بازدید 4430
با افزایش ۸۷ درصدی واردات در سال ۱۳۹۵

دستاورد وزارت کشاورزی در کاهش واردات شکر در خطر است

در سال ۱۳۹۵ برخلاف روند گذشته، میزان واردات شکر با افزایشی ۸۷ درصدی همراه بوده که نگرانی‌هایی را در خصوص این دستاورد مهم وزارت کشاورزی ایجاد کرده است.
کد خبر: ۶۹۶۶۷۸
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۹ 22 May 2017
در سال ۱۳۹۵ برخلاف روند گذشته، میزان واردات شکر با افزایشی ۸۷ درصدی همراه بوده که نگرانی‌هایی را در خصوص این دستاورد مهم وزارت کشاورزی ایجاد کرده است.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی، طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی در سال ۱۳۹۵ میزان واردات شکر در سال گذشته بالغ بر ۶۶۷ هزار تن به قیمت ۳۲۰ میلیون دلار بوده است. طبق این آمار واردات شکر در سال گذشته از نظر وزنی ۳۳ درصد و از نظر قیمت دلاری ۸۷ درصد افزایش یافته است.

افزایش چشمگیر واردات شکر موجب شده است این کالا در بین کالاهای وارداتی یکی از بیشترین رشدها را داشته باشد.

در جدول زیر آمار مقایسه‌ای واردات شکر نشان داده شده‌است:

دستاورد وزارت کشاورزی در کاهش واردات شکر در خطر است

در سال‌های اخیر همواره بخشی از نیاز داخلی به شکر از طریق واردات تأمین شده و این کالا همواره جایگاهی عمده در کالاهای وارداتی بخش کشاورزی کشور داشته است. با اینحال با برنامه ریزی‌های انجام شده توسط وزارت کشاورزی روند واردات شکر در چند سال اخیر کاهشی بوده و افزایش ۸۷ درصدی واردات شکر در سال گذشته برخلاف این روند بوده است.

در نمودار زیر روند واردات شکر در ۱۵ سال اخیر نشان داده شده است:

دستاورد وزارت کشاورزی در کاهش واردات شکر در خطر است

چنانچه از نمودار فوق مشخص است، میزان واردات محصول شکر از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۹۱ با نوسان همراه بوده و میزان آن نیز نسبتا بالا بوده است. اما از سال ۱۳۹۱ به بعد با برنامه‌ریزی برای خودکفایی در تولید این محصول میزان واردات روندی به شدت نزولی داشته است؛ به طوریکه در سال ۱۳۹۴ میزان واردات شکر به کمتر از ۱۷۵ میلیون دلار رسید که کمترین میزان در ۱۰ سال اخیر بوده است.

وزارت کشاورزی برای کاهش وابستگی تأمین نیاز شکر به واردات، سیاست‌های متعددی را اعمال کرده است. با اینحال در سال ۱۳۹۵ برخلاف روند گذشته، میزان واردات شکر با افزایشی ۸۷ درصدی همراه بوده که نگرانی‌هایی را در خصوص این دستاورد مهم وزارت کشاورزی ایجاد کرده است.

طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی مبادی اصلی واردات شکر ایران در سال گذشته کشورهای برزیل و امارات بوده‌اند. در جدول زیر مبادی وارداتی شکر ایران در سال ۱۳۹۵ نشان داده شده است:

دستاورد وزارت کشاورزی در کاهش واردات شکر در خطر است

چنانچه در جدول فوق مشخص است، عمده شکر ایران از کشور برزیل تأمین میشود و پس از آن کشورهای امارات، سنگاپور، سوئیس و انگلستان در رتبه‌های دوم تا پنجم قرار دارند. این درحالیست که به استثناء برزیل دیگر کشورهای جدول فوق جزء واردکنندگان شرکت در دنیا هستند و تنها نقش واسطه را در واردات شکر ایران دارند. طبق آمارهای جهانی هر سال بیش از ۸۰ درصد شکر وارداتی ایران از کشور برزیل تأمین میشود.

تجارت شکر خام در دنیا سالانه بالغ بر ۲۵ میلیارد دلار است. در این میان کشور برزیل با سهمی بیش از ۱۰ میلیارد دلار عمده ترین صادرکننده شکر در جهان است. بعد از برزیل کشورهای تایلند، هند، فرانسه و گواتمالا در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

در بین کشورهای منطقه نیز به جز هند کشورهای الجزایر، اوکراین، عربستان و مصر جزء تولیدکنندگان و صادرکنندگان شکر در جهان هستند؛ هرچند میزان صادرات این کشورها در مقایسه با صادرکنندگان عمده این محصول ناچیز است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان