بازدید 16294

ستاره‌های دولت روحانی مقابل نام تک ستاره‌های آسمان دانشجویی!

دانشجویانی که در نتیجه احکام نانوشته، حق قانونی ایشان برای ادامه تحصیل ندید گرفته می‌شود و اگر خوش شانس باشند، ممکن است با دادن یک تعهدنامه سفت و سخت و تن دادن به سلب آزادی و حقوق شان، بتوانند ادامه تحصیل دهند، اما اغلب چاره ای جز پذیرفتن این محرومیت اعمال شده ندارند.
کد خبر: ۷۵۱۴۴۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۴ 30 November 2017

برخلاف آنچه به نظر می‌رسید، مساله دانشجویان ستاره دار نه تنها در دولت روحانی رفع نشد، که به شکل وسیع تری بروز و نمود یافته است!


به گزارش «تابناک»، نخستین بار در دوران نخست ریاست جمهوری احمدی نژاد بود که ماجرای دانشجویان ستاره دار مطرح شد. دانشجویانی که به دلایل مختلف از ادامه تحصیلشان در مقاطع بالاتر جلوگیری به عمل می‌آمد و محرومیتی ویژه گریبانشان را گرفته بود.


دانشجویانی که اغلب به دلایل غیر علمی مشمول این محکومیت می‌شدند و علت محرومیت بسیاری شان، شرکت در تجمعات دانشجویی و انجام فعالیت های غیر علمی بود. مثل دانشجویانی که در نشست های دانشجویی صراحت لهجه شان در نقد مسئولان، با سوت و کف حضار همراه می‌شد یا دانشجویانی که قلم تند و تیزشان موجب می‌شد نشریات دانشجویی پربار شده و در کسری از زمان توزیعشان به پایان برسد.


اقداماتی که موجب می‌شد بسیاری از این دست دانشجویان در آزمون های ورودی کارشناسی ارشد (آن زمان ورود به دکترا به شیوه ای متفاوت از کنکور سراسری صورت می‌گرفت و ممانعت از ورود دانشجویان ستاره دار به دوره دکتری به جهاتی کار بسیار ساده تری بود!)، به رغم احراز شرایط علمی، با مشکل مواجه شده و از ادامه تحصیل باز بمانند.


این تازه در حالی بود که شمار زیادی از این دست دانشجویان فعال در عرصه های فعالیت دانشجویی، به دلایل دیگر از کسب حد نصاب های علمی باز می‌ماندند و به این قرینه، آمار دانشجویان ستاره دار خیلی کمتر از دانشجویانی بود که اجازه ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را نداشتند!


وضعیت تلخی که کوچ شماری از دانشجویان ستاره دار به خارج کشور و سرخوردگی بسیاری دیگر از ایشان را به دنبال داشت و انتظار می‌رفت با تغییر دولت و در نتیجه تغییر نگاه به دانشگاه ها، بساط آن برچیده شود اما این گونه نشد؛ این را آمار دانشجویان ستاره دار شده در دولت روحانی نشان می‌دهد که اگرچه از نظر عددی کمتر است، اما دردناک تر جلوه می‌کند.


آن گونه که محمود صادقی، نماینده مجلس شورای اسلامی به «جامعه فردا» گفته است، غلامی، وزیر علوم در نشستی که با فراکسیون همسو با دولت داشته، شمار دانشجویان ستاره دار در سال تحصیلی جدید را بیش از 100 تن عنوان کرده است. گزاره ای که ثابت می‌کند روند ستاره دار کردن دانشجویان کماکان ادامه دارد و چه بسا هرگز متوقف نشده است.


روندی که به گفته برخی منابع، امسال حدود 150 تا 200 دانشجو را شامل شده اما به دلایل مختلف از دید عموم پنهان مانده است. به دلایلی از جمله بی اطلاعی این دانشجویان از افرادی که وضعیت مشابه ایران دارند، عدم دسترسی به آمارها در این خصوص و پنهان نگه داشتن این آمارها از طرف مسئولان، پرهیز دانشجویان ستاره دار از بیان مشکل پیش آمده برایشان (به این امید که مشکل را رفع کنند یا از خوردن انگ و برچسب به خود جلوگیری نمایند) و... .


دانشجویانی که یکی از جدی ترین بحث ها در خصوص شان، این است که برخی مسئولان تاکید دارند «دانشجویان ستاره‌دار» نداریم! گویی با تغییر اسم این محرومیت، کل ماجرا پاک خواهد شد. دانشجویانی که در نتیجه احکام نانوشته، حق قانونی ایشان برای ادامه تحصیل ندید گرفته می‌شود و اگر خوش شانس باشند، ممکن است با دادن یک تعهدنامه سفت و سخت و تن دادن به سلب آزادی و حقوق شان، بتوانند ادامه تحصیل دهند، اما اغلب چاره ای جز پذیرفتن این محرومیت اعمال شده ندارند.


وضعیتی که بروز آن در دورانی که دانشجویان به دلایل فراوان از فعالیت های خارج از چارچوب علمی گریزانند، تشکل های دانشجویی را جدی نمی‌گیرند و به مانند سالهای گذشته، در این عرصه ها فعالیتی ندارند، در تهیه و انتشار نشریات دانشجویی و یا مطالعه این نشریات پسرفت محسوسی نشان داده‌اند، از فعالیت های سیاسی و هزینه دادن برای این دست امور گریزانند و...، بسیار دردناک تر است.


حکایتی که ثابت می‌کند روند ستاره دار کردن دانشجویان به نوعی شدت هم گرفته است چراکه معدود دانشجویانی که حاضر می‌شوند فعالیت های دانشجویی را در کنار تحصیل داشته باشند، ظاهرا جملگی مشمول محرومیت می‌شوند؛ اتفاقی که بسیاری از مردم امید داشتند با تغییر دولت و بر سر کار آمدن روحانی –که وعده های فراوانی در این خصوص می‌داد،- عکسش رخ دهد!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۳
تابناک دوست داری هر اتفاقی را به جناب احمدی نژاد نسبت بدی واقعاً ........................ یک روزی حقایق روشن می شه اگه اعتقاد داشته باشید!!!!!!!!!!!!!!!
نمی خوام سنگ روحانی رو به سینه بزنم


ولی آخه مگه روحانی وزیر علوم انتخاب کرده؟؟؟!!؟؟!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
احمدی نژاد چطور؟ انتخاب می کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
یاد حرف خاتمی افتادم بنده خدا گفت رییس جمهور در ایران مسئولیت اصلیش چیه تدارکاتچی و نه بیشتر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
با اسم جناب خاتمی واقعا مشکل دارید حتی مثبت را غیر فعال کرده اید .حقیقت همان است که جناب خاتمی عرض کرده اند.اید
تابناک تو خوبی !!! مگه آقای روحانی ستاره دار می کنه ؟!!!! خودتون هم میدونی که فعالیت های سیاسی دانشجویان در ایران پذیرفته نیست . ما دانشحویی رو دوست داریم که بگه به به ! چه چه ! چقدرهمه خوبن .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
تابناک جان آنچنان هم جسارت نشر حقایق را نداری وگرنه مثبت را غیر فعال نمکردی
آفرين به تابناك با اين گزارش روشنگر. نميدونم كي بعضي ها ميخوان باور كنن كه انتخاب مون خيلي كم خاصيت بوده.
عجب ! تابناک زبون باز کردی !
البته بازهم به فال نیک میگیریم ، ببینیم چقدر وجدان داری ، این موضوع رو تا برطرف شدن مشکل این بنده های خدا ، ادامه بدی .
تاریخ ثابت خواهد کرد که چقدر به دانشجویان جفا شده است. واقعیت این است که دولت روحانی انتظارات مردم را برآورده نکرده است. البته بعضی امورات از اختیارات رئیس جمهور خارج است. ولی باز روحانی کوتاهی کرده است.
در ایران اگر یک چیزی باب شد (هرچند که اشتباه هم باشد) دیگه نمیشه آن را برگرداند.
برید حالا رای بدید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
رای ندیم ، شماها با دوزار رایتون یه دلواپس دیگه رو بکنید رییس جمهور ؟!!!
شما دلتون برا دانشجویا میسوزه


یادتون سر ماجرا کذب ۵ هزار بورسیه چطور همراه با دولت یازدهم ؛ مطلب زدید



اخر کار هم ک معلوم شد چنین چیزی وجود نداره

سکوت کردید..حتی یک نفر خودکشی کرد...حق خیلی ها خورده شد


جان عزیزتون انقدر ژست مثبت ب خودتون نگرید
حناتون دیگه رنگی نداره..ای کاش کمی حیا داشتید
سیاسی بازی بزارید کنار
بنظر من ستاره دار شدن و محرومیت اجباری از تحصیل این عزیزان بزرگترین موهبت الهی است برایشان است.
با همین ستاره ، این عزیزان پناهندگی بگیرن و جهت تحصیل در بهترین دانشگاههای خارجی اقدام کنند
مطمین باشند که این بزرگترین لطف الهی در حقشان است
سلام .من خودم دانشجو هم تو زمان اقای احمدی نژاد بودم هم الان .به نظر من الان چندین دلیل عمده وجود داره که از دانشجو از فعالیت های غیر درسی دوری کنه .الان دانشگاه ارومیه دانشجوی ارشدم زمانی ام کرمان کارشناسی میخوندم ولی نمیدونم چه اتفاقی تو دانشگاه ها افتاده که امکانات رفاهی اموزشی دانشگاه نسبت به قبل سال 90 تا الان تفاوت بسیار محسوسی داشته یعنی میتونم به جدیت بگم امکانات به یک چهارم کاهش پیدا کرده .الان دانشجوها به حداقل امکانات راضی شدن خیلی از امور پولی شدن خوابگاهها وضعیتشون افتضاح شده وضعیت غذا و.....زمونی تمام روزا بهترین کیفیت غذا ارایه میشد ولی الان هر روزی که تعطیل باشه و پنج شنبه جمعه ها غذایی در کار نیست وضعیت اینرنت و خوابگاه و بی نظمی شدید در روند اموزشی و ...خلاصه بگم اونقدر مشکلات شخصی برات درست میکنن که واقعا ادما خسته میکنن .کلا نشاط و شادابی از جامعه به دلایل کمبود منابع مالی افراد بیکاری مثل دانشجو زیاده و حوصله کارای فوق برنامه نیست
مگه دولت ستاره دار میکنه؟ مگه دولت دانشگاه ها رو کنترل میکنه؟ مگه اقتصاد دست دولته؟مگه دولت وزیر انتخاب میکنه؟ مگه ما اصلا دولت داریم؟شما کجا زندگی میکنی سوییس؟؟؟؟؟
فکر کن ما خودمون دانشگاه امیرکبیر نبودیم و چیزهایی که باید می‌دیدیم ندیدیم ... فکر کن ما حرف شما رو باور کردیم... آره شما درست میگی زمان احمدی‌نژاذ در دانشگاه آزادی مطلق بود الان اصلا نمیشه حرف بزنی ...
وضعیت تحصیل وپذیرش دانشجویان پناهنده اتباع هم فقط بااخذشهریه مقدور شده تاپدیده تبعیض علیه پناهندگان کارش به تحصیلات ودانش عالی هم برسد که بسیار زننده وغیراخلاقی وانسانی است .
عجب!!!!
نظرات رو که آدم میخونه از تناقض نهفته پشتشون خندش میگیره!
میگن که این ستاره‌دار کردن دانشجوها کار روحانی نیست و اصلا رییس‌جمهور تو ایران هیچ‌کاره هست!
خوب همین رو که میشه به احمدی‌نژاد هم نسبت داد!! اگه بدبختیای این سالها تقصیر روحانی نیست و اون هیچکاره هست، پس بدبختی‌های اونموقع هم تقصیر احمدی‌نژاد نبوده و هیچکاره بوده. عاقلانه‌تر حرف بزنیم.
اینم از روحانی و وزیر انتخاب کردنش!
مردم چی میگید شماها نبودن ک میگفتین همه چیز تقصیر احمدی نژاده?حالا دولت شد هیچ کاره!اگه هیچ کاره بود ک انقد اطرافیانشون اختلاس نمیکردن،
بنده سال 66 دانشگاه قبول شدم و تعدادی مثل من هم ستاره دار ثبت نام شدیم به ما گفته شد چون زمان نبود که در مورد شما تحقیق کنیم شما مشروظ ثبت نام میشوید خلاصه این ستاره تا اخر فارغ التحصیلی بالای سرمان بود که اسه بریم اسه بیایم تازه به سر وضع و سلام علیکمان هم کار داشتند و کمیته های انضباظی از ظریق جاسوسی عواملشان هر از چندی تعدادی را معلق میکردند و برای چند ترم اجازه تحصیل نمیدادند یا کلا اخراج میکردند خلاصه این غصه یا غصه سر دراز دارد که چقدر از جوانان را در گزینش ها رد میکردند تصور کنید عمری درس بخوانید و دانشگاه قبول شوید ودر گزینش ردتان کنند و حقتان را پایمال کنند این ادم دیگر چه حسی خواهد ذاشت.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر