بازدید 18258
۵
پیمانه اقتصادی؛

از «پیشنهاد سخاوتمندانه خودروساز آلمانی» تا «صندوق قرض الحسنه‌ای که مجوز ندارد»

این پیمانه موضوعاتی همچون پایان هفته سبز حافظ با حمایت فولاد مباركه، قرمزپوشی بازارهای بورس آمریکا، افزایش بهای طلا در بازار جهانی، رشد لاک پشتی دلار و درهم در مقابل افت یورو، بال و پر مرغ کمی چیده شد، تحولات شاخص های منتخب بازارهای مالی در ایران و جهان، صادرات سیب‌زمینی کمتر اما گران‌تر شد و سرمایه گذاری حیرت آور شاهزاده میلیاردر سعودی را در بر دارد.
کد خبر: ۷۲۰۱۴۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۶ 10 August 2017
از «پیشنهاد سخاوتمندانه خودروساز آلمانی» تا «سرمایه گذاری حیرت آور شاهزاده میلیاردر سعودی»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون پایان هفته سبز حافظ با حمایت فولاد مباركه، قرمزپوشی بازارهای بورس آمریکا، افزایش بهای طلا در بازار جهانی، رشد لاک پشتی دلار و درهم در مقابل افت یورو، بال و پر مرغ کمی چیده شد، تحولات شاخص های منتخب بازارهای مالی در ایران و جهان، صادرات سیب‌زمینی کمتر اما گران‌تر شد و سرمایه گذاری حیرت آور شاهزاده میلیاردر سعودی را در بر دارد.


پایان هفته سبز حافظ با حمایت فولاد مباركه 

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه 18 مردادماه 96 با افزایش 265 واحدی (معادل 0.33 درصد) به رقم 81 هزار و 579 واحد رسید. تالار شیشه ای در آخرین روز کاری هفته جاری پس از رشد اندک 28 واحدی شاخص کل بورس در روز قبل، شاهد روند صعودی شاخص های منتخب بازار سرمایه بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 86 واحدی به رقم 26 هزار و 436 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با رشد 21 واحدی، عدد 17 هزار و 700 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) با افزایش 16 واحد به رقم 13 هزار و 408 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.34 درصدی، افزایش 307 واحدی را رقم زد و به سطح 89 هزار و 880 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 233 واحد افزایش به رقم 57 هزار و 173 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با رشد 318 واحد معادل 0.18 درصد همراه بود و عدد 177 هزار و 753 واحد را به نمایش گذاشت. نماد فولاد (فولاد مباركه اصفهان) با 123 واحد، نماد فخوز (فولاد خوزستان) با 55 واحد، نماد حکشتی (كشتيراني جمهوري اسلامي ايران) با 51 واحد، نماد فملی (ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌) با 39 واحد، نماد شبریز (پالايش نفت تبريز) با 25 واحد و نماد و معادن (توسعه‌معادن‌وفلزات‌) با 18 واحد افزایش بیشترین تأثیر مثبت را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

از «پیشنهاد سخاوتمندانه خودروساز آلمانی» تا «سرمایه گذاری حیرت آور شاهزاده میلیاردر سعودی»

قرمزپوشی بازارهای بورس آمریکا

روز گذشته، بازارهای بورس آمریکا کلاً بازار قرمزپوش شد. شاخص داو جونز 15 صدم درصد،‌ S&P به میزان 24 درصد، نزدک 21 صدم درصد، نایزکامپوزیت 32 صدرم درصد کاهش یافت. همچنین بازارهای بورس اروپا هم با کاهش شدید مواجه شد به طور یکه شاخص یورو استاک 1.08 درصد، FTSE 68 صدم درصد، داکس 98 صدم درصد، با کاهش مواجه شد. در بازارهای بورس آسیا هم شاخص نیکی 1.29 درصد، تاپیکس 1.07 درصد، هنگزسنگ 35 صدم درصد و CSI به میزان 3 صدم درصد افت داشتند.

پیشنهاد سخاوتمندانه خودروساز آلمانی

فولکس‌واگن به مشتریان خود اعلام کرده است، در صورتی‌ که خودروهای دیزلی قدیمی خود را با مدل‌های پاک‌تر معاوضه کنند، تا مبلغ 10 هزار یورو(11810 دلار) برای آنها تخفیف قائل می‌شود. به گزارش رویترز، هفته گذشته خودروسازان با مقامات آلمان توافق کردند به‌ منظور جلوگیری از ممنوعیت تردد خودروهای دیزل، چنین مشوق‌هایی را برای مشتریان درنظر بگیرند و نرم‌افزار بیش از 5 میلیون دستگاه خودروی دیزلی را به‌روز رسانی کنند. این تخفیف برای تمامی مدل‌های برند فولکس‌واگن از 2 تا 10 هزار یورو، برای مدل‌های برند آئودی 3 تا 10 هزار یورو و برای مدل‌های برند پورشه 5 هزار یورو خواهد بود. ب‌‌ام‌و، دایملر و فورد نیز به‌منظور تغییر جهت به سمت خودروهای پاک‌تر، مشوق‌هایی را برای مشتریان درنظر گرفته‌اند. این تخفیف‌های فولکس‌واگن تا پایان سال‌جاری برقرار خواهد بود و افرادی که خودروهای برقی، هیبریدی و گازسوز خریداری کنند، یک‌هزار تا 2 هزار و 380 یوروی دیگر تخفیف دریافت خواهند کرد. در پی احتمال ممنوعیت تردد خودروهای دیزلی در شهرهای آلمان، خودروسازان برای کاستن از میزان آلایندگی خودروهای دیزلی تحت فشار قرار گرفته‌اند. /دنیای اقتصاد

فراز و فرود انواع سکه در بازار تهران

روز گذشته در بازار تهران، بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با حدود ۵۰۰ تومان کاهش یک میلیون و ۲۲۰ هزار تومان؛ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۱۰۰۰ تومان افزایش یک میلیون و ۱۸۵ هزارتومان، نیم سکه با ۵۰۰ تومان کاهش ۶۳۵ هزارتومان، ربع سکه با ۵۰۰ تومان کاهش ۳۷۵ هزار تومان و سکه گرمی ۲۴۹ هزار تومان بود.  

بهای طلا در بازار جهانی افزایش یافت

روز گذشته در بازارهای جهانی قیمت هر اونس طلا با 7.3 دلار افزایش نسبت به روز قبل به قیمت 1268 دلار به فروش رفت. قیمت فلز دیروز در کمترین زمان به قیمت 1264 دلار و 20 سنت و در بیشترین زمان به قیمت 1270 دلار و 20 سنت معامله شد. قیمت این فلز گرانبها نسبت به یک ماه گذشته 53.9 دلار افزایش داشت؛ اما نسبت به یک سال گذشته با کاهش 72.6 دلار همراه بود. به نقل از فارس، در گروه سایر فلزات گرانبها هم پلاتینم افزایش 5 دلاری داشت. در گروه فلزات صنعتی، هر میلیون تن مس و همچنین آلومینیم 66 دلار افزایش قیمت داشتند. فلز روی هم جهش 67 دلاری را تجربه کرد. خبرگزاری رویترز درباره دلیل افزایش قیمت طلا و سایر فلزات در بازارهای جهانی نوشت پس از آنکه کره شمالی در چند ساعت پس از اظهارات ترامپ واکنش نشان داده و واشنگتن را برای حمله به جزیره گوآم که در اقیانوس آرام و متعلق به آمریکا است تهدید کردند، قیمت این‌گونه فلزات افزابیش یافت. سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند در شرایط تنش‌زا به سمت سرمایه‌گذاری‌های کم‌ریسک بروند و افزایش تقاضا باعث بالا رفتن قیمت شده است.

رشد لاک پشتی دلار و درهم در مقابل افت یورو 

در پایان معاملات بازار آزاد روز چهارشنبه، هر دلار آمریکا با رشد اندک 2 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 30 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش 162 ریال همراه بود و در پایان به رقم میانگین فروش 45 هزار و 8 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 459 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز سه شنبه، 3 ریال ارزان تر فروخته شد.



افزایش بهای نفت با انتظار برای کاهش موجودی نفت آمریکا

روز چهارشنبه قیمت نفت افزایش یافت. علت این امر انتظار تحلیل گران برای کاهش موجودی نفت آمریکا برای ششمین هفته متوالی بوده است، هرچند که افزایش قیمت امروز به دلیل تردید هایی که در مورد پایبندی برخی اعضای اوپک به قرارداد کاهش تولید وجود دارد، محدود بود و نتوانست آن طور که باید قیمت را تغییر دهد. افزایش تولید برخی از کشور ها موجب نگرانی تجار درباره تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار شده است. قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته،  ۲۱ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۲.۳۵ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۰ سنت افزایش، بشکه‌ای ۴۹.۳۷ دلار صورت گرفت.

گفت وگوی وزیر انرژی عربستان با همتای عراقی‌اش برای ایجاد ثبات در بازار نفت

روز چهارشنبه وزیر انرژی عربستان سعودی، خالد الفلیح، گفت که طی نشستی، با همتای عراقی خود در جهت ایجاد تعادل در بازار نفت و افزایش پایبندی عراق به قرارداد کاهش تولید نفت و ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا، بحث و گفت وگو داشته است. به نقل از رویترز، خالد الفلیح با انتشار تصویری در توییتر که او را در حال مصافحه با وزیر انرژی عراق، جبار اللعیبی، نشان می دهد، گفت که دو طرف درباره اهمیت اتحاد تمام کشورها در جهت تلاش برای تعادل بخشیدن به بازار گفت وگو کرده اند.

بال و پر مرغ کمی چیده شد!

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی از کاهش 100 تومانی نرخ مرغ در روز جاری خبر داد و گفت: روز چهارشنبه نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری 5 هزار و 500 تومان، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه 7 هزار و 450 تومان، توزیع درب واحدهای صنفی 7 هزار و 600 و خرده فروشی 8 هزار و 350 تومان بود. یوسف خانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به نرخ سایر مشتقات افزود: نرخ هر کیلو سینه با کتف 14 هزار و 500 تومان، سینه بدون کتف 15 هزار و 500 و فیله مرغ 17 هزار و 500 تومان بود. رئیس اتحادیه پرنده و ماهی کاهش تقاضا نسبت به عرضه را دلیل اصلی نوسانات قیمت دانست و بیان کرد: البته تا نیمه اول شهریور ماه پیش بینی می شود که نرخ مرغ از 8 هزار و 200 تا 8 هزار و 600 تومان متغیر باشد.

تحولات شاخص های منتخب بازارهای مالی در ایران و جهان در تیر 1396

صادرات سیب‌زمینی کمتر اما گران‌تر شد

سیب‌زمینی صادراتی طی چهارماهه اخیر با بیش از ۳۰ درصد کاهش اما ۲۷ درصد افزایش قیمت در بازارهای جهانی فروخته می شود که همزمانی آن با گرانی این محصول طی یک ماه اخیر جالب به نظر می‌رسد. به گزارش ایسنا، طی چهار ماه نخست امسال بیش از ۶۰ هزار و ۵۵۵ تن  سیب زمینی به ارزش ۱۳ میلیون و ۸۲۶ هزار و ۷۰۰ دلار معادل ۴۴ میلیارد و ۸۶۹ میلیون و ۴۷۳ هزار تومان به ۱۲ کشور مختلف صادر شد که از نظر وزنی ۳۳.۱۲ درصد و از نظر ارزشی ۲۰ درصد کاهش را نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته تجربه کرده است. آذربایجان، ارمنستان، افغانستان، امارات متحده عربی، ترکمنستان، عراق، روسیه، قزاقستان، قطر، کنیا، کویت و گرجستان ۱۲ مشتری سیب زمینی ایران به شمار می‌روند که در این میان کشورهای عراق، ترکمنستان و آذربایجان به ترتیب بیشترین میزان خرید این محصول را به خود اختصاص داده‌اند و در بازار صادرات سیب‌زمینی مجموعا ۷۹.۷۷ درصد سهم دارند.

آمار مقایسه‌ای صادرات سیب‌زمینی در چهار ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته

عنوانچهار ماهه نخست ۱۳۹۵چهار ماهه نخست ۱۳۹۶میزان تغییرات (درصد)
میزان صادرات (تن)۶۰ هزار و ۵۵۵۹۰ هزار و ۵۵۱۳۲.۱۲-
ارزش صادرات (دلار)۱۳ میلیون و ۸۲۶ هزار۱۷میلیون و ۴۵۹هزار۲۰-
ارزش صادرات
(تومان)
۴۴ میلیارد و ۸۶۹ میلیون۵۲ میلیارد و ۷۹۰ میلیون۱۵-
قیمت (هر کیلوگرم)۷۴۱ تومان۵۸۳ تومان۲۷.۱۰


صندوق قرض الحسنه‌ای که مجوز ندارد

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، فعالیت صندوق قرض الحسنه آینده سازان میهن استان لرستان را غیرمجاز اعلام کرد. به گزارش ایرنا از بانک مرکزی، شکایت رسمی بانک مرکزی از مسئولان صندوق مزبور نزد دادستان عمومی و انقلاب خرم آباد مطرح شده و برای جلوگیری از فعالیت غیرمجاز آن با استانداران و دستگاه های انتظامی و قضایی در استان های لرستان و خوزستان مکاتبه شده است. بر این اساس «صندوق قرض الحسنه آینده سازان میهن استان لرستان» بدون دریافت مجوز فعالیت از بانک مرکزی به فعالیت واسطه‌گری وجوه و انجام عملیات پولی و بانکی، مغایر با مفاد دستورالعمل اجرایی تأسیس، فعالیت و نظارت بر صندوق های قرض الحسنه، مانند پرداخت سود با نرخ‌های غیرمتعارف و اغوا‌کننده برای جذب منابع و پرداخت تسهیلات بانکی با نرخ های غیر قانونی، مبادرت کرده است. 

از «پیشنهاد سخاوتمندانه خودروساز آلمانی» تا «صندوق قرض الحسنه‌ای که مجوز ندارد»

همچنین مسئولان آن صندوق با اصرار بر رویه غیرقانونی، تعداد شعب و دامنه فعالیت غیرمجاز خود را به استان‌های همجوار (استان خوزستان) گسترش داده و با سپرده‌پذیری از مشتریان جدید، سرمایه افراد بیشتری را که به طور عموم از قشرهای محروم جامعه هستند، با مخاطره روبرو ساخته است.

سرمایه گذاری حیرت آور شاهزاده میلیاردر سعودی

وزیر سرمایه‌گذاری مصر، سحر نصر، گفت: شاهزاده میلیاردر سعودی، الولید بن طلال، حدود ۸۰۰ میلیون دلار برای توسعه استراحتگاه و تفریحگاه فور سیزنز (چهار فصل) در شرم‌الشیخ سرمایه‌گذاری می‌کند تا با گروه  هولدینگ طلعت مصطفی شراکت کند. نصر در بیانیه‌ای گفت: سرمایه‌گذاری این میلیاردر سعودی همچنین شامل ۲ هتل جدید، که یکی در العالمین- که شهری در سواحل مدیترانه‌ای مصر است ـ و دیگری در مدیناتی- که مجتمعی مسکونی در نزدیکی شرق قاهره است ـ می‌باشد. الولید مالک حدود ۴۰۰ هتل و استراحتگاه در مصر است و ۱۸ هتل دیگر هم درحال ساخت و ساز دارد. در ماه جون، مصر یک قانون سرمایه‌گذاری که خیلی وقت بود با تاخیر مواجه شده بود را بالاخره تصویب کرد که هدف آن تسهیل تجارت در این کشور و تشویق مجدد سرمایه‌گذاران پس از سال ها آشفتگی سیاسی به دنبال قیام سال ۲۰۱۱، می‌باشد. مصر در ماه نوامبر واحد پولی خود، پوند را شناور کرد و تحت برنامه ۱۲ میلیارد دلاری صندوق بین‌المللی پول، در تلاش برای احیای جریان سرمایه پس از اینکه قیام مردمی باعث پراکنده شدن توریست‌ها و سرمایه‌گذاران شده بود، اصلاحات اقتصادی‌ را انجام می‌دهد. /مهر


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵
آیا رواست وقتی خود در فقریم اینهمه به تاجیک کمک شده باشد؟
اتفاقا چند وقت پیش سایپا هم پیشنهاد سخاوتمندانه ای برای تعویض خودروی پرایدبه پورشه داد ولی ازاونجا که پراید مال فقراست و خودروی عالی منصرف شدم
چرا سیب زمینی در پایتخت 2 هزار تومنه
ولی برای صادرات اونو با 600 تومن میدید به کشورهای خارجی
همه چیز برعکسه؟
استاد ، اون جدول سیب زمینی که نوشتی ظاهرا مشکل داره و سال 95 و 96 جابجا خورده ، جدول با متن خبر همخوانی نداره
درد خودرو سازی آلمان بخوره تو سر خودرو سازی ایران که باون آب و هوای عالی فکرپاکیزگی هوای کشورشان هستن واینطوری بخریداران تخفیف میدهند در عوض در کشور ما هرکس بخواهد خودروی الکتریکی بخرد باید پنجاه درصد مالیات اضافی بدهد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار