بازدید 6394
گزارش هفتگی تالار شیشه‌ای حافظ؛

افت و خیز سه روزه بورس در هفته نیمه تعطیل سهام/ بورس در انتظار گزارش ۶ ماهه

بازار سهام که در هفته ابتدایی مهرماه، نشانه‌هایی از ضعف و عقب‌نشینی قیمت‌ها را به نمایش گذاشته بود و نخستین هفته‌کاری خود در نیمه دوم سال را با افت ناچیز ۰۱/ ۰ درصدی آغاز کرده بود، در دومین هفته مهرماه نیز با وجود تعطیلی دو روز ابتدایی هفته، بازهم نتوانست روند مطلوبی را به نمایش بگذارد و با از دست دادن بیش از ۴۶۰ واحد از شاخص کل بورس مواجه شد.
کد خبر: ۷۳۵۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۸ 06 October 2017
افت و خیز سه روزه بورس در هفته نیمه تعطیل سهامبازار سهام که در هفته ابتدایی مهرماه، نشانه‌هایی از ضعف و عقب‌نشینی قیمت‌ها را به نمایش گذاشته بود و نخستین هفته‌کاری خود در نیمه دوم سال را با افت ناچیز ۰۱/ ۰ درصدی آغاز کرده بود، در دومین هفته مهرماه نیز با وجود تعطیلی دو روز ابتدایی هفته، بازهم نتوانست روند مطلوبی را به نمایش بگذارد و با از دست دادن بیش از ۴۶۰ واحد از شاخص کل بورس مواجه شد.

به گزارش تابناک اقتصادی، تالار شیشه ای حافظ در حالی دومین هفته پاییز را در بازاری نیمه تعطیل به پایان رساند، که در هفته ابتدایی مهرماه روند پر فراز و نشیبی داشت و توانسته بود در آخرین روز کاری هفته، رشد ۱۹۰ واحدی (معادل ۲۲/ ۰ درصدی) را در کارنامه معاملات روز چهارشنبه شاخص کل به ثبت برساند. در حالی که بورس تهران مهرماه را با کاهش نماگر بازار آغاز کرده بود. این روند تا معاملات روز سه‌شنبه ادامه داشت و زیان حدود ۴/ ۰ درصدی را قم زده بود. اما در دو روز کاری آخر هفته منتهی به پنجم مهرماه، شاهد برگشت معاملات و ورود موجی صعودی به بازار بودیم؛ به‌طوری‌که استارت این رشد در روز سه‌شنبه با تاثیر مثبت نمادهای پالایشی با توجه به رشد قیمت جهانی نفت، زده شد. بازار سهام در هفته ابتدایی مهرماه، نشانه‌هایی از ضعف و عقب‌نشینی قیمت‌ها را به نمایش گذاشت تا نخستین هفته‌کاری خود در نیمه دوم سال را با افت ناچیز ۰۱/ ۰ درصدی آغاز کند. به این ترتیب، روند صعودی که از نیمه تیر ماه آغاز شده و با جهش ۹ درصدی، رشد ۷ هزار واحدی شاخص کل را رقم زده است در هفته جاری تعدیل شد. بنابراین بورس تهران نخستین هفته پاییز را با افت اندک ۰۱/ ۰ درصدی شاخص سهام به پایان برد تا بازدهی این بازار از ابتدای سال در همان سطح ۱/ ۱۱ درصدی باقی بماند. بر این اساس با کاهش ۱۳واحدی شاخص کل بورس و قرار گرفتن در محدوده ۸۵ هزار و ۸۱۹ واحدی، اولین هفته مهرماه بورس به پایان رسید و به استقبال تعطیلی روزهای شنبه و یکشنبه رفت.

افت و خیز سه روزه بورس در هفته نیمه تعطیل سهام


عقب گرد 304 واحدی شاخص کل بورس با فرمان سایپا و ایران خودرو

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه دهم مهرماه 96 با کاهش 304 واحدی به رقم 85 هزار و 514 واحد رسید. این افت 0.35 درصدی، باعث شد شاخص به میانه کانال 85 هزار واحد میل کند تا بازدهی این بازار از ابتدای سال تاکنون به ۷/ ۱۰ درصد محدود شود. تالار شیشه ای در اولین روز کاری هفته جاری پس از دو روز تعطیلی ابتدای هفته، نتوانست روند روبه رشد هفته گذشته را ادامه دهد و شاهد قرمزپوشی تمامی شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 98 واحدی به رقم 27 هزار و 630 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با افت 131 واحدی، عدد 17 هزار و 876 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 99 واحدی به رقم 13 هزار و 523 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افت 0.50 درصد، 480 واحد کاهش را رقم زد و به سطح 92 هزار و 878 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 299 واحد کاهش به رقم 59 هزار و 206 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با افت 210 واحد معادل 0.11 درصد همراه بود و عدد 190 هزار و 205 واحد را به نمایش گذاشت. نماد شتران متعلق به پالايش نفت تهران، نماد خساپا متعلق به سایپا، نماد خودرو متعلق به ایران خودرو، نماد فولاد متعلق به فولاد مباركه اصفهان، نماد شبندر متعلق به پالايش نفت بندرعباس و نماد کگل متعلق به معدني و صنعتي گل گهر، بیشترین تاثیر منفی را در قرمزپوش شدن شاخص کل بورس تهران داشتند. در مقابل نماد همراه متعلق به شركت ارتباطات سيار ايران، بیشترین تاثیر مثبت را در جلوگیری از افت بیشتر نماگر بورس داشت. معامله‌گران بورس در این روز، 803 میلیون و 903 هزار برگه بهادار و سهام در قالب 121 هزار و 223 نوبت معامله و به ارزش 341 میلیارد و 319 میلیون تومان داد و ستد کردند. با وجود رشد ارزش معاملات روز دوشنبه بازار سهام اما حدود ۵۳ درصد آن به معاملات سهم تازه‌وارد «های‌وب» اختصاص داشت. 

دومین روز کاری هفته؛ قرمزپوشی حافظ در بازاری کم‌حجم و بی‌رمق

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه‌شنبه یازدهم مهرماه 96 با کاهش 160 واحدی به رقم 85 هزار و 355 واحد رسید. این افت 0.19 درصدی، در ادامه کاهش 304 واحدی روز قبل، باعث شد شاخص پایین تر از میانه کانال 85 هزار واحد قرار گیرد. تالار شیشه ای در دومین روز کاری هفته جاری پس از افت 0.35 درصدی شاخص کل بورس در اولین روز کاری هفته، بازهم به روند نزولی خود ادامه داد و شاهد قرمزپوشی تمامی شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 51 واحدی به رقم 27 هزار و 578 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با افت 113 واحدی، عدد 17 هزار و 762 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 86 واحدی به رقم 13 هزار و 437 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افت 0.31 درصد، 290 واحد کاهش را رقم زد و به سطح 92 هزار و 587 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 113 واحد کاهش به رقم 59 هزار و 93 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با افت 342 واحد معادل 0.18 درصد همراه بود و عدد 189 هزار و 862 واحد را به نمایش گذاشت. نماد پترول متعلق به گروه پتروشيمي س. ايرانيان، نماد فملی متعلق به ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌، نماد شتران متعلق به پالايش نفت تهران، نماد هاي وب متعلق به داده گسترعصرنوين-هاي وب، نماد خساپا متعلق به سايپا، نماد شپنا متعلق به پالايش نفت اصفهان، نماد شبريز متعلق به پالايش نفت تبريز و نماد پارسان متعلق به گسترش نفت و گاز پارسيان، بیشترین تاثیر منفی را در قرمزپوشی شاخص کل بورس داشتند. معامله‌گران بورس در این روز، 553 میلیون و 548 هزار برگه بهادار و سهام در قالب 68 هزار و 668 نوبت معامله و به ارزش 145 میلیارد و 670 میلیون تومان داد و ستد کردند. روند بازار نسبت به روز گذشته نشان داد که حجم معاملات با کاهش 31 درصد، تعداد معاملات نیز با افت 43 درصد و همچنین ارزش معاملات با 57 درصد کاهش مواجه شده اند. 

روز سه شنبه، شاهد اظهارات مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر اصلاح دستور‌العمل نحوه توقف و بازگشایی نمادها بودیم. سعید محمد‌علیزاده در این خصوص گفت: طی چند ماه گذشته بررسی‌های وسیعی برای بازنگری دستورالعمل‌های توقف و بازگشایی نماد‌ها با هدف کاهش زمان توقف انجام شده و با کسب نظر از فعالان و متخصصان بازار، اصلاحات وسیعی در دستورالعمل‌ها انجام شده که به تصویب هیات مدیره سازمان رسیده است. علیزاده در ادامه به بازگشایی نمادهای بانکی اشاره کرد و گفت: باتوجه به اهمیت بحث شفاف‌سازی بیشتر بازار سرمایه، ارائه اطلاعات به موقع از سوی ناشران یکی از الزامات هیات‌مدیره شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران است و بانک‌ها نیز از این امر مستثنی نیستند.در گروه بانکی، روز سه شنبه یازدهم مهرماه، شایعاتی از احتمال ثبت بخشی از مابه‌التفاوت ارز سال ۹۱ در صورت‌های مالی بانک‌ها مطرح بود. در دیگر تحولات این گروه قائم‌مقام بانک مرکزی درباره بسته بودن نماد بانک‌ها در بورس اظهار کرد: هماهنگی‌هایی در این زمینه بین بانک مرکزی و بورس در جریان است و بانکی که صورت‌های مالی آن به تصویب نهایی برسد، نماد آن باز می‌شود. 

رشد پایان هفته شاخص کل بورس با حمایت آپ، همراه و خودرو

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه دوازدهم مهرماه 96 با افزایش 74 واحدی به رقم 85 هزار و 429 واحد رسید. نماگر بورس، پس از دو روز روند نزولی، توانست این هفته را با رشد اندک 0.09 درصدی به پایان رساند. تالار شیشه ای در آخرین روز کاری هفته جاری پس از افت 464 وحادی شاخص کل بورس در دو روز گذشته، شاهد روند صعودی تمامی شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 24 واحدی به رقم 27 هزار و 603 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با رشد 7 واحدی، عدد 17 هزار و 769 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 5 واحدی به رقم 13 هزار و 443 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.08 درصد، 70 واحد افزایش رقم زد و به سطح 92 هزار و 658 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 25 واحد افزایش به رقم 59 هزار و 119 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با رشد 303 واحد معادل 0.16 درصد همراه بود و عدد 190 هزار و 165 واحد را به نمایش گذاشت. نماد آپ متعلق به آسان پرداخت پرشين، نماد همراه متعلق به شركت ارتباطات سيار ايران، نماد خودرو متعلق به ایران خودرو، نماد های وب متعلق به داده گسترعصرنوين-هاي وب، نماد فجر متعلق به فولاد اميركبيركاشان و نماد شبندر متعلق به پالايش نفت بندرعباس، بیشترین تاثیر مثبت را در سبزپوش شدن شاخص کل بورس داشتند. معامله‌گران بورس در این روز، 601 میلیون و 10 هزار برگه بهادار و سهام در قالب 65 هزار و 217 نوبت معامله و به ارزش 146 میلیارد و 44 میلیون تومان داد و ستد کردند. 

در سه روز کاری ابتدای هفته نماگر اصلی بازار سهام بیش از ۴۶۰واحد از ارتفاع خود را از دست داده بود. هر چند بسیاری از فعالان تالار شیشه‌ای انتظار تداوم رونق معاملات در پاییز را داشتند اما با گذشت ۸ روز معاملاتی همچنان بازار نتوانسته است مطابق انتظارات ظاهر شود. نگرانی‌های سیاسی در پی صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهوری آمریکا در کنار ضعف بازارهای جهانی از جمله مهم‌ترین‌ دلایل احتیاط و انتظار معامله‌گران در فضای داد و ستد سهام به شمار می‌رود. در این فضا ضعف تقاضا در معاملات به وضوح مشهود است. البته عرضه چندانی نیز در معاملات به چشم نمی‌خورد. نشانه‌های این موضوع در افت محسوس حجم و ارزش معاملات به خوبی نمایان است. به نقل از دنیای اقتصاد، در این میان انتشار گزارش‌های عملکرد ۶ ماهه شرکت‌ها، نوسان نرخ دلار و وضعیت قیمت‌ها در بازارهای جهانی مواردی هستند که می‌توانند بر روند بورس در روزهای آتی اثر‌گذار باشند. نرخ دلار از ابتدای پاییز تاکنون رشد ۴۲ تومانی معادل ۱/ ۱ درصدی را تجربه کرده است.


بورس در انتظار گزارش ۶ ماهه

همان‌طور که بارها مورد تاکید قرار گرفته است، این گزارش‌های ۶ ماهه هستند که می‌توانند به‌عنوان محرک جدی گروه‌های بزرگ بازار سهام ظاهر شده و سوخت جدید رشد بورس را فراهم آورد. از ابتدای مهرماه تاکنون شاهد انتشار بخش زیادی از گزارش‌های ماهانه روی سامانه کدال بودیم. روندی که طی هفته‌های آینده ادامه خواهد یافت. این گزارش‌ها از آنجا برای سرمایه‌گذاران و فعالان بازار از اهمیت برخوردار است که حاوی نکات مهمی از عملکرد شرکت‌ها است. به عبارتی دیگر، در گزارش‌های شش ماهه شرکت‌های بورسی، درآمد عملیاتی شش ماه نخست سال مشاهده می‌شود که می‌تواند مبنای تحلیل پیش‌بینی درآمد هر سهم این شرکت‌ها که در روزهای پایانی مهرماه منتشر می‌شود، قرار گیرد. بر این اساس در بازه یک ماهه باقیمانده تا انتشار پیش‌بینی شرکت‌ها بر اساس عملکرد شش ماهه، می‌توانیم شاهد رفتاری بر مبنای تحلیل از سوی معامله‌گران به واسطه انتشار گزارش‌ عملکرد شش ماهه باشیم.

در حال حاضر گزارش‌های ماهانه ارسال شده روی سامانه کدال، حکایت از وضعیت مناسب شرکت‌ها به ویژه فلزی – معدنی دارد. شرایطی که به دنبال آن انتظار می‌رود در ۶ ماهه شاهد تعدیل مثبت این شرکت‌ها باشیم. از روند معاملات این روزهای بورس تهران نیز می‌توان چنین استنباط کرد که فعالان بازار در انتظار انتشار گزارش‌های ۶ ماهه بوده و تا حدودی دست از خرید و فروش سهام کشیده‌اند. در این میان با توجه به شرایط حاکم بر بازارهای جهانی طی ماه‌های گذشته، احتمالا شاهد گزارش‌های مناسبی از شرکت‌های کالایی خواهیم بود. با این وجود باید دید این شرکت‌ها تا چه میزان در استفاده از فضای پررونق بازارهای جهانی موفق عمل کرده‌اند. منبع: دنیای اقتصاد

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس