بازدید 16091

تصرف غیر شرعی یک مدرسه و تبدیل آن به کلانتری در اهواز

اینکه شورای تأمین شهرستان اهواز بخواهد با تأسیس کلانتری ضریب امنیت شهر را بالا ببرد، به خودی خود اقدام بدی نیست، اما مدیران دولتی شهر اهواز باید بدانند اگر در کشور خدمات آموزشی و پرورشی به خوبی و با کیفیت بالا در اختیار شهروندان قرار بگیرد، ضریب امنیت نیز افزایش خواهد یافت و دیگر نیازی به تبدیل یک مدرسه به کلانتری نخواهد بود.
کد خبر: ۷۳۰۱۷۷
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰ 15 September 2017
کم تر از 10 روز به آغاز سال تحصیلی جدید باقی مانده است و در جای جای کشور، دانش آموزان و والدین آنها در تکاپوی فراهم سازی مقدمات بازگشایی مدارس هستند؛ شرایطی که برای اهالی کوی علوی شهر اهواز کمی متفاوت است و آنها در بازه زمانی حساس با خبری عجیب و ناراحت کننده رو به رو شده اند.

به گزارش «تابناک»، به رغم جمعیت بالای کوی علوی اهواز و محرومیت نسبی این منطقه از شهر به نسبت سایر نواحی و نیز لزوم افزایش فضاهای آموزشی، مسئولان شهرستان اهواز اخیراً و در تصمیمی عجیب دنبال این هستند که کاربری یکی از مهم ترین و بزرگ ترین مدارس منطقه را تغییر دهند و دانش آموزان همجوار مدرسه به مدرسه ای دیگر انتقال دهند.

تصمیمی که اگرچه اداره کل آموزش و پرورش شهرستان با آن مخالف  و تا کنون اجازه چنین تغییری را نداده است، اما فرماندار و اعضای شورای تأمین شهرستان مصمم هستند این اقدام انجام شود و نیروی انتظامی شهرستان از این پس مالک رسمی این مدرسه شود.

سخن در مورد مدرسه ابتدایی شهید مفتح کوی علوی اهواز است که از سال گذشته و به دلیل وضعیت بد عمرانی تخلیه شد و مسئولان آموزش و پرورش شهرستان با ادغام دانش آموزان این مدرسه با مدرسه نور اسلام تلاش خود را برای جذب اعتبار و نوسازی مدرسه آغاز کردند.

ناکامی آموزش و پرورش شهرستان اهواز در جذب اعتبار برای نوسازی مدرسه و ادغام دانش آموزان مدرسه مفتح در با مدرسه نور اسلام، شورای تأمین شهرستان را به این فکر انداخت که با تصاحب زمین مدرسه و تغییر کاربری آن به کلانتری صورت مسئله را به کلی حذف کند.

تصمیم شورای تأمین شهرستان با تغییر کاربری مدرسه مفتح که پس از ناتوانی آموزش و پرورش در نوسازی آن گرفته شد، در حالی است که بررسی ها نشان می دهد این مدرسه وقف است و واقف آن را با هدف بهره برداری آموزشی آن هم از نوع تحصیل وقف کرده است.

فاضل خمیسی رئیس آموزش و پرورش ناحیه ۴ اهواز  ضمن تأیید موضوع وقفی بودن مدرسه به رسانه ها گفت: زمین این مدرسه طبق سند و اظهارات فرزندان متوفی، وقفی است و واقف آن را صرفا برای مدرسه داده است و تغییر کاربری آن اشکال شرعی و قانونی دارد. و طبق مکاتباتی که با اداره کل آموزش و پرورش استان انجام دادیم، اداره کل نوسازی به محض دریافت اعتبار، باید اقدام به نوسازی آن کند.

خمیسی با تأکید بر این مهم که دلیل تخلیه شدن مدرسه بی نیازی به آن نبود و به دلیل مخروبه بودن تخلیه شد، اضافه کرد: از آنجائی اداره کل نوسازی مدارس استان  فعلاً برای بازسازی مدرسه اعتباری ندارد، دانش آموزان مدرسه مفتح تا اطلاع ثانوی به مدرسه نور اسلام معرفی شدند و در این مدت نیروی انتظامی شهرستان با تصور بی نیازی ما به این مجتمع بارها درخواست مالکیت آن را کرده است.

با وجود اینکه مسئولان آموزش و پرورش شهرستان اهواز به وقفی بودن مدرسه مفتح و نیاز این منطقه به مدرسه به دلیل تراکم بالای جمعیت تأکید دارند، اما فرماندار شهرستان اصرار عجیبی بر تغییر کاربری و واگذاری این مدرسه به نیروی انتظامی دارد.

نبی الله خون میرزایی، فرماندار شهرستان اهواز با تأکید بر این موضوع که این مجتمع قبل از اینکه متعلق به آموزش و پرورش باشد، متعلق به دولت است، اجازه تغییر کاربری زمین را برای خود  و مجموعه مدیران شهرستان آزاد می داند و معتقد است: این زمین متعلق به دولت است و اگر کسی ادعای مالکیت دارد باید به دادگاه شکایت کند.

فرماندار اهواز در حالی بر مالکیت دولت بر این مدرسه اشاره دارد که بنا به گفته مسئولان آموزش و پرورش این مدرسه وقفی است و مالک آن بهره برداری از آن را صرفاً برای مدرسه جایز دانسته است؛ موضوعی که جدا از قانون، شرع را نیز در این ماجرا دخیل می کند چرا که بر اساس نظر مراجع تقلید تغییر کاربری وقف جز با موافقت واقف یا زیان بار بودن وقف جایز نیست.

اکنون اهالی کوی علوی و والدین دانش آموزانی که تعطیل شدن مدرسه مفتح آنها را به دردسر انداخته است، به شدت به این موضوع اعتراض دارند و با پیگیری های مختلف سعی می کنند مسئولان را از انچام چنین اقدامی منع کنند.

در همین باره یکی از اهالی کوی علوی به «ایرنا» گفت: 2 مدرسه ابتدایی همجوار و فرسوده به نام های نوراسلام و شهید مفتح که جمعیت زیادی از دانش آموزان منطقه را در خود جا داده بود با پیگیری مردم منطقه قرار شد نوسازی شوند.

وی افزود: مدرسه نوراسلام در سال های اخیر تخریب و بازسازی شد و قرار بود دانش آموزان 2 مدرسه تا زمان نوسازی دبستان مفتح، ادغام شوند اما مدرسه دوم تاکنون رها شده و بازسازی نشده بود و در بازدیدهایی که مسئولان در روزهای اخیر از این مدرسه داشتند، ظاهراً قرار بر این شده که مدرسه مفتح به کلانتری تبدیل شود.

این شهروند اهوازی ادامه داد: این در حالی است که کوی علوی اهواز یکی از پر جمعیت ترین مناطق کلانشهر اهواز است که از نبود امکانات رفاهی، آموزشی و... رنج می برد و دانش آموزان در چند سال اخیر در کلاس های با ظرفیت بیش از 35 نفر تحصیل می کنند؛ موضوعی که بر کیفیت آموزش این کودکان تاثیر منفی گذاشته است.

اقدام شورای تأمین شهرستان اهواز مبنی بر تغییر کاربری یک مدرسه به کلانتری آن هم در هیاهوی بازگشایی مدارس را باید یک خبر تلخ برای سیستم آموزشی کشور و اهالی کوی علومی اهواز معرفی کرد؛ اقدامی که حتی اگر بر اساس استدلال فرماندار شهرستان مشکل قانونی نداشته باشد، قطعاً مشکل شرعی دارد و شرع اجازه تغییر کاربری وقف را جز در موارد خاص نمی دهد.

در شرایطی که هزاران واقف و خیر در جای جای ایران تلاش خود را صرف گسترش سرانه آموزش کشور می کنند، در شهر اهواز مسئولان تلاششان را بر کاهش سرانه آموزش معطوف کرده اند.

اینکه شورای تأمین شهرستان اهواز بخواهد با تأسیس کلانتری ضریب امنیت شهر را بالا ببرد، به خودی خود اقدام بدی نیست، اما مدیران دولتی شهر اهواز باید بدانند اگر در کشور خدمات آموزشی و پرورشی به خوبی و با کیفیت بالا در اختیار شهروندان قرار بگیرد، ضریب امنیت نیز افزایش خواهد یافت و دیگر نیازی به تبدیل یک مدرسه به کلانتری نخواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۶
مظلوم ترین ها در کشور آموزش و پرورش ، دانش آموزان و معلمان هستند . ومدتی هست که زمین های آموزشی مورد طمع نهاد ها و ارگان های مختلف و حتی خود مدیران آموزش و پروش واقع شده . رسانه محترم تابناک لطفا جهت دفاع از حداقل های آموزشی برای فرزندان این کشور ،رویه ی رسانه ای تان در جهت اطلاع رسانی به مردم و دولتمردان را ادامه دهید
اگر کلانتری و نهادهای امنیتی متناسب با جمعیت وجود نداشته نباشد و امنیت در یک شهر حاکم نباشد هیچ کودکی در ان شهر یا روستا نمیتواند تحصیل کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
راه حل این موضوع تخلف و تخطی نیست
برای درست کردن ابرو نیازی به کور کردن چشم نیست
تابناک دلت خوش هست ها!! مگر تو مدرسه چه کار می کنند و می کنیم؟ من یک معلم هستم بیست سال کار کردم و رفاقت کردم و هیچ و هیچ! امسال خودکشی نکردم و راحت گذراندم و... آخرش چهار تا تقدیر نامه گرفتم و... بهشون هم گفتم امسال ده درصد توانایی ها را هم استفاده نکردم ولی درسته خیلی خوش گذشت ولی...
منطقه كوي علوي(شلنگ آباد) بشدت به پاسگاه نياز داره بجا پاسگاه ديوار بكشند دورش بهتره
جرم زیاد شده و امینیت روز به روز کمتر می شه
خیلی جالبه!
جالب مظلومیت نیروی انتظامیه که باید کلانتریشا تو یک مدرسه ویران و تخلیه شده برپا کنه بد نیست مردم یک تاملی هم در خصوص وضعیت امکاناتی و معیشتی پلیس داشته باشند.
الان میگن مهم امنیته
وقتی آموزش وتربیت جوانان جای خودرا به انتظار برای بزرگ شدن بدون تربیت وراهنمایی جوانان میدهد تا محلی برای نظارت وکنترل آنان بدهد اینروش بیانگر تفکر حاکم بر نظام فرهنگی وانتظامی کشور است که راه بجایی نمیبرد جز تباهی جوانان آنهم در منطقه ای که وهابیون ده ها سال است درانجا به انتظار چنین موقعیتهایی هستند یعنی خوزستان
من کاری به اصل وفرع داستان ندارم
اما همین برخوردها باعث میشه که آدم اصلا به فکر وقف نباشه
تبدیل مدرسه به کلانتری یعنی ...
تبدیل مدرسه به کلانتری یعنی ...
عیبی نداره آقا
منطقه کوی علوی اهواز قبل از هر چیز به نیاز داره دورش دیوار حائل بکشن که بقیه مردم اهواز از دستشون یه نفس راحت بکشن. ده تا پاسگاه هم توی این منطقه کمه.
اگر در این منطقه مدارس را توسعه دهند شاهد این همه جرم وجنایت نبودیم .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار