بازدید 26055

«معلول نمایی»؛ ارزانترین راهکار برای فرار از هر محدودیتی!

در شرایطی که برخی معلولان برای فرار از حواشی، معلولیتشان را کتمان یا حتی انکار می‌کنند، هستند افراد سالمی که خود را معلول جا می‌زنند تا از مزایای آن بهره‌مند شوند.
کد خبر: ۷۴۹۳۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳ 22 November 2017
موافق گرفتن عوارض از خودروهاي شخصي در بزرگراه هاي تهران هستم/ بايد مطلوبيت سفر با خودروهاي شخصي را كاهش دهيم
در شرایطی که برخی معلولان برای فرار از حواشی، معلولیتشان را کتمان یا حتی انکار می‌کنند، هستند افراد سالمی که خود را معلول جا می‌زنند تا از مزایای آن بهره‌مند شوند.
 
به گزارش «تابناک»؛ هفت سال پیش، زمانی که پلیس راهور ناجا و بهزیستی برای صدور و واگذاری پلاک ویژه معلولان به تفاهم رسیدند، همگان روزهای روشنی برای جامعه معلولان تصور می‌کردند و کمتر کسی فکر می‌کرد این اقدام قابل تقدیر، ظرف چند سال به حاشیه رفته و به مشکلی بزرگ منجر شود، اما افسوس که گاه در تبدیل اتفاقات خوب به ناخوب بسیار ماهریم!

رسیدن از رویای حضور پررنگ معلولان در جامعه به فروش امتیاز معلولیت به افراد ثروتمند یا استفاده از این امتیاز برای مسافرکشی، اتفاق ناخوبی است که در نتیجه توافق پلیس و بهزیستی بروز کرده و نه تنها تأثیر چندانی در حضور بیشتر و آزادانه تر معلولان در جامعه نداشته، که موجب بروز برخی بدبینی‌ها به پلاک معلولان هم شده است.

کافی است، چرخی در خیابان های شلوغ پایتخت بزنید و لا‌بلای انبوه خودروهای در حال تردد به دنبال پلاک های ویژه معلولان بگردید تا دستتان بیاید درباره چه مشکلی صحبت می‌کنیم؛ خودروهایی که اگرچه روی پلاکشان نماد فردی ویلچرنشین درج شده و باید راکب آنها از شمار جانبازان یا معلولان باشد، اما افرادی سالم پشت فرمانشان قرار دارند؛ افراد معلول‌نمایی که از امتیازات ویزه معلولان بهره مند هستند.
 
«معلول نمایی»؛ ارزانترین راهکار برای فرار از هر محدودیتی! 
داستانی که البته ابعاد دیگری نیز دارد؛ نصب پلاک ویژه معلولان روی خودروهای گران قیمت که کمترین آسیب و آفت آن برای جامعه معلولان، ایجاد باورهای غلط در جامعه در خصوص این قشر است. اتفاقی بر خلاف هدف اولیه ارائه این پلاک ویژه به معلولان که همان حضور این افراد در جامعه دوشادوش دیگر شهروندان و تقویت این باور در عموم بود که «معلولیت محدودیت نیست»!

اتفاقی که در سایه پلاک فروشی رخ داده است. به این صورت که برخی معلولان با دریافت مبالغی حاضر می‌شوند امتیاز دریافت پلاک ویژه معلولان را دریافت کرده و آن را به متقاضیان بفروشند. به این صورت که خودرو به نام فرد معلول ثبت می‌شود و پلاک نیز به نام وی است اما در اصل مالک و راننده خودرو افراد دیگری هستند که این امتیاز را خریداری کرده و سند خودرو را هم با دریافت تضمین‌هایی مالی، به نوعی بی اعتبار کرده‌اند.

موضوعی که ظاهرا قانون گذار آن را پیش بینی کرده بوده، چون در قوانین راهنمایی و رانندگی ماده ای به چشم می‌خورد که حکایت از در نظر گرفتن جریمه 40 هزار تومانی برای رانندگان سالم جسمی دارد که از پلاک معلولان استفاده می‌کنند؛ جریمه‌ای که فقدان کارآمدی آن را می‌شود به وضوح در خیابان های تهران دید.

خیابان‌هایی که برخی شان در محدوده طرح ترافیک زوج و فرد واقع شده‌اند و بعضی شان مشمول طرح ترافیکی ویژه شهر هستند و از این روی، ورود به آنها برای شمار اندکی از خودروها مجاز است؛ اما خودروهای دارای پلاک معلولان می‌توانند به سادگی از محدودیت هایشان عبور کرده و حتی از امتیازاتی مانند پارک در محل ویژه پارک خودروی معلولان و جانبازان هم بهره مند شوند.

امتیازاتی که برخی معلولان برای دریافت مبالغی بعضا ناچیز آن را به افراد سودجو واگذار می‌کنند و دهن کجی آشکاری به حقوق معلولان و دیگر شهروندان است؛ اتفاقی که متأسفانه در برخورد با آن کوتاهی‌های زیادی رخ داده و از این روی، بسیار ریشه دوانده است؛ ریشه‌هایی که هر چه قطورتر می‌شوند، نگاه شهروندان بیشتری به این پلاک ویژه تغییر کرده و شرایط برای ورود معلولان به جامعه دشوارتر از قبل می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۳۰
در خیابان جمهوری بنز اس 500 هم دیده ام که پلاک معلول داشت ، موندم که طرف با این ثروت میلیاردی چرا طرح ترافیک نمیخرد ؟
پاسخ ها
سعید ت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۱
جای پارک ویژه هم دارند حسابی
همه پاک و بی ریا
همه در صلح و صفا
من خیلی از این پلاکها دیدم، برام سوال شده بود چرا این قدر معلول زیاد شده تو جامعه
یعنی این قدر براشون می ارزه؟
چرا خرید و فروش انواع امتیازاتی که به دلایل مختلف به افراد مختلف داده میشه رو غیر قانونی نمیکنی؟؟؟
اگه اینجور خرید و فروش ها غیر قانونی بشه جلوی خیلی از سوئاستفاده ها گرفته میشه.
کلا تو این مملکت یه عده متخصص دور زدن قانون هستند. برای گریز از هر قانونی، یک راهکار جدید و به روز ارائه میکنند. ما خییییلیییییی زرنگیم. خییییلللللللللللییییییییی
وقتي به من كه الان ٣٤سال هست راه نميتونم برم چون نرفتم دنبال درصد واقعي پلاك ويژه نميدن بايد هم عده اي بتونن ازش سو استفاده كنن
همسایه من با 2 میلیون صاحب پلاک شد.
ممنون از توجهتون تابناک
با سلام
چند سال پیش بزرگترین کارخانه تولید پارچه اطراف شهرری بود تولید پارچه هم مصرف بالایی در ایران دارد هم اشتغال بالایی دارد چرا کارخانه تولید پارچه اطراف شهرری یا مناطق محروم دیگه زده نمی شود؟
در این مملکت هیچ چیزی رو اصول نیست خب بابا شما که پلاک میدین حداقل یه بازدید هم بکنین که کی داره سوار ماشین میشه اگه واقعا فرد معلول سوار میشه که حقشه و حرفی توش نیست، ولی من خودم کسایی رو میشناسم که فرد معلول سالی یک بار هم پشت فرمون نمیشینه ولی تا دلت بخواد کسای دیگه استفاده میکنن، نمونه خیلی زیاد هستش
متاسفانه شرایط به‌گونه‌ای است که قوانین بی‌محتوا، بی‌ربط و «صرفاً پول‌ساز برای ارگان‌ها» آسایش مردم را به یغما کشانده است لذا دور زدن قوانین، امری بدیهی است. هر که می‌تواند، بپیچاند و لذتش را ببرد. چرا در دمای 50 درجه شیشه دودی یا پرده غیرمجاز است؟ عدالت کجا، خرید جای پارک کجا؟ قابل تقدیر است.
تو این جامعه هیچ چیزی تعجب بر انگیز نیست . همه چیز عادیست. گل و بلبل .
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۱
مملکت امام زمان است
هرچه محدودیت بیشتر بشه فراراز آن هم بیشتر میشود همین طرح ترافیک هم اصلی و هم زوج وفرد واقعا تا کنون چه کمکی به ترافیک و یا کاهش آلودگی هوا داشته جزاینکه یه امتیازی شده برای راهنمایی و رانندگی که مردم را جریمه کند و این حق مردم هست که بخواهند ازاین محدودیت بی مورد و صرفا پول ساز برای نهاد ذی نفع فرار کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۱
و غیر قانونی
طرح زوج و فرد غیر قانونیست و یک راهکار موقت بود
قرار بود موقت باشد اما درآمدش خوب بود و همچنان نگهش داشتند
سلام
ضمن تشکر از دغدغه فکری مسولین سایت و همچنین تحریر کننده خبر
این چندین بار است که در این سایت خبری با این مضمون منتشر میشود اما هیچ وقت به اصل موضوع و مسایل پیرامون آن نویسنده توجه نکرده است و فقط ظاهر موضوع را بیان میکند و با یک چوب همه را میزند.
آقا و یا خانم نویسنده خبر
من پدر یک معلول ذهنی و جسمی هستم با کوله باری از مشگلات ریز و درشت حاضرم این پلاک بی ارزش را بدهم بجایش سلامتی دخترم را بگیرم . همشهری عزیز پول داروهای ماهیانه فرزند من در یک ماه برابر است با هزینه خرید یک مجوز طرح ترافیک در یک سال آنهم از نوع شناور
لطف کنید دغدغه های فکر خود را صریح واضح با تمام ابعاد نه بصورت نقطه سیاه برای مخاطبین بیان کنید.
خب خودت میگی ناچیز! همون ناچیزو به معلولین بدین که پلاک و نفروشن.. وقتی سیستم پاسخگو نیست مقصر فقط افراد نمیتونن باشن
اگر برای شما 20میلیون تومان کم و ناقابل است برای ما درآمد 1.5سال می شود.
با سلام
والا من خودم از معلولان بهستی هستم ولی نمی دونم چرا به ما پلاک نمی دهند هر چه تلاش کردیم و کمسیون رفتیم قبول نکردن ولی در سطح شهر می بینیم ماشینهایی مدل بالا که دارای پلاک ویژه معلولین تردد می کنن که هیچ گونه معلولیتی ندارن سازمان بهزیستی نمی دونم چطوری این مجوزها رو صادر میکنه؟؟؟
من خودم بعنوان يك معلول چند سالي است از اين نوع بلاك استفاده ميكنم واين امكان براي اينجانب بسيار مفيد بوده كه بر خود وظيفه ميدانم از مسيولين امر كمال تشكر را نمايم
متاسفانه پدیده خیلی زشتی است
آدم عادی که نمیتونه از این کارا بکنه ماشااله دست مسوولین بازه برای دیگران مسوولان این کارو انجام میدن
آقا من پدرم از این پلاکها دارد. ولی خب یه ماشین بیشتر نداریم و بنده هم عملا راننده ایشون هستم و ایشان توانایی رانندگی ندارند.
خیلی اوقات هم میشه که تنها نشستم.
منظور اینکه چون راننده سالم هست؛ دلیل نمی شود که پس حتما پلاک فروشی شده است و ....
مکرر شده است من ایشان را رسانده ام سر کار. حالا در راه برگشت تنها در ماشین هستم. آیا درست است که مثلا جریمه شوم؟
اگه پلیس متوقفشون کنه و ببینه اگه سالم هستند ماشین رو هر مرتبه 72 ساعت ببره پارکینگ ، فقط معلولین واقعی استفاده می کنند .
متاسفانه مامورین و... کشور را به این فلاکت کشوندن، این کمترین چیزه بگیر تا چیزهایی دیگه
این چه فسادی است که نهادینه شده ؟ و مردم دیگر در قید ،وبند آبرو ،انسانیت ،نیستند ،همه چیز شده پول ،،،
باسلام.خیلی راحت راجع به همه چیز قضاوت نکنید وسریع حکم اعدام ومصادره ندین.متن خبر ننوشته این مزایای داشتن پلاک چه گوهر گرانبهاییه،فقط در تیتر اشاره کرده.واینکه گاهی معلولی ممکنه پلاک را بگیره ولی رانندگی را باعضای خانواده بسپاره ویا اگر فروخته باشه ممکنه اون پول گرهی را براش باز کرده باشه.
بنده به عنوان یک معلول با وجود داشتن یک همسر معلول و نیاز مبرم به این پلاک موفق به گرفتن این پلاک نشدم من هم برایم سوال است که چرا باید این پلاک در اختیار افراد سالم باشد و خود معلولین را از آن محروم کنند ؟
سلام من جانباز 55 درصد وهشت سال سابقه اسارت هستم ازاین پلاکهادارم که کمک راننده من خانمم وبعضی وقتها پسرم هست، حاضرم تمام اموال وهستی روبااین پلاک تقدیم کنم اما یک شب یک خوآب راحت بدون داروراتا صبح سرکنم ،تابناک یه عده قلیلی شاید خطاکننداما شماتروخشک راباهم نسوزانید وگناه همه روبااین مقاله یتان به گردن خود نیندازید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان