بازدید 59680

غارت آب های زیرزمینی در یکی از خشک‌ترین استان‌های ایران +تصاویر

مدیریت نادرست منابع آب و برداشت های بی رویه از آبخوان های زیرزمینی آن هم در شرایطی که ایران یکی از خشک ترین کشورهای جهان است، همچنان ادامه دارد و این مسأله مشکلات آبی کشور را دوچندان کرده است. دردآور اینکه بسیاری از برداشت های بی رویه در مناطقی انجام می شود که بیشترین مشکلات آبی را نیز دارد. مثل بسیاری از مناطق استان قم که مشخص نیست با کدام مجوز عده ای سودجو به غارت آب های زیرزمینی مشغول اند.
کد خبر: ۷۰۹۱۸۷
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۷ 04 July 2017
مدیریت نادرست منابع آب و برداشت های بی رویه از آبخوان های زیرزمینی آن هم در شرایطی که ایران یکی از خشک ترین کشورهای جهان است، همچنان ادامه دارد و این مسأله مشکلات آبی کشور را دوچندان کرده است. دردآور اینکه بسیاری از برداشت های بی رویه در مناطقی انجام می شود که بیشترین مشکلات آبی را نیز دارد. مثل بسیاری از مناطق استان قم که مشخص نیست با کدام مجوز عده ای سودجو به غارت آب های زیرزمینی مشغول اند.
 
به گزارش «تابناک»؛ با اینکه مشکلات آبی کشور روز به روز در حال افزایش است و هر ازچندگاهی اخباری نگران کننده مبنی بر سهمیه بندی و خشک شدن منابع آب در صدر اخبار قرار می گیرد، گویا هنوز مدیران و مقامات صاحب نفوذ کشور به این باور نرسیده اند که در آینده نزدیک، کشور با بحران شدید آب رو به رو خواهد شد، چون اگر چنین بود، دیگر نباید برداشت های بی رویه آب از سفره های زیرزمینی آن هم به شکلی بسیار بی رحمانه ادامه می یافت.

برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی و مصرف آن به هر شکل از آن جهت نگران کننده است که دانسته شود، تولید این منابع در دوره های زمانی طولانی ایجاد شده است و برداشت بی حساب و کتاب از این سفره ها سبب خواهد شد، تنها ظرف چند سال تمام منابعی که طی چند صد سال ایجاد شده است، پایان یابد و مشکلات آبی کشور صد چندان شود.

برداشت آب از سفره های زیرزمینی اگر با رعایت قوانین مرتبط و آن هم در مناطق کوهستانی که برف گیر و در فصل سرد سال غیر فعال هستند انجام شود، تا حدودی قابل پذیرش است، اما دردآور اینکه بیشترین برداشت های بی رویه از سفره های زیرزمینی آن هم در کل روزهای سال اختصاص به منطقه ای دارد که جزو خشک ترین مناطق کشور است.

مناطق جنوبی استان قم که تا چند دهه پیش، تنها محل سکونت اهالی محلی بود و عمده منابع آب مورد نیازشان ـ چه در بخش شرب و چه در بخش کشاورزی ـ از طریق قنات تأمین می شد، حالا تبدیل به سفره ای نامتناهی برای عده ای سودجو شده که با حفر چاه های عمیق و برداشت های بی رویه آب به ساخت و ساز اماکن تفریحی می پردازند و فعالیت غیر عاقلانه اقتصادی خود را به قیمت تخریب آینده منطقه دنبال می کنند.

احداث سازه های آبی عظیم برای پرورش ماهی، ایجاد استخرهای بزرگ با هدف آبیاری باغ و زمین های کشاورزی، ساخت بلوک های تفریحی متعدد با هدف جذب گردشگر و کاشت درختان و گیاهانی غیر بومی با مصرف آب زیاد از جمله اقداماتی که این روزها در مناطق جنوبی استان قم به امری عادی تبدیل شده و گویا کسی بنا ندارد در مورد علت صدور چنین مجوزهایی و میزان خسارت های آن به آبخوان های زیرزمینی هشدار بدهد.

جالب اینکه در چنین شرایطی، بسیاری از صاحبان استخرهای آب با قراردادهای هنگفت و سالیانه ای که با همسایگان می بندند، به فروش میلیونی آب در سال مشغول اند و تنها از فروش آب جدا از مزایای دیگری مثل کشاورزی و باغ داری منافع زیادی به دست می آورند.

به این مهم باید اضافه کرد که حفر چاه های عمیق و مکیدن آب های زیرزمینی، قنات هایی را که در منطقه وجود داشته و از سابقه تاریخی نیز برخوردار هستند خشک کرده و دیگر نشانی از این روش هوشمندانه و تاریخی برای تهیه و توزیع آب در این منطقه  دیده نمی شود.



تصاویری که از طریق نقشه های ماهواره ای از این مناطق به دست آمده است، به خوبی استخرها و حوضچه های بزرگ آبی را به نمایش می گذارد و اثبات می کند، در این مناطق بدون هیچ ملاحظه ای، آبخوان های زیرزمینی در حال تخلیه و مصرف است.

اگر مجریان چنین طرح هایی اهالی محلی این مناطق هستند که باید بدانند با این کار آینده محل زندگی اجدادی خود را نابود خواهند و دیر یا زود با اتمام منابع آب زیرزمینی، باید خانه و کاشانه خود را تخلیه و سایر مناطق کشور مهاجرت کنند و اگر بهره برداران این فضاها افراد غیر بومی هستند، باید از آنها پرسید چه سازمان یا نهادی به شما اجازه چنین اقدام های سودجویانه ای را به قیمت تخریب منابع طبیعی داده است؟

در ادامه به برخی از تصاویر هوایی و محلی که از این مناطق جنوبی استان قم به دست آمده است، اشاره می شود.






جدا از تصاویر بالا که به خوبی برداشت و مصرف بی رویه آب را در مناطق جنوبی استان قم نشان می دهد، اگر به میانگین بارش سالانه کشور در قالب نقشه مراجعه شود، این نقشه ها گویای این حقیقت هستند که استان قم و حوضه آبریز دریاچه نمک، یکی از کم بارش ترین و خشک ترین مناطق کشور ایران است.

غارت آبهای زیرزمینی در یکی از خشک ترین استان های ایران +تصاویر

آنچه آمد، جز اشاره به یک بی قانونی و تخلف بزرگ در یکی از خشک ترین استان های کشور، مفهوم دیگری را به ذهن متبادر نمی سازد؛ تخلفی که شاید در پس آن لابی های قدرتمندی باشد که می شود با کمک آن به سادگی قانون را نادیده گرفت و به مکیدن مایه حیات طبیعت ادامه داد.

حالا و با تفاسیری که رفت، باید نشست و دید تا چه زمانی آبخوان های زیرزمینی این استان یارای پاسخگویی به نیازهای رو به افزایش مردم منطقه را دارد و پس از این دوران آنها چه برنامه ای برای ادامه زندگی خود و آیندگانشان دارند؟

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۵۸
حتما باید میرفتن تو قم ، پرورش ماهی بزنن .

یک وقت فکر نکنید که خبری بوده یا ...
وشنوه
امپراطوری طمع...
عزیز من مسلم است که این کارها از دست من و امثال من بر نمی آید و طرف انجام دهنده آن وصل به کسی یا جایی است و یا خوب خرج کرده.
به مطالب بالا لطفاً ندادن حق آبه اصفهان و ارسال آن به ديگر استانها را نيز اضافه كنيد
تابناك ،‌جون هر كي دوس داري يه مطلبم در باره اوضاع اسفبار مردم شرق اصفهان بگذار شايد برا ياونها هم يكم اوضاع بهتر بشه
در ضمن جالب اينجاست كه اصفهان در شرايط بحران شديد آب قرار داره ولي استان يزد و استان قم و رفسنجان در ليست مناطق بحراني آب نيستند.
تمام ایران قربانی منافع ثروتمندان مقیم بیابان های ایران شده اند. فردا روزی که دچار کم آبی و بی آبی شدند امیدوارم دوباره آب زاگرس را غارت نکنند.
ایشالا بی آبی کل کشورو فرا بگیره
بالاخره تو این اوضاع ناجور مملکت یکسری دارن از اب گل الود ماهی میگیرن و بارو بندیل خود را برای مهاجرت به انسوی آب ها بعد از تبدیل ایران به برهوت میبندن.
جدای غیر اخلاقی بودن خوش گذرانی های بعضی ها - خیلی کارهای غیر قانونی هم با پول خریده می شوند - خیلی موارد هم که قانونی و اخلاقی است شرعا درست نیست... بماند...
در یک کشور کم آب که 90 درصد آب هم در کشاورزی بخار می شود، مثلا لازم نیست که وقتی یک بافر سیلوی یک تا دو ساله داریم (حضرت یوسف هفت سال ذخیره کرد) از تحریم ها بترسیم. اگر گندم و ... را از برزیل و اسپانیا و ... نتوانستیم بخریم آنگاه به بسیج کاشت گندم و ... همت کنیم وگرنه وقتی موجودی داریم از ترس تحریم و یا عشق خود کفایی نباید به از بین بردن همه سفره های زیر زمینی پناه ببریم....
آقا توی سعادت شهر شیراز با آب چاه از عمق ۲۵۰ متری دارن برنج میکارن...
به یزدان که گر ما خرد داشتیم ، کجا این سرانجام بد داشتیم
همه این چاهها بایستی پلمپ بشه
تاسیسات آنهم برچیده بشه
و کسی حق نداشته باشه برای پرورش ماهی یا ایجاد محیط گردشگری به این منابع دست درازی کنه
مملکت نابود شده.
اون روز رو میبینم که مردم به دلیل بی آبی و تبعات اون به جون هم افتادند.
اگر مسولین فکری نکنند، آینده آبی خطرناکی در انتظار ایران است.
ناقوس مرگ شهرهای ایران خیلی وفته نواخته شده ولی وجود بی سوادان و فرارنخبگان وخانه نشینی آنها کشور را به ویرانی کشانده
اشتباه به عرض رسوندند داداشه. این استخل هایی که ملاحظه کردید. زمستون با آب قنات پر میشه و تابستون رعیت ها برای خیس کردن باغاتشون استفاده میکنند. آره داداشم. خبر درست بده دست مردم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
بچه قم تا یادمونه اب قم شور بود الان شیرین شه؟ اب مال کدوم شهر هست؟ . جمعیت این شهر هم هر روز بیشتر میشه . لطف میکنی متوسط بارندگی شهرتون رو بگید ؟!!!. و با کدوم اب خواهان گسترش شهر و زدن استخر و.... هستیید .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
بچه جون شما خودش رو ناراحت نکن
ابهاي سفره زير زميني نيست اين ابهاي زاينده رود اصفهان است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
چه ربطی داشت؟؟؟!
هر دم از این باغ خبری میرسد.
یک ملت به راحتی قادر به تغییر سر نوشت مود می باشد مردم ایران باید به فلاکت بیفتد این یک روش ان که به دست خود دارد خود وایران را نلبود میکند این مال چه کسنی است اقاها ئاقها واقا زادهها کورش روحت شاد که برای اب وابدانی ومذاهب ارزش قایل بودی ما به یک کورش نیاز دارم
با این کارشناسان و تصمیم سازان و تصمیم گیران کشور دیگه امیدی به بهبود وضع ایران نیست
در کرج هم با پارتی بازی جاه عمیق حفر می کنند و با بهای گزاف اب جاه را به معرض فروش می گذارند واین برای مردمی که نظاره گر هستند که باید با بهای نجومی این اب را بخرند عذاب اور است از سایت محترم تابناک بخاطر تاکید روی این قضیه حیاطی متشکریم امید است ضجی ما را بگوش مسولین ومخصوصا بگوش وزیر محترم نیرو برساند بخدا قسم ما جندسال است تابستان حتی در شب اب نداریم و همین صاحبان جاه مانع حفر جاه سازمان اب می شوند.تا به منافع وسود های هنگفت خود برسند. مجددا ازسایت محترم تابناک بخاطر باز شدن این وضع تاسف بارتشکر می نماییم. هرکامیون اب ده متری دویست هزار تومان.هر ساعت اشتراک اب 20 ملیون تومان. تمام.
تاسف و فقط تاسف
شما چرا به "پارک آبی قم (آب و تاب)" اشاره نمیکنید؟!؟ پارکی با مصرف آب فوق العاده بالا
بزودی جنگی بر سر آب در این مملکت درخواهد گرفت و مسئولان هنوز به این حد نزسیده اند این علایم را درک کنند.
آب سد شهید کاظمی بوکان از طریق لوله های بسیار بزرگ به تبریز منتقل می شود. کشاورز کنار این سد از استفاده از آب محروم است. متالهای این گونه بخاطر غلبه وجه نگاه سیاسی به آب در کشور فراوان است. پتانسیل آشوب و جنگ داخلی از این بیشتر؟؟؟ کی میفهمند مسئولان؟؟
باید دید این اسخرها مال چه کسانی است؟ مسلماً مال افراد روستائی فقیر نیست، بلکه مال کسانی است که دارای رانت و وابسته به افراد متنفذ و قدرتمند هستند.افرادی که امضایشان مجوز است.
وا حسرتا... ای دریغ
چرا این کشور ب پیشگیری اعتقاد ندارد؟..
چرا اینهمه خود پسندی و منفعت طلبی...؟
چرا اینهمه چیز خواری! دریا خواری، آب خواری، جنگل خواری و.. ؟
محیط زیست متعلق به همه ی نسلهاست... چرا اینهنه سبقت در نابودیش؟ !!!
از همین الان فاتحه کشور را باید خواند.اکثر اراضی کشور بیابانی و بی اب و علف است انوقت با نابودی منابع زیر زمینی امکان زندگی در بخش های وسیعی از کشور علی الخصوص استان ها و شهرستان های جنوب کاهش می یابد و چه بسا غیر ممکن شود.
به نظرم ما نباید به خاطر چند قطره آب اعصابمان را خرد کنیم
از آنچه که هست به نحو احسن و در نهایت امکان استفاده کنیم
اگر کمبود در آینده باشد مشکل خودشان هست و خودشان فکری به حالش می کنند !
پاسخ ها
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
تو کز محنت دیگران بیغمی نشاید که نامت نهند آدمی
چرا اصفهان را نمیگید که امسال تموم کویرش را برنج کاشتند؟
مسولین محترم هم فقط مردم را به مصرف کمتر دعوت میکنند. ولی قانونی برای جلوگیری از برنجکاری در کویر نیست!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
وقتی زمینهای کشاورزی شمال کشور رو برای ساخت ویلا نابود کردن دیگه باید مردم میفهمیدن محیط زیست برای اقایون یعنی کشک
سلام
واقعا هیچ کسی نیست که جلوی این بی قانونی ها رو بگیره؟
این بی قانونی ها مهمتره یا موتورسواری که کلاته ایمنی سر نمیکنه؟
اینقدر که مامور در قم هست و موتور سوار میگیره اگه به این چیزا اختصاص می یافت الان هیچ کس اب دزدی نمیکرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
داداش مشکل اینجاست کار خوده قانون گذارهاست
خیلی ناراحت کننده هست وسط کویر یه نفر بیاد استخر شخصی بزنه. این خوردن حق نسل های بعدی و حتی نسل فعلی هست. چه کسانی این مجوز ها رو صادر می کنن؟
فردا که ابهای زیر زمینی ته بکشه همشون شروع می کنن به مهاجرت
فکر می کنین به کجا مهاجرت می کنن معلومه تهران
حالبه که برداشت آب برای کشاورزی و پرورش ماهی غارت منابع آب محسوب میشه ولی کسی یاد باغهای تفریحی و غیر تولیدی مسئولین و آقازاده ها نمیافته. گسترش بی حساب فضاهای سبز شهری و اسراف آب توسط شهرداریها هم به کلی در آمار بیلان آب کشور مغفول مانده!
پاسخ ها
مصطفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
متاسفانه در تمام کشور و در سطوح مختلف این بی فرهنگی ( اسراف در منابع آبی ) رشد داشته . و من معتقد هستم که طبیعت بخودی خود از ما انتقام خواهد گرفت . طبیعت همچون موجودی لطیف و بی آزار است که می تواند منشا خیر و برکت باشد ولی اگر با او بدرفتاری کنیم به موقع و در بدترین وضعیت از
.ما انتقام خواهد گرفت .روزی که خیلی دور نیست خواهد رسید که مشهد تهران اصفهان و بسیاری از شهرها برای فضای سبزشان آب نداشته باشند و حتی برای آشامیدن نیاز به واردات آب داشته باشند . بسیاری از نسل جوان ما آن روزها را خواهند دید .
اینجا ایران است.ایران
این یک جنایت است و حتی صاحبان این املاک نیز بدانند که موقتی است و آب تمام میشود
برداشت آب در یک کویر خشک حتی اگر برای پرورش ماهی هم باشد، تخلف و خلاف قانون و شرع است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
علی آقا شما راجع به قانون و شرع حرف میزینین کدام رو تو این مملکت در حال اجرا میبینین.
وحید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۰
متوجه نمی شم پس اب رو باید کجا و برای چه کاری برداشت کرد؟
خوب ميدانيم كه گرفتن مجوز براي اين جور كارها پارتي كلفت ميخواد، ماشالله تو قم هم اين مورد بسيار بيشتر از ساير كشور وجود داره. تا زماني كه قانون براي همه يكي نباشه، كشور با فاجعه هاي بدتري مواجه خواهد بود.
معلومه اينها كيا هستند برخي آقازاده هاي گردن كلفت و رفقاشون
تو ایران کمبود آب نداریم کمبود مدیر داریم .
بحران آب به زودی زود کشور ما را ویران خواهد کرد ،از جنگ اتمی هم بدتر
چرا به دریاچه های مصنوعی تهران اشاره نمیکنید
اگر دریای جنوب را به کویر ایران بکشانیم و یک دریاچه عظیم احداث شود میتوان به راحتی ماهیان اب شور پرورش داد اگر جلوی صادرات اب معدنی گرفته شود به کشور خدمت بزرگی شده است اگر کشاورزی سنتی به مکانیزه تبدیل و گونه های مقاوم به خشکی در کاشت کشاورزان استفاده شود اگر خدا کمک کند و بارش های زیادی در کشور صورت گیرد اگر جلوی برداشت بی رویه منابع زیر زمینی گرفته شود اگر......
این دوره بیشترین ضربه رامردم از بی کفایتی دولت میخورنندتادوشمن خارجی
برای ۷۰ میلیون نفر آب کافی نداریم مسئولین دانشمند ما میخان جمعیت ۱۵۰ میلیون بشه .خخخخخخخخخخ
خیلی از استخرها برای کشاورزان روستایی هست که در این خشکسالی چاره ای جز ذخیره آب برای فصل تابستان ندارند.

روستایی مثل خاوه، از طرف بالا فردو نمیذارن آب بیاد خاوه، از اون طرف هم ویریج آب های خاوه رو می دزدن. همیشه حق خاوه تو همه مسائل خورده میشه چون یه فردو و ویریج کنارش هست که خیلی از مسئولین برای این دو روستا هستن.
اين خبر غير كارشناسي است . در مناطقي كه در اين خبر به ان اشاره شده بويژه در مناطقي نظير فردو وشنوه و خاوه به دليل كوستاني بودن حفر چاه عميق اصلا امكان ندارد .
احداث اين استخر ها يك ابتكار از سوي كشاورزان است تا در فصول پاييز و زمستان اب قناتها و چشمه ها را كه هدر مي رود ذخيره مي كنند و در فصل گرم سال از ان براي ابياري باغها استفاده مي كنند
د رمنطقه قاهان نيز پرورش ماهي از طريق اب قنات انجام مي شود
بهتر است براي موضوع بحراين اب در استان قم به موضوع چاههاي عميق در جاده قم كاشان اشاره مي شد
كه براي كاشت محصولي نظير يونجه استفاده مي شود كه اب بسياري مصرف مي كند و به جاي ان مي توان با كاشت درختاني نظير زيتون و زعفران مصرف اب را مديريت كرد
با سلام
ممنون از اخبار کاملی که ارائه میدهید.
دوست عزیزی که این مقاله رو نوشتی و صرفا بسنده کردی به عکس هایی که از گوگل گرفتی و بعید میدونم حتی یکبار هم پا تو کفش کشاورزان این منطقه گذاشته باشی تا بفهمی که این استخرها همگی برای امر کشاورزی بوده و در کنار هر استخر هم میتونید باغ ها رو ببینی. اگر این باغ ها در روستا شکل نگرفته بود و این استخرهایی که تماما با کمک جهاد سازندگی ساخته شده، نبودن الان باید میوه تو یخچالتون از کشورهای مختلف وارد می شد و الان باید میلیونی پول گیلاس و زردآلو و ... می دادید.
اگر یک دو دوتا چهارتا میکردید و مقرضانه مقاله نمی نوشتید و ارکان پژوهش رو رعایت می کردید متوجه می شدید که این استخرها با این ابعاد و عمق مناسب مباحث تفریحی نیست و پرورش ماهی هم درش ممکن نیست.
اگر خاک منطقه رو مورد کاوش قرار می دادید می فهمیدید که دانه بندی خاک این منطقه امکان ایجاد سفره های زیرزمینی نزدیک به سطح زمین رو نمیده و آب به خاطر ساختار شنی خاک در این منطقه باقی نمی ماند و چاره ای جز احداث این استخرها برای نگهداری آب برای مصرف سالیانه و بازپس دادن آن به خاک و سفره های پایین دست نیست.
همین صحبت های غیرکارشناسی امثال شما باعث نابودی بسیاری از باغ ها شد و شما در آینده میوه های بسیار گران قیمت وارداتی را میل خواهید کرد.
بهترین علم خودشناسی است واین مربوط به خود انسان نیست به عوامل محیطی هم شامل میشود آیا نسل‌های آینده حق زندگی ندارند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار