بازدید 17965
عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت وگو با «تابناک»؛

نرخ سود تسهیلات باید 7 درصد شود/ وضعیت بانک های کشور خوب نیست؛ عملا ورشکسته اند!

عدم کاهش نرخ تسهیلات، نوعی کمک به بانک هاست تا بتوانند از این طریق، موجودی خود را افزایش دهند. در این میان، برخی دیگر از کارشناسان، انجام این کار را به ضرر اقتصاد کشور دانسته و بر این باورند که سرمایه های مردم به سمت بازارهای کاذب سرازیر خواهد شد و باعث ایجاد تورم در کشور می شود.
کد خبر: ۷۳۹۹۱۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰ 20 October 2017
مذاکره تصمیم نظام بود، نه تصمیم دولت حسن و محمود!/ مسئول اعلام نظر درباره برجام با هیأت نظارت بر اجرای برجام استهرچند به دنبال اجرایی شدن برنامه کاهش نرخ سود سپرده یک‌ساله به 15‌درصد و روزشمار و کوتاه‌مدت به 10‌درصد، انتظار می‌رفت طرح کاهش نرخ سود تسهیلات نیز کلید بخورد تا با کاهش هزینه مالی تولید به رشد اقتصادی، رونق و اشتغال کمک کند، این کار به دلایل نامعلومی انجام نشد!
 
به گزارش «تابناک»؛ شاید تمدید قراردادهای سپرده‌های یک‌ساله با ارقام بالا که با پیامک و اطلاع‌رسانی بانک‌ها انجام شد، دلیل انجام این کار شده باشد، بسیاری از کارشناسان با اشاره به هزینه بالای نرخ سود سپرده در یک‌سال پیش ‌روی اعلام کردند، با توجه به بالا بودن هزینه جذب سپرده، امکان کاهش نرخ سود تسهیلات وجود ندارد.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند، این کار دولت، نوعی کمک به بانک هاست تا بانک ها بتوانند از این طریق، موجودی خود را افزایش دهند. در این میان، برخی دیگر از کارشناسان، انجام این کار را به ضرر اقتصاد کشور ارزیابی کرده و اعتقاد دارند سرمایه های مردم به سمت بازارهای کاذب سرازیر خواهد شد و باعث ایجاد تورم در کشور می شود.

در این باره، محمد قسیم عثمانی در گفت وگو با تابناک اظهار داشت: اصولا بانک ها بین سپرده گذاران و وام گیرنده ها واسطه هستند و به عبارت دیگر، عده ای سپرده ای را نزد بانک و بانک هم این مبالغ را در اختیار تولیدکننده ها می گذارد، تا از این طریق، چرخه نقدینگی در کشور به گردش درآید.

این نماینده مجلس گفت: بنابراین، نرخ سود سپرده ها باید متناسب با نرخ سود تسهیلات باشد. اگر در این مقطع نرخ سود سپرده ها کاهش پیدا کرده، ولی نرخ تسهیلات کاهش نیافته، شاید یک نوع تنفس برای بازسازی اوضاع اقتصادی بانک ها باشد. با این حال، منطق آن است که این دو اتفاق همزمان انجام بگیرد. اکنون شرایط به گونه ای است که وضعیت بانک های کشور خوب نیست و اگر بنا بر استانداردهاحسابرسی شوند، عملا ورشکسته اعلام می شوند.

وی ادامه داد: البته دلایل زیادی هم باعث این کار شده که عمده آنها مربوط به ناکارآمدی سیستم بانکی موجود است؛ سیاست های دستوری، فعالیت های غیر بانکی مانند بنگاهداری های اقتصادی و دلایلی از این دست. در این باره باید گفت، شورای پول و اعتبار باید هر چه زودتر به این موضوع ورود و نرخ ها را متعادل کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآور شد: تنها راهکار خروج از وضعیت اقتصادی موجود، رهاسازی مدیریت شده پول است که البته این کار با خواهش و تمنا نیست و نمی شود این گونه از مردم خواست که پول های خود را از بانک ها خارج کنند. باید نرخ های سود سپرده آنقدر کاهش پیدا کند که کسی گرایش به سپرده گذاری در بانک نداشته باشد.

این نماینده مجلس در خصوص سرازیر نشدن نقدینگی به سمت بازارهای کاذب نیز گفت: اینکه باید رهاسازی پول، مدیریت شود، دقیقا اشاره به این موضوع دارد، زمانی که ما می خواهیم پول را رهاسازی کنیم، باید جای سرمایه گذاری برای آن را نیز داشته باشیم تا باعث تورم و ویرانی بیش از حد نشود. این منابع باید به جایی رود که به تولید و اشتغال کمک کند، نه اینکه باعث ویرانی جاهایی باشد که شاید تازه پا گرفته اند.

وی در پاسخ به اینکه آیا پیش از کاهش نرخ سود سپرده مسیری برای سرمایه گذاری افراد دیده شده است یا نه، گفت: بخشی از این کار در بودجه دیده شده و قرار است، بیش از 70 هزار میلیارد تومان از بودجه امسال خود را از طریق اوراق مشارکت تأمین کنند؛ بنابراین، شاید بخشی از این مبالغ به سمت خرید این اوراق رود.

وی در پاسخ به اینکه این ترفندی برای فروش اوراق مشارکت دولتی بوده نیز گفت: این هم می تواند یک تکنیک برای این کار باشد. این یکی از محاسن کار خواهد بود، چون این اوراق باعث افزایش کارهای عمرانی در کشور می شود و می تواند در طولانی مدت هم به نفع مردم و هم به نفع کشور باشد.

این نماینده مجلس درباره میزان سودهای بانکی نیز گفت: منطقی است که سود تسهیلات در کشور باید تک رقمی باشد و ایده آل این است که سود سپرده در کشور 5 درصد شود و نرخ سود تسهیلات نیز بیشتر از 7 درصد نشود. این امکان پذیر است، ولی برخی موانع، مانع انجام این کار می شود و واقعا جوابی برای این پرسش ها وجود ندارد.

هرچند به دنبال اجرایی شدن برنامه کاهش نرخ سود سپرده یک‌ساله به 15‌درصد و روزشمار و کوتاه‌مدت به 10‌درصد، انتظار می‌رفت طرح کاهش نرخ سود تسهیلات نیز کلید بخورد تا با کاهش هزینه مالی تولید به رشد اقتصادی، رونق و اشتغال کمک کند، این کار به دلایل نامعلومی انجام نشد!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۷
انتشار یافته: ۳۸
وام به مردم با سود 28 درصد میدن و اونوقت برای مردم 15 درصد سود میدن و به صورت حرام مدام دیرکرد میگیرن. تمام کنید این بازی یک طرفه را....
برای سود تسهیلات ۵ درصدی باید تورم ۳ درصد نرخ رشدنقدینگی ۳ درصد و افزایس حقوق سالیانه و رشد بودحه جاری کمتر ار ۳ درصد باشد.نمی شود هم خدا را بخواهیم هم خرما را لارمه این کار نه گفتن به پوپولیسم و رجوع به علم اقتصاد است
آقای نماینده مجلس

80درصد حسابهای مردم زیر 100و 200 میلیون بود

نرخ سود پایین و به کارگیری مبلغ سرگردان همین هایی هستن که الان دم قوه قضاییه و استانداری و فرمانداریها دارن تجمع میکنن هر کدام بالا 1 میلیاردن تا 100میلیارد نه دوزار ملت گرفتار
فكرنكرده حرف زدن همينه ديگه، طرف خودش ماهي خدا ميليون درامد از هزار راه داره بعد براي ميليونها ادم مستمند حكم ميده، تو اصلا ميدوني چند ميليون ادم ابرومند فقط با چندرغاز سپرده هاشون دارند در فقر زندگي ميكنند؟ با اين چندرغازها چه كنند؟ كارخانه راه بيندازند؟ همين كارخانه هاي فعلي هم جنسشون مشتري ندارد كه! خير اقا، صنعت كشور مزيت رقابتي اش را بدليل عدم اتصال به زنجيره جهاني از دست داده حالا شما وأم مفت بده بهشان، ميبرندش تو دلالي و يك تعداد دلال گردنشان كلفت تر ميشود.
طرح کانال کشتیرانی ایران رود (از دریای عمان تا دریای خزر) و ایجاد شهرک‌های صنعتی در کنار آن و یا ایجاد پایتخت جدید اقتصادی برای کشور محل مناسبی برای جلوگیری از سرازیر شدن سیل نقدینگی به سوی مسکن و ارز و طلا خواهد بود.
به وضوح مشخصه که این نماینده هیچی از اقتصاد نمی دونه
چرا یانکها سود یالاتری را می دهند
ایتها از جایی تامین می شوند که می توانند ای سودها را یدهند
هر کسی از ظن خود شد یار من ،چرا همهٔ مسولین ،وکسانی که امکان صحبت ،وارایهٔ نظر داردند ،فقط بفکر سود خود هستند ،مگر قرار است تولید کنندگان با سرمایهٔ مردم به ثروتهای چند هزار میلیاردی برسند ؟ همانگونه که تا کنون رسیده اند ،راستی تولید کنندگان ،اجناس بی کیفین ،وغیر استاندارد ،وغیر رقابتی در این چهل سال ،به مشکلی را از مردم برطرف نموده ،بغیر از بی ارزش نمودن پول ملی کشور ،وابجاد ،فقر ،و فحشا ،و اعتیاد ،و دزدی ،و رانتخواری ،ونهادینه کردن فساد ،ورشوه ،کدام دست آوردی داشته؟ ویرانی طبیعت ،از دشت ،و کوه ،ودریا ،و کنارهٔ رودخانه ها ،وتا دره هایی که یک چشمه آب داشت ،توسط جه کسانی ،بغیر این افراد ،بلهوس ،وعیاش ،و بی وطن ،تخریب شده؟
مد شده مدیران کشور برای پنهان نگه داشتن عدم کفایت خود ، هر از چند گاهی به بانکها حمله کنند .
ای کاش بانکها را تعطیل کنند تا بعد ببینیم مسئولین ،
عدم کارایی خود را چگونه توجیه می کنند .
مگه نگفتی تا آخر مهر نرخ سود تسهیلات کم میشه پس چی شد؟ حالا که پول ها رو جمع کردید ورشکسته شدید؟ چرا سود تسهیلات رو کم نمیکنید؟
نرخ دلار هم باید هزارتومان باشد! همه ایرانیان باید کار کنند، سربازی بروند و مالیات بدهند. معافیت ... قابل قبول نیست. مناصب باید به افراد شایسته داده شود نه ژن خوبها....
شما همین حالا با نرخ 18 درصد هم وام بدهید ممنون میشیم . من سپرده گذار وام 18 درصدی میخوام بانک حاضره بدون سپرده گیری وام بدهد .
مطمئن باشید با سر رسید سپرده های 22 تا 28 درصدی یکساله ها کسی با 15 درصد تمدید نخواهد کرد و سیل نقدینگی بسوی طلا و ارز حرکت خواهد کرد .
همین حالا بانکها با معضل خارج شدن سپرده هایی که در این یکماه و نیم سر رسید شده اند درگیر هستند و عملا" دستوری شدن نرخ سود شکست خورده است . دلار تا شب عید به 5 هزارتومان خواهد رسید و رکود نابود کننده .
اتفاقا وضع بانکها خیلی خوبه به نظر میرسه بنگاه نزول باشند تا بانک .بانک ملت برای 15میلیون سه ساله ازمن 28میلیون می طلبه.این نزول نیست
مردم هم احمق نیستند با این سود پول بگذارند بانک بماند، همه پول هاشونو میکشند بیرون از بانکها.چون خیلی ها با این سود پولشان امرارو معاش میکنند.
من نمی دونم بانکی رو یه وام 50 درصد سود میگیره چطور ورشکسته میشه
غیز از این که خود مسولیشن محترم بانک اختلاس وام های بلاعوض به خودشون می دن
تا وقتی تسهیلات ۳۰۰۰ میلیلرد تومانی به برخی ها داده میشه و پس گرفته نمیشه انتظار سودآوری بانکها کاری عبث هستش.مردم بدبخت دو زار دوزار جمع می کنند می دن بانک ،بانک هم مثل دریا می ریزه جیب یه عده معلون الحال
بانکها موجب ورشکستگی اقتصادی کل ایران شدند. در پی اون اسیبهای احتماعی و فرهنگی زیادی رو به این کشور تحمیل کردند.
کجا سرمایه گذاری کنند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟که سرشون کلاه تگذارند
کجا مجوز کار میدهند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
یک سری به شهرک های صنعتی بزنید . همه زمین ها دراختیار پرسنل و دوستان و بستگان دست اندرکاران وزارت صنایع هستند و خریدو فروش مینمایند.
درضمن ورشکستگی بانکها نرخ بهره نیست . دزدی است
سوال این است که تسهیلات 7 درصدی به جیب کی خواهد رفت؟
بانک ها فقط دارند کلاهبرداری میکنند حقوق های کلان و غیره رو تعطیل کنند چطور میشه سود لباد پایین اون وقت سود تسهیلات بالا بمونه؟به این میگن کلاش بازی اگر ورشکسته هستند بانک ها رو تعطیل کنند دیگه.
بانکهای ایران با سود روی سود کرفتن یک سیستم ربا خواری است و باعث نابودی تولید و اشتغال در کشور هستنند
یکی نیست به این نماینده بگه که کنترال اقتصاد دستوری نیست, باید زحمت کشید به اون درجه اقتصادی رسید..
بااین روندقطعاسپرده هاازبانکهاخارج وروانه بازارمسکن وارزوطلا میشوندومنجربه افزایش قیمت آنهاخواهندشد
هر وقت تورم 7درصد شد اونوقت از بانك ميشة انتظار داشت بهره وام رو ٨ درصد بكنة
بانکهاهمین الان هم ورشکسته اندصداشودرنمیارن
ربا خواری اخر عاقبت نداره یا ورشکست میکنه یا عده ای را خانه خراب انشالله هرچه زودتر خود بانکها ورشکست شوندتا بیش از این مردم خانه خراب نشن
ب فکر مردم هم باشین
کی جرات میکنه تو این اوضاع خراب بازار سرمایه گذاری کنه
سود بانکی ۷ بشه بهره وام چرا ۲۰ درصده؟
رساندن سود تسهیلات به 7 درصد یک فاجعه ملی خواهد بود!!! صنعتی وجود ندارد که بتواند پول های آزاد شده را جذب کند در نتیجه پول به سمت دلالی و کارهای کاذب هدایت خواهد شد و این بسیار خطرناک است.
بانك ها هر جوري شده ، سود خودشون رو ميگيرن ، الان هم كه سيزده درصد معادل اصل وام و سود را بلاك ميكنند و عملا ٢٧ تا ٣٠ درصد سود ( شما بخوانيد ربا) ميگيرن ، اين روساي بانكها نميدونن كه با نابود كردن اقتصاد اولين كسي كه قرباني اين ورشكستگي ميشوند خودشون خواهند بود؟!؟
خوب جلوی اختلاسهای میلیاردی رو بگیرید وضع همه خوب میشود ازمردم گرفته تا بانکها ، چکنم چکنم نداره ، اگرکسی واقعادلسوزمملکت است بسم ا...
تمام پول بانک ها در کانادا به تاراج رفته است. یهودی ها با 5 برابر کردن قیمت خانه ها در محل های یهودی نشین و فروش انها به ایرانی ها رکورد شکسته اند و پول نفت ایران را بالا کشیدند.
نزول خوارترین بانکهای دنیا متعلق به ایران است ، خوب وقتی اسلام وپیامبروامامان ص ان وعلمای آن طبق فرموده خداوند میگن نزول حرام است وشمابانکیهامیخورید همراه با اختلاسهای میلیاردی باید هم خیروبرکت وروزی ازمیان برود وورشکستگی ونابودی وتعطیلی به کسب وکارتان بخورد،
کلا مسولان محترم در خوابند تا کارد به استخوان برسد و از خواب بپرند
ورشکسته نیستند پول مردم را چاپیده اند. هر کارمند بانک حداقل دو تا خانه دارد از کجا اورده اند
واقعا یه نفر کارشناس عاقل تو کشور وجود نداره؟؟؟ نمی بینید چطوری پول از سیستم بانکی خارجپشده و به سمت بازار کاذب دلار سرازیر شده چند بازار کاذب دیگه باید ایجاد بشه؟ چند بانک باید ورشکسته بشه تا بفهمید کاهش سود بانکی اشتباه هست؟؟؟
الحمدالله، به زودی که بانکها نابود شوند تاخون مردم را نمکند ،قدم به قدم بانک ، دیگه بسه بابا تعطیلش کنید
اگر نرخ سپرده ها از این کمتر شود دیگه کسی حاضر نیست پول خود رو توی بانک بزاره همه میبرن سمت بازارهای سهام داخل و خارج از کشور و اونوقت بازارهای خارجی سود میکنند مردم ما هم به دلیل تفاوت نرخ ارز با ریال سود بیشتری حاصل میکنند.دیگه مردم باید درک کنند که در این شرایط حاضر در کشور که پول داره بی ارزش تر میشه همه میرن سمت بازارهای خارج کشور تا در بورس و فارکس و چیزهای دیگه سرمایه بریزن
علت این است که سود تسهیلات پول بی زحمت و بادآورده است و مسئولین هم که زحمت پول درآوردن به خود نمی دهند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل