بازدید 15250
۸
پیمانه اقتصادی؛

از «دود کاهش سود سپرده در چشم مستأجران» تا «حساب بانکی با گردش بالای ۵۰۰ میلیون تومان زیر ذره‌بین مالیات»

این پیمانه موضوعاتی همچون تقویت 118 واحدی شاخص کل بورس، روند نزولی قیمت سکه، وضعیت صادرات ال پی جی ایران، تحقیق دولت کره‌جنوبی از پورشه، میانگین دلار در ایستگاه 3 هزار و 812 تومان، چهار عامل موثر که می‌تواند به ضرر قیمت طلا باشد، کاهش فروش خودرو در انگلیس برای چهارمین ماه پیاپی و حال و هوای بازار تخم مرغ در میانه مرداد ماه را در بر دارد.
کد خبر: ۷۱۹۱۹۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۴ 07 August 2017
از «دود کاهش سود سپرده در چشم مستأجران» تا «حساب بانکی با گردش بالای ۵۰۰ میلیون تومان زیر ذره‌بین سازمان مالیات»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون تقویت 118 واحدی شاخص کل بورس، روند نزولی قیمت سکه، وضعیت صادرات ال پی جی ایران، تحقیق دولت کره‌جنوبی از پورشه، میانگین دلار در ایستگاه 3 هزار و 812 تومان، چهار عامل موثر که می‌تواند به ضرر قیمت طلا باشد، کاهش فروش خودرو در انگلیس برای چهارمین ماه پیاپی و حال و هوای بازار تخم مرغ در میانه مرداد ماه را در بر دارد.


دود کاهش سود سپرده در چشم مستأجران

با دستورهای اخیر بانک مرکزی به نظام بانکی برای رعایت نرخ سود مصوب و تقویت زمزمه کاهش نرخ سود سپرده های بانکی و همچنین جمع آوری مؤسسات اعتباری غیرمجاز که رقابت های غیر سالمی با نهادهای متشکل پولی و بانک ها و مؤسساعت اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی بر سر جذب سپرده را آغاز کرده بودند، بازار اجاره بهای مسکن نیز دستخوش تلاطمات عدیده ای شده است. با توجه به مشکلات اقتصاد کلان کشور که رکود در انواع کسب و کارها به خصوص تولید را دامن زده، تنها جایی که برای سرمایه های خرد مردم مأمن مناسبی محسوب می شود، شبکه بانکی است. اما به دلیل تلاش دولت برای کاهش سود سپرده ها، بازار پول به عنوان تنها بازار سودده نیز به تدریج از گردونه رقابت ها در حال حذف شدن است و به همین دلیل، مهم ترین فاکتور تعیین اجاره بها که زمانی مانع افزایش نرخ کرایه مسکن بود، این بار خود عامل گرانی بازار اجاره بها شده است.
 
به گزارش مهر، فعالان بازار املاک معتقدند با تقویت زمزمه  کاهش نرخ سود سپرده های بانکی، بسیاری از صاحب خانه ها و موجران حرفه ای که تنها راه درآمدشان، اخذ اجاره از مستأجر است، دیگر حاضر به پذیرش پول ودیعه (رهن) نبوده و مایلند فقط اجاره دریافت کنند. این وضعیت سبب شده تا بخش عمده ای از مستأجرانی که به دنبال اجاره مسکن به شکل رهن کامل هستند، در یافتن ملک مورد نظر خود با سختی مواجه شوند.

سبزپوشی حافظ پس از تحلیف دکتر روحانی تحت فرمان دو خودرویی

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه 15 مردادماه 96 با افزایش 118 واحدی (معادل 0.15 درصد) به رقم 81 هزار و 384 واحد رسید. تالار شیشه ای در اولین روز کاری هفته جاری پس از مراسم تحلیف ریاست جمهوری، شاهد روند صعودی شاخص های منتخب بازار سرمایه بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 38 واحدی به رقم 26 هزار و 385 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با رشد 30 واحدی، عدد 17 هزار و 846 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) با افزایش 23 واحد به رقم 13 هزار و 520 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.21 درصدی، افزایش 191 واحدی را رقم زد و به سطح 89 هزار و 811 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 101 واحد افزایش به رقم 57 هزار و 39 واحد رسید و شاخص بازار دوم در پایان پانزدهمین روز مرداد با رشد 156 واحد معادل 0.09 درصد همراه بود و عدد 177 هزار و 313 واحد را به نمایش گذاشت. نماد پارسان (گسترش نفت و گاز پارسيان) با 54 واحد، نماد خپارس (پارس‌ خودرو) با 23 واحد، نماد خودرو (ايران‌ خودرو) با 20 واحد و نماد شتران (پالايش نفت تهران) با 15 واحد افزایش بیشترین تأثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس داشتند.

از «» تا «»

بهای سکه روند نزولی به خود گرفت

در جریان معاملات بازار تهران روز یکشنبه، هر سکه تمام طرح قدیم با کاهش یک هزار تومان به یک میلیون و 183 هزار تومان رسید. همچنین هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، یک میلیون و 216 هزار و 300 تومان قیمت گذاری شد که نسبت به روز شنبه، یک هزار و 900 تومان ارزان تر فروخته شد. هر نیم سکه بهار آزادی نیز 2 هزار تومان افت داشت و به رقم 634 هزار و 500 تومان معامله شد. هر ربع سکه بهار آزادی 376 هزار تومان فروخته شد که نسبت به روز قبل، 2 هزار و 500 تومان کاهش قیمت داشت. سکه یک گرمی نیز 249 هزار تومان قیمت گذاری شد.

پیش بینی بازار نفت در هفته پیش‌رو

در هفته گذشته، از یک طرف، افزایش تولید آمریکا و برخی کشورهای عضو اوپک و از طرف دیگر کاهش موجودی نفت و بنزین آمریکا، افزایش بازار کار آمریکا و همچنین نشانه هایی مبنی بر رشد تقاضا برای بنزین و نفت از مهمترین مسائلی بود که این هفته بر روی بازار نفت تاثیر داشت. در این هفته قیمت نفت تقریبا ثابت ماند و در نسبت با هفته گذشته تغییر چشمگیری نداشته است. پیش بینی می شود که در این هفته قیمت نفت افزایش جدی ای نداشته باشد و آمریکا تولید خود را افزایش دهد.

صادرات ال پی جی ایران به بالاترین حد رسید

منابع کشتیرانی و بازرگانی هفته گذشته اعلام کردند که صادرات ال پی جی ایران در ماه ژوئیه امسال به ۳۸۱ هزار و ۵۰۰ تن رسیده که بالاترین رقم در سال جاری میلادی است. مجموع صادرات ال پی جی ایران در هفت ماه نخست سال ۲۰۱۷ میلادی به یک میلیون و ۹۴۰ هزار تن رسید که ۹۶۸ هزار تن آن به چین فرستاده شده و چند محموله نیز به اندونزی صادر شده است. صادرات ال پی جی ایران به اندونزی در پی توافق پارسال شرکت پرتامینا این کشور با شرکت ملی نفت ایران انجام می شود که طبق آن، ایران در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی در مجموع ۶۰۰ هزار تن ال چی جی در قالب ۱۴ محموله به اندونزی ارسال می کند. به نقل از مهر، همه محموله های یاد شده، از پایانه عسلویه بارگیری شده بودند.

دولت کره‌جنوبی با پورشه شوخی ندارد!

دولت کره‌جنوبی قصد دارد درباره شاسی‌بلندهای دیزلی پورشه که گفته می‌شود در آنها از ابزار تقلبی استفاده شده است، تحقیقاتی را انجام دهد. به گزارش کریا تایمز، این تصمیم پس از آن گرفته شد که وزارت حمل‌ونقل آلمان فرمان فراخوان شاسی‌بلندهای پورشه کاین را صادر کرد. یکی از مقامات وزارت محیط زیست کره اعلام کرد، این وزارتخانه تصمیم گرفته است درباره شاسی‌بلند پورشه کاین با موتور 0/ 3 لیتری تی‌دی‌آی تحقیقاتی را انجام دهد. از ژانویه 2015 تاکنون در مجموع 2 هزار و 880 دستگاه پورشه کاین در کره فروخته شده است و وزارت محیط زیست کره این خودروها را مورد آزمایش قرار خواهد داد تا مشخص شود آیا در آنها از ابزار تقلب در میزان انتشار گازهای آلاینده استفاده شده است یا خیر. به نقل از دنیای اقتصاد، در صورتی که مشخص شود این خودروها مجهز به ابزار تقلب هستند، پورشه موظف خواهد شد فروش این نوع خودرو را متوقف و برنامه فراخوان خودروهای فروخته شده را به دولت ارائه کند.

میانگین دلار در بازار آزاد به 3 هزار و 812 تومان رسید

در پایان معاملات بازار آزاد روز یکشنبه، هر دلار آمریکا با رشد 30 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 122 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با 659 ریالی همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 45 هزار و 70 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 470 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز شنبه، 15 ریال ارزان تر فروخته شد.


چهار عامل مؤثر که می‌تواند به ضرر قیمت طلا باشد

تحلیلگران اقتصادی مؤسسه سرمایه گذاری ای ان جی بر این باورند که: قیمت طلا در شرایط کنونی و پس از انتشار امارهای اشتغال آمریکا تمایل زیادی به اصلاح روند گذشته داشته و احتمالا با کاهش بیشتری روبرو خواهد شد. بر اساس این گزارش تحلیلگران مؤسسه ای ان جی افزودند: شاخص ارزش دلار آمریکا، آمارهای تورم، بهره و درآمد اوراق قرضه و نرخ برابری دلار آمریکا در برابر ین ژاپن می تواند عواملی باشد که در نهایت به ضرر قیمت طلا تمام خواهد شد. این گزارش افزود: طلا دنباله روست، نه یک رهبر در عرصه بازارهای بین المللی. طلا روندی را دنبال می کند که این 4 عامل مهم به آن دیکته می کند. به نظر می رسد تقویت ارزش دلار پس از انتشار امارهای مثبت اشتغال در آمریکا می تواند موجب کاهش قیمت طلا شود. افزایش ارزش دلار در بازارهای بین المللی موجب کاهش تقاضای سرمایه گذاری برای طلا خواهد شد. به نقل از سایت طلا، این تحلیل افزود: پاشنه آشیل قیمت طلا در شرایط کنونی، ارزش دلار آمریکا است. اگر دلار نتواند شاخص 92 واحدی را حفظ کند و این سطح حمایتی شکسته شود، قیمت طلا به سرعت تا سطح 1310 دلار در هر اونس افزایش خواهد یافت.

فروش خودرو در انگلیس برای چهارمین ماه متوالی کاهش یافت

یک گروه خودرویی اعلام کرد خرید خودروهای صفر کیلومتر در انگلیس در ماه جولای برای چهارمین ماه متوالی کاهش یافت و عملاً طولانی‌ترین روند نزولی فروش خودرو از سال 2011 در این کشور رقم خورده است. کاهش فروش خودرو جدیدترین تأثیر روند مبهم خروج انگلیس از اتحادیه اروپا برای اقتصاد این کشور محسوب می‌شود. بنا به اعلام جامعه تولیدکنندگان و کارگزاران خودروی انگلیس، فروش خودرو در انگلیس نسبت به ماه جولای 2016، 9.3 درصد کاهش داشته است که ناشی از کاهش خرید خودرو از سوی شرکت‌ها و اشخاص حقیقی است. این درحالی‌ است که تقاضای خرید خودروهای با سوخت غیرفسیلی در انگلیس 64.9 درصد افزایش داشته است. دولت انگلیس در ماه جولای اعلام کرد: فروش خودروهای بنزینی و دیزیلی از سال 2040 ممنوع می‌شود.

حال و هوای بازار تخم مرغ در میانه مرداد ماه

مدیر عامل اتحادیه مرکزی مرغداران گفت: در حال حاضر قیمت تخم مرغ با اجرای طرح تنظیم بازار و عرضه مستقیم این کالا روند تعادلی به خود گرفته است. رضا ترکاشاوند در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد افزود: طی ماه گذشته قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری سه هزار و 500 تومان بود که تولید کنندگان حداقل هزار تومان زیر قیمت این محصول را عرضه می کردند.
 
وی اظهار داشت : اتحادیه در جهت ایجاد تعادل در بازار به نحوی عمل می کند که نه تولیدکنندگان زیان کنند و نه در حق مصرف کنندگان احجاف شود. مدیر عامل اتحادیه مرکزی مرغداران گفت: در برخی مواقع ضرورت دارد به دلیل افت شدید قیمت بخشی از تخم مرغ موجود در بازار جمع آوری تا از ضرر و زیان بیشتر به تولیدکنندگان جلوگیری شود. وی افزود: در یک ماه اخیر به جهت تعادل بخشی به بازار تخم مرغ بخشی از تخم مرغ موجود در بازار جمع آوری شد. ترکاشوند در بخش دیگری از سخنان خود دلیل رشد قیمت تخم مرغ در روزهای اخیر را گرما و افت تولید دانست و اظهارداشت: در حال حاضر هر شانه تخم مرغ 30 عددی در میادین 11 هزار و 300 تومان در اختیار غرفه داران و 11 هزار و 900 تومان به دست مصرف کنندگان می رسد.

حساب بانکی با گردش بالای ۵۰۰ میلیون تومان زیر ذره‌بین سازمان مالیات

مدیرکل اطلاعات مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفت: بر اساس قانون، آیین نامه دریافت اطلاعات مالی از بانکها باید با مشارکت بانک مرکزی تدوین شود، که بعد از تدوین این آیین نامه توسط دو وزیر یعنی وزرای اقتصاد و دادگستری، به سازمان مالیاتی ابلاغ شده است. در این آیین نامه، توافق حاصل شد که سازمان مالیاتی برای دریافت اطلاعات پولی سراغ بانک ها نرود و اطلاعات مالی مورد نیاز (از جمله بسته 5 پولی )را از بانک مرکزی تأمین کند، بانک مرکزی نیز این پیشنهاد را پذیرفت و قرار شد بانک مرکزی اطلاعات مورد نیاز سازمان را جمع آوری کند و اطلاعات طبقه بندی شده بر اساس آیین نامه را به سازمان تحویل دهد. علی رستم پور ادامه داد، بر مبنای توافق دیگری که با بانک مرکزی صورت گرفت، حد آستانه بررسی اطلاعات پولی شاخص 500 میلیون تومان در نظر گرفته شد. به این معنا که اگر گردشهای سالیانه تمام حسابهای  فرد، کمتر از 500 میلیون تومان بود این اطلاعات از طرف سازمان مورد بررسی قرار نگیرد. دو دلیل عمده برای این موضوع در نظر گرفته شد، نخست آنکه عمده حسابهای زیر 500 میلیون مشمول مالیات زیادی نمی‌شوند و از سوی دیگر در شروع کار سازمان در بررسی حساب های بانکی، بررسی تمام این حسابها به یک فرایند پیچیده  تبدیل می‌شد. رستم پور در گفتگو با خبرنگار تسنیم افزود، ممکن است حسابهای  بسیاری از افراد در محدوده 500 میلیون تومان گردش داشته باشد، به عنوان مثال با خرید و فروش یک ملک مسکونی رقمی درحدود 500 میلیون تومان جابه جا می‌شود اما سازمان بنا به دلایلی که اشاره شد به دنبال بررسی این موارد نیست. البته  این حد استانه با موافقت وزیر اقتصاد قابل تغییر است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۸
حسابهای بیش از 500 ملیون متعلق به خودیها یعنی بیوطنان است وکسی جرات چپ نگاه کردن به آن را ندارد
پایین اومدن سود بانکی تا همین حد لازم بود ولی کمتر شدن دوباره آن به فاجعه اقتصادی که قبلا هم تجربه شده خواهد انجامید.
سود بانکی بالای ۱۲ درصد فاجعه ای برای کشور است.با این نرخ فعلی از یک طرف تولید کننده ها و افراد دارای پول و سرمایه مایل نیستند سرمایه خود را وارد کسب و کار کنند و از طرفی مصرف کنندگان بخصوص خریداران مسکن نیز به شدت از خرید کالا دوری میکنند.نتیجه هردو ایجاد بیکاری شدید و رکود در جامعه هست.
نرخ سود بانکی باید تا زیر ۱۰ در صد پائین رود و بتدریج کمتر شود تا رونق اقتصادی حاصل شود بدیهی است افرادی در این کار صدمه خواهند دید ولی اگر این کار نشود اینده بدی را خواهیم داشت. از طرفی دولت باید از سود سپرده های بانکی مالیات دریافت کند.
مطمئن باش کاهش سود به زیر 12 درصد هم با این شرایط نمی تواند سرمایه گذاران را به تولید ترغیب نماید لدا فقط باعث بیچارگی بیشتر و کاهش درامد سپردگذاران جزء میشود.
سود باید کاهش پیدا کنه و از آن طرف سقف وام مسکن را برای خرید خانه اولی ها افزایش و زمان خواب سرمایه اولیه در بانک را کاهش بدهند. دلیل خیلی از مشکلات اقتصادی ما سود بانکی بالا برای سپرده هاست که موجب بالا بودن سود وام ها نیز می شود.
آقای دلال عزیز شاید پایین اومدن سود سپرده باعث رونق کاذب بازار مسکن بشه ولی این رونق دوامی نداره و بعد از گذشت یک سال تورم مسکن و دوباره رکود عمیق تر آن را شاهد هستیم
نترسید 30ساله دارن میگن سود بانکی باید پایین بیاد ولی نشد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر