بازدید 10011
۱
پیمانه اقتصادی؛

از «وعده جدید برای یکسان سازی نرخ ارز» تا «واردات ۲۳ هزار خودرو در چهار ماهه امسال»

این پیمانه موضوعاتی همچون رشد دلار، یورو و درهم حتی در روز نیمه‌تعطیل، ادامه روند افزایش قیمت مس در بازار جهانی، چراغ سبز پیش بینی‌ها به ادامه روند صعودی قیمت طلا، عدم تمایل آمریکایی‌ها برای افزایش تعداد دکل‌های نفتی، وام یک میلیارد دلاری غول نفتی روسیه به شرکت نفت ونزوئلا، آمریکا بزرگترین شریک تجاری چین، حراج بنزین در برزیل و واکنش تویوتا نسبت به تهدید ترامپ را در بر دارد.
کد خبر: ۷۱۸۹۱۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۶ 06 August 2017
از «وعده جدید برای اجرای یکسان سازی نرخ ارز» تا «واردات ۲۳ هزار خودرو در ۴ ماهه امسال»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون رشد دلار، یورو و درهم حتی در روز نیمه‌تعطیل، ادامه روند افزایش قیمت مس در بازار جهانی، چراغ سبز پیش بینی‌ها به ادامه روند صعودی قیمت طلا، عدم تمایل آمریکایی‌ها برای افزایش تعداد دکل‌های نفتی، وام یک میلیارد دلاری غول نفتی روسیه به شرکت نفت ونزوئلا، آمریکا بزرگترین شریک تجاری چین، حراج بنزین در برزیل و واکنش تویوتا نسبت به تهدید ترامپ را در بر دارد.


دلار، یورو و درهم حرکت در جاده افزایشی را ادامه دادند؛ حتی در روز نیمه‌تعطیل

در پایان معاملات بازار آزاد روز شنبه، هر دلار آمریکا با رشد 7 ریال نسبت به پایان هفته گذشته، به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 92 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش 702 ریال نسبت به روز پنجشنبه، به رقم فروش 45 هزار و 729 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد ابتدای هفته، 10 هزار و 485 ریال قیمت گذاری شد که نشان از رشد 2 ریال نسبت به آخرین قیمت داشت. در اولین روز هفته، فضای بازار ارز تحت تأثیر مراسم تحلیف ریاست جمهوری حالت نیمه‌تعطیل داشت. روز شنبه، تقریبا تمام صرافی‌های راسته خیابان فردوسی بسته بودند و معدود صرافی‌هایی که کرکره‌های خود را بالا کشیدند، متقاضی خاصی نداشتند.

از «وعده جدید برای اجرای یکسان سازی نرخ ارز» تا «واردات ۲۳ هزار خودرو در ۴ ماهه امسال»

وعده جدید برای اجرای یکسان سازی نرخ ارز

ولی الله سیف امشب در  برنامه «نگاه یک» شبکه اول سیما با اشاره به آخرین تحولات اقتصادی و نظام بانکی کشور اظهار کرد: ما تصور می کردیم پس از برجام، تبادلات و روابط بانکی کشور در شرایط مطلوبی قرار بگیرد و براساس آن بتوانیم یکسان سازی نرخ ارز را عملیاتی کنیم  اما به دلیل نبود روابط بین المللی کافی یکسان سازی نرخ ارز به تأخیر افتاد. رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بعد از برجام روابط زیادی برقرار شد اما به میزان مورد انتظار نرسید، گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، یکسان سازی نرخ ارز  اوایل دولت دوزادهم  عملیاتی خواهد شد. سیف گفت: فکر می کردیم بعد از برجام ارتباطات بانکی در شرایط مطلوبی قرار بگیرد و بتوانیم یکسان سازی نرخ ارز  را عملیاتی کنیم اما چون روابط بین المللی ناکافی است، اجرای این برنامه به تاخیر افتاد؛ البته روابط زیادی به نسبت قبل از برجام  برقرار شد اما به میزان مورد انتظار نرسید. این مقام ارشد نظام بانکی با اشاره به وضعیت آشفته بازار پولی در گذشته، اظهار داشت: در گذشته، مؤسسات اعتباری غیر مجاز وجود داشت که هم اکنون این ها تعیین تکلیف شده و مؤسسه غیر مجازی که بتواند فعالیت کند دیگر نداریم. /مهر

ادامه روند افزایش قیمت مس در بازار جهانی

در آخرین مبادلات بازار جهانی فلزات صنعتی مس و روی افزایش قیمت و آلومینیوم و قلع کاهش قیمت را تجربه کردند. بر همین اساس قیمت مس 20 دلار افزایش یافت و 6 هزار و 372 دلار در هر تن به فروش رسید. روی نیز با افزایش 20 دلاری قیمت 2 هزار و 812 دلار در هر تن قیمت‌گذاری شد. قیمت آلومینیوم 5.5 دلار کاهش یافت و هر تن از این فلز 1910.5 دلار قیمت‌گذاری شد. قیمت قلع نیز 140 دلار کاهش یافت و هر تن از این فلز گرانبها 20 هزار و 510 دلار قیمت‌گذاری شد. /بلومبرگ

چراغ سبز پیش بینی‌ها به ادامه روند صعودی قیمت طلا

تازه ترین نظرسنجی از کارشناسان اقتصادی و سرمایه گذاران بین المللی حاکی است که روند صعودی قیمت طلا طی هفته آتی نیز ادامه خواهد یافت. البته در نظرسنجی این هفته، کمتر از 50 درصد کارشناسان اقتصادی و سرمایه گذاران بین المللی به افزایش قیمت طلا رأی داده اند. 17 کارشناس ارشد اقتصادی در نظرسنجی شرکت کرده اند که از این تعداد 8 تن، معادل 48 درصد پیش بینی کردند قیمت طلا در روزهای آینده افزایش خواهد یافت. در نظرسنجی آنلاین کیتکو نیوز هم 714 ت شرکت کردند که از این تعداد نیز 342 تن معادل 48 درصد پیش بینی کردند قیمت طلا با افزایش روبه رو خواهد شد. 272 تن معادل 38 درصد به کاهش قیمت طلا رأی داده اند و 100 تن معادل 14 درصد نیز پیش بینی کردند قیمت طلا تغییر چندانی نخواهد داشت.

عدم تمایل آمریکایی‌ها برای افزایش دکل‌های نفتی

این دومین هفته است که تعداد دکل های نفتی اضافه شده در آمریکا تنها سه عدد بوده است. علت کاهش تعداد دکل های نفتی، کاهش قیمت نفت در چند ماه گذشته گزارش شده است. کاهش قیمت نفت در ماه های گذشته موجب شده تا شرکت ها انرژی آمریکایی از شتاب ۱۵ ماهه خود برای افزایش تعداد دکل ها بکاهند، چرا که به نظر آنها در شرایط غیرشفاف کنونی، افزایش تعداد دکل ها آن طور که باید به صرفه نیست. به نقل از رویترز، بنا به گفته شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز تعداد افزایش دکل های نفتی در هفته منتهی به ۴ آگوست، یک عدد کاهش یافته و عدد به ۷۶۵ رسیده است. این در حالی است که در هفته مشابه در سال گذشته، تعداد دکل های آمریکا ۳۸۱ عدد بوده است. در ۶۲ هفته ی بعد از ماه ژوئن سال ۲۰۱۶ حفاران آمریکایی ۵۵ دکل به تعداد دکل های فعال افزوده اند. تعداد دکل ها، یکی از معیارهایی است که با آن می توان از میزان تولید در آینده مطلع شد و از این جهت افزایش یا کاهش تعداد آن ها برای تحلیلگران از اهمیت بالایی برخوردار است.

وام یک میلیارد دلاری غول نفتی روسیه به شرکت نفت ونزوئلا

غول نفتی روس‌نفت روسیه در گزارش مالی سه ماهه خود اعلام کرد تحت توافق خرید نفت، در آوریل سال جاری ۱.۰۱۵ میلیارد دلار پیش پرداخت به شرکت نفت دولتی PDVSA ونزوئلا داده است. به گزارش ایسنا، شرکت PDVSA با کمبود نقدینگی دست و پنجه نرم و به سختی تلاش می‌کند بدهی خود به دارندگان اوراق قرضه را پرداخت کند. منابع آگاه اوایل سال جاری به رویترز گفته بودند این شرکت درباره کمک مالی برای پرداخت حدود ۳ میلیارد دلار از دیون خود در آوریل با روس‌نفت مذاکره کرده است. روسیه یکی از متحدان سیاسی نزدیک رهبران ونزوئلا به شمار می‌رود. ایگور سچین، مدیرعامل روس‌نفت در ژوئن اظهار کرده بود شرکتش به همکاری با ونزوئلا ادامه می‌دهد و هرگز این کشور را ترک نخواهد کرد. بر اساس محاسبات رویترز، روس‌نفت پیش از توافق اخیر، چهار تا پنج میلیارد دلار به شرکت PDVSA وام داده بود. با این همه قانونگذاران ونزوئلا اعلام کرده اند که هر گونه توافق وام بدون موافقت کنگره غیرقانونی خواهد بود. بر اساس گزارش رویترز، در ماه‌های اخیر ونزوئلا در قبال بدهی‌های معوق، نفت بیشتری به روسیه فروخته است.

آمریکا بزرگترین شریک تجاری چین می‌شود

وی‌جیانگو معاون سابق وزیر بازرگانی چین در مصاحبه‌ای با چاینا دیلی گفت: حجم تجارت چین و آمریکا در نیمه دوم امسال همچنان به افزایش خود ادامه خواهد داد و واردات چین از آمریکا با سرعتی بیشتر از صادرات آن به آمریکا افزایش خواهد داشت و بنابراین کسری تجاری آمریکا با چین کاهش میابد. وی‌جیانگو گفت: علت این‌که آمریکا از اتحادیه اروپا، که به مدت حدود یک دهه برترین شریک تجاری چین بود پیشی خواهد گرفت، تا حدودی به تقویت بیش از پیش روابط تجاری و اقتصادی چین و آمریکا مربوط می‌شود. به نقل از مهر، در ماه آوریل چین و آمریکا توافق کردند برای رفع عدم توازن تجاری یک برنامه همکاری آغاز کنند. تحت این برنامه چین واردات گوشت گوساله از آمریکا را از سر خواهد گرفت و برای اولین بار اجازه می‌دهد، برنج آمریکایی به این کشور صادر شود. در بازه ژانویه تا جون حجم تبادلات تجاری چین و آمریکا به ۱.۸۵ تریلیون یوآن (معادل ۲۷۵ میلیارد دلار) رسید که نسبت به سال گذشته ۲۱.۳ درصد افزایش داشته است. این رشد تجاری بیشتر از رشد تجارت چین با اتحادیه اروپا بوده که در همین بازه زمانی برابر با ۱۷.۴ شد. حجم تبادلات تجاری چین با اتحادیه اروپا ۱.۹۷ تریلیون یوآن شد. وی‌جیانگو می‌گوید: با چنین نرخ رشدی زمان زیادی طول نمی‌کشد که حجم تبادلات تجاری بین چین و آمریکا از حجم تبادلات چین با اتحادیه اروپا فراتر رود.

برای به دست آوردن سهم بازار؛ حراج بنزین در برزیل

شرکت نفتی پترولیا که تحت کنترل دولت برزیل است، قیمت بنزینی را که در برزیل به فروش می رساند، کاهش داده است. اکنون پترولیا قیمت بنزین در برزیل را به زیر قیمت بنزینی که از آمریکا وارد می شود آورده است تا به این ترتیب با کاهش حاشیه سودش، سهم بازارش را از چنگ بنزین وارداتی بیرون آورد و دوباره به دست گیرد. به نقل از رویترز، به گفته کارشناسان بازار سوخت، شرکت شناخته شده پترولیا از اوایل ماه جولای، شکاف قیمتی بین بنزین فروخته شده در پالایشگاه هایش و قیمت روز بنزین خلیج مکزیک آمریکا را به شدت کاهش داده است. 

تویوتا تهدید ترامپ را جدی گرفت

تویوتا اعلام کرد مطابق برنامه‌ریزی‌ها، در خط‌ تولید جدیدی در مکزیک به تولید وانت می‌پردازد. همچنین امکان تولید خودروهای شاسی‌بلند را در این کارخانه بررسی می‌کند. در ابتدا قرار بود خودروهای سدان کورولا در این کارخانه تولید شوند، اما ترامپ تهدید کرده است جریمه‌های سنگینی در انتظار خودرو‌سازانی خواهد بود که در مکزیک خودروهای کوچک تولید کنند. لوئیس لوزانو، سخنگوی تویوتای مکزیک عنوان کرد: «در ابتدا تنها بر تولید وانت‌های تاکوما متمرکز خواهیم بود و درمورد تولید خودروهای شاسی‌بلند نیز مطالعه می‌کنیم.» او افزود: «65درصد بازار خودروی آمریکای شمالی را وانت‌ها و خودروهای شاسی‌بلند تشکیل می‌دهند.» البته این اقدام تویوتا در راستای افزایش کیفیت تولیدات و تولید خودروهای لوکس‌تر و گران‌تر در مکزیک نیز هست. به نقل از دنیای اقتصاد، کریستوفر ویلسون، معاون مدیر اتاق فکر «مؤسسه مکزیک»، ضمن بیان این مطلب افزود: «به نظر می‌رسد این اقدام تویوتا در جهت کاهش فشارهای سیاسی از جانب ترامپ است. تولید وانت و شاسی‌بلند حاشیه سود بیشتری دارد و به نظر نمی‌رسد این تغییر برنامه در میزان سرمایه‌گذاری تویوتا در مکزیک تاثیر قابل‌ملاحظه‌ای داشته باشد.»

واردات ۲۳ هزار خودرو در ۴ ماهه امسال

طبق آمار تجارت خارجی در چهار ماهه امسال 15 هزار و 474 خودروی 1500 تا 2000 سی‌سی به ارزش 426 میلیون و 76 هزار دلار وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، تفاوت بیش از 7 هزار دستگاه دارد و به لحاظ ارزش دلاری 129 درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین در این مدت، بالغ بر 7792 خودروی سواری با حجم سیلندر 2000 تا 2500 سی‌سی وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل آن حدود 5 درصد نشان می‌دهد. در مجموع در دو بخش خودروهای با حجم 1500 تا 2000 سی‌سی و 2000 تا 2500 سی‌سی به غیر از خودروهای هیبریدی بالغ بر 23 هزار و 266 خودرو وارد کشور شده که این رقم برای سال 95 بالغ بر 15 هزار و 11 خودرو بوده و به لحاظ تعداد بالغ بر 55 درصد رشد کرده است. جمع کل ارزش این دو ردیف تعرفه‌ای بالغ بر 638 میلیون 991 هزار و 554 دلار معادل 2396 میلیارد و 218 میلیون تومان است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
توقف قیمت ارز در کانال 4000تومان یعنی در رفتن فنر قیمت ارز در آینده ای نزدیک...برای جلوگیری از این فاجعه سناریوی افزایش تدریجی نرخ ارز بهترین گزینه است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل