بازدید 4294

افزایش قیمت نفت پس از افزایش تنش‌ها بین ایران و عربستان

روز سه شنبه قیمت نفت به طور نسبی افزایش یافت. اين در حالي ست كه اواخر روز دوشنبه، قیمت نفت افزایش یافته بود و به بشکه ای ۶۴.۲۷ دلار رسید. دلیل افزایش نسبی قیمت نفت، افزایش تنش ها میان ایران و عربستان عنوان شده است. همچنین، دلیل دیگر افزایش قیمت نفت اقدام محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، به تحکیم قدرت خود در دربار سعودی به وسیله ی دستگیری تعدادی از اعضای خاندان آل سعود بوده است.
کد خبر: ۷۴۵۱۵۷
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵ 07 November 2017
روز سه شنبه قیمت نفت به طور نسبی افزایش یافت. اين در حالي ست كه اواخر روز دوشنبه، قیمت نفت افزایش یافته بود و به بشکه ای ۶۴.۲۷ دلار رسید. دلیل افزایش نسبی قیمت نفت، افزایش تنش ها میان ایران و عربستان عنوان شده است. همچنین، دلیل دیگر افزایش قیمت نفت اقدام محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، به تحکیم قدرت خود در دربار سعودی به وسیله ی دستگیری تعدادی از اعضای خاندان آل سعود بوده است.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته ۵ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۴.۳۲ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳ سنت کاهش، بشکه ای ۵۷.۳۲ دلار صورت گرفت. قیمت نفت در روز گذشته به بالاترین میزان خود در ۶ هفته ی اخیر رسیده است. 

از دلایل افزایش قیمت نفت، بیشتر شدن تنش ها میان ایران و عربستان عنوان شده است. روز شنبه موشکی بالستیک از یمن به سمت ریاض پایتخت عربستان شلیک شد. عربستان سعودی و متحدان این کشور در حاشیه ی خلیج فارس، با دنبال كردن شيطنت هاي آمريكا، ایران را مسئول کشمکش های موجود در مورد یمن می دانند. در این خصوص، روز دوشنبه عادل الجبیر وزیر خارجه ی عربستان طی اظهاراتی خصمانه گفته بود که عربستان حق پاسخ به اقدامات ایران را برای خود محفوظ می داند. افزون بر این، کشورهای عربی ای که علیه یمن اتحاد نظامی تشکیل داده اند  روز دوشنبه اعلام کردند که تمام مرزهای هوایی، دریایی و زمینی یمن را می بندند. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ی جمهوری اسلامی ایران در این خصوص پاسخ داده است که عربستان سعودی ایران را به خاطر نتایج حاصله از اقدامات تجاوزگرانه ای که خود علیه یمن انجام داده سرزنش می کند. 

افزون بر این، ولیعهد عربستان سعودی، محمد بن سلمان، با دستگیری اعضای دربار سعودی، برخی وزرا و سرمایه گذاران سعی بر تحکیم قدرت خود در پادشاهی سعودی داشته است. از اعضای دستگیر شده می توان به ولید بن طلال و شاهزاده متعب بن عبدالله رییس گارد ملی عربستان اشاره کرد. گفته می شود که این اقدام بن سلمان، بخش اول اقدامات سرکوبگرانه وی جهت تحکیم قدرت خود است.

یکی از تحلیلگران بازار بورس به خبرگزاری رویترز اظهار داشته که '' یک درگیری باالقوه می تواند به طور گسترده ای باعث محدود شدن عرضه ی نفت در منطقه شود''. همچنین، این تحلیلگر اذعان داشته که '' تا آخر سال جاری، قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت بالای ۶۰ دلار خواهد بود، و همچنین ممکن است که شاهد قیمت بالای ۷۰ دلار در هر بشکه برای نفت برنت باشیم''. 

علیرغم فعل و انفعالات سیاسی در دربار سعودی، به نظر نمی رسد که این کشور سیاست نفتی خود را در خصوص افزایش قیمت نفت خام تغییر دهد. 

همچنین، خالد الفلیح وزیر نفت عربستان پس از نشستی چهارجانبه با مقامات کشورهای روسیه، ازبکستان و قزاقستان اعلام کرده است که به تلاشی ییشتر برای کاهش ذخایر نفت جهانی احتیاج است. به گفته ی وی،  ۲۴ کشوری که قرارداد همکاری اوپک برای کاهش تولید نفت را امضا کرده اند از این توافق رضایت کلی دارند و برای پیشبرد توافق متعهدند. 


سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال گذشته توافق کردند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. در تاریخ ۲۵ می، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند. قرار است که سران اوپک روز سی نوامبر در وین اتریش با هم ملاقات کنند. 

افزون بر این، در راستای افزایش قیمت نفت، آمریکا فعالیت ۸ عدد از سکوهای نفتی خود متوقف کرده و در حال حاضر تعداد سکوهای نفتی در حال فعالیت آمریکا ۷۲۹ عدد است. 

در حالی تولید نفت جهانی در حال کاهش است که تحلیلگران بازار نفت معتقدند هنوز میزان تقاضا در بازار نفت بالا است.قیمت نفت در ماه اکتبر ۷ درصد افزایش یافته و این چهارمین ماه متوالی است که قیمت نفت به لطف قرارداد کاهش تولید اوپک افزایش می یابد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها