بازدید 17039
۲

چرا محمد جواد ظریف ناگهانی مسافر سوچی شد؟

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران امروز چهارشنبه در رأس هیأتی برای دیدار با مقامات روسیه وارد سوچی شد. به نظر می رسد این سفر شامل اهداف بسیار مهمی است و قرار است رایزنی های جدی در این سفر انجام شود.
کد خبر: ۷۲۹۹۰۹
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵ 13 September 2017
دور ششم نشست سوری آستانه که قرار است فردا (پنجشنبه) در پایتخت قزاقستان با سرپرستی ایران، روسیه و ترکیه آغاز می شود، توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. در این میان، سفر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان به سوچی نیز از اهمیت زیادی برخودار است و به نظر می رسد، موضوعات مهمی در حال مذاکره و رایزنی است.

به گزارش «تابناک»، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، امروز چهارشنبه در رأس هیأتی برای دیدار با مقامات روسیه وارد سوچی شد. به نظر می رسد، این سفر شامل اهداف بسیار مهمی است و قرار است رایزنی های جدی در مورد بحران سوریه پیش از برگزاری دور ششم مذاکرات آستانه در روز پنجشنبه انجام شود.
 
در همین زمینه، میخائیل بوگدانف، معاون وزیر امور خارجه و نماینده ویژه رییس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه اظهار کرده که گفت وگوهای پیش بینی شده در قالب تداوم رایزنی های منظم دو کشور صورت می گیرد.

شواهد حاکی از آن است که یکی از مهم ترین اهداف این سفر، ایجاد هماهنگی بیشتر میان ایران و روسیه برای ایجاد چهارمین منطقه کاهش تنش در استان ادلب و همچنین هماهنگی بیشتر در جبهه جنوبی سوریه است. 

اهداف سفر محمد جواد ظریف به سوچی روسیه پیش از دور ششم نشست آستانه

روسیه، ایران و ترکیه هفته هاست برای ایجاد چهارمین منطقه کاهش تنش در استان ادلب گفت وگو می کنند و قرار است در مذاکرات آستانه این موضوع را نهایی کنند.

این مسأله بی ارتباط با سفر وزیر دفاع روسیه به دمشق و دیدار وی با بشار اسد نیست. به نظر می رسد در این دیدار، تصمیمات گرفته شده در عرصه میدانی پیش از نشست آستانه به بشار اسد منتقل شده است.

در کنار سفر ظریف به سوچی و سفر وزیر دفاع روسیه به دمشق، باید به سفر لاوروف به اردن نیز به عنوان یکی از تحولات مهم پیش از نشست آستانه نیز اشاره کرد؛ سفری که حاوی توافقات مهمی میان روسیه و اردن در مورد سوریه بوده است. مطابق این توافق‌ها، ارتش سوریه به سمت مرزهای اردن پیشروی خواهد کرد.

بدون شک، این رفت و آمدهای دیپلماتیک و به ویژه سفر وزیر خارجه کشورمان به سوچی، مقدمه نشست روز پنجشنبه آستانه است؛ رفت و آمدهایی که دستور کار، بازیگران و توافقات جلسه فردا را مشخص خواهد کرد.

با این حال، دو مسأله عمده در این نشست از اهمیت بیشتری برخودار است؛ نخست، ایجاد چهارمین منطقه کاهش تنش در استان ادلب که مورد مذاکره و احتمالا توافق ایران، روسیه و ترکیه است.

دوم، وضعیت میدانی جنوب سوریه و عقب نشینی معارضان از این ناحیه است که مورد توافق روسیه و اردن است.

 این دور از مذاکرات آستانه دو روزه برگزار می شود و اجلاسیه عمومی آن برای جمعه ۲۴ شهریور ماه برنامه ریزی شده است.

در نشست های سوری پایتخت قزاقستان، معمولا هیأت ها، مذاکرات دو و چندجانبه را برای هماهنگی و نزدیک شدن مواضع در روز نخست انجام می دهند و در اجلاسیه عمومی نیز تصمیم های لازم به ویژه توسط سه کشور بانی مذاکرات اعلام می شود.

افزون بر هیأت های ایران، روسیه و ترکیه، نمایندگان دولت و مخالفان سوریه، قزاقستان به عنوان میزبان، هیأت سازمان ملل و کشورهای ناظر در مذاکرات سوری آستانه شرکت دارند.

رسانه های روسی نیز اعلام کرده اند که معارضان سوری برای شرکت در دور ششم نشست آستانه اعلام آمادگی کرده اند و هیأت دولت سوریه نیز به سرپرستی بشار جعفری، نماینده دائمی این کشور در سازمان ملل وارد آستانه شده است.

همچنین اعلام شده که استفان دی میستورا، نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه در نشست آستانه شرکت می کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۲
از قدیم گفتند ( سوچی بعض هیچی )!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
قدیم را نمی دونم ولی الان که مشغول کشت و کشتار مردم میانمار هست!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل