بازدید 9178
۳
پیمانه اقتصادی؛

از «سکوت در برابر گرانی گوشت در آستانه ماه رمضان» تا «آغاز دوباره تولید دو خودروساز بعد از حملات سایبری»

این پیمانه موضوعاتی همچون رشد شاخص کل بورس و فرابورس، کاهش بهای دلار، یورو و درهم در بازار آزاد، افت دسته جمعی قیمت انواع سکه، افزایش قیمت جهانی طلا با افت ارزش دلار آمریکا، افزایش قیمت نفت، افزایش بازار روغن پالم ایران تا سال ۲۰۲۵، بازار جهانی نفت در انتظار نفت ۶۰ دلاری و تعدیل کارکنان رسمی فورد را در بر دارد.
کد خبر: ۶۹۴۷۹۹
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۶ 17 May 2017
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.


به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون رشد شاخص کل بورس و فرابورس، کاهش قیمت دلار، یورو و درهم در بازار آزاد، افت دسته جمعی قیمت انواع سکه، افزایش قیمت جهانی طلا با افت ارزش دلار آمریکا، افزایش قیمت نفت، افزایش بازار روغن پالم ایران تا سال ۲۰۲۵، بازار جهانی نفت در انتظار نفت ۶۰ دلاری و تعدیل کارکنان رسمی فورد را در بر دارد.


شاخص کل بورس و فرابورس دوباره بر مدار صعود

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه‌شنبه 26 اردیبهشت ماه 96 با افزایش 171 واحدی به رقم 80 هزار و 129 واحد رسید. تمامی شاخص های منتخب بورس تهران با رشد همراه بودند. بر اساس این گزارش، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 59 واحدی به رقم 27 هزار و 558 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با 74 واحد رشد، عدد 17 هزار و 398 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) 58 واحد افزایش داشت و به عدد 13 هزار و 639 واحد رسید. شاخص سهام آزاد شناور نیز با رشد همراه بود و با افزایش 185 واحدی به رقم 87 هزار و 464 واحد دست یافت. شاخص بازار اول نیز با افزایش 106 واحدی به رقم 55 هزار و 692 واحد رسید و شاخص بازار دوم در پایان روز کاری بورس، با رشد 455 واحدی، عدد 177 هزار و 99 واحد را به نمایش گذاشت. همچنین در بازار فرابورس نیز شاخص با افزایش 1.1 واحدی به رقم 916 واحد رسید.

کاهش قیمت دلار، یورو و درهم در بازار آزاد

در پایان معاملات بازار آزاد ارز روز سه شنبه، هر دلار آمریکا با کاهش 10 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 439 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افت 453 ریالی به رقم 41 هزار و 18 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات 10 هزار و 285 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز دوشنبه، 12 ریال ارزان تر فروخته شد.

افت دسته جمعی قیمت انواع سکه

در جریان معاملات روز سه شنبه بازار آزاد تهران، بهای انواع سکه با افت مواجه بود؛ اما نرخ سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۳۵۵۰ تومان افزایش به یک میلیون و ۲۱۵ هزار و ۷۵۰ تومان رسید. بر این اساس سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با افت هزار تومانی یک میلیون و ۱۷۶ هزار تومان، نیم سکه با افت سه هزار تومانی ۶۵۳ هزار تومان و ربع سکه با افت ۱۵۰۰ تومانی ۳۷۱ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد. همچنین قیمت هر قطعه سکه یک گرمی نیز ۲۵۹ هزار تومان است.

افت ارزش دلار آمریکا بار دیگر قیمت جهانی طلا را افزایش داد

انتشار آمارهای ناامید کننده مربوط به تولیدات صنعتی آمریکا در ماه گذشته موجب شده است تا ابهامات زیادی نسبت به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو طی ماه های آینده به وجود آید و این مساله فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد کرده است. بر اساس گزارش سایت طلا، قیمت هر اونس طلا روز سه شنبه با 0.1 درصد افزایش به بیش از 1234 دلار رسید. قیمت طلا روز دوشنبه برای لحظاتی به بیش از 1237 دلار رسید که این بالاترین قیمت از 4 ماه می بوده است. شاخص ارزش دلار آمریکا نیز در برابر یورو ین ژاپن و 4 ارز معتبر بین المللی دیگر با کاهش روبرو شده است. فدرال رزرو نیویورک روز دوشنبه اعلام کرد که شاخص فعالیت های تجاری و صنعتی در این ایالت به طور غیر منتظره ای کاهش داشته و برای نخستین بار از اکتبر ، منفی شده است.

افزایش قیمت نفت با امیدواری برای تمدید قرارداد اوپک

روز سه شنبه قیمت نفت، افزایش یافت. علت این امر آن بود که وزیر انرژی عربستان سعودی به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت و همچنین روسیه و کویت اعلام کردند که توافق اوپک برای کاهش تولید نفت و ایجاد تعادل  میان عرضه و تقاضا از میانه سال تا ماه مارچ ۲۰۱۸، یعنی برای ۹ ماه دیگر تمدید خواهد شد. این در حالی ست که پیشتر احتمال می رفت که این توافق برای ۶ ماه دیگر، یعنی تا آخر سال ۲۰۱۷ تمدید شود. قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در هفته گذشته، ۳۰ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۲.۱۲ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۵ سنت افزایش، بشکه‌ای ۴۹.۱۰ دلار صورت گرفت.

سکوت در برابر گرانی گوشت در آستانه ماه رمضان

مدت هاست قیمت گوشت قرمز به طور چشمگیری در بازار افزایش یافته به طوریکه نسبت به روزهای گذشته تفاوت قیمت بیش از ۵ هزارتومان گریبانگیر مصرف کنندگان شده است. براساس آخرین گزارشات میدانی بازار پر نوسان این محصول فراتر از سطح انتظار قرار دارد که با توجه به قرار گرفتن در آستانه ماه رمضان و افزایش تقاضا انتظار می‌رود که پایان سکوت سازمان حمایت به سرآید تا در این ایام  به دنبال سودجویی دلالان فشار مضاعفی بر خانوار‌ها وارد نشود. علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین روند قیمت در بازار اظهار داشت: در حال حاضرهر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۳۶ تا ۳۷ هزار تومان به مغازه دار و ۴۰ تا ۴۱ هزار تومان به مشتری عرضه می‌شود. ملکی در خصوص وضعیت قیمت گوشت طی روزهای اتی در بازار تصریح کرد: با توجه به افزایش تقاضا در آستانه ماه رمضان و کمبود دام در میادین می‌توان گفت که نرخ گوشت به طور هنگفتی افزایش خواهد یافت.

افزایش بازار روغن پالم ایران تا سال ۲۰۲۵ به ۶۴۸ میلیون دلار 

بر اساس گزارش جدیدی که موسسه گرند ویو ریسرچ منتشر کرده، انتظار می رود ارزش بازار روغن پالم در ایران تا سال ۲۰۲۵ میلادی به ۶۴۸.۴۰ میلیون دلار برسد. به گزارش تسنیم، افزایش استفاده از روغن پالم در لوازم آرایشی و صنایع بیودیزل در افزایش قابل توجه درآمد بازار روغن پالم ایران در سال های اخیر موثر بوده است. قیمت پایین محصولات پالم در مقایسه با دیگر محصولات گیاهی نظیر سویا، آفتاب گردان و بادام زمینی نیز در افزایش استفاده از روغن پالم در مواد غذایی و نوشیدنی، لوازم آرایشی و صنایع بیودیزل شده است. مالزی در حال مذاکره برای کاهش تعرفه صادرات روغن پالم به ایران در قالب یک موافقتنامه تجارت آزاد با این کشور است که انتظار می رود موجب رشد روابط تجاری بین دو کشور گردد. بر اساس این گزارش، ارزش بازار روغن پالم ایران در سال 2015، 232.25 میلیون دلار بوده است.

بازار جهانی نفت در انتظار نفت ۶۰ دلاری

مهدی عسلی، عضو هیأت علمی مؤسسه مطالعات انرژی در گفت وگو با رادیو اقتصاد، در رابطه با توافق روسیه و عربستان مبنی بر تمدید کاهش تولید نفت، ضمن یادآوری کاهش تولید اوپک در سال گذشته اظهار کرد: «این اقدام اوپک موجب بهبود قیمت ها شد ولی با توجه به افزایش تولید نفت در امریکا بازار با سست شدن قیمت ها رو به رو شده است.» وی توافق دو تولید کننده اوپکی و غیر اوپکی برای کاهش تولیدات را موجب تقویت بازار نفت دانست و ابراز امیدواری کرد قیمت نفت به حدود ۶۰ دلار قبلی باز گردد. عسلی ادامه داد: «با توجه به افزایش تقاضا، بعید است افزایش تولید امریکا تمامی این تقاضا را پوشش دهد؛ اوپکی ها ۱۰۰ در صد توافق را اجرایی کرده اند و با انجام تعهدات اوپک و غیر اوپک بازار طی ماه های آینده به تعادل باز می گردد.»

فورد کارکنان رسمی را تعدیل می‌کند

فورد موتور قصد دارد به‌ منظور تقویت سوددهی، 10 درصد از نیروی کار رسمی خود را در آمریکای شمالی و آسیا تعدیل کند. به گزارش رویترز، یک منبع آگاه به خبرگزاری رویترز اعلام کرد فورد قصد دارد به‌ منظور تعدیل نیروی کار تا اول اکتبر، مشوق‌های سخاوتمندانه بازنشستگی پیش از موعد به کارکنان رسمی ارائه کند. این خودروساز برنامه‌ای برای تعدیل کارکنان ساعتی یا کاهش تولید ندارد. این اقدام فوری مغایر با سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، است. ترامپ افزایش مشاغل خودرویی را اولویت اصلی خود قرار داده است. فورد حدود 30 هزار کارمند رسمی در ایالات متحده دارد. به گفته این فرد آگاه، این تعدیل نیروی کار بخشی از برنامه‌های قبلی فورد برای کاهش هزینه‌ها تا 3 میلیارد دلار است. مقامات فورد از اظهار نظر درباره تعدیل نیروی کار خودداری کردند، اما گفتند این شرکت بر استراتژی اصلی خود مبنی بر رشد سوددهی تمرکز خواهد کرد. به نقل از دنیای اقتصاد

آغاز دوباره تولید دو خودروساز بعد از حملات سایبری

شرکت‌های خودروسازی رنو و نیسان اعلام کردند، پس از حمله گسترده سایبری روز جمعه (۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶) که منجر به قطع تولید واحدهای این خودروساز‌ها در اروپا شده بود، تولید تقریبا تمامی این واحد‌ها از دیروز (دوشنبه، ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶) به حالت عادی بازگشته است. به گزارش میزان، خودروسازی رنوی فرانسه و همتای ژاپنی اش شرکت نیسان، تنها شرکت‌های خودروسازی جهان هستند که تاکنون اعلام کرده اند که قربانی باج افزار WannaCry شده اند. نیسان اعلام کرد که واحد تولیدی این کارخانه در ساندرلند انگلیس، تولید خود را آغاز کرده است. حمله سایبری روز جمعه در آخرین شیفت کاری این واحد تولیدی در هفته گذشته رخ داد و تولید آن را متوقف کرد. از سوی دیگر، شرکت رنو اعلام کرده است که تولید خودروهای گرانقیمت این کارخانه در شمال فراسنه همچنان متوقف است. رنو در شمال فرانسه مدل هایی مانند تالیسمان سدان، و اسپیس را تولید می‌کند. حملات سایبری روز جمعه تولید پنج کارخانه رنو را متوقف کرد و یا کاهش داد. این کارخانه‌ها شامل Douai در شمال فرانسه، Sandouville فرانسه، واحد کوچک تولید خودرو در اسلوونی، یک واحد در رومانی، و یک واحد مشترک با نیسان در چنای هندوستان است. سخنگوی رنو عنوان کرد: "تمامی واحدهای رنو به جز کارخانه واقع در Douai هم اکنون در حال تولید هستند، این واحد نیز روز سه شنبه (۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶) تولید خود را از سر می‌گیرد. تولید این کارخانه‌ها جبران خواهد شد، اما ضرر مالی این حملات همچنان در حال بررسی است. "

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳
ساکت این چه تیتریه که زدید مگر نمی بینید آقایون مشغول آماده سازی خود برای تمدید 4 سال خدمت به مردم هستند
خدابه دادمان برسه بعدازانتخابات سدجلوگیری ازگران شدن هابرداشته میشه
چرا برخلاف فلسفه روزه در ماه رمضان مصرف مواد غذایی بیشتر می شود و قیمت آن افزایش پیدا می کند؟ نمی دانم علتش پرخوری روزه داران است یا تبلیغات برای فروش بیشتر مواد غذایی و سود جوئی از قبل رمضان؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار