بازدید 5737

فاکتور انتخاب مدیران در وزارت نیرو از نگاه بیطرف

وزیر پیشنهادی نیرو اعلام کرد که در صورت کسب رأی اعتماد از مجلس، اجرای برنامه‌های کاهش تلفات انرژی الکتریکی را در اولویت قرار خواهد داد.
کد خبر: ۷۲۳۱۹۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸ 20 August 2017
وزیر پیشنهادی نیرو اعلام کرد که در صورت کسب رأی اعتماد از مجلس، اجرای برنامه‌های کاهش تلفات انرژی الکتریکی را در اولویت قرار خواهد داد.

به گزارش خانه ملت، حبیب الله بیطرف در نشست علنی امروز (یکشنبه، 29 مردادماه) مجلس شورای اسلامی به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو در تشریح برنامه های خود، گفت: براساس برنامه های تقدیمی، در مقدمه مواردی را به عنوان مبانی مدیریت و اصول حاکم بر برنامه ذکر کرده ام که اینک نیز بر آن ها تاکید می کنم. تعهد نسبت به مطالبات مردم و به کارگیری همه استعدادها و توانمندی ها در ایفای مسئولیت را دنبال خواهم کرد.

وزیر پیشنهادی نیرو گفت: پایبندی به آموزه های اخلاقی و رعایت اخلاق حرفه ای در عرصه مدیریت و فعالیت های اجرایی از اولویت هایم است. تعهد نسبت به تقدم منافع ملی و مصالح کشور بر منافع بخشی، گروهی و فردی را رعایت کرده و تعهد به حقوق شهروندی و تلاش برای بهره گیری از نهادهای مدنی مرتبط با فعالیت های وزارت نیرو و جلب مشارکت آن ها در صنعت آب و برق در دستورکار قرار خواهد داد. صداقت و صراحت در برخورد با مردم و نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به کار خواهم بست. داشتن روحیه انقلابی توأم با انتقادپذیری و بهره گیری از نظرات کارشناسان و متخصصان از اولویت های اینجانب است.

"بداند، بتواند و بخواهد" ؛ فاکتور انتخاب مدیران در وزارت نیرو

وی در ادامه گفت: پاسخگو کردن واحدهای زیر مجموعه در برابر مردم با اصل قرار دادن رضایت مشترکین از برنامه های من برای وزارت نیرو است. حمایت شایسته سالاری در انتخاب و ارتقاء مدیریت ها اعمال خواهد شد. از گذشته برای انتخاب هر مدیر سه فعل را در نظر داشته ام؛ بداند، بتواند و بخواهد. اگر به موفقیتی با توجه به شایسته سالاری دست پیدا کرده ام به دلیل اعتقاد به معیارها و ارزش هایی است که بیان داشتم.  

ایجاد فرصت برابر برای فعالیت بخش های خصوصی در چشم انداز صنعت آب و برق

بیطرف گفت: تلاش موثر برای ارتقاء شفافیت، مقابله با فساد اداری موضوعی است که در دستورکار قرار خواهد گرفت. ایجاد فرصت برابر برای فعالیت بخش های خصوصی در چشم انداز صنعت آب و برق را در نظر گرفته ام. لازم می دانم از تمام مدیران و کارکنان پرتلاش وزارت نیرو به ویژه از وزیر و مدیران خدوم این وزارتخانه در دولت یازدهم صمیمانه تشکر نمایم و یاد شهدای پرافتخار صنعت آب و برق را گرامی بدارم.   

پاسخگوی اقدامات دوران مسئولیت خود و به تناسب اختیاراتم هستم

وزیر پیشنهادی نیرو افزود: اکنون به برخی موارد که مخالفین محترم بیان داشته اند به اختصار پاسخ می گویم. در طول 20 سال خدمت اینجانب در وزارت نیرو، نه و نیم سال در حوزه آموزش و پژوهش فعالیت داشته ام. دو و نیم سال به عنوان مجری طرح های کارون 3 و کارون 4 حضور داشته و 8 سال نیز به عنوان وزیر نیرو فعالیت داشته ام. طی 12 سال اخیر هیچ سمتی در مدیریت وزارت نیرو نداشته و انتصاب تمام عملکرد گذشته از ابتدا به اینجانب دور از حقیقت است و من پاسخگوی دوران مسئولیت خود به تناسب اختیارات می باشم.

 وی در ادامه افزود: داشتن مسئولیت و خدمت در وزارت نیرو در نظام مقدس جمهوری اسلامی را از افتخارات مدیریتی خود دانسته و مشارکت در تامین آب و برق و نیازهای کشور را علاوه بر خدمت بی منت به مردم عزیز جزء ذخیره اخروی خود می دانم. برای شفافیت سازی در دو زمینه در پاسخ به سوالات مطروحه را بیان می دارم.

احداث 600 سد برای مدیریت منابع سطحی آب

بیطرف گفت: مشکلات فنی سدسازی نکته اولی است که به تشریح آن می پردازم. حقیقت این است که کشور ایران با توجه به شرایط اقلیمی و کمبود بارش، پراکندگی بارش که هر سال به صورت نامتوازن موجب توزیع نامتوازن بارش در پهنه سرزمین می شود موجب ایجاد شرایط خاصی شده که ما را در زمره کشورهای کم آب و نیمه خشک قرار می دهد. مهار آب های سطحی جزء برنامه های ملی و مهم نظام جمهوری اسلامی حتی قبل از پیروزی انقلاب در ایران بوده است. براساس سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی ابلاغی مقام معظم رهبری در سال 1377 مهار آب هایی که از کشور خارج می شوند، افزایش استحصال آب و به حداقل رساندن ضایعات طبیعی آب و بهره برداری از منابع آبی در دستورکار قرار گرفته است.  

وزیر پیشنهادی نیرو خاطرنشان کرد: به همت مهندسین، متخصصین و مدیران پرتلاش فعالیت مهار آب های سطحی در سراسر کشور آغاز شد و مطالعات گسترده ای صورت گرفت که امروز ما شاهد وجود 169 سد مخزنی بزرگ، نزدیک به 200 سد مخزنی متوسط و حدود 220 سد مخزنی کوچک در حال بهره برداری در کشورمان هستیم. حجم ذخیره سازی این سدها بالغ بر 52 میلیارد مترمکعب است که قدرت تنظیم سالانه این ذخیره آبی 38 میلیارد مترمکعب است. این 600 سدی که به اعتقاد اینجانب نعمتی برای تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت ملت ایران است جزء افتخارات بزرگ جمهوری اسلامی است.

براساس آمار جهانی تاکنون 87 سد شکسته اما در کشورمان تاکنون حتی یک مورد هم رخ نداده است

وی تصریح کرد: صنعتگران بزرگی در طول سال های گذشته در ایران خدمت کرده اند و مدیران خدوم و زحمتکش تلاش کرده اند تا این سرمایه عظیم در کشورمان ایجاد شده است. هر کار خوبی ممکن است نقاط ضعفی داشته باشد؛ مخالف محترم نام 7 سد را نام بردند که من حدود 10 سد را سراغ دارم که دارای مشکلات است. آیا به دلیل برخی مشکلات که برای 10 پروژه سدسازی وجود دارد ما باید از عملکرد 600 سد در پهنه سرزمینی ایران چشم پوشی کنیم و به باد حمله قرار بدهیم. باید بدانیم که در دنیا صنعت سدسازی دچار چالش هایی بوده است؛ براساس آمار جهانی تاکنون 87 سد شکسته است و آثار خسارت آن تبعات جانی و مالی داشته است اما در کشورمان تاکنون حتی یک مورد چنین اتفاقی رخ نداده است.

وزیر پیشنهادی نیرو گفت: باید بدانیم که 87 سد بزرگ در دنیا شکسته شده که خسارات جانی و مالی بسیاری را به همراه داشته است که در کشور یک مورد را نیز نداشته ایم، 30 مورد از سدهای شکسته شده در آمریکا، 5 مورد در ژاپن، 7 مورد در برزیل، 4 مورد در هند و با بقی در دیگر کشورها بوده است.

 وی با بیان اینکه در کار عظیمی مانند سدسازی در کشور10 مورد دچار مشکلات فنی هستند، یکی از این مواردی که نامی از آن برده نشد سد لار است، گفت: سد لار قبل از انقلاب ساخته شده است که پیمان‌کار آن اینترجیلو پیمان کار سد دز بوده، این پیمان‌کار از بزرگ ترین پیمان‌کاران جهانی است؛ این سد بعد از بهره برداری مقداری فلورانت دارد که کارهای لازم به این منظور انجام شده اما هنوز ادامه دارد.

بیطرف اضافه کرد: در مواردی که اشاره شد مجبور هستم توضیحات مختصری ارائه کنم اما قصد من ارائه برنامه های خود بود.

نگرانی در مورد سد سیوند درست نیست

وزیر پیشنهادی نیرو با تأکید بر اینکه در مورد سد سیوند نگرانی هایی مطرح شد که ممکن است این سد آثار باستانی را زیر آب ببرد و تخریب کند که این مسئله درست نیست، بیان کرد: تراز سرریز سد سیوند با پایه آثار باستانی پاسارگاد 35 متر اختلاف ارتفاع و انتهای دریاچه سد تا محل قرارگیری آثار باستانی 7 کیلومتر فاصله دارد، با تلاش 17 گروه کاوشگر تمام آثار باستانی موجود در مخزن سد کشف و در موزه نگه داری می شود.

بیطرف با اشاره به اینکه سد 15 خرداد اقدام بزرگ وزارت نیرو در جمهوری اسلامی بود که برای تأمین آب شرب شهر قم صورت گرفت، اضافه کرد: در بازوی خاکی مقداری تراوایی کوه زیادتر از حد معمول بود ولی سد قابل بهره برداری است.

وی با بیان اینکه در خصوص زرینه رود صحبت هایی بیان شد، گفت:این سد یکی از سدهایی است قبل از انقلاب ساخته شده و امروز 50 هزار هکتار از شبکه های آبیاری دشت میاندوآب و در کنار آن نیز آب شرب شهرهای تبریز، آذرشهر، سقز، میاندوآب را تأمین می کند.

وزیر پیشنهادی در خصوص رودخانه قمرود، اظهار داشت: یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران که در تاریخ ثبت شد اجرای این پروژه است که آب از سرشاخه‌های رودخانه دز به منظور تأمین آب شرب شهر قم به این شهر انتقال داده شد.

بیطرف ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران باید به خود افتخار کند که چنین مهندسین و مدیرانی دارد که می توانند نیاز حیاتی مردم را از دورترین نقاط در اختیار آنها قرار دهند هرچند این پروژه بزرگ مشکلاتی را در خود داشته است که با جایگزینی طرح های دیگر این مشکلات نیز برطرف شده است.

برای رسیدن به هیچ پست و مقامی متوصل به دروغ نشدم

وزیر پیشنهادی نیرو با تأکید بر اینکه مخالف محترم در خصوص بنده گفتند که برای وزیر شدن به گفتار خلاف قانون متوصل می شوم، بیان کرد: افرادی که من را می شناسند می دانند در طول عمر خود برای رسیدن به هیچ پست و مقامی متوصل به دروغ نشدم زیرا برای آبرو و آخرت خود ارزش بیشتری قائل هستم.

وی با اشاره به اینکه در مدیریت به 4 اصل قانون گرایی، اخلاق مداری، برنامه محوری و شایسته سالاری اعتقاد دارم، اضافه کرد: در هر جایی که کار کرده ام این 4 اصل راهبردی را در مدیریت خود پیاده کرده و پای آن ایستاده‌ام و از آن دفاع می کنم؛ که امیدوارم شما نیز در تصمیم گیری خود آن ها را در نظر داشته باشید.

بیطرف اضافه کرد: مخالفی در خصوص برخی مسئولیت های من در 4 شرکت اشاره کردند، طبیعی است قبل از اینکه مسئولیتی داشته باشم باید در یک پست و مقامی ایفای وظیفه کنم البته 2 شرکت از 4 شرکت اعلام شده یک نام دارند که در گذشته تغییر نام دادند و من فقط عضو هیأت مدیره غیرموظف آنها بوده ام و همچنین از 3 شرکت دیگر در گذشته انصراف داده  و در حال حاضر  تنها عضو هیأت مدیره شرکت مولد نیروگاه جهرم متعلق به بانک های سپه، تجارت، ملی و ملت هستم که در صورت اعتماد مجلس به بنده همین امروز از آن انصراف می دهم.

وزیر پیشنهادی ادامه داد: علی‌رغم عدم تعادل‌های برشمرده و وجود برخی چالش های  پدید آمده مانند تضعیف نهاد مدیریت، نهاد کارشناسی در وزارت نیرو و همچنین تضعیف انگیزه برخی مدیران در سال های گذشته، بنده با توجه به حضور طولانی در عرصه آب و برق و آشنایی کامل با چالش ها و ظرفیت های وزارت و وجود مدیران خدوم در این وزرات،  و بهره گیری از حمایت های دولت و مجلس و فرصت های جدید بعد از برجام بر چالش ها فائق خواهم آمد.

وی با بیان اینکه با پشتکار و تلاش فراوان در عرصه خدمتگذاری به مردم و بخش های اقتصادی را گسترش و ارتقاء می دهم، ادامه داد: در طی 4 سال آینده تلاش می کنم تا وزارت نیرو در انجام امور حاکمیتی و کاهش تصدی گری با محوریت بخش خصوصی را توسعه دهم.

بیطرف با تأکید براینکه تلاش می کنم تا رویکرد برنامه ای با رویکرد برنامه های بالادستی از جمله برنامه ششم توسعه، سیاست های کلی ابلاغی توسط مقام معظم رهبری در بخش آب و انرژی و سیاست های اقتصاد مقاومتی و همچنین برنامه 4 سال خود در وزارت نیرو نهادینه شود، بیان کرد: تلاش می کنم تا 3 موضوع در وزارت نیرو محقق شود که اولین آن ارتقاء حکمرانی و بهره وری در بخش آب از طریق استقرار مدیریت پیوسته منابع آب با رعایت اصول آمایش سرزمینی و هماهنگی متقابل بین سرمایه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی با مشارکت ذی نفعان.

صنعت برق ایران جایگاه اول منطقه را دارد

بیطرف افزود: ارتقاء تاب آوری شبکه برق با تمرکز بر بهبود بهره وری توام بر عرضه  و تقاضای انرژی الکتریکی و همچنین مدیریت تقاضا و بهره وری از ظرفیت منطقه ای انرژی و همچنین ایجاد و تقویت زیرساخت های اعمال حاکمیتی بر استقرار نظام صلاحیت حرفه ای و همچنین ایجاد نهاد تنظیم مقررات با تدوین استانداردهای خدمات استقرار سیستم های رایج و نظارت بر فعالیت بنگاه های تأمین و عرضه کننده آب و برق از برنامه های بنده در حوزه کاری در صورت تصدی در وزارت نیرو است.

وی ادامه داد:  صنعت برق ایران با سابقه 120 ساله نقش بی بدیلی در آسایش و رفاه خانواده ها داشته و با توجه به سرمایه گذاری های عظیم انجام شده در صنعت برق ایران و تداوم روند رشد و توسعه توانمندی های داخلی، در حال حاضر صنعت برق ایران از جایگاه 14 در سطح جهانی و جایگاه اول در منطقه برخوردار است.

بیطرف تصریح کرد: در حال حاضر 77 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی، 123 هزار کیلومتر شبکه انتقال و فوق توزیع و 770 هزار کیلومتر شبکه فشار متوسط و ضعیف برای تامین برق مطمئن حدود 34 میلیون مشترک در سراسر کشور تحت مدیریت وزارت نیرو در حال بهره برداری است.

این وزیر پیشنهادی کابینه دوازدهم افزود: اداره بهینه این سرمایه عظیم نیازمند برنامه ریزی های دقیق و پیگیری های مستمر است و تولید انرژی الکتریکی در سال گذشته به بیش از 290 میلیارد کلیووات ساعت در سال رسید و امسال پیک مصرف توان برق از 55 هزار و 400 مگاوات گذشت  و در سال های اخیر با توجه به شدت بالا رفتن مصرف انرژی و رشد فزاینده مصرف برق در بخش های مختلف خانگی، صنعتی، کشاورزی، خدمات، اجرای برنامه های کاهش تلفات انرژی الکتریکی در اولویت برنامه های وزارت نیرو قرار گرفته است.

بیطرف گفت: در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران جزو معدود کشورهایی است که دارای فناوری ساخت انواع نیروگاه ها در عین حال صددرصد تجهیزات توزیع نیروی برق و هچنین بیش از 95 درصد تجهیزات انتقال و فوق توزیع است و مهمترین جهت گیری صنعت برق ایران تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز در بخش های مختلف براساس برنامه های راهبردی وزارت نیرو است و در سال های آتی ایجاد تقویت رقابت در عرضه انرژی و حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی و تداوم خودکفایی در طراحی و ساخت تجهیزات برقی و ارتقای فناوری های مورد استفاده و افزایش بهره وری اقتصادی و ارتقای سطح پایداری شبکه های برق و بهبود تعاملات با بنگاه های صنعتی از جمله برنامه هایی است که اینجانب به جدیت دنبال خواهم کرد.

وی بیان کرد: احداث و بهره برداری 20 هزار مگاوات از ظرفیت تولید برق، افزایش ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر تا 4 هزار مگاوات، توسعه و بهینه سازی شبکه انتقال، فوق توزیع و توزیع برق در راستای افزایش قابلیت اطمینان شبکه، ارتقای متوسط راندمان بازدهی نیروگاه حرارتی حداقل به میزان سالانه یک درصد و رساندن به شاخص 40 درصدی، تک رقمی نمودن تلفات شبکه های توزیع برق، بهبود شاخص های بهره وری و قابلیت اطمینان شبکه برق، توسعه زیرساخت های هوشمندسازی شبکه برق و ساماندهی اقتصاد برق، بهبود الگوی مصرف و کاهش شدت انرژی، حمایت از سازندگان تجهیزات و پیمانکاران داخلی و توسعه تحقیق و فناوری برای گسترش توانمندی صنعت برق.

نماینده پیشنهادی وزارت نیرو دولت دوازدهم ادامه داد: همه به خوبی واقفیم که امروز مسئله آب یک دغدغه جهانی و در کشور ما یکی از مهمترین چالش های ملی است که در آستانه بحران قرار گرفته است. در سال های اخیر به دلیل تداوم خشکسالی ها و مشکلات اقلیمی، منابع آب های تجدیدپذیر سالانه کشور به حدود 120 میلیارد مترمکعب کاهش پیدا کرده است.

بیطرف تصریح کرد: شاخص سرانه آبی به حدود 1450 مترمکعب در سال رسیده ، بدین ترتیب بخش هایی از سرزمین ایران وارد شرایط کمبود آبی شده اند و براساس آمارهای موجود 62 درصد از کل مساحت کشور از مرز تنش آبی عبور کرده اند و 54 درصد از مساحت کل کشور که 50 درصد از جمعیت کشور را در بر می گیرد، متاسفانه وارد مرحله کمبود آب شده اند.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی تعدادی از رودخانه های کشور به شدت کم آب شده اند یا خشکیده است و بسیاری از قنوات و چاه های آب کشور و برخی از تالاب ها و منابع زیست محیطی خشک شده اند و در بسیاری از دشت ها مسئله نشست زمین یا بروز فروچاله ها یا شکاف ها طویل ناشی از نشست غیرمتقارن زمین و شکست یا اعوجاج برخی از خطوط و تاسیسات انتقال نفت، گاز، برق و آب رخ داده، که این مسئله زنگ خطر را به صدا درآورده است و متاسفانه مصرف بی رویه آب همچنان ادامه دارد و براساس نتایج بهنگام سازی طرح جامع آب کشور میزان مصرف آب کشور حدود یکصد میلیارد مترمکعب در سال و در سال های اخیر بوده است که 40 درصد آن از منابع آب سطحی و 60 درصد آن از منابع آب زیرزمینی تامین شده است. در حال حاضر منابع آب زیرزمینی به عنوان یکی از منابع استراتژیک کشور که تامین کننده بخش عمده ای از مصارف شرب، صنعت و کشاورزی می باشد دچار مشکلات عدیده ای شده است و تاکنون بیش از 120 میلیارد مترمکعب از این ذخایر استراتژیک متاسفانه کاسته شده است.

وی تصریح کرد: ورود فزاینده فاضلاب های انسانی ، پساب های صنعتی و زهآب های کشاورزی به رودخانه ها،  تالاب ها و آب های ساحلی باعث افزایش ضریب شوری و آلاینده ها در محیط ها شده است. اگرچه در سال های قبل با سرمایه گذاری دولت کارهای قابل توجهی صورت گرفته است و آبرسانی گسترده ای در سطح کشور برای تامین آب شهرها در استان های مختلف صورت گرفته است، لیکن باید بگوییم امروز در آستانه بحران قرار داریم و باید عاقلانه اندیشه کنیم و باید برنامه ریزی کنیم و باید مجدانه تلاش کنیم و باید همه دست به دست هم بدهیم. مجلس، دولت، قوه قضائیه و همه نهادهای دیگر تحت امر مقام معظم رهبری، باید بتوانیم کشور را از این مرحله عبور دهیم.

بی طرف افزود: نمایندگان محترم، عزیزان، با این شرایط چه باید کرد؟ راهکار اساسی برای خروج از بحران و حرکت به سمت تعادل و توسعه پایدار چیست، با توجه به مطالعات گسترده شنیدن نظرات بسیاری از متخصصان و صاحب نظران بر این باورند که راهکار اساسی بهبود، اصلاح و ارتقای مدیریت در بخش آب کشور است.

بیطرف ادامه داد: در سال های گذشته سیاست های وزارت نیرو مهار حداکثری و استحصال حداکثری از منابع آب و روان آب های کشور بوده است اما در سال 82 به این نتیجه رسیدیم که صرفا مدیریت یک جانبه پاسخگو نیست.

وزیر پیشنهادی نیرو افزود: اینکه تنها به مدیریت تامین آب توجه شود برای مدیریت منابع آبی کشور کافی نیست و باید مدیریت دو پارچه ای در این راستا اعمال شود و هم به بخش تولید و هم به بخش عرضه توجه شود.

این وزیر پیشنهادی کابینه دوازدهم افزود: باید بخش تولید و عرضه در بخش مدیریت منابع آبی با همدیگر لحاظ شوند و راهکار اساسی در این راستا براین اساس است که به ساختار مناسب توجه شود.

بیطرف ادامه داد: مدیریت سه سطحی در بخش منابع آبی در 4 سال آینده در صورت تصدی بنده در سمت وزارت نیرو، در برنامه ها لحاظ و پیش بینی شده است.

وی افزود: مدیریت منابع آب باید در سطح ملی و همچنین مدیریت در سطح حوزه آب ریز و مدیریت در سطح استان ها اعمال شود.

وزیر پیشنهادی نیرو افزود: روند کنترل شوری سد گتوند مدیریت شده و درباره دریاچه ارومیه دولت یازدهم تلاش بسیار زیادی انجام داده و ان شاءالله ادامه می یابد و همچنین تمامی طرح های انتقال آب بین حوزه ای صرفا برای مصارف شرب در قالب برنامه ششم توسعه با تصویب مجلس شورای اسلامی اجرایی می شود و از مشاوره و همکاری تمامی نمایندگان مجلس استفاده می شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان