بازدید 14078
۱
ظریف در گفت وگو با «نیوزویک»؛

برای محدود کردن توان دفاعی مان توافقی نکرده ایم/هر زمان دمشق نخواهد، در سوریه نمی‌مانیم/کمک های کره شمالی در جنگ تحمیلی را فراموش نکرده ایم

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در مصاحبه‌ با «نیوزویک» گفت، ایران بر سر توان دفاعی اش مذاکره نخواهد کرد و تأکید نمود، تهران در چهارچوب توافق هسته‌ای هیچ بندی برای محدود کردن توافق دفاعی‌اش را نپذیرفته است.
کد خبر: ۷۳۶۱۴۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۹ 07 October 2017
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در مصاحبه‌ با «نیوزویک» گفت، ایران بر سر توان دفاعی اش مذاکره نخواهد کرد و تأکید نمود، تهران در چهارچوب توافق هسته‌ای هیچ بندی برای محدود کردن توافق دفاعی‌اش را نپذیرفته است.
 
به گزارش «تابناک»، ظریف در این گفت وگوی اختصاصی، آخرین تحلیل‌های ایران را درباره اقدامات برجامی ترامپ در روزهای آینده نیز اعلام کرده است.
 
وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا برنامه موشکی ایران نقض روح توافق به شمار می‌رود گفت: «آنها (موشک‌های ایران) دفاعی هستند.»

ظریف اضافه کرد: «موشک‌های بالستیک ایران برای حمل سلاح‌های هسته‌ای ساخته نشده‌اند. علت اینکه ما آنها را آزمایش می‌کنیم بالا بردن دقت آنها است. اگر موشکی برای حمل سلاح هسته‌ای ساخته شده باشد، شما نیازی به دقت ندارید. در آن صورت فقط شما به برد نیاز دارید، چون آنها بازداری لازم را ایجاد می‌کنند.»
 
برای محدود کردن توان دفاعی مان توافقی نکرده ایم 
وی اضافه کرد: «ایران به این دلیل که ما می‌خواهیم از این موشک‌ها به عنوان وسیله‌ای برای حمل کلاهک‌های متعارف استفاده کنیم، روی افزایش دقت آنها تمرکز دارد.»

ظریف همچنین گفت: «ما بر سر هیچ چیزی برای محدود کردن توان دفاعی‌مان توافق نکردیم، به این دلیل روشن که آمریکا در حال ارسال سلاح‌های زیادی به منطقه ماست.»

وزیر خارجه ایران در این مصاحبه همچنین تصریح کرد: توافق هسته‌ای برجام دولت آمریکا را از اتحاذ تدابیری با هدف تضعیف روابط اقتصادی میان ایران و سایر کشورها منع کرده است. او گفت «متأسفانه آمریکا به ویژه در دولت ترامپ، دقیقاً این کار را انجام داده است.»

ظریف در پاسخ به اینکه آیا فکر می‌کند اروپا در صورت فروپاشی توافق جانب آمریکا را خواهد گرفت گفت: «توافق هسته‌ای بعد از آن حاصل شد که همه فهمیدند که [این مسیر] بهترین مسیر است.

وی اضافه کرد: «ما [در صورت فروپاسی توافق] هیچ گاه مسیر سلاح هسته‌ای را دنبال نخواهیم کرد، اما ما گزینه‌هایی در چارچوب قوانین بین‌الملی داریم که در توافق موجود هستند.»

ظریف گفت که ایران هنوز درباره پاسخ خود به حالت نقض توافق هسته‌ای تصمیم نگرفته و بعد از ارزیابی پاسخ طرف‌ها دیگر از جمله اروپایی‌ها تصمیمات مقتضی را اتخاذ خواهد کرد.

وزیر خارجه ایران در پاسخ به اینکه ارزیابی‌اش از ریاست‌جمهوری ترامپ چیست: «وظیه من ارزیابی ترامپ و رهبری او نیست. این کار را باید مردم آمریکا انجام دهند. انتظار ما این است که آمریکا در امور داخلی ما دخالت نکند و ما هم به همین دلیل در امور داخلی آمریکا دخالت نمی‌کنیم.»

در ادامه وزیر خارجه کشورمان به سوالاتی که پرسیده شد به ترتیب زیر پاسخ داد:
 نیوزویک: بسیاری از کشورها بشار اسد رئیس جمهور کنونی سوریه را مسئول مرگ و شکنجه صدها هزار از مردم خود می دانند؛ چرا ایران در بحران سوریه برای حفظ بشار اسد مشارکت می‌کند؟

ظریف: ایران برای جلوگیری از ورود داعش به دمشق در سوریه حضور یافته است و به همین دلیل بود که ما در اربیل و کردستان عراق حضور یافتیم. همه آن جملات بی منطقی که درباره ایران و قصد ما برای گسترش فرقه گرایی گفته می‌شود، تنها کافی است نگاهی به اربیل بیندازید.
 
آیا چنین موضوعی در آنجا وجود دارد ما همواره سیاستی یکسان مقابله با افراط گرایی را بدون توجه به مکان رخ دادن آن دنبال کرده ‌ایم. ما با افراط گرایی درافغانستان از سوی طالبان مخالفت کردیم. ما از ثبات در منطقه خود حمایت می‌کنیم. متاسفانه برخی کشورها با حضور در سوریه از گروه‌های افراطی و تروریست‌ها حمایت‌های مالی و تسلیحاتی انجام دادند. هم اکنون می توانید این موضوع را مشاهده کنید کشورهایی که در حاشیه خلیج فارس قرار دارند و با یکدیگر متحد هستند یکدیگر را به حمایت از گروه‌های افراط گرا متهم می‌کنند. آنها مدام یکدیگر را به حمایت از طرف اشتباه در یمن متهم می‌کنند.

 نیوزویک: شما آینده سوریه را چگونه ‌می بینید؟ آیا بشار اسد جزویی از آینده سوریه خواهد بود؟

ظریف: این موضوع مربوط به مردم سوریه است و به من و یا هیچ کس دیگه ربطی ندارد. این موضوعی است که ما آن را از روز اول اعلام کردیم که ما نباید خطوط قرمز را به خاطر برخی افراد زیر پا بگذاریم. برنامه سیاسی ما دستیابی با آتش بس، یک دولت فراگیرملی و همچنین برگزاری رفراندوم و تغییرات در قانون اساسی است.

 نیوزویک: ایران به قدری در سوریه دخالت کرده است که سخت می توان باور کرد نیروهای ایران پس از اتمام بحران در سوریه از آن کشور خارج شوند؟

ظریف: من معتقدم که سرمایه گذاری ما نتیجه بخش بوده است. ما توانستیم داعش را در سوریه شکست دهیم که این خود یک دستاورد بزرگی است.

 نیوزویک: زمانی که داعش کامل شکست بخورد، هدف نهایی شما چیست؟

ظریف: ما در سوریه و به درخواست دولت سوریه حضور یافته‌ایم و تا زمانی که از ما استقبال شود در آن کشور می‌مانیم.

 نیوزویک: ایران در پیونگ‌یانگ یک سفارت خانه دارد و روابط نزدیکی با رژیم کیم جونگ اون دارد هر دو کشور به دلیل برنامه هسته‌ای خود با آمریکا در تقابل بوده‌اند. شما این تقابل را چگونه توصیف می‌کنید؟


ظریف: موضع ما در مورد اشاعه تسلیحات هسته‌ای بسیار شفاف است. ما به طور کلی اشاعه این گونه تسلیحات و نیز دستیابی به آن را دنبال نمی‌کنیم و معتقدیم هدف اصلی جامعه بین‌المللی باید خلع تسلیحات هسته ای باشد. ما معتقدیم که تسلیحات هسته‌ای  باعث ارتقای امنیت هیچ کشوری نخواهد شد. همچنین در مورد کره شمالی معتقدیم که وضعیت در شبه جزیره کره نمی‌تواند تنش بیشتری را تحمل کند و به همین دلیل باید این موضوع از طریق مذاکرات حل شود. روابط ما با ژاپن و کره جنوبی بسیار جامع‌تر از روابط با کره شمالی است اما کره شمالی در جریان جنگ تحمیلی عراق در ساخت تسلیحات به ما کمک کرد و ما این موضوع را فراموش نکرده‌ایم.

 نیوزویک: اسراییل ایران را یک تهدید می‌داند. به نظر شما آیا شانسی برای برقراری روابط میان دو کشور وجود دارد؟

ظریف: ایران برای هیچ کس تهدید نیست. من معتقدم که اسراییل به دلیل اقدامات خود با تهدید روبرو می‌شود. من معتقدم که اسراییل از ایران به عنوان بهانه‌ای برای توسعه طلبی، استفاده از سیاست‌های خود، نقض حقوق مردم فلسطین و دستیابی به سلاح هسته‌ای استفاده کرده است. اسراییل تنها دارنده تسلیحات هسته‌ای در منطقه خاورمیانه است. ایران هرگز تهدید به استفاده از اقدام نظامی علیه هیچ کشوری نکرده است. اما اگر کسی جرأت حمله به ما را داشته باشد با یک واکنش مناسب روبرو می‌شود.

 نیوزویک: اگر بخواهید پیامی به ترامپ بدهید به او چه می‌دهید؟

ظریف: آمریکا هرگز  از ایجاد حقایق جایگزین و استوار کردن سیاست‌های خود بر آن حقایق در منطقه ما سودی نبرده است؛  گاهی اوقات شما می توانید زندانی دروغ‌های خود شوید و این موضوع بسیار خطرناک است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱
ظریف جان دمت گرم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار