بازدید 4080
قیمت نفت:

بررسی بازار نفت در هفته ای که گذشت

هفته گذشته بازار نفت با فراز و نشیب های فراوانی همراه بود. از یک طرف، افزایش تولید نفت نیجریه و لیبی، و همچنین افزایش صادرات اوپک و از طرف دیگر کاهش موجودی نفت آمریکا و نشانه هایی مبنی بر رشد تقاضا در برخی کشور ها از مهمترین مسائلی بود که این هفته بر روی بازار نفت تاثیر داشت. در روز جمعه قیمت نفت حدود ۲.۵ درصد کاهش یافت. افزایش تولید نفت آمریکا و همچنین افزایش صادرات نفت اوپک در سال ۲۰۱۷، موجب نگرانی بازار از تولید بیش از اندازه نفت و ناتوانی اوپک در ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا شده است.
کد خبر: ۷۱۴۷۲۹
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱ 22 July 2017
هفته گذشته بازار نفت با فراز و نشیب های فراوانی همراه بود. از یک طرف، افزایش تولید نفت نیجریه و لیبی، و همچنین افزایش صادرات اوپک و از طرف دیگر کاهش موجودی نفت آمریکا و نشانه هایی مبنی بر رشد تقاضا در برخی کشور ها از مهمترین مسائلی بود که این هفته بر روی بازار نفت تاثیر داشت. در روز جمعه قیمت نفت حدود ۲.۵ درصد کاهش یافت. افزایش تولید نفت آمریکا و همچنین افزایش صادرات نفت اوپک در سال ۲۰۱۷، موجب نگرانی بازار از تولید بیش از اندازه نفت و ناتوانی اوپک در ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا شده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، روز گذشته در حالی بازار نفت به فعالیت های خود در هفته پایان بخشید که قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته،  ۱.۲۴ دلار کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۴۸.۰۶ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱.۱۵ دلار کاهش، بشکه‌ای ۴۵.۷۷ دلار صورت گرفت.

بررسی بازار نفت در هفته ای که گذشت

این در حالی ست که در هفته گذشته که بازار بسته شد، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته،  ۴۹ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۴۸.۹۱ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۴۶ سنت افزایش، بشکه‌ای ۴۶.۵۴ دلار صورت گرفت.

علت سقوط ۲.۵ درصدی قیمت نفت در روز جمعه، پیشبینی افزایش تولید اوپک در ماه جولای گزارش شده است. این در حالی ست که  در ابتدای روز جمعه قیمت نفت به دلیل کاهش ارزش دلار و همچنین تنش های دیپلماتیک در خلیج فارس افزایش یافته بود و به بشکه ای ۵۰ دلار نزدیک شده بود.

سقوط قیمت نفت در آخرین روز هفته در حالی صورت گرفته است که سرمایه گذاران چشم انتظار نتایج نشست روز دوشنبه سران عضو و غیر عضو سازمان کشور های صادر کننده نفت هستند که قرار است در روسیه گرد هم آیند و راجع به تشدید قرارداد اوپک در جهت ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا گفتگو کنند.

در روز جمعه شاخص دلار به کمترین سطح خود در یکسال گذشته سقوط کرد و این امر موجب شده است تا سرمایه گذاران تمایل بیشتری برای سرمایه گذاری بر روی نفت پیدا کنند. این امر ابتدا موجب افزایش قیمت نفت گردیده بود.

وزیر انرژی امارات متحده عربی نیز اعلام کرده است که کاهش تولید نفت می تواند در سه ماهه سوم و چهارم امسال تاثیر بشتری بر روی قیمت نفت داشته باشد و بازار را بهبود بخشد.

مطابق با گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در هفته منتهی به ۱۴ جولای، موجودی نفت آمریکا ۴.۷ میلیون بشکه کاهش یافته است. این در حالی ست که تحلیل گران کاهش موجودی نفت آمریکا را ۳.۲ میلیون بشکه پیشبینی کرده بودند.

موجودی بنزین آمریکا نیز ۴.۷ میلیون بشکه کاهش داشته است، در حالی که پیشبینی ها نوید کاهش ۶۵۵ هزار بشکه ای را می دادند. 

این گزارش ها در حالی منتشر شد که موسسه نفت آمریکا روز سه شنبه اعلام کرده بود، در هفته منتهی به ۱۴ جولای موجودی نفت آمریکا ۱.۶ میلیون بشکه افزایش یافته است و به ۴۹۷.۲ میلیون بشکه رسیده، و موجودی بنزین این کشور ۵.۴ میلیون بشکه کاهش داشته است.

از موجودی نفت آمریکا که بگذریم، باید گفت که تولیدی نفت سازمان کشور های صادر کننده نفت (اوپک) همچنان بالاست و علت آن تولید کشور های لیبی و نیجریه می باشد که از قرارداد کاهش تولید اوپک معاف شده اند.

در تاریخ ۲۵ می  سازمان کشور های صادر کننده نفت (اوپک) و ۱۱ کشور دیگر توافق کردند تا قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸، تولید جهانی نفت را روزانه ۱.۸ میلیون بشکه نفت کاهش دهند. اما با این حال قیمت هردو شاخص نفتی برنت و وست تگزاس اینترمدیت از آن تاریخ به بعد سقوط بیشتری داشته است.

گروه بانکی BNP Paribas گفته است: "در حال حاضر تولید روزانه نفت در لیبی بیش از 1 میلیون بشکه گزارش شده است، و این در حالی ست که بارگیری نفت نیجریه در ماه آگوست به بیش از ۲ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است."

یکی از منابع سعودی روز سه شنبه گفته است که عربستان به عنوان بزرگترین صادر کننده نفت متعهد شده است تا به عرضه و تقاضا در بازار تعادل بخشد.

به گفته این منبع: «ما امیدواریم که افزایش تولید لیبی و نیجریه با تنظیم عرضه سایر کشور ها همسو شود. اما تاکید می کنیم که باید با دیگر تولید کنندگان و این دو کشور )برای تعادل بازار( همکاری کنیم.»

در این میان اکوادور نیز به عنوان یکی از تولید کنندگان کوچک اوپک روز سه شنبه اعلام کرد که تولید نفتش را ۲۶ هزار بشکه در روز کاهش نخواهد داد. این میزان کاهش، چیزی ست که در قرارداد کاهش تولید اوپک به توافق رسیده است. اکوادر دلیل این امر را کسری بودجه کشور اعلام کرده است.

وزیر نفت این کشور اعلام کرده است که به ۶۰ درصد از میزان ذکر شده در توافق پایبند خواهد ماند و تولید کشور را در سطح ۵۴۵ هزار بشکه در روز نگاه خواهد داشت.

بنا بر آمار بیکر هیوز، در هفته منتهی به ۱۴ جولای حفاران آمریکایی تنها ۲ دکل به تعداد دکل های فعال این کشور افزوده اند و در مجموع تعداد دکل های آمریکا به ۷۶۵ عدد رسیده است، طبق آمار، میانگین افزایش دکل در طول چهار هفته گذشته ۵ عدد بوده است که کمترین سرعت رشد را از ماه نوامبر داشته است.

تحلیلگران می گویند که افزایش مستمر تولید نفت توسط آمریکا و همچنین افزایش تولید کشور هایی که از توافق کاهش تولید نفت معاف شده اند، یعنی لیبی و نیجریه، موجب شده است که تلاش اوپک برای تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، دست کم تا این لحظه، با شکست روبه رو باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان