بازدید 3164
اقتصاد در گذر زمان

از اعتراض تجار و اصناف و بازاریان تهران به تبعید علما تا هشدار محافل اقتصادی و نفتی آمریکا به قانون جدید تحریم ایران و لیبی

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی شانزدهمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۱۹۲۱۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 07 August 2017
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی شانزدهمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

16 مرداد 1302، تجار و اصناف و بازاريان تهران به مناسبت تبعيد علما و مراجع از عراق، سه روز تعطيل عمومي نموده و در مساجد اجتماع كردند.

16 مرداد 1316، کارخانه حریر بافی چالوس افتتاح شد.

16 مرداد 1318، كالاهاي بازرگانان ايراني كه از بوشهر به مقصد آلمان حمل مي شد، چندي پس از حركت توسط نيروي دريايي انگليس توقيف شد.

16 مرداد 1324، هیروشیما توسط بمب اتمی با خاک یکسان شد. طبق اعلام رادیو توکیو هیچ موجودی در آنجا زنده نمانده است.

16 مرداد 1328، غلامحسین فروهر از طرف نخست ‌وزیر به وزارت کار تعیین شد.

16 مرداد 1333، ژنرال آيزنهاور رئيس جمهور امريكا و چرچيل نخست وزير انگليس تعهد ايران به پرداخت غرامت به انگليس به دليل ملي شدن صنعت نفت راتبريك گفتند.

16 مرداد 1340، ابراهیم کاشانی، رییس بانک مرکزی و احمد مجیدیان رییس بانک ملی به دستور رییس دولت از مشاغل خود استعفا دادند. به جای آنان دکتر پورهمایون و یوسف خوشکیش روسای بانک مرکزی و ملی شدند.

16 مرداد 1344، قرارداد فروش نفت خام ایران به آرژانتین به امضا رسید.

16 مرداد 1348، بهره پس ‌انداز مردم در بانک یک درصد افزایش پیدا کرد.

16 مرداد 1352، دکتر عبدالعلی جهانشاهی، رییس بانک مرکزی ایران به سمت سفیر اقتصادی ایران در اروپای غربی منصوب شد. همچنین در این روز، مجلس شورای ملی قانونی را به تصویب رسانید که براساس آن هرکس قصد ساختن یک ساختمان داشته باشد باید برای هر مترمربع آن 30 ریال (سه تومان) حق بیمه کارگری برای کارگران ساختمانی بپردازد. جراید نیز در آن روز نوشتند: «این یک لایحه بود به نام «قانون بیمه اجباری کارگران ساختمانی» که پس از تصویب برای بررسی و تصویب نهایی به مجلس سنا ارسال شد. در آن زمان گفته می‌ شد با توجه به اینکه در حال حاضر (سال 1352) پروانه ساختمان از طرف شهرداری صادر نمی ‌شود و صدور پروانه ‌های ساختمانی به شهریورماه موکول شده است (علت آن نوشته نشده است) کسانی که بخواهند در آینده جواز ساختمان یا توسعه و تعمیرات ساختمان یا تجدید بنا و تخریب مربوط به یک ملک را بگیرند، مکلف خواهند بود برای هرمترمربع زیربنا در جمع طبقات مبلغ 30 ریال به‌ عنوان حق بیمه کارگران ساختمان (کارگرانی که در ساختمان او مشغول به کار هستند) به حساب سازمان بیمه‌ های تامین اجتماعی واریز کنند و رسید آن را برای اخذ پروانه ساختمانی به شهرداری محل خود تسلیم کنند و اگر حادثه ‌ای هنگام کار در ساختمان وی برای کارگران رخ داد آنها را برای استفاده از حق درمان به بیمه معرفی کند.

16 مرداد 1375، محافل اقتصادي و نفتي آمريكا اعلام كردند قانون جديد تحريم ايران و ليبي كه ديروز از سوي بيل كلينتون اعلام شد، تنها به ضرر آمريكاست.


منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد 


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان