بازدید 35202
حاشیه ای بر اعتراضات مردمی در شهرستان ازنا؛

برخورد نظامی با معترضانی که مدیران اجرایی را از خواب غفلت بیدار کردند!

مسئولان استان لرستان، اقدام به بازداشت معترضان و برخورد امنیتی با ماجرا کردند که به نظر شیوه مردم سالارانه ای در رویارویی با اعتراضات مردمی ـ که از مرگ بی دلیل عزیزانشان در ترددهای جاده ای به ستوه آمده اند ـ نیست! مدیران اجرایی استان پس از این اعتراضات، یکباره متوجه اوج بحران شدند و بلافاصله پس از آن، تصمیم به اقدامات ایمنی گرفتند؛ تصمیمی که اگر این اعتراض ها انجام نمی شد، از سوی مدیران سیاسی استان و شهرستان همچنان از آن غفلت می شد.
کد خبر: ۷۲۶۲۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۴ 31 August 2017
برخورد نظامی با معترضینی که مدیران اجرایی را از خواب غفلت بیدار کردند!
نزدیک پانزده سال است، در شهرستان ازنا واقع در استان لرستان، جاده ای حد فاصل این شهرستان تا شهرستان شازند استان مرکزی احداث شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است. آنچنان که اهالی منطقه می گویند، در این سال ها در تصادفات این جاده، چیزی حدود 800 تن از مردم شهرستان ازنا جان خود را از دست داده اند؛ اتفاقی که مسئولان را بر آن داشت تا جاده را پهن تر کنند، ولی این تصمیم جز روی کاغد نمود دیگری نداشت.
 
به گزارش «تابناک»، به دنبال افزایش کشته های ناشی از تصادفات جاده ای در حد فاصل شهرستان ازنا تا شهرستان شازند و در جاده ای که به جاده مرگ معروف است، جمعی از خانواده های این قربانیان به همراه سایر معترضین با بستن جاده، خواستار توجه ویژه مسئولان به مشکلات موجود و تسریع در برطرف کردن آن شدند؛ خواسته ای که البته برای معترضین هزینه هم داشت و با برخی از آنها برخورد نظامی شد.

در پی آغاز اعتراض های میدانی مردم ازنا به مشکلات جاده ازنا به شازند که به دنبال یک تصادف جاده و کشته شدن شش تن در اوایل شهریور ماه سال جاری بود، جلسه شورای تأمین استان لرستان به سرعت تشکیل جلسه داد و نیروهای نظامی و معاونت سیاسی امنیتی استانداری در این میان به شدت فعال شدند.

مردمی که خواسته برحقی تحت عنوان رسیدگی به مشکلات موجود در جاده به نام جاده مرگ را داشتند و در پی بی توجهی مسئولان، چاره را این بار اعتراض میدانی دیدند، در برابر نیروهای نظامی و دولتی قرار گرفتند و برای چند روز فضای شهرستان ازنا ملتهب شد.

در این رابطه، یکی از اعضای شورای تأمین استان لرستان ـ که به نظر می رسد فارغ از شیوه های مردم سالارانه در پی خاموش کردن موج اعتراضات میدانی بود ـ بدون توجه به خواسته بر حق مردم و با ادبیاتی تهدیدآمیز به رسانه های محلی ازنا گفت: نیروی های امنیتی با تصویب شورای تأمین لرستان مجوز بازداشت افرادی که غیر قانونی سعی در تجمع و تشویق افراد به تجمع کنند، دارند و بازداشتی ها به مرکز استان اعزام خواهند شد.

این مسئول استانی گفت: با مجوز شورای تأمین استان، یگان ویژه با هدف تأمین امنیت شهرستان به ازنا آمده اند و در صورت مشاهده اعتراض های غیرقانونی، افراد بازداشت خواهند شد.

با این حال بررسی ها از حال و هوای چند روز گذشته شهرستان ازنا، حکایت از آن دارد که این اعتراض های مردمی سیاسی نبوده و تنها بستری بود برای اعلام صدای اعتراض مردم به مسئولان استانی و محلی در رابطه با جاده ای که مردم محلی معتقدند یکی از خطرناک ترین جاده های موجود در کشور است و در سال های گذشته، بیش از 800 تن از هم شهرستانی هایشان در این جاده و به دلیل تصادف کشته شدند.

فارغ از عزم جدی نیروهای نظامی استان برای برخورد با معترضین، نکته قابل تأمل این وضعیت واکنش مقامات سیاسی و اجرایی شهرستان و استان به موضوع بود و در رابطه با راهکارهای حل بحران موجود، از سوی فرمانداری ازنا جلسات متعددی برگزار شد.

محمد محمدی نژاد، فرمانداز شهرستان ازنا در یکی از شب های اعتراض اهالی به میان آنها آمد و برای جلب رضایت آنها، وعده هایی برای حل مشکل جاده مرگ (جاده ازنا- شازند) داد و از تلاش برای رفع نقاط حادثه خیز جاده، افزایش ضریب ایمنی با نصب تابلو،  اعمال محدودیت های ویژه ترافیکی برای کامیون ها، استقرار دائمی پلیس راه و اورژانس و تلاش برای تعریض جاده سخن گفت.

محمدی نژاد با اشاره به اعتراضات مردمی تأکید کرد: نظر به حساسیت امر از سوی استانداری لرستان، مبلغ ۸ میلیارد تومان جهت تکمیل بخشی از مسیر تخصیص یافت و در جلسه بررسی تصادفات محور ازنا-اراک در ۹۶/۶/۴ با حضور استاندار محترم، مقرر شد نماینده محترم پیگیری های لازم جهت اختصاص ردیفی مستقل با اعتباری معادل ۳۰ میلیارد تومان جهت تکمیل محور مربوطه انجام دهد.
 
 
آنچه در رابطه با ماجرای اعتراض های چند روز گذشته مردم شهرستان ازنا و واکنش مسئولان دیده می شود، از دو بعد قابل بررسی و توجه است.

نخست اینکه مسئولان استان فارغ از بر حق یا ناحق بودن اعتراض و امنیتی بودن یا نبودن، اقدام به بازداشت معترضین و برخورد با ماجرا کردند که به نظر شیوه مردم سالارانه ای در رویارویی با اعتراضات صنفی و رفاهی مردمی که از مرگ بی دلیل عزیزانشان در ترددهای جاده ای به ستوه آمده اند، نیست.

دیگر آنکه مدیران سیاسی و اجرایی استان نیز که وظیفه افزایش کیفیت زندگی مردم و رفاه اجتماعی آنها را دارند، پس از این اعتراضات یکباره متوجه اوج بحران شدند و بلافاصله پس از این رخداد، تصمیم بر اقدامات ایمنی نظیر محدویت ترافیکی، نصب تابلو و چراغ راهنما، افزایش روشنایی جاده، استقرار پلیس و اورژانس و... گرفتند؛ موضوعی که شاید اگر این اعتراض ها انجام نمی شد، از سوی مدیران سیاسی استان و شهرستان همچنان مورد غفلت قرار می گرفت.

با گذشت چند روز ملتهب در شهرستان ازنا، اکنون حال و هوای این شهرستان، آرام شده اما هنوز مطالبات مردم بر سر جای خود پابرجاست. هنوز مردم شهرستان ازنا و شهرستان های مجاور نگران هستند که مبادا عزیزانشان در پی تردد در جاده مرگ این منطقه جان خود را از دست بدهند؛ نگرانی بر حقی که وظیفه مسئولان را برای اقدامات عمرانی سریع و تعریض جاده مطالبه می کنند.

انتظار می رود، مدیران و مسئولانی که علاقه شدیدی به احداث طرح های عمرانی بزرگ مثل سد و تونل های انتقال آب دارند و البته تجربه ثابت کرده هم توان مهندسی و هم منابع مالی آن را دارند، در اسرع وقت نسبت به اختصاص بودجه کافی و رفع عیب های این جاده اقدام کنند؛ هر چند این موضوع در خاطر مردم خواهد ماند که تا آنها اعتراض نکردند و جان بسیاری از عزیزانشان در این جاده گرفته نشد، مسئولان در این فضا، اقدام قابل قبولی انجام ندادند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۱
انتشار یافته: ۲۶
"این اعتراض ها سیاسی نبود" ...

اگه اعتراض سیاسی داشته باشیم چطور؟ برخورد نظامی مجازه!؟
بروند جای دیگر زندگی کنند
کاش دولت من نیز من را به عنوان یک مسلمان که در کشور دیگری هستم به حساب می اورد
مگه شهر هرته که جاده را ببندند
تا برای مدیران پول و یا شهرت نداشته باشه کاری انجام نمیدن
بی خود اعتراض می کنند .هرکی ناراحته و میگه جاده ناامنه می تونه بره.حالا هر جا.
افرين بر نويسنده ي اين نوستار .
همه جا این برخور میشه
مردم میترسن اعتراض کنن
بحث فقط سر 8 میلیارد تومان هست...
با تشکر از شمآ برای منعکس کردن مشکلاتی عادی که در کشور ما تا چندصد کشته و اعتراضات خیابانی نداشته باشد مورد توجه مسئولان ژن خوب ما قرار نمی گیرد.
اين يعني صورت مساله را پاك كردن!
تابی جون راه و جاده واجب است اما سد هم مطالبه بحق مردم لرستان است چرا تمام سدها باید در خوزستان ایجاد شوند
جاده دره شهر بدره در محل روستای گله دار ۱۰ روزه افتتاح شده تاکنون ۳۰ تا ماشین چپ کرده و دو تا هم کشته داده
حالا تابی جون مگه مطالبه سد وتونل چیز بدیه یا فقط برای خوزستان خوب و مطلوبه مطلبتون بوی شیطنت می دهد اقا حواسمون هست
واقعا مردم خواسته به حقی دارند،هیچکس مشکلی با حکومت نداره؛اما زمانیکه که ما مالیات میدهیم و شهروند کشور ایران هستیم حکومت باید حافظ جان و مال باشد،خواسته مردم ازنا چیزی به جز حفظ جان عزیزانشون نیست.
تا مترو برای تهرانی ها باشه، مردم ازنا چه اهمیت دارند؟ پایتخت آباد باشه، بقیه جاها را خاک و سیل و خشکسالی و زلزله نابود کنه مهم نیست. سر خم می سلامت شکند اگر سبویی!
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
همشهری های خودتون از امکانات تهران استفاده میکنن
تهران کشور حساب میشه و فقط مختص تهرانی ها نیست
یعنی ملت باید بریزن توی خیابون تا مسئولین بفهمن چه خبره توی کشور ؟
قدرت مردم از هر چی بالاتره
چند سال پيش مردم أرومية بخاطر خشك شدن درياچه أرومية تظاهرات كردند مسولين خيلي محترم انها را گرفته پس از ضرب وشتم روانه زندان كردند
پیشنهاد می کنم دولت با یک پیامک از مردم استعلام کند آیا موافق هستند از یارانه ی این‌ ماهشان هزار تومان کم شود و به اصلاح و تعریض این جاده صرف شود.
ظاهرا اصلاح این جاده بسیار ضروری است. همه ی کشور زیر سایه ی رهبر عزیز و عظیم الشانمون باید در چنین مواقعی متحد باشیم و به هم کمک کنیم.
این عزیزان از روی درد راه رو بستند. باید باهاشون همدردی می شد نه برخورد نظامی. من یک آذری هستم و مخلص لر و فارس و شمالی ها و جنوبی ها و همه ی هموطنان خوبم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
بجای یارانه مردم یه کم کمتر اختلاس کنند درست میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
عجب نظری !! چقدر فکر کردین و به این راه حل رسیدین ؟؟؟؟ ما روی کوهی از ثروت و نفت خوابیدیم اما با قطره چکان خرج آبادانی مملکت میکنند !! آنوقت خرج پروژه های عمرانی را هم از یارانه مردم بی نوا کم کنند ؟
متاسفانه در ایران امروز ضعف مدیریتی بیداد می کنه و وقتی صدای مردم درآید با برچسب امنیتی خفه می کنند
در واقع ثابت میشه که مسئولان و مدیران میانی کشور هیچ کاری انجام نمی دهند تا وقتی که کارد به استخوان مردم برسد وتجمع واعتراض علنی کنند
اتوبان رشت قزوین که میلیاردها تومن هزینه ساخت ان شده تبدیل به یکی از نا امن ترین جاده های ایران شدهذاست. عدم توجه به زیرساخت درست رانندگی در این جاده را تبدیل به یک موج سواری خطرناک کرده است.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار