بازدید 66319
در سایه بی‌توجهی تاریخی مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری؛

تخریب قبرستان پارینه سنگی «خالد نبی» کم بود، آتشش هم زدند!

گورستان تاریخی و منحصر به فرد «خالد نبی» در شرق استان گلستان، که پیشتر نیز بارها مورد دست درازی قرار گرفته و خساراتی به آن وارد آمده بود، بار دیگر مورد دست درازی قرار گرفت و علاوه بر خسارات جبران ناپذیری که متوجه چند سنگ قبر واقع در آن شد، در اتفاقی بی سابقه، طعمه حریق قرار گرفت.
کد خبر: ۷۲۸۶۰۷
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰ 09 September 2017
گورستانی که برخی بر این باورند، مشخص نشدن قدمت دقیق آن، بهترین شرح بر حال و روز آن است، بار دیگر مورد دست درازی عده‌ای قرار گرفت و آسیب دید!
 
به گزارش «تابناک»؛ گورستان تاریخی و منحصر به فرد «خالد نبی» در شرق استان گلستان که پیشتر نیز بارها مورد دست درازی قرار گرفته و خسارت‌هایی به آن وارد آمده بود، بار دیگر مورد دست درازی قرار گرفت و در اتفاقی بی سابقه، به آتش کشیده شد.
 
حریقی که در واپسین ساعات پنجشنبه به وقوع پیوست و فردای آن روز با تلاش خادمان زیارت گاه خالد نبی(ع) و کمک اهالی روستاهای منطقه مهار و خاموش شد؛ اما مراتع خشک لابلا و پیرامون گورستان را بلعید و آثاری تلخ بر پیکره سنگ قبرهای گورستان بر جای گذاشت.

سنگ قبرهایی منحصر به فرد که تا یکی دو دهه پیش شمارشان بسیار بیشتر بود؛ اما کوته نظری برخی موجب شد، شمارشان روز به روز کاهش پیدا کرده و آسیب های فراوانی متوجه شان شود. سنگ های استوانه ای بلندی که به باور کارشناسان، مردانی کلاه بر سر و زنار بسته بر کمر بودند و قدمتشان به دوران پارینه سنگی برمی‌گردد، ولی تا کنون سن دقیقشان بررسی و مشخص نشده و از این روی بهتر است در بیان سن و سالشان احتیاط کرد.

کوتاهی که تأمل در آن برای شگفت زده نشدن از حال و روز وخیم این گورستان کفایت می‌کند؛ گورستانی که هرچند سالانه شمار بسیاری از زائران و گردشگران ایرانی و خارجی را به خود جلب می‌کند و در سایه جذابیت های فراوانش، اسم و رسمی یافته، کوچکترین محافظتی از آن نمی شود و به همین دلیل، تهدیدات فراوانی متوجه آن است.
 
زیارتگاه خالد نبی، محل دفن خالد نبی (خالد بن سنان) است و در وب سایت بقعه خالد بن سنان در معرفی وی به نقل از کتاب ناسخ التواریخ آمده است: خالدبن سنان(ع) شش هزار و یکصد و بیست و سه سال پس از به دنیا آمدن حضرت آدم(ع) و در سال 530 میلادی بر تخت نبوت نشسته و مردم زمان خود را به شریعت حضرت عیسی(ع) دعوت می‌کرد و نسب آن حضرت به حضرت اسماعیل ذبیح الله(ع) می‌رسد. خالدبن سنان(ع) در سرزمین عدن در یمن می‌زیسته است و از قبیله «بنی عبس بغیض» است و از آنجایی که در زمره پیامبران تبلیغی بدون کتاب و آخرین مبلغ دین مسیح بوده، وظیفه‌اش ایجاب می‌کرد که به عنوان مبلغ دینی به همه جا سفر و مردم را به پذیرش دین مسیح دعوت کند. فاصله زمانی بین ظهور خالدنبی (ع) و ولادت خاتم الانبیا(ص)، چهل سال است؛ به عبارت دیگرخالدبن سنان (ع)چهل سال پیش از ولادت خاتم الانبیا به ظهور می‌رسد. 
 
تهدیداتی مانند آنچه در روزهای اخیر بر سر این گورستان آمده است؛ حریقی که بخشی از یک برنامه تخریبی علیه این گورستان است، نه آتش سوزی رخ داده بر اثر یک قصور و کوتاهی. این را می‌شود از سخنان رئیس هیأت امنای مجموعه زیارتی و گردشگری خالد نبی(ع) دریافت که می‌گوید حریق رخ داده عمدی و خرابکارانه بوده است.

امان‌محمد حمیدزاده به ایرنا گفت: این اقدام احتمالا به وسیله فرد و یا افرادی ناآگاه که با توسعه همه‌جانبه مجموعه زیارتی و گردشگری خالد نبی به خصوص توسعه و رونق اقتصادی اهالی روستاهای همجوار با زیارتگاه، منافع و سودهای خود را از دست داده‌اند، انجام شده است.

وی در ادامه دلیل این مدعا را تخریب چند سنگ قبر عنوان کرده و افزود: عاملین این اقدام علاوه بر ایجاد حریق در محوطه گورستان منحصر به فرد و اعجاب‌انگیز باستانی، اقدام به تخریب و شکستن سه سنگ مزار استوانه‌ای چلیپا ـ که از اهمیت تاریخی و مطالعاتی ویژه‌ای برخوردارند ـ کرده اند و یک سنگ مزار دیگر را نیز از دل خاک بیرون کشیده و رها کرده‌اند.

این در حالی است که پیشتر نیز در چندین نبوت چنین حوادث شومی در منطقه رقم خورده و در مقابل تهدیدات فراوانی که متوجه این گورستان ثبت ملی شده است، تنها چندی پیش اقدام به فنس کشی در بخشی از محوطه شده است؛ فنس کشی هایی که جز آسیب زدن به منظره گورستان کارکردی نداشته و ندارند و خنده دار است اگر تصور کنیم می‌توانند جای خالی نگهبان و حفاظت آنلاین و... را پر کنند.

کمبودهایی که تا برقرار هستند، متاسفانه شکستن سنگ قبرها و آتش زدن قبرستان تکرار خواهد شد و این روند تا نابودی کامل قبرستان بی نظیری که در ارتفاعات شهر کلاله قرار دارد، ادامه خواهد داشت؛ قبرستانی که اگر در ترکیه یا جمهوری آذربایجان واقع بود یا آن سوی خلیج فارس قرار داشت، احتمالا حال و روز بسیار بسیار متفاوتی داشت و دست کم خطر آتش سوزی و تنگ نظری ها تهدیدش نمی‌کرد!



سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳۵
خداوند ذهن هاي بيمار را شفا دهز
ما مردمانی بافرهنگ و با تمدن چند هزارساله هستیم. احتمالا دست اجنبی در کار است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
جهت اطلاعتون ما مردمي هستيم كه بويي از فرهنگ و تمدن نبرديم .اين يك شعاره و بس .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
تا اجنبی رو چی تعریف بکنی.
مدیریت بی نظیر ایرانی !!!!
باز هم فقر فرهنكي
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
بهتره بگی دشمنی با فرهنگ
کار آتش به اختیارها باید باشه به نظر من
آتش به اختیار
خاک بر سر کساتی که این کار احمقانه را انجام دادند
باعث تاسف است
باعث تاسف است چون در سر تا سر كشور عزيزمان با عناوين مختلف اين اتفاقات در حال رخ دادن است، حتى به قبور مردم هم رحم نمى كنند، جاى ان دارد كه جلوگيرى از اين اتفاقات چه خاص و چه عام انجام شود، حتى توسط متوليان امر ،
کی مسئوله چرا هیچکس احساس مسئولیت نمیکنه ؟
هنوز هم با پیامبران مخالفت میشود. بشر از نظر ظاهری شاید پیشرفت کرده باشد ولی از نظر اخلاقی همان انسانهای بدوی و اولیه هستیم. به خصوص مردم ایران.
داعش وطنی ! داعش وطنی !
گروهی بی منطق باعث نابودی فرهنگ این کشور میشن
به خاطر شکل سنگ ها ست که خرابش می کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
يعني چي ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
اگر برای دوران خاصی از تاریخ بود همون آدمایی که الان به این سنگ ها رحم نمیکنند .
.کلی ازشون محافظت میکردند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
پس یک سری آدم ظاهر بین ، حق دیگران رو ضایع میکنن
سلام.دوستان در مورد شهریری و تمدنش لطفا سرچ کنید
گروهی بی منطق باعث نابودی فرهنگ این کشور میشن
آخر چرا
شما هم خجالت میکشید تصاویر سنگها را نشان دهید ؟ کوته بینی تا کی ؟
امان از داعشیهای
بله به قول دوستمون چون شکلشون شبیه صلیب(چلیپا)ست داره نابود میشه کسی هم دلواپس نیست بابت این موضوع
اگه میراث فرهنگی اجازه کاوش باستان شناسان رو می داد و مشخص می شد که این گورستان مربوط به چه قومیه
خدا ذهن های مریض رو شفا بده.
از اين كار زشت بدتر عدم پيگيري اين امر و عدم دستگيري سريع عوامل اين كار است
سازمان میراث‌فرهنگی نداریم
قرار نیست هر کسی از شکل چیزی خوشش نیومد به صلاح دید خودش نابودش کنه.
اینها چه بخواهیم و چه نخواهیم جزو اثار تاریخی و فرهنگی کشور ماست
اگه به تندرو های حالا ...
جالبه
این گورستان به احتمال زیاد مربوط به زمان مهرپرستی باشه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان