بازدید 21694
۳
دیدگاه کاربران «تابناک» درباره بحث داغ این روزهای کشور؛

آنچه موجب شد زنان در کابینه نباشند، مخالفت‌های بیرون از دولت بود

در حالی که بسیاری از مردم توقع داشتند، در کابینه دولت دوازدهم، وزرای زن نقش پررنگی داشته باشند، در نهایت این اتفاق نیفتاد تا نخستین گلایه‌ها به عملکرد روحانی پیش از تشکیل دولتش شکل بگیرد؛ انتقاداتی که با پاسخ وی روبه رو شد.
کد خبر: ۷۲۴۲۷۶
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰ 24 August 2017
در حالی که بسیاری از مردم توقع داشتند، در کابینه دولت دوازدهم، وزرای زن نقش پررنگی داشته باشند، در نهایت این اتفاق نیفتاد تا نخستین گلایه‌ها به عملکرد روحانی پیش از تشکیل دولتش شکل بگیرد؛ انتقاداتی که با پاسخ وی روبه رو شد.
 
به گزارش «تابناک»، به باوری بسیاری از مردم، در دولت دوازدهم که با معرفی نشدن یکی از وزرا و رأی نیاوردن یکی دیگر از وزرای پیشنهادی رئیس جمهور، با شانزده وزیر و معاونان شکل گرفته، بیش از هر زمان، جای خالی زنان به چشم می‌خورد؛ آنقدر که برخی رئیس جمهور را به خلف وعده‌های کلیدی‌اش در ابتدای راه محکوم می‌کنند و بر این باورند، هیچ توجیهی برای این نقصان پذیرفته نیست.

نوعی عصبانیت و سرخوردگی که شاید شعارهای رئیس جمهور و تأکیدات مؤکد وی بر نقش و ضرورت حضور زنان در عرصه‌های مدیریت عالی کشور در دوران تبلیغات انتخاباتی عاملش باشد؛ خطابه‌هایی پرشمار که در شهرهای مختلف توسط رئیس جمهور ایراد شده و این باور را به وجود آورده بود که دولت دوازدهم رکورد حضور زنان در کابینه را خواهد شکست.

اتفاقی که رخ ندادنش حتی موجب تعجب نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز شد تا رئیس جمهور در پاسخ به تذکرات چند تن از ایشان به بی توجهی به این موضوع، سخنان ضد و نقیضی بیان کند؛ از یک سو شایعات درباره اعمال فشار بر خودش در این باره را نادرست بخواند و از سوی دیگر بر انتخاب سه وزیر زن و مشخص شدن جایگاهش سخن بگوید و بیفزاید: «اما ممکن نشد»!

اظهار نظری که هرچند خالی از شفافیت و حتی پاسخگویی بود، گویا حاوی پیامی خاص برای آنهایی است که منتقد رئیس جمهور هستند. در شرایطی که برخی بر این باور بودند، معرفی نشدن وزیر زن به کابینه، ریشه در عدم تمایل رئیس جمهور به این امر یا یافت نشدن زنان توانمند و واجد شرایط برای وزارت داشته باشد.

گزاره‌هایی که «تابناک» را بر آن داشت تا در یک نظر سنجی از کاربران در این باره نظر بخواهد و نتایج قابل تأملی به دنبال داشت؛ اینکه بیش از نیمی از کاربران شرکت کننده در این نظرسنجی بر این باورند رئیس جمهور خواستار حضور زنان در کابینه بوده اما به دلایلی موفق نشده و این اتفاق رخ نداده ‌است.
 
آنچه موجب شد زنان در کابینه نباشند، مخالفت‌های بیرون از دولت بود 
این را رأی بیش از 56 درصدی شرکت کنندگان در نظرسنجی با پرسش «مهم‌ترین دلیل معرفی نشدن وزیر پیشنهادی زن را چه می‌دانید؟» نشان می‌دهد که به گزینه «مخالفت افراد و گروه‌هاى بيرون از دولت» اختصاص یافته و حکایت از قوام یافتن این باور در جامعه است که روحانی می‌خواست اما نتوانست؛ باوری که شاید با آن جملات ضد و نقیض رئیس جمهور شکل گرفته باشد.

موضوعی که در رأی پایین کاربران به گزینه «تمایل نداشتن رئیس‌جمهور به انتخاب وزیر زن» هم به شکلی دیگر نمودار شده تا به نظر برسد، تندی نخستین انتقاد جدی به رئیس جمهور دوازدهم، با توضیحات مختصر وی تا حد زیادی کند شده و بسیاری از مردم، معرفی نشدن وزیر زن برای حضور در کابینه را امری خارج از اختیار رئیس جمهور تصور می‌کنند.

باوری که البته می‌تواند به کل نادرست باشد، اما اهمیت چندانی در نتیجه برآمده از آن نخواهد داشت؛ اینکه روحانی از خان انتخاب وزیر زن گذشته و در آینده چشم به انتقادات دیگر خواهد داشت. با این ملاحظه که ظاهرا کم نیستند شمار افرادی که بر این باورند انتخاب نشدن وزیر زن برای کابینه، ریشه در وجود نداشتن زنان توانمند داشته، نه مخالفت ها یا عدم تمایل ها.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۷
انتشار یافته: ۳
این یعنی نظر سنجی تابناک فاقد اعتباره. چون کاربرانش نمونه آماری درستی از جامعه نیستند
این نظرسنجی رو از کجات درآوردی تابی
اختيارات رئيس جمهور بسيار محدوده و اين رو مردم بعد از سالها كاملاً متوجه شدن و به درستي نظر دادند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر