بازدید 12513
۲

روایت جدید از ماجرای خرید هواپیمای خاص

کد خبر: ۷۴۲۲۲۴
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰ 28 October 2017
اظهارات مسئولان شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران حاکی از این است که ادعای خرید هواپیمای فلایت چک، به میزان هشت میلیون یورو گران تر از محصول شرکت انگلیسی، اولاً صحت نداشته، ثانیاً کارایی هواپیمای انگلیسی مورد ادعا در عملیات فلایت چک، صفر درصد است، ثالثاً قیمت ادعایی آن‌ها برای هواپیمای ارزان تر، یک سوم رقم اعلام شده است، رابعاً این ادعا از سوی واسطه گرانی مطرح شده است که پیشتر بسیاری از هواپیماها را سه تا چهار برابر قیمت به ایران می‌فروخته اند، و اکنون، منافع آن‌ها در خریدهای مستقیم ایران، به خطر افتاده است. همچنین شرکت انگلیسی اصلی، در رسانه‌ها اعلام کرده است که نمایندگی در ایران ندارد!
 
به گزارش خراسان، در چند روز گذشته، انتشار اخباری مبنی بر شکایت نماینده یک شرکت انگلیسی از شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران درباره رد شدن پیشنهادش در مناقصه فروش یک فروند هواپیمای فلایت چک، فضای افکار عمومی را در نوردید. در این خبر آمده بود که این شرکت پیشنهاد فروش هواپیمایی مشابه هواپیمای فعلی که از یک شرکت واسطه آلمانی به نام ایرودیتا خریداری شده را به میزان هشت میلیون یورو ارزان تر داده و در عین حال پیشنهادش رد شده است.
 
در این باره، مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران با حضور در برنامه حالا خورشید در روز پنج شنبه، به این موضوع واکنش نشان داد و توضیحاتی ارائه کرد.
 
به گزارش مهر، مه آبادی در درجه اول به ادعای شکایت این شرکت پرداخت. وی با بیان این که هیچ شرکت انگلیسی به سازمان بازرسی کل کشور و قوه قضاییه شکایت نکرده است، افزود: این شکایت توسط کسی که مدعی نمایندگی این شرکت است با نامه‎ای بدون امضا و نشانی مطرح شده که سازمان بازرسی نیز هنوز اعتبار آن را تایید نکرده است.
 
وی با تاکید بر این که هواپیمای فلایت چک با توجه به نوع ماموریت حساس، دقیق و با ارتفاع بالای خود در انجام چک‎های ناوبری باید از توان و ویژگی‎های خاصی برخوردار باشد، گفت: هواپیمای پیشنهادی آن نماینده در مناقصه، دایاموند ۶۲ است که مناسب فلایت چک نیست. به طوری که این هواپیما از نوع سبک با برد ۲۰ هزار پا و موتور پیستونی است که از حد ارتفاع پرواز مورد نیاز برای فلایت چک سامانه‌های راداری و ناوبری با حداقل ۲۸ هزار پا، پایین‎تر است. در حقیقت توانایی هواپیمای ادعایی در اجرای ماموریت فلایت چک صفر درصد است و کاربردی آموزشی و تفریحی دارد که متاسفانه نمونه آن دیروز (چهارشنبه) در کرمان سقوط کرد.
 
به گزارش فارس، وی در خصوص قیمت هواپیمای ادعا شده شرکت انگلیسی، ادامه داد: شرکت انگلیسی مذکور به دنبال فروش یک فروند هواپیمای تفریحی‌-آموزشی به جای هواپیمای فلایت‌چک به مبلغ قیمت دو میلیون و 885 هزار و 123 یورو به ایران بود در حالی قیمت اصلی این هواپیمای تفریحی در بازارهای جهانی یک‌میلیون یورو است (یعنی در حدود یک سوم). از سوی دیگر مطرح شده است که ما هواپیمای فلایت چک دوم را به قیمت ۱۱ میلیون دلار خریده‎ایم که این صحیح نیست. وی قیمت هواپیمای دوم فلایت‌چک را ‌با احتساب تجهیزات مدرن و پیشرفته 9 میلیون و 380 هزار یورو ‌اعلام کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۲
دوستان گرانقدر کاش اشاره می نمودند هواپیماهای قبلی که فلایت چک را در ایران انجام می دادند از چه نوع بود؟ می دانیم که دو فروند جت فالکن 20 معروف به دم قرمز این وظیفه را سالیان سال برای این مرز و بوم انجام دادند که متأسفانه یکی زمینگیر و بدبختانه دیگری که با فداکاری استاد خلبانهایی چون استاد جلیلی، استاد عامری و استاد موسوی همچنان فعال بودند نیز به دلیل نقص فنی در اسفندماه 1392 در کیش سقوط کرد.
افسوس بیشتر برای نوابغی که با این هواپیما در آبهای نیلگون خلیج فارس به شهادت رسیدند و واژه شهید صرفاً در تصاویر و گلدسته های یادمان ایشان نقش بست
به هر حال دوستانی که حرف از سود و واسطه گری و ... می نمایند و از مشخصات فنی که برای یک هواپیمای فلایت چک لازم است سخن به میان می آورند بد نیست درمورد ویژگی فالکن 20 و سرعت آن نیز ادای توضیحاتی داشته باشند و اینکه چرا سالهای بسیار دور برای عملیات فلایت چک، فالکن 20 خریداری شد و امروز برای فلایت چک هواپیمای ملخی خریداری و به کار گیری شده است جای بسی تأمل دارد.
افسوس و هزار افسوس بر ما که سه استاد متبحر را به خاطر تحریم و هر دلیل دیگری از دست دادیم کمیسیون مربوطه در مجلس شورای اسلامی نیز علت سقوط را بر خلاف تمام شایعات، صرفا نقص فنی اعلام کرد
روحشان شاد
امیدوارم به همین توضیحات بسنده نشود و مساله دقیق مورد بررسی قرار گرفته و در صورت تخلف ، متخلفین به شدت مجازات شوند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر