سال 96 میزان منابع پرداخت یارانه نقدی 42 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که این میزان در لایحه بودجه سال 97 به 23 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است. این کاهش یعنی این که در سال آینده دولت باید حدود 30 میلیون نفر از یارانه بگیران را از فهرست خود حذف کند. قطعاً

دولت این کار را از قشر مرفه جامعه و دهک های درآمدی بالاتر آغاز خواهد نمود.

مورد دیگر به افزایش عوارض خروج از کشور باز می گردد که از دیروز سر و صدای زیادی در رسانه های و شبکه های مجازی به پا نموده است. عوارض خروج از کشور در قانون بودجه سال 96، برای هر نفر 75 هزار تومان در نظر گرفته شده بود که این عوارض در لایحه بودجه سال 97 با رشدی سه برابری به 220 هزار تومان افزایش یافته است. این در حالی است که اگر فردی بخواهد برای بار دوم از کشور خارج شود باید 330 هزار تومان عوارض پرداخت نماید و برای بار سوم نیز این عوارض با رشد 100 درصدی نسبت به بار اول به 440 هزار تومان افزایش خواهد یافت. با توجه به این که بیشتر ورود و خروج های چند باره از کشور معمولاً توسط اقشار مرفه جامعه صورت می گیرد بنابراین این موضوع نیز در لایحه بودجه سال 97 به نوعی، اقشار پردرآمد را هدف قرار داده است.

اگر بررسی ها را در لایحه بودجه سال 97 ادامه بدهیم شاید بتوانیم مصادیق بیشتری از اینکه دولت با این لایحه بودجه قشر مرفه جامعه را برای برقراری عدالت هدف قرار داده است بیابیم، اما در این گزارش به همین دو مورد اکتفا می کنیم و به تحلیل آن ها می پردازیم.

در زمینه یارانه ها عادل آذر رئیس دیوان محاسبات کشور چند روز پیش اعلام کرد که مدیری را می شناسد که 18 میلیون تومان در ماه حقوق می گیرد اما هنوز هم یارانه دریافت می کند. قطعا حذف یارانه این اقشار پردرآمد و پرداخت آن به اقشار کم درآمد می تواند جامعه را به عدالت نزدیکتر کند و باید گفت دولت در این زمینه تصمیم درستی را اتخاذ نموده است، به شرط آنکه آن را عملی کند.

همچنین در زمینه عوارض خروج از کشور باید گفت طبق آمار سازمان میراث فرهنگی بخش معاونت گردشگری، در 5 ماهه نخست سال 96 حدود سه میلیون و 474 هزار و 692 نفر از کشور خارج شده اند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 20.9 درصد رشد داشته است. مقصد اول گردشگران خارج شده از کشور طبق آمار ترکیه بوده است و پس از آن عراق و امارات در رتبه های دوم و سوم قرار داشته اند. این مسافرت ها معمولا توسط اقشار مرفه جامعه صورت می گیرد و باعث می شود تا ارز بسیاری از کشور خارج شود. دولت با افزایش عوارض خروج اولاً سعی نموده است که تعداد خروج های اضافی از کشور را کاهش دهد تا از این طریق جلوی خروج ارز از کشور را بگیرد و ثانیاً سعی نموده تا از این طریق این اقشار پردرآمد را هدف قرار دهد تا جامعه به عدالت نزدیکتر شود.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر