بازدید 17480
پیمانه اقتصادی؛

از «پیشنهاد نعمت زاده برای واردات مدیر خودروساز» تا «کمیاب شدن یک محصول پس از بحران قطر»

این پیمانه موضوعاتی همچون بخشودگی دیگر برای بدهکاران بانکی، نگاه ویژه چین به بازار خودروهای دارای سوخت غیرفسیلی، پیامک واریز یارانه به صدا درمی‌آید، بازار پرحجم سهام به رهبری فولاد مبارکه، قیمت انواع سکه باز هم کاهش یافت، سرمایه گذاران افت قیمت طلا را نادیده بگیرند، عقب نشینی دلار آمریکا و درهم در بازار آزاد و پیش بینی از قیمت مرغ تا اواخر تابستان را در بر دارد.
کد خبر: ۷۱۳۴۰۶
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۵ 18 July 2017
از «پیشنهاد نعمت زاده برای واردات مدیر خودروساز» تا «کمیاب شدن یک محصول پس از بحران قطر»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون بخشودگی دیگر برای بدهکاران بانکی، نگاه ویژه چین به بازار خودروهای دارای سوخت غیرفسیلی، پیامک واریز یارانه به صدا در می‌آید، بازار پرحجم سهام به رهبری فولاد مبارکه، قیمت انواع سکه باز هم کاهش یافت، سرمایه گذاران افت قیمت طلا را نادیده بگیرند، عقب نشینی دلار آمریکا و درهم در بازار آزاد و پیش بینی از قیمت مرغ تا اواخر تابستان را در بر دارد.


واردات مدیر خودروساز به پیشنهاد نعمت زاده

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسمی با تأکید بر اینکه فقط با کتاب خواندن کسی مدیر نمی شود، گفت: تربیت و رشد توانایی مدیران و آموزش های مهارتی کارکنان و کارگران در سطح کشور باید مورد توجه قرار بگیرد. نعمت زاده بر لزوم توجه به تشکل های آموزشی برای مدیران تأکید کرد و گفت: به خصوص در خودرو سازی، تربیت مدیران صادراتی باید در دستور کار قرار بگیرد. اگر ما مسوولان نمی‌توانیم به توسعه و رشد کمک کنیم و مشکل را حل کنیم باید صندلی و میز خود را واگذار کنیم. وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به اینکه اگر مدیری توانمندی لازم را ندارد مسئولیت خود را واگذار کند، افزود: من این موضوع را با مدیران مختلف از جمله خودروسازی ها اعلام کردم اما آنها پنبه در گوش گذاشتند و به این موضوع توجه نکردند. حتی برخی رسانه ها هم من را بابت این صحبت ها مسخره کردند اما باز هم می گویم اگر کار بلد نیستید مدیر وارد کنیم. /تسنیم

نگاه ویژه چین به بازار خودروهای دارای سوخت غیرفسیلی

مؤسسه اعتبارسنجی فیچ پیش‌بینی کرد بازار خودروهای دارای سوخت غیرفسیلی در چین مستمر رشد خواهد کرد و به فروش سالانه 2 میلیون دستگاه خودرو تا سال 2020 خواهد رسید. به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از رویترز، با وجود این، فیچ معتقد است توسعه بازار خودروهای دارای سوخت غیرفسیلی چین در میان‌مدت و بلندمدت به پیشرفت در زمینه تکنولوژی باتری و ساخت‌وساز زیرساخت‌های شارژ بستگی خواهد داشت. براساس پیش‌بینی فیچ ضریب نفوذ خودروهای برقی چین از 4/ 1 درصد در سال 2016 به‌طور مستمر افزایش خواهد یافت.این مؤسسه اعتبارسنجی همچنین پیش‌بینی می‌کند تا سال 2019 تعداد مدل‌های خودروهای برقی ساخته شده در چین دو برابر خواهد شد و رقابت در این بخش جدی و شدید خواهد بود. این در شرایطی است که فروش خودروهای دارای سوخت غیرفسیلی از سال 2013 تا سال 2015 بیش از 18 برابر شده است. اختصاص یارانه‌های سخاوتمندانه از سوی دولت عامل رشد تقاضا و افزایش تولید این نوع خودروها بوده است.

بدهکاران بانکی تا ۴۰ میلیون از سود معاف شدند

در ادامه اجرای طرح بخشودگی سود تسهیلات بدهکاران بانکی کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان، بر اساس اولویت‌بندی انجام شده این بار بخشودگی سود و جرایم بدهکاران بانکی تا سقف ۴۰ میلیون تومان در دستور کار قرار گرفته است. به گزارش ایسنا، طرح بخشودگی سود تسهیلات بدهکاران بانکی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان از اواخر بهمن‌ماه سال گذشته و بر اساس تبصره (۳۵) قانون بودجه ۱۳۹۵ به اجرا درآمد. بر این اساس دولت دارای این اختیار بود تا بتواند تا سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان از ۴۵ منابع  هزار میلیارد تومان ناشی از درآمد تسعیر نرخ ارز را برای بخشودگی در این بخش مورد استفاده قرار دهد.

پیامک واریز یارانه امشب روی گوشی سرپرستان خانوار!

بر اساس اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها،‌ یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی نقدی روز دوشنبه ۲۶ تیرماه ساعت ۲۴ به حساب سرپرستان خانوار واریز و قابل برداشت می‌شود.

بازار پرحجم سهام به رهبری فولاد مبارکه

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه 26 تیرماه 96 با افزایش 72 واحدی به رقم 79 هزار و 692 واحد رسید. تالار شیشه ای در سومین روز کاری هفته جاری پس از یک روز توقف در روند صعودی روزهای گذشته، دوباره با رشد اکثر شاخص های منتخب همراه بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی ـ ارزشی) با افزایش 23 واحدی به رقم 26 هزار و 468 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با افت 11 واحدی، عدد 17 هزار و 355 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) با کاهش 8 واحد به رقم 13 هزار و 270 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افزایش 178 واحد به رقم 87 هزار و 293 واحد رسید. شاخص بازار اول با 125 واحد رشد به رقم 55 هزار و 186 واحد رسید ولی شاخص بازار دوم در پایان دومین روز کاری بورس در این هفته بر خلاف روز قبل، با کاهش 271 واحدی همراه بود و عدد 177 هزار و 302 واحد را به نمایش گذاشت. نماد فولاد (فولاد مباركه اصفهان) با 72 واحد، نماد فخوز (فولاد خوزستان) با 45 واحد افزایش، بیشترین سهم را در رقم خوردن رشد شاخص کل بورس ایفا کردند. ارزش کل معاملات بورس تهران به 228 میلیارد و 667 میلیون تومان رسید که ناشی از دست به‌ دست شدن بیش از یک میلیارد سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 51 هزار و 715 نوبت دادوستد بود.

از «واردات مدیر خودروساز به پیشنهاد نعمت زاده» تا «کمیاب شدن یک محصول پس از بحران قطر»

بهای انواع سکه باز هم کاهش یافت

در جریان معاملات روز دوشنبه بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۲۵۰ تومان کاهش به یک میلیون و ۲۰۶ هزار و ۹۵۰ تومان رسید. همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با کاهش هزار تومانی یک میلیون و ۱۷۴ هزار تومان، نیم سکه با کاهش ۱۵۰۰ تومانی ۶۲۸ هزار تومان، ربع سکه با کاهش دو هزار تومانی ۳۶۶ هزار و ۵۰۰ تومان و سکه یک گرمی با کاهش هزار تومانی ۲۴۸ هزار تومان است.

سرمایه گذاران افت قیمت طلا را نادیده بگیرند

مارک فابر تحلیلگر برجسته اقتصادی گفت: افت فعلی قیمت طلا را باید نادیده گرفت، چرا که روند قیمت طلا از ابتدای امسال تاکنون صعودی بوده است. بر اساس گزارش سایت طلا، وی در ادامه تصریح کرد: من واقعا درک نمی کنم چرا برخی سرمایه گذاران و کارشناسان اقتصادی دیدگاه منفی نسبت به چشم انداز قیمت طلا دارند، عملکرد قیمت طلا از ابتدای امسال تاکنون کاملا منطقی بوده است به خصوص در برابر دلار آمریکا. این تحلیلگر اقتصادی افزود: قیمت طلا در سال گذشته حدود 9 درصد رشد داشته و از ابتدای امسال تاکنون نیز بیش از 6 تا 7 درصد افزایش نشان می دهد. این عملکرد بدی برای طلا نیست آن هم در مقایسه با نوسانات ارزش دلار در یک سال گذشته. مارک فابر اظهار داشت: به نظر من روند قیمت طلا در ماه های آینده صعودی خواهد بود. طلا در محدوده قیمت های فعلی همچنان برای خرید و سرمایه گذاری جذاب خواهد بود. فضای فعلی اقتصادی نشان می دهد که احتمال افزایش قیمت فلزات گرانبها به خصوص طلا هنوز وجود دارد. قیمت طلا پس از ثبت رکورد 1300 دلاری، طی هفته های اخیر با کاهش نسبی روبه رو شده و به کمتر از 1230 دلار در هر اونس رسیده است. افزایش چشمگیر شاخص سهام تاثیر زیادی بر افت قیمت جهانی طلا داشته است. وی افزود: این احتمال وجود دارد که شاخص سهام در بازارهای بین المللی به خصوص آمریکا طی ماه های آینده 40 درصد کاهش یابد. فدرال رزرو آمریکا نیز طی ماه های آینده برنامه کاهش تراز مالی خود را آغاز خواهد کرد. فدرال رزرو آمریکا احتمالا تا پایان امسال یک بار دیگر نرخ بهره را افزایش خواهد داد.

نفت به بشکه ای ۴۹ دلار نزدیک شد

روز دوشنبه قیمت نفت، پس از تعطیلی دو روزه بازار، افزایش یافت و به نزدیک ۴۹ دلار رسید. علت این امر کاهش فعالیت های حفاری و تعداد دکل ها ی اضافه شده در آمریکا گزارش شده است. این امر موجب شده است تا از نگرانی تجار به توانایی اوپک برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، کاسته شود. قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در هفته گذشته،  ۵ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۴۸.۹۶ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۵ سنت کاهش، بشکه‌ای ۴۶.۴۹ دلار صورت گرفت.

عقب نشینی دلار آمریکا و درهم در بازار آزاد

در پایان معاملات بازار آزاد روز دوشنبه، هر دلار آمریکا با کاهش 23 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 710 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با رشد 44 ریال همراه بود و در پایان روز، به رقم فروش 43 هزار و 241 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد تهران، 10 هزار و 376 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز یکشنبه، 9 ریال ارزان تر فروخته شد.


پیش بینی از قیمت مرغ تا اواخر تابستان

روز گذشته، مهدی یوسف خانی، رئیس اتحادیه پرنده و ماهی از افزایش 350 تومانی نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری 5 هزار و 400 تومان، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه 7 هزارو 400 تومان، توزیع درب واحد های صنفی 7 هزار و 550 و خرده فروشی 8 هزار و 300 تومان است. به گفته وی نرخ هر کیلو ران مرغ با کمر 7 هزار و 300 تومان و ران مرغ بدون کمر برابر با قیمت مرغ 8 هزار و 300 تومان است. یوسف خانی با اشاره به نرخ سایر مشتقات افزود: همچنین قیمت هر کیلو سینه با کتف 14 هزار تومان، سینه بدون کتف 15 و فیله مرغ 16 هزار تومان است. رئیس اتحادیه پرنده و ماهی با اشاره به اینکه کاهش عرضه و نوسانات قیمت جوجه یکروزه را دلیل اصلی افزایش قیمت دانست و اضافه کرد: تا اواخر تابستان پیش بینی می شود که نرخ هر کیلو مرغ از 8 تا 8 هزار و 500 تومان متغیر باشد. /باشگاه خبرنگاران

کمیاب شدن یک محصول پس از بحران قطر

از زمان شکل‌گیری بحران سیاسی قطر و قطع روابط دیپلماتیک عربستان، بحرین، امارات و مصر با این کشور تأمین هلیوم موردنیاز در بازار جهانی با مشکل مواجه شده است. پس از آمریکا قطر دومین صادرکننده هلیوم در جهان محسوب می‌شود. این بحران سیاسی قطر را مجبور کرده است تا برخی پالایشگاه‌های خود را تعطیل کرده و عملاً یک چهارم از عرضه هلیوم به بازار جهانی کاهش یافته است. به گزارش فارس، دانشمندان از گاز هلیوم برای خنک کردن شتاب‌دهنده‌های ذره و طیف‌سنج در تولید تراشه‌های سیلیکونی و همچنین طیف‌نگاری گازها در کنار تونل‌های باد فراصوت استفاده می‌کنند. گاز هلیوم در موشک‌ها به عنوان سوخت نیز استفاده می‌شود که به عنوان مثال موشک استاتوم5 برای برخاستن از زمین به 37 هزار مترمکعب هلیوم نیاز دارد. شرکت بزرگ اروپایی هادرونکلیدار یک آهن‌ربای مغناطیسی به طول 27 کیلومتر دارد که برای پایین نگه داشتن دمای آن در منفی 271 درجه سلسیوس به 90 تن هلیوم نیاز دارد. از گاز هلیوم همچنین در جوشکاری و غواصی عمق بیش از 50 متر استفاده می‌شود. دانشمندان به شدت نسبت به تداوم بحران سیاسی کشورهای عربی با قطر نگران هستند؛ چراکه آنها اولین قربانیان کمبود عرضه هلیوم به بازار جهانی خواهند بود. از هلیوم همچنین برای بالا بردن بالن‌های تفریحی به عنوان سوخت استفاده می‌شود، در حالی که دانشمندان به شدت نگران بحران قطر هستند، دانشمندان چینی به دنبال استخراج 5 میلیون تن هلیوم موجود زیر سطح ماه هستند.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲۰
اتفاقا صددرصد با نظر جناب وزیر محترم صنایع موافقم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
نعمت زاده درست می گوید. مردم که نباید تاوان سوء مدیریت خودروسازان خودخواه داخلی را بدهند.
اتفاقا صددرصد با نظر جناب وزیر محترم صنایع موافقم.مشکل خودروسازی ما ناشی ازسو مدیریتی وبی تدبیریست.حتی دردیگرحوزه های اقتصادی هم این موضوع بایستی مد نظر باشد.
مدیرانی فارغ التحصیل و مدبر ازدانشگاههای معتبرجهان بخصوص هاروارد ودانشگاههای المان نه این بورسیه های دولتی دانشگاه پیام نور و ازاد که عنوان مهندس و دکتررو یدک می کشند والفبای مدیریت هزینه رو بلد نیستند و زیرمجموعه هاشون پرشده از دوستان واشنایان واقازاده های نابلد
پاسخ ها
حجت
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
چطوره وزیر صنعتو از خارج وارد کنیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
جواب آقا حجت :
اتفاقا اگه همه دنیا را بگردی وزیری با این سن و سال پیدا نمی کنی
کاملا با نظر جناب نعمت زاده موافقم و بهترین راه برای اجرایی شدن این پیشنهاد هم این هست که جناب وریر از خودشون شروع کنند و صندلی وزارت را به افراد با کفایت واگذار کنند تا دیگر مدیران هم از ایشان الگو بگیرند و برند کنار تامملکت سرو سامان بگیرد
آیا ارزش صنعت از فوتبال کمتر است؟چرا کارشناس اقتصادی و صنعتی وارد نمی کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟
خود اقای وزیر اگه جاشونو بدن به یه مدیر وارداتی ما خوشحالتریم
بمانند تا قیمت خودروهایشان را مثل قیمت طلا به دقیقه و ساعت کنند !
استفاده از مديران خارجي با تجربه حتي با حقوقهاي بالا، براي صنعت فعلي ما ميتواند بسيار ارزشمند باشد. بر خلاف آنجه در ايران تصور مي‌شود، مدير فقط رئيس و آقا بالاسر نيست. مدير واقعي هنر تكثير همانند خودش را در يك مجموعه دارد.
اين موضوع در دانشگاهها از اهميت بيشتري برخوردار است. اكثر اساتيد ما تجربه كار صنعتي ندارند. برخي آنان در جلسات متعدد شوراهاي مشورتي و هيئت مديره‌ها مينشينند و حرف تازه‌اي براي گفتن ندارند. اساتيد ما پروژه‌‌ خوبي تعريف نمي كنند چرا كه ارتباطشان با دانشگاههاي معتبر قطع است. همين باعث شده دانشگاههاي ما (حتي سراسري دولتي) ديگر دانشگاه نيستند بلكه آموزشگاه شده‌اند.
نظر ایشان بسیار با ارزش است نمونه آن استفاده از مدیران توانای خارجی در فوتبال و والیبال هستیم که باعث جهانی شدن آنها شد.
تازه این آقای وزیرصنعت فهمیده که مشکل ازمدیران خودروسازی ماست حرفی که مردم سالهاست به آن یقین پیداکرده اند.
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
نخیر شما خواب بودید
جناب وزیرمحترم تازه متوجه این مطلب شدن یا اینکه از قبل می دونستن پس چرا همین کاررو دررابطه با شرکتهای تازه تاسیس مشترک خودرو با خارجیها انجام ندادن ؟
یه بازه زمانی خودروسازی پورشه آلمان با مشکل مواجه شد و از کارشناسان و مدیران تویوتا دعوت به همکاری کردن و مشکلاتشان حل شود . آیا المان مدیر کم دارد یا کارشناس ، موضوع اینه که باید همکاری کرد حتی در سطح مدریت خودروسازی
خواهشمند است ایشان از خود شروع کنند تا الگویی مناسب برای مدیران خودروسازی باشند
از خودتان شروع کنیدبهتر نیست
توصیه ایشون فقط یک همراهی بیهوده است. اولا مدیران خودروسازی را خود وزارت خانه توصیه میکنه و اصولا دولت خودش فردی که سابقه کار و آشنای به کار نیست را به سمت های بالا منصوب میکند. اصل قضیه اینجاست که اصولا مدیر بودن چرا جذابیت داره!؟ ثانیا ایشون به عنوان بالاترین درجه مدیر در صنعت، آیا از عملکرد خود راضی هستند؟
جناب وزیر محترم شما دقیقا درست تشخیص دادید. ولی دیر هنگام بیان فرمودید
هر گاه مردم دولتی را اتتخاب نمودند که با بعضی ها زاویه دارند، اوضاع اقتصادی کشور بهم میریزد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار