بازدید 14005

گران شدن بنزین ناگزیر است

مصرف بنزین در ایران باز هم نگران‌کننده شده است و این موجب شده زمزمه‌هایی از سهمیه‌بندی مجدد یا گران شدن دوباره بنزین به گوش برسد.
کد خبر: ۷۳۵۴۶۷
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲ 04 October 2017
مصرف بنزین در ایران باز هم به حد و حدود خطرناکی رسیده و آژیرهای قرمز را به صدا درآورده است. در این میان، برخی خواستار گران شدن بنزین یا سهمیه‌بندی مجدد آن شده‌اند و برخی هم معتقدند می‌شود به مدد ابزارِ فرهنگی، از مردم خواست کمتر مصرف کنند. اما آیا این روش‌ها که قبلا هم امتحان خود را پس داده‌اند، واقعا کارگر می‌افتند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، میانگین مصرف روزانه بنزین در کشور در چهار ماه ابتدایی امسال، به حدود ۸۳ میلیون لیتر رسیده است. از طرف دیگر، از سال ۱۳۹۴ به این سو که کارت‌های سوخت از رده خارج شدند و قیمت بنزین معمولی به لیتری ۱۰۰۰ تومان رسید، مصرف روزانه بنزین در کشور حدود ۱۴ میلیون لیتر افزایش داشته است. دلایل متفاوتی می‌توان ارائه کرد از اینکه چرا چنین افزایش مصرفی علی‌رغم تمام مشکلات اقتصادی در کشور به وقوع پیوسته است.

برخی می‌گویند اوج‌گیری دوباره صنعت خودروسازی در کشور، که پس از تحریم‌ها به شکل نگران‌کننده‌ای به زیان‌دهی رسیده بود، دلیل اصلی این موضوع است. با این همه، افزایش ۷ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین، نمی‌تواند صرفا ناشی از فروش خودروهای نو باشد.

 
 
از رکود خارج شدن صنعت خودروسازی در کشور یکی از دلایل افزایش مصرف بنزین قلمداد می‌شود

برخی دیگر هم می‌گویند بهبود عمومی وضعیت اقتصادی در کشور موجب افزایش میزان سفرهای زمینی شده و این به نوبه خود مصرف بنزین را هم در کشور افزایش داده است. این گمانه‌زنی البته چندان هم دور از واقع به نظر نمی‌رسد، چرا که بنا به داده‌های مختلف (از جمله داده‌های پلیس راهور و داده‌های مربوط به تعداد مسافران خطوط ریلی و هوایی) مسافرت در ایران واقعا افزایش داشته است.
 
ایران هفتمین بنزین ارزان را در جهان دارد

هر چه باشد، قدر مسلم این است که مصرف بنزین در ایران بیش از آن است که باید باشد و دلیل اصلی این موضوع هم ارزان بودن آن است. روزنامه دنیای اقتصاد چندی پیش در این مورد نوشت: «قیمت بنزین در حالی طی دو سال گذشته ثابت باقی مانده است که بر اساس اطلاعات موجود، ایران در میان تمام کشورهای دنیا هفتمین بنزین ارزان را دارد. قیمت هر لیتر بنزین در ایران در حالی بر اساس دلار آمریکا ۳۶ سنت است که میانگین قیمت بنزین در دنیا ۰۲/ ۱ دلار در لیتر است. پایین‌ بودن قیمت بنزین در کشورمان در مقایسه با قیمت جهانی آن در حالی است که قیمت ارز نیز در کشور کنترل شده و غیرواقعی است. بنابراین چنانچه نرخ ارز در کشور واقعی شود، قیمت هر لیتر بنزین در کشور نسبت به قیمت جهانی، از سطح فعلی نیز ارزان‌تر خواهد شد.»
 
چه شد که تیر سهمیه‌بندی به سنگ خورد؟

اولین راهکار دولت‌های مختلف در ایران برای اصلاح الگوی مصرف، وضع محدودیت‌های عرضه بوده است و نه مدیریت تقاضا. در سال ۱۳۸۶ خورشیدی، دولت محمود احمدی‌نژاد که بعدها به اجرای طرح‌های انقلابی و متهورانه‌ بدون پشتوانه کارشناسی کافی شهره شد، اولین نمونه از این طرح‌ها را در زمینه «سهمیه‌بندی مصرف سوخت» اجرایی کرد.

در شب اجرای طرح سهمیه‌بندی سوخت، خودروها در پمپ‌بنزین‌ها صف کشیدند و کار حتی به زد و خورد و در مواردی آتش زدن پمپ‌های سوخت هم کشید. طرح سهمیه‌بندی مصرف سوخت در سال ۱۳۸۹ و با اجرایی شدن طرح هدفمندسازی یارانه‌ها، قطعاتی از یک پازل را تکمیل کردند: دولت می‌خواهد از هزینه‌های خود بکاهد.

با این همه، همزمان با بروز بحران ارزی در ایران در تابستان و پاییز سال ۱۳۹۱، که به سه الی چهار برابر شدن قیمت دلار در کمتر از چند ماه انجامید، طرح سهمیه‌بندی مصرف سوخت و طرح هدفمندسازی یارانه‌ها، هر دو شکست خوردند.

 
طرح سهمیه‌بندی مصرف سوخت به دلیل به هم خوردن نرخ برابری ریال و دلار، عملا نقش بر آب شد

به هم خوردن نسبت میان ریال و دلار که برای متجاوز از یک دهه، یک دلار در برابر ۱۰۰۰ تومان را در ذهن ایرانی‌ها تثبیت کرده بود، تمامی تلاش‌های دولت احمدی‌نژاد را نقش بر آب کرد. دولت بنا را بر این گذاشته بود که تا پایان مدت زمان اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها، قیمت حامل‌های انرژی (اعم از بنزین، گازوئیل و حتی گاز خانگی)   به قیمت فوبِ خلیج فارس برسد.

منظور از قیمت فوب (FOB یا free on board) قیمتی است که تا لحظه تحویل کالا روی عرشه کشتی محاسبه می‌شود و از آن لحظه به بعد، مصرف‌کننده نهایی است که باید بقیه هزینه‌ها را متقبل شود. به عنوان مثال، فرض کنید کالایی در چین تولید شده و هزینه تولید و حمل ونقل آن تا روی عرشه کشتی، ۱۰۰ دلار بوده است. کالا به ایران و بعد تهران حمل می‌شود و در تهران به قیمت ۱۸۵ دلار به فروش می‌رسد. قیمت فوب این محصول همان ۱۰۰ دلار است که نصیب تولیدکننده می‌شود و ۸۵ دلار باقی مانده را مصرف‌کننده در تهران، به واسطه‌ها پرداخت خواهد کرد.

با این همه، در سال ۱۳۹۱ و در زمانی که قیمت فوبِ بنزین در خلیج فارس حدود ۴ دلار بود، بحران ارزی در ایران موجب شد قیمت بنزین حتی ارزان‌تر از قبل هم بشود و تمام آنچه طرح سهمیه‌بندی مصرف سوخت رشته بود، پنبه شود.
 
وقتی خودمان تیغ به دست زنگی می‌دهیم

در بحبوحه تصویب تحریم‌های یک طرفه و جهانی علیه برنامه هسته ای ایران، تحریم فروش بنزین به کشور ما یکی از نخستین تحریم‌هایی بود که اعمال شد. به این ترتیب، وابستگی شدید ما به واردات بنزین از کشورهای مختلف، «بهانه»‌ای شد در دست تحریم‌کنندگان برای اعمال فشار ناگهانی بر ایران.

در پاییز ۱۳۹۱، که قیمت دلار ظرف چند ماه به حدود ۴۵۰۰ تومان رسیده بود، مدیریت بحرانِ مسئولان موجب شد کار بنزین به جیره‌بندی نکشد. پیامدِ قطع فروش بنزین به ایران اما پایین‌ آوردن عدد اوکتان بنزینِ تولید داخل و افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های تولید بنزین در کشور بود. (عدد اوکتان کیفیت بنزین را نشان می‌دهد و هر چه بالاتر باشد، بنزین با کیفیت‌تر خواهد بود.)

بنزین داخلی به شکلی سر به سر کفاف مصرف داخلی را می‌داد، به ویژه آنکه هنوز کارت‌های سوخت اعتبار داشتند و می‌شد مصرف را کنترل کرد. پایین آوردنِ دستوری عدد اوکتان بنزین تولیدِ داخل به معنی تولید بنزین بی‌کیفیت‌تر و البته افزایش ظرفیت تولید بود. با این همه، پیامد تولید بنزین کم‌کیفیت، افزایش تعداد روزهایِ همراه با هوای ناسالم در شهرهای بزرگ و صنعتی کشور بود.

آن زمان این پرسش مطرح شد که چرا ایران، علی‌رغم شناخت نقطه ضعف خود (وابستگی به واردات بنزین) فکری به حال این موضوع نکرده بود؟ به عبارت ساده‌تر و به قولِ معروف، چرا وقتی می‌دانستیم ممکن است تحریم‌مان کنند، «تیغ به دست زنگیِ مست» دادیم؟
 
پالایشگاهی که دیر افتتاح می‌شود

«پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس» راه‌حلی است که عمده تحلیل‌گران و مسئولان، انگشت اشاره‌شان را به سمت آن می‌گیرند. بنا به اطلاعات اعلام شده، افتتاح این پالایشگاه حدود ۳۵ میلیون لیتر بنزین و ۱۴ میلیون لیتر گازوییل به ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور، به صورت روزانه اضافه خواهد کرد.

به این ترتیب، اگر مشکلی پیش نیاید، افتتاح این پالایشگاه ایران را (حتی در وضعیتِ مصرف کنونی) از واردات بنزین بی‌نیاز خواهد کرد. با این همه، پیش‌بینی می‌شود این پالایشگاه در سال ۱۳۹۷ به بهره‌برداری برسد و این یعنی مشکل ناهمخوانی مصرف و تولید بنزین در کشور فعلا حل نشده باقی خواهد ماند.
 
بار دیگر سهمیه‌بندی؟

تیرماه امسال، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به افزایش نگران‌کننده مصرف بنزین در کشور گفته بود: «چنانچه نتوانیم این روند صعودی مصرف را کنترل کنیم، دولت و مجلس باید مصوباتی در خصوص تغییر قیمت یا سهمیه‌بندی داشته باشند.»

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، منصور ریاحی گفت: «میزان مصرف بنزین در فروردین ۹۶ در مقایسه با فروردین پارسال ۸ درصد رشد داشت و این در حالی است که این آمار در اردیبهشت ماه در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل ۸٫۶ درصد افزایش داشته است.»

وی ادامه داد:«در خرداد به علت مصادف بودن با ماه مبارک رمضان این رشد مصرف ۴٫۷ درصد بود اما مصرف بنزین در تیرماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۲٫۶ درصد رشد را نشان می‌دهد. در تیرماه به دلیل آغاز فصل مسافرت‌ها و با توجه به افزایش مصرف بنزین، روزانه ۸۴ میلیون لیتر بنزین مصرف شده که در مقایسه با تیر سال گذشته ۱۰ میلیون لیتر بیشتر است.»
 
چرا باید دوباره به «اهرم قیمت» فکر کنیم؟

اما آیا احداث پالایشگاه‌های بیشتر، راه‌حل نهایی معضل افزایش مصرف سوخت در ایران است؟ دولت ایران تا به حال راه‌های متعددی را برای مرتفع کردن «الگوی مصرف» آزموده که تقریبا در هیچ موردی موفق نبوده است. به عنوان مثال می‌توان به سهمیه‌بندی سوخت و مبحث ۱۹ در مقررات ملی ساختمان اشاره کرد.

سهمیه‌بندی سوخت در افکار عمومی با نشر کارت‌های سوخت همراه است که چنان که در بالا گفته شد به دلیل بحران ارزی در سال ۱۳۹۱ عملا بی‌معنا شد. مبحث ۱۹ در مقررات ملی ساختمان هم مقرر کرده بود که ساخت واحدهای مسکونی در کشور، همراه با ملاحظاتی برای کاهش مصرف انرژی همراه باشد. به عنوان نمونه، ساختمان‌ها باید از شیشه‌های دوجداره استفاده کنند وسیستم گرمایشی آنها هم همراه با عایق‌بندی باشد.

با این همه، این دو طرح به دلایل مختلف از کارکرد باز ماندند. نکته اینجا است که بسیاری کالاهای اقتصادی (economic goods) تنها زمانی به رانه‌های تقاضا پاسخ مناسب می‌دهند که با ساز‌ و‌کارهای قیمتی مناسب، به قمیت تعادلی برسند. اما این یعنی چه؟

 

گران شدن بنزین در ایران ناگزیر به نظر می‌رسد

در حالت کلی (و بدون در نظر گرفتن عامل «کشش» اقتصادی) وقتی قیمت کالایی ارزان باشد، مصرف‌کننده یا متقاضی خود به خود این پیغام را دریافت می‌کند که می‌تواند هر چه بیشتر و بیشتر از آن کالا استفاده کند. در این حالت، خواهش و تمنا از مصرف‌کننده برای کاستن از میزان مصرف، بی‌معنی خواهد بود.

وقتی رسانه‌ها هر روز جار می‌زنند که وضعیت آب در ایران به مرحله فوق‌بحرانی رسیده و حتی شورای امنیت ملی هم به ماجرا ورود کرده است، مردم می‌گویند میزان بارش‌ها خوب بوده و جای نگرانی نیست! وقتی از آنها می‌خواهید با کاهش مصرف ظروف پلاستیکی به فکر حفاظت از محیط‌زیست باشند، آنها به کارشان ادامه می‌دهند، چرا که ظروف پلاستیکی بسیار ارزان هستند.

تجربه کشورهای دیگر اما نشان داده که استفاده از اهرم قیمتی، ساده‌ترین و بهره‌ور‌ترین راه‌حل است: وضع مالیات سنگین بر استفاده ازکیسه‌های پلاستیکی در کشورهایی مانند دانمارک، مصرف این کیسه‌ها را تا نصف کاهش داده است و این در حالی است که احتمالا هیچ‌گونه درخواستی از مصرف‌کنندگان نمی‌توانست چنین نتیجه‌ای به بار بیاورد.

بنزین در ایران بسیار ارزان است و با بالا رفتن احتمالی قیمت دلار،که به دنبالِ سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز در کشور بدیهی به نظر می‌رسد، ارزان‌تر هم خواهد شد. در چنین شرایطی درخواست از مصرف‌کنندگان برای کاهش مصرف سوخت به جایی نمی‌رسد. مصرف‌کننده باید قیمت واقعی کالا را بپردازد و در این صورت «الگوی مصرف» هم تعدیل خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۹
انتشار یافته: ۴۱
قیمت بنزین و مصرف ان ربطی به هم ندارد تجربه ثابت کرده است برای گرانی بنزین بهانه دیگری بگیرید
بنزین باید گران شود و همزمان زیرساختهای حمل و نقل عمومی تقویت و ابزارهای فرهنگی در جهت فرهنگ سازی به کا گرفته شود. با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی شود.
ماشین هم به قیمت واقعی بخریم
جالبه همه چیز باید به قیمت واقعی توسط مردم پرداخت بشه بجز حقوق!!!!!
چرا موضوع ترافيك روزمره در خيابانها را در نظر نمي گيريد هر روزه در حد چند كيلومتر در اتوبان نزديك به كرج صف طولاني خودروها در راه بندان هستند در جاده چالوس هم همينطور كه خودروها همه بصورت كاركرد درجا بنزين مي سوزونند همچنين تعداد زياد مسافركش هاي شخصي كه هر روز به تعدادشان افزوده مي شود بعلاوه مشكل كافي نبودن وسايل تردد عمومي و مسئله فرهنگي كه هر نفر براي خريد جزيي بجاي پياده روي سوار خودرو مي شود حتي اگر در حد چند صد متر باشد
افزايش مصرف بنزين را در توليد اتوموبيل هاي بي كيفيت داخلي با مصرف بالاي بنزين جويا شويد، چاره كار افزايش قيمت نيست، ضمنا درآمد سرانه مردم ايران را نيز در قياس قيمت بنزين ايران با جهان را مد نظر قرار دهيد.
اولين فكري كه به ذهن مسئولان ميرسد اين است كه بنزين گران شود يا سهميه بندي؟؟؟؟!!!
چرا به اين فكر نميكنند كه جلوي توليد ماشين هاي پر مصرف را بگيرند!! چرا به توليد خودروهاي هيبريدي يا برقي فكر نمكنند!! چرا با كمك دولت و وام كم بهره زودتر ماشين هاي فرسوده را از جمع نميكنند!!
موارد بالا در كنار فرهنگ سازي ميتواند بسيار در كاهش مصرف بنزين نقش داشته باشند.
قیمت بنزین از 10 تومان رسید به 40 بعد 70-80 بعد 100 بعد 700 الانم 1000 ! هر بار هم همین حرفا رو زدین بهتر نیست که این ماشینای بدرد نخور تولید نشن تا این همه مصرف نداشته باشیم ؟ حمل و نقل عمومی رو هم دست نزنید!
اول حمل و نقل خوب و درست حسابی راه اندازی کنن و درآمد مردم رو به جاهای دیگه برسونن بعد بنزین رو از همه کشورا گرونتر کنن
اينكه نويسنده اين متن قيمت بنزين را در ايران با دلار مي سنجد نه با درآمد ريالي مردمي كه حداقل دستمزد شان در ماه به سيصد دلار هم نمي رسد و نتيجه ميگيرد بنزين ارزان است نشانه چیست؟
تنها راه سهمیه بندی هست.... با افزایش قیمت بنزین همه جی تو ایران گرون میشه... تو رو خدا این رو بفهمید...
بنزین در ایران ارزان است ولی بنزین بی کیفیت و سطح درامد در ایران هم پایین است
درسته ایران هفتمین بنزین ارزان دنیا را دراد اما از نظر درامد در رتبه چند صدم هستیم !! همه چی را باید درهم دید اقای تحلیلگر !
اي بابا ارزون ترين بنزين رو دارم بهترين كشور رو داريم مسولين مچكريم.
تو رو خدا با كلمات بازي نكنيد گروني و ارزوني مقادير نسبي هستن كه بسته به در آمد افراد سنجيده ميشه مثلا توي امريكا كه شما ميگين بنزين 4 دلاره ميزان در آمد افراد چه قدره لطفا اين رو هم بگيد .برگريم به زماني كه قيمت دلار 950 تومن بود با يه حساب سر انگشتي ميبينيم قيمت بنزين تقريبا 4000 تومن ميشه خوب حقوق گارگر هم تقريبا 400 هزار تومن بود خوب نرخ دلار الان تقريبا 3950 هست بنزين ميشه تقريبا 16 هزار تومن حقوق كارگر چي آيا شده 1 ميليون و 600 نه نشده پس لطفا رو هوا نگيد ارزونه ارزونه
تعرفه گمرکی ماشین را صفر کنید مصرف بنزین هم کاهش پیدا میکند
چيزي كه براي ايران از نان شب لازم تره ثباته
چرا همش دور باطل می زنند؟؟ گمرک ماشین رو حذف کنند تا ماشین های کم مصرف و هیبریدی بیاد. بنزین رو هم گران کنید به قیمت خلیج فارس. ولی این درست نیست که هم بنزین گرون هم ماشین گرون.
چگونه است که ازدیاد تولید خودرو که یک حساب دودوتا چهارتاست را دلیل ناموجه برای افزایش مصرف میدانید اما بهبود وضعیت اقتصادی مردم و افزایش سفرهایشان به دلیل پول زیادی که در جیب دارند که واقعا یک توهمی بیش نیست را دلیل منطقی برای افزایش مصرف بنزین میدانید . آخر برادر من این چه انصافیه که شما دارید؟ معلومه وقتی روزانه هزاران دستکاه خودرو داخلی و خارجی نو و دست دوم به خیابانها اضافه میشوند باید هم مصرف بنزین زیاد شود. ولی بهبود وضعیت اقتصادی مردم از آن حرف هاست که بقول معروف مرغ پخته را هم به خنده وامیدارد.
این یعنی چی چون مصرف رفته بالا باید بنزین گرون بشه؟
مگه مردم بنزینو می برند حیف و میل میکنند یا میریزند زمین الکی میسوزونند؟
خوب همه بنزینو تو ماشین میریزند و باهاش راه میرند اینکه مصرف زیاد شده مگه نمیبینید که سالانه چقدر ماشین داره وارد بازار میشه ؟ مگه همین خودروسازهای مورد حمایت دولت که کل بازار رو در انحصارشون گذاشته سالانه این همه ماشین تو بازار نمیریزند خوب این ماشینها با آب راه نمیرند که باید توش بنزین بریزند تا حرکت کنه
اگه منظورتون اینه که مردم نباید ماشین شخصی سوار شن اولا چرا ماشین تولید میکنید ثانیا مگه حمل و نقل عمومی خوبی در اختیارشون گذاشتید که ماشین نیارند الان متروها و اتوبوسها همه تا آخرین ظرفیت پرند و دیگه جا ندارند این نشون میده که مردم تا جاییکه ممکنه دارند از حمل و نقل عمومی استفاده میکنند و این حمل و نقل عمومیه که جوابگو نیست وگرنه کسی علاقه نداره تو این ترافیک هی کلاچ و ترمز بگیره
از طرفی بخش زیادی از مصرف ینزین مربوط به مسافرت هاست مگه خودتون هی تبلیغ نمیکنین برین سفر برای رونق اقتصاد خوبه، سفر رفتن اتومبیل میخواد و اتومبیل هم بنزین میخواد اگه مردم نرن سفر میگین چرا نمیرین سقر اگه برن سفر میگین چرا بنزین مصرف میکنید!!!
ضمنا مصرف بنزین برای دولت درآمد غیر مستقیم علاوه بر خود قیمت بنزین هم داره اولیش اینه که مصرف بنزین داره نشون میده که ماشین داره کار میکنه و مستهلک میشه و این استهلاک نیاز به تعمیر و تعویض روغن و فیلتر و لنت و شمع و ده ها قطعه دیگر داره که بابت همه اینها دولت علاوه بر مالیاتی که از درآمد تعمیر کاران و قطعه سازان و .. میگیره 9 درصد هم مالیات ارزش افزوده از مردم مصرف کننده میگیره که مجموع این مبالغ برای دولت درآمد کمی نیست دومیش اینکه این استهلاک نهایتا منجر به خرید خودروی نو میشه که اونم یا داخلیه که مال دولته که باز روی اون هم مالیات ارزش افزوده میگیره و یا خارجیه که بیشتر از قیمت واقعی ماشین هزینه گمرکی میگیره بنابراین مصرف بیشتر بنزین برای دولت درآمد بیشتری داره
نتیجه: اینکه مصرف بنزین بالا رفته تقصیر مردم نیست که باز باید چوبشو بخورند و جریمه بشن و بنزین گرون بخرند
مشکل فقط و فقط از عدم مدیریت کلان شهرها و عدم مدیریت در فرهنگ استفاده از وسایل شخصی و عموم میباشد.
چرا از خودروهای پرمصرف چه تولید داخل وچه وارداتی که مسئولین اجازه داده اند صحبتی نمیشود
ایران هفتمین بنزین ارزان جهان را دارد؟؟؟


ایران کمترین دستمزد جهان و بیشترین بیکاری و بیشترین ذخائر و بیشترین اختلاس و



خب که چی؟؟//

حمایت از افزایش قیمت بنزین کار نادرستی است
بجای گران کردن بنزین که باعث تورم وگرانی می شود این خودروهای وطنی که مصرف هرکدام ازآنهادوبرابر خودروهای به روز می باشدازرده خارج وخودروهای کم مصرف ومدرن راجایگزین کنید از ورودخودروهای پر مصرف هم جلوگیری کنید.روی خودروهای برقی هم سوبسید بدهیدوتولیداین نوع خودروهارا دراین شروع کنید یاحداقل به شرکت های تولیدخودرو خصوصی سوبسیدروی تولیدخودروبرقی رابدهید.گران کردن بنزین بطورموقت آن هم برای مدتی کوتاه ممکن است چاره سازباشداما مشکل همچنتن باقی می ماند.
این قدر نگویید بنزین در ایران ارزان است در حالیکه ارزان ترین مزد و حقوق هم برای ایران است. حقوق ماهانه 900 هزار تومن یعنی 230 دلار در ماه که واقعا خجالت آوره! هر وقت حقوق رو بین المللی کردید ما خودمان داوطلبانه بهای بنزین را بین المللی پرداخت می کنیم.
چرا ابن مقالات یکسویه را درج میکنید؟ دولت اگر خدمات را گران کند. یا سوخت و انرژی را گران کند یا حقوق و دستمزد را پایین بیاورد هیچ تفاوتی از دید ملت تحت فشار اقتصادی ندارد. به گفته نویسنده همین مقاله وضعیت و تعداد سفرها نشان میدهد وضع اقتصادی مردم بهتر شده!!!! آیا 4 میلیون دارنده انومبیل با خانواده هایشان که جمعا 20 میلیون هم نمی شوند یعنی کل مملکت.؟؟ گذشته از این آیا توزیع درآمد و ثروت در این مملکت عادلانه است؟؟. بنابراین برای رسیدن به عدالت اجتماعی حداقل مصرف را به قیمت فعلی یا حتی کمتر بفروشند و برای پرمصرف ها که بالای 100 لیتر در ماه میسوزانند حتما لازم است به قیمت جهانی و با اخذ مالیات مضاعف برای آلودگی محیط قیمت گذاری شود. خواهیم دید که هم مصرف پایین میآید و هم دور دور کردن بچه پولدارها حداکثر هزینه را برایشان خواهد داشت. هم دولت به درآمدش میرسد. هم از آلودگی هوا کاسته میشود. هم بر قیمت کالاها افزوده نخواهد شد و حمل ونقل عمومی هم گران نشده بلکه رونق هم خواهد یافت. هم به ثواب وصواب نزدیکتر است...
عزیز من ، مسئول محترم ، هموطن ، لطفا با دقت به عرایض بنده بدون غرض ورزی توجه نمایید.

- بنزین را میبایست بصورت سهمیه بندی و با کارت سوخت و به مقدار محدود ( مثلا فقط 30 لیتر در ماه ) به هر خودرو داد و توجهی هم به حجم موتور و مدل و .... نداشت . با قیمت حدودا 3000 تومان برای هر لیتر بنزین معمولی .
- بنزین هم بصورت آزاد نباید فروخته شود و فقط همان سهمیه ای است که در بالا تعریف شده داده شود .
- حال اگر کسی بنزین سهمیه اش را خواست بفروشد و یا کارت خود را به کس دیگری فروخت ، دیگر این سهم آن فرد از داشتن سوخت برای خودرو اش است .
- این سهمیه 30 لیتر در ماه هم نباید بیشتر شود ، زیرا برای آنهایی که خودرو ندارند این انگیزه ایجاد میشود که با خرید یک خودروی ارزان و یا فرسوده ، به کسب درآمد از طریق فروش کارت بپردازند .
- برای خودرو های بالاتر از 5 سال سن هم مالیاتهای سالیانه و تصاعدی وضع شود تا مثلا یک خودرو پراید با 10 سال سن ، مجبور به پرداخت مالیاتی برابر با 3 میلیون تومان در سال و یک خودروی پراید 15 ساله باید 6 میلیون در سال مالیات پرداخت کند.
- از همه خودروهایی که گاز سوز شده اند ، کپسولهای گاز گرفته شود و به ازای آن ، هزینه انجام شده به آنها مسترد شود ، زیرا دیگر نباید به خودروهای شخصی گاز داده شود .
- به وسایل حمل و نقل عمومی مثل تاکسی و آژانس و ... همان سهمیه بنزین که در بالا ذکر شد داده شود ولی گاز با قیمت سوبسیدی هم ارائه شود ( البته باز هم به مقدار محدود ) .
- این قوانین را میتوانید از هم اکنون اطلاع رسانی کنید و 2 یا 3 سال دیگه اجرایی کنید.
- حتی برای قیمت سوخت و پیشنهاد بالا ، لازم است اول اطلاع رسانی کنید تا جو فکری و ذهنی در جامعه آماده شود و مردم خود را برای چنین رویکردی آماده کنند و سپس آنرا برای 2 سال بعد اجرایی کنید.
- با این کار چند مشکل به مرور حل میشود :
1- محل کار و زندگی به هم نزدیکتر خواهد شد ، زیرا ناگزیر از آن میباشند و بالطبع در همه جای کلان شهر ها میتوان به یکنواختی اقشار جامعه رسید و لزوما یک نفر که در جنوبی ترین نقطه تهران کار میکند ، خانه اش در شمالی ترین نقطه تهران نخواهد بود !!
2- مردم به حرکت فیزیکی و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی روی می آورند.
3- آلودگی هوا برای همیشه از بین میرود .
4- تردد خودرو های شهرهای دیگر در کلان شهر ها کمتر میشود
و الا آخر

ممنونم تابناک از چاپ مطلب

امیدوارم که آنهایی که تصمیم گیر هستند ،صلاح عموم جامعه را در نظر بگیرند...
وقتی کار نیست افراد بیکار با ماشین کار میکنند همین میشود
بر بنزین و سایر سوختها مالیات ویژه جهت تامین مالی اتمام بزرگراه شمال و احداث پل قشم و مناسب سازی فرودگاه امام وضع نمایند.
هنوز مردم توان تحمل دارند بنزین را گران کنید، وعده ها برای توجه به معیشت مردم چه شد؟
خب گرانی بنزین و سایر اقلام تازگی نداره و هر قدر که دوست دارند میتونند گران کنند ولی آنچه خیلی مهمتر است آینه که تورم یه رقمی یا حتی کمتر باقی بمونه تا خدای نکرده فشاری به مردم نیاید!
بیکاری و گرانی باعث شده که مردم با قرض و قوله ماشینی تهیه کنند و از صبح نا شب مسافرکشی کنند.افزایش قیمت بنزین گرانی بعدی را بدنبال دارد و این چرخش تا زمانی که دولت فکری برای بیکاری نسل جوان به پیری رسیده نکند تکراری است.در زمان گذشته کار پیدا کردن سهل وآسان بود و امروز بیکاری از مرگ برای جوانان ترسناکتر است.
برای راندن خودروی گران باید بنزین ارزان مصرف کرد که طبیعتاً مصرف آن هم بالا خواهد رفت. پیشنهاد می کنم یک بار برای همیشه این مقایسه ها را با دیگر کشورها کنار بگذاریم و کمی منطقی فکر کنیم. آنها نفت سرمایه ی ملی شان نیست. انواع وسایل را تولید می نمایند و به قیمت تمام شده با سود منطقی در اختیار مصرف کننده قرار میدهند. سطح دست مزد هم منطقی است. ولی اینجا چطور درآمد به ریال هزینه به دلار کجایش منطقی است؟
مواد سوختي از جمله بنزين در تمام دنيا بدليل افت قيمت نفت ارزان شده است و حتي به پائين تر ازنصف قيمت قبل رسيده است , چرا در ايران بايد گران شود ؟
میانگین حقوق کارگرها در دنیا چقدر؟ از این موضو حرفی نمی زنه دولت
۱۵۰۰ ok
ساير كشورهايي كه اشاره كرديد، نفت رو ميخرند و بنزين رو از اون توليد ميكنن ولي ما بابت نفت پول نميديم،در ساير كشورها حق انتخاب خودروهاي بسيار كم مصرف وجود دارد، همينطور درآمد سرانه اونها و حداقل دستمزد آنها چندين برابر ايران است، واقعاً دولت توان ايجاد پالايشگاههاي بنزين رو ندارد يا مايل به اين كار نيست؟
مرگ بر بنزیل
نیسان آبی فراموش نشه !گل سر سبد مصرف بنزینه و توسط دولتی ها تولید میشه !در کنار آن وانت پیکان - روا - و غیره وجود دارند که مورد عنایت دولتی ها هستند . دولت اول از خودش شروع کند.
با این مشکلات اقتصادی که باید مصرف سوخت کمتر شود. پس باید ریشه افزایش سوخت را در جایی مثل قاچاق سوخت به پاکستان و عراق و افغانستان دید
روحانی مچرکریم البته تابناکم خریدی
بیکاری الان یکی از بزرگترین مشکلاته که با رفع اون میشه خیلی از مصرف بنزین رو کاهش داد چون هرکس یه ماشین تو خونه داشته برای سیر کردن شکمش داره مسافر کشی میکنه ,از طرف دیگر اوناییم که سرکارن بخاطر حقوق و دستمزد پایین باعث میشه مردم از پس هزینه هاشون بر نیان و رو بیارن به شغل دوم که اونم باز اکثرا میرن سراغ مسافر کشی ,بعد از اون میمونه یه بحث دیگه که تولید ماشینهای بی کیفیته نمونش خودم سال قبل یه سمند صفر خریدم که مصرف 12 لیتر در 100 کیلومتر بود و واقعا عذاب اور چندین بار هم بردمش برای تعمیر که دست اخر خود ایرانخودرو گفت از پایه ایراد داره و نمیشه کاریش کرد و مجبور به فروشش شدم . در آخر نتیجه میگیریم مشکل اصلی ضعف دولت و یه مشت مدیر ضعیفه که بجای اینکه بشینن مشکل رو ریشه یابی کنن, بدنبال تصمیمات کورکورانه هستند و اون هم در زمانی که کشور داره در مشکلات غرق میشه .اگر بنزین گرون بشه دولت شدیدا به مشکل بر میخوره ...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار