بازدید 12480
۵
حرکت بعدی بانک مرکزی چیست؟

سوت آغاز بازی کاهش نرخ سود بانکی زده شد

روز گذشته مورخه 11 شهریور 1396 سوت آغاز بازی کاهش نرخ سود بانکی طبق توافقات قبلی به صدا درآمد. به گفته رئیس کل بانک مرکزی تمامی عواملی که باعث می شد تا این نرخ پایدار نماند از بین برده شد که از آن جمله می توان به موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز و ساماندهی آن ها اشاره نمود. بعد از اجرایی شدن کاهش نرخ سود بانکی، گام بعدی بانک مرکزی چه خواهد بود؟
کد خبر: ۷۲۶۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۸ 03 September 2017
روز گذشته مورخه 11 شهریور 1396 سوت آغاز بازی کاهش نرخ سود بانکی طبق توافقات قبلی به صدا درآمد. به گفته رئیس کل بانک مرکزی تمامی عواملی که باعث می شد تا این نرخ پایدار نماند از بین برده شد که از آن جمله می توان به موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز و ساماندهی آن ها اشاره نمود. بعد از اجرایی شدن کاهش نرخ سود بانکی، گام بعدی بانک مرکزی چه خواهد بود؟

به گزارش تابناک اقتصادی، از روز گذشته مورخه 11 شهریور 1396 طبق بخشنامه بانک مرکزی تمامی بانک ها موظف خواهند بود که نرخ سود یکساله خود را 15 درصد و نرخ سود روز شمار خود را به 10 درصد کاهش داده و ثابت نگه دارند. البته با نگاه به تاریخچه کاهش نرخ سود بانکی متوجه خواهیم شد که این کار چند بار توسط بانک مرکزی دولت یازدهم انجام شد اما عواملی باعث می شد تا نرخ سود کاهش یافته، پایدار نماند. به همین منظور درگام نخست بانک مرکزی تلاش نمود تا این عوامل را از میان بردارد تا بتواند با خیال راحت به سوی اجرایی نمودن گام دوم که همانا کاهش نرخ سود سپرده های بانکی بود، برود.  

از جمله این عوامل می توان به فعالیت موسسات مالی غیرمجاز در  بازار پول و اضافه برداشت بانک ها از بانک مرکزی اشاره نمود که در هر دوی این موارد بانک مرکزی اقدامات لازم را انجام داد. در بحث موسسات مالی غیرمجاز در نظام بانکی سعی کرد تا تعدادی را مجبور کند که از بانک مرکزی مجوز بگیرند، تعدادی را ادغام کند و برخی را نیز از نظام بانکی حذف نماید. در زمینه اضافه برداشت بانک ها از بانک مرکزی که خود عاملی جهت برهم زدن نرخ سود کاهش یافته به طرقی می شد، بانک مرکزی سعی نمود تا به این اضافه برداشت ها نظم لازم را ببخشد و اضافه برداشت های موجه را که در راستای تسهیلات تکلیفی ایجاد شده بود را ساماندهی کند. 

البته از نظر بانک مرکزی در حال حاضر هیچ گونه عاملی جهت شکستن نرخ سود بانکی مصوب وجود ندارد اما در اولین روز اجرایی شدن این بخشنامه خبرها حکایت از آن دارد که برخی بانک های خصوصی درصدد برهم زدن این نرخ سود هستند. به عنوان مثال یکی از بانک های خصوصی پیامکی را به شرکت های بزرگی که دارای تراکنش بالایی هستند ارسال نموده است و اعلام کرده نگران کاهش نرخ سود بانکی روزشمار نباشند و نرخ سود سپرده های روز شمار همان نرخ سود قبلی خواهد بود. 

به هر حال بانک مرکزی قبل از اجرایی شدن این بخشنامه و با پیش بینی این گونه موارد به همه بانک ها هشدار داد که در صورت شکستن نرخ سود اعلامی باید منتظر تنبیهات جدی از سوی بانک مرکزی باشند. 

حال بعد از برداشتن گام های اول و دوم توسط بانک مرکزی تا به امروز، احتمالا گام سوم و حرکت سوم بانک مرکزی کاهش نرخ سود تسهیلات خواهد بود که باید دید چه زمانی شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی برای کاهش دستوری این نرخ وارد میدان خواهند شد. با کاهش این نرخ، عملا بسته بانک مرکزی برای برداشتن یکی از موانع بر سر راه تولید تکمیل خواهد شد.

امید است که بانک مرکزی در ابتدا بتواند با تدابیری که اندیشیده است نرخ سود سپرده های بانکی را در همان سطح اعلامی نگه دارد و سپس گام بزرگی را در راستای رونق بخشی به تولید کشور که همانا کاهش نرخ سود تسهیلات می باشد بردارد. البته در این بین مردم نیز به عنوان سپرده گذاران بانک ها باید در این امر به بانک مرکزی کمک کنند و فریب بانک هایی را که به دنبال تطمیع سپرده گذاران از طریق دادن نرخ سود سپرده بیشتر از آنچه بانک مرکزی مصوب کرده است را نخورند چرا که در این صورت بانک مرکزی قطعا با بانک متخلف برخورد خواهد نمود و در این بین سپرده گذاران هستند که ضرر خواهند کرد. 
    
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۵
وقتی سود بانکی را کاهش می دهین سکه و ارز ملک و اجاره منزل هم افزایش پیدا می کنه ...
بانک مرکزی خیلی به خصوص ... خیلی پرو شده و کاملا با تهدید با مردم حرف میزنه
گام بعدی مثل همیشه افزایش نرخ ارز و طلا و خودرو همه دولتها در دور دوم همین راه را میروند
چندین نفر را در خارج از ایران میشناسم که ظرف هفته گذشته بلیط گران قیمت خارج از لیست خریده اند و به ایران آمده اند تا قرار داد سپرده خود را با بانکها برای یکسال تا قبل از ۱۱ شهریور تمدید کنند .در ضمن بانک محلی تورنتو اعلام کرده ظرف هفته گذشته بیش از ۳ ملیارد دلار از ایران از طریق لهستان و یونان به تورنتو انتقال یافته است
رونق بازار مسکن کجا بوده جو میدید....قسط های هواپیماهای خریده شده باید با کارکرد خود هواپیماها داده دشود نه از جیب ملت با کم کردن سود بانکی....
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار