بازدید 7666
۳
پیمانه اقتصادی؛

از «قدم زدن دلار در کف دو هفته‌ای» تا «بدهی دولت به بانک‌ها دو برابر بودجه کشور»

این پیمانه موضوعاتی همچون تقویت ۱۱۴ واحدی شاخص کل بورس، گران شدن دوباره انواع سکه، تأثیر نگرانی های سیاسی بر قیمت طلا، نوسان بهای طلا در بازار جهانی، عواملی که قیمت نفت را افزایش داد، کاهش واردات نفت چین، قیمت میلگرد در بازار داخلی آمریکا، زمان واریز یارانه اردیبهشت و آخرین خبر از تعرفه امسال واردات خودرو را در بر دارد.
کد خبر: ۶۹۲۵۵۲
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۲ 10 May 2017
از «قدم زدن دلار در کف دو هفته‌ای» تا «بدهی دولت به بانک‌ها دو برابر بودجه کشور»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.


به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون تقویت ۱۱۴ واحدی شاخص کل بورس، گران شدن دوباره انواع سکه، تأثیر نگرانی های سیاسی بر قیمت طلا، نوسان بهای طلا در بازار جهانی، عواملی که قیمت نفت را افزایش داد، کاهش واردات نفت چین، قیمت میلگرد در بازار داخلی آمریکا، زمان واریز یارانه اردیبهشت و آخرین خبر از تعرفه امسال واردات خودرو را در بر دارد.


تقویت ۱۱۴ واحدی شاخص کل بورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه 19 اردیبهشت ماه 96 با افزایش 114 واحدی به رقم 79 هزار و 858 واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با رشد 39 واحدی به رقم 27 هزار و 479 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز همانند روز قبل با 145 واحد افت، عدد 17 هزار و 468 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) 114 واحد کاهش داشت و به عدد 13 هزار و 717 واحد رسید. شاخص سهام آزاد شناور با رشد همراه بود و با افزایش 62 واحدی به رقم 87 هزار و 164 واحد دست یافت. شاخص بازار اول نیز رشد داشت و با افزایش 144 واحدی به رقم  55 هزار و 522 واحد رسید ولی شاخص بازار دوم همانند روز قبل، در پایان روز کاری بورس، با کاهش 112 واحدی، عدد 176 هزار و 401 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص کل بورس بیشترین پیشروی را در لحظه پایانی یعنی ساعت 12:30 دقیقه داشت و به نقطه 79 هزار و 858 واحدی رسید. در بازار فرابورس نیز شاخص با رشد 0.9 واحدی به رقم 924 واحد رسید.

گران شد دوباره انواع سکه

در جریان معاملات روز سه شنبه بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۴۵۰۰ تومان افزایش به یک میلیون و ۲۰۳ هزار و ۶۵۰ تومان رسید، همچنین طرح قدیم با ۵ هزار تومان افزایش، نرخ یک میلیون و ۱۷۱ هزار تومانی را تجربه می کند. هر نیم سکه ۶۶۳ هزار و ۵۰۰ تومان، ربع سکه ۳۷۹ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲۶۱ هزار تومان است.

قدم زدن دلار در کف دو هفته‌ای

دیروز هر دلار آمریکا با افت اندک یک تومانی به نرخ 3758 تومان معامله شد. روز گذشته با افت اونس طلا بر خلاف انتظار معامله‌گران سکه، شاهد افزایش تقاضای دلار از سوی معامله‌گران بودیم. امری که می‌تواند با اهرم دلار تا حدی از قیمت سکه حمایت کند (رابطه الاکلنگی ارز و سکه). اما همچنان با تشدید فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و کاهش تقاضای سفته‌بازی دلار، نرخ دلار نتوانست از سطح 3760 تومانی عبور کند و همچنان نزدیک به کف 2‌ هفته‌ای حرکت کرد. احتمال تشدید نوسانات دلار با نزدیک شدن به انتخابات نیز مانع از افت قابل توجه دلار است. به نقل از دنیای اقتصاد، علاوه بر این با وجود افت 6/ 2 درصدی ارزش جهانی دلار، اما در دو روز اخیر شاهد بازگشت ارزش جهانی دلار به روند صعودی هستیم که می‌تواند با بازگشت تقاضای آربیتراژی عامل دیگر حمایت از نرخ دلار در بازار ارز داخلی شود.

تأثیر نگرانی های سیاسی بر قیمت طلا 

هرچند به نظر می رسد با پیروزی امانوئل ماکرون، نامزد مستقل و میانه رو در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، نگرانی ها نسبت به اوضاع سیاسی این کشور و اتحادیه اروپا کاهش یافته است، دانیل هاینس تحلیلگر برجسته ای ان زد بانک معتقد است که در پیش بودن انتخابات پارلمانی فرانسه در ماه ژوئن می تواند موجب تشدید نگرانی های سیاسی شود. بر اساس این گزارش وی تصریح کرد: ادامه نگرانی های سیاسی در عرصه بین المللی به خصوص انتخابات پارلمانی فرانسه، آلمان و هلند می تواند در میان مدت موجب تقویت قیمت طلا شود. ماکرون موفق شده است تا در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بیش از 66 درصد آرا را کسب کند. این مساله موجب افزایش چشمگیر ارزش یورو در برابر دلار و افزایش قیمت جهانی طلا شده است. گام مهم بعدی برای ماکرون دستیابی به اکثریت کرسی های پارلمانی خواهد بود. ماکرون قصد دارد در انتخابات ژوئن اکثر کرسی های پارلمان را کسب کند تا بتواند اصلاحات مورد نظرش را در پارلمان تصویب و به اجرا برساند. این تحلیلگر اقتصادی گفت: عدم شفافیت نسبت به چشم انداز سیاسی اروپا می تواند موجب افزایش تقاضای مکان امن سرمایه گذاری طلا شود. هنوز ابهامات زیادی نسبت به آینده سیاسی اروپا وجود دارد. این بدان معناست که تقاضای مکان امن سرمایه گذاری برای طلا ادامه خواهد یافت. به گزارش سایت طلا، البته عامل مهم دیگری که بر نوسانات نرخ ارز و قیمت طلا و سایر کالاهای راهبردی موثر خواهد بود، نشست فدرال رزرو آمریکا در ماه ژوئن خواهد بود.

نوسان قیمت طلا در اطراف کمترین رقم ۷ هفته گذشته

با فروکش کردن جذابیت طلا به دنبال انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، قیمت طلا در نزدیکی کمترین قیمت در 7 هفته گذشته در نوسان است. قیمت طلا که در ساعات اولیه معاملات روز گذشته، اندکی افزایش یافته و سپس 2 سنت کاهش یافت و به 1226.21 دلار رسید. طلا روز دوشنبه به 1224 دلار، کمترین قیمت 7 هفته گذشته رسیده بود. همچنین به نقل از فارس، ذخایر طلای گلدتراست، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا در جهان روز دوشنبه 0.14 درصد کاهش یافت و به 851.89 دلار رسید. ذخایر این صندوق طی 2 هفته گذشته بیش از 8 تن کاهش یافته است.

تأکید روسیه و عربستان به تمدید توافق اوپک قیمت نفت را افزایش داد

روز سه شنبه قیمت نفت افزایش یافت، اما با این حال، با افزایش تولید آمریکا و همچنین کاهش تقاضا برای نفت، امید سرمایه گذاران به توانایی اوپک برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا کم شده است. قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته، ۲۰ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۴۹.۵۴ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۱ دلار افزایش، بشکه‌ای ۴۶.۶۴ دلار صورت گرفت. روز دوشنبه الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه با اعلام موضع پشتیبانی کشورش درباره تمدید قرارداد کاهش تولید نفت توسط تولید کنندگان پیشرو این محصول گفت این اقدام به تسریع بازگشت رونق به بازار کمک خواهد کرد. این در حالی ست که وزیر انرژی عربستان سعودی خاطرنشان کرد، اوپک قرارداد کاهش خود را برای حداقل شش ماه دیگر تا انتهای 2017 و شاید هم بعد از آن تمدید خواهد کرد. 

واردات نفت چین کاهش یافت

آمار منتشره توسط اداره گمرک چین نشان می دهد واردات نفت چین در ماه آوریل 2017 میلادی در مقایسه با حد نصاب بالای ماه مارس کاهش یافته است. کارشناسان بازارهای نفتی دلیل کاهش واردات نفت چین در ماه آوریل را شروع فصل تعمیرات پالایشگاهی این کشور و در نتیجه فعالیت کمتر پالایش نفت عنوان می کنند. چین در ماه آوریل در مجموع 34.39 میلیون تن نفت خام یا روزانه 8.37 میلیون بشکه نفت خرید. این سطح از واردات نفت چین 9 درصد کمتر از واردات روزانه 9.17 میلیون بشکه این کشور در ماه مارس بود. با وجود این کاهش، سطح واردات چین در سال جاری همچنان 5.5 درصد بالاتر از سطح واردات این کشور در سال گذشته است. به نقل از میزان، واردات نفت چین در چهار ماه ابتدایی سال 2017 به 139.12 میلیون تن رسیده که 12.5 درصد بالاتر از سطح واردات این کشور در مدت مشابه سال 2016 است.

قیمت میلگرد در بازار داخلی آمریکا کاهش یافت

قیمت میلگرد در بازار داخلی آمریکا کاهش یافته و به۵۲۰ دلار در هر تن رسید. به گزارش بورس کالا، البته برخی قیمت رایج بازار را ۵۳۰ تا ۵۴۰ دلار هر تن نیز اعلام کرده‌اند. همچنین برخی معتقدند هنوز قیمت‌ها رسما توسط کارخانه‌ها تغییر نکرده، اما ظاهرا جو بازار منفی است. از طرفی در بازار واردات آمریکا قیمت میلگرد ۴۹۰ تا ۵۰۰ دلار هر تن است که ظاهرا تا ۵ دلار افت داشته، در حالی که مصرف مقاطع در بخش ساخت و ساز امریکا سه ماه نخست سال ۲۰۱۷ حدود ۵ درصد رشد داشته است.

زمان واریز یارانه اردیبهشت ماه مشخص شد

طبق آخرین گفته دکتر ایزدی مدیرعامل سازمان هدفمند سازی یارانه ها: "یارانه نقدی اردیبهشت 96 از بامداد روز 1396/02/27 قابل برداشت خواهد بود.” امسال تا این لحظه یارانه های فروردین پرداخت شده و یارانه اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد، شهریور، مهر، آبان، آذر، دی و بهمن اسفند 96 باقی مانده است. مبلغ یارانه اردیبهشت نیز همانند ماه ها و سال های گذشته به ازاء هر نفر 455,000 ریال خواهد بود که به محض واریز قابل برداشت می باشد. تا مرحله 74 یارانه هر فرد ایرانی تاکنون 33,670,000 ریال یارانه از دولت دریافت کرده، که این طرح از آذر ماه سال 1389 آغاز شده است. به نقل از صبحانه آنلاین.

تعرفه امسال واردات خودرو تغییر نمی کند؟

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: امسال تعرفه واردات خودرو تغییر نمی کند و مصوبه واردات 40 و 55 درصدی پارسال نیز به قوت خود باقی است. مسعود کرباسیان روز سه شنبه درباره برخی شائبه ها مبنی بر موافقت دولت با کاهش تعرفه واردات خودرو افزود: اگر تعرفه سالیانه کم شود، پس واردات ارزان می شود، بنابراین برخی معتقدند تعرفه های 40 یا 55 درصدی زیاد است و باید آن را کم کرد تا خودروساز بتواند با مدل های خارجی رقابت کند. به گفته وی، با توجه به اینکه نرخ ارز ثابت است، تعرفه کنونی زیاد بالا نیست. وی با طرح این سوال که ما در سال تولید و اشتغال هستیم چرا باید تعرفه واردات خودرو کاهش یابد، گفت: این استدلال صحیح نیست که باید تعرفه خودرو را کاهش داد؛ به هر حال ما باید از تولید ملی حمایت کنیم.

بدهی دولت به بانک‌ها دو برابر بودجه کشور

دکتر علی لاریجانی در نشست مشترک کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اعضای هیأت عامل صندوق توسعه ملی عصر روز سه شنبه 19 اردیبهشت ماه گفت: با توجه به گزارش های قرائت شده در این نشست، در خصوص عملکرد کمیسیون اقتصادی و برنامه های این کمیسیون، در صورت به سرانجام رسیدن برنامه ها، گشایشی در مسائل اقتصادی کشور ایجاد می شود. رئیس مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: تشکیل یک کمیسیون راهبردی تلفیقی متشکل از نمایندگان کمیسیون های تخصصی مجلس می تواند زمینه مراقبت از مسائل کلان اقتصادی را فراهم کند. دکتر لاریجانی با بیان اینکه معوقات بانکی یک معضل برای کشور است افزود: باید در خصوص رفع مسأله معوقات بانکی راهکار ارائه داده شود به دلیل اینکه این موضوع تحرک بانک ها را گرفته است بنابراین باید در این خصوص آسیب شناسی صورت گیرد. وی با انتقاد از وضعیت مؤسسات مالی و اعتباری  در کشور گفت: وضعیت ایجاد شده در مؤسسات مالی و اعتباری مانند مؤسسه ثامن الحجج(ع) باعث حیران شدن مردم شده است به دلیل اینکه در رادیو و تلویزیون مؤسسات مالی و اعتباری تبلیغات دارند و مردم سپرده های خود را نزد این موسسات می گذارند اما بعدا سرگردان می شوند. دکتر لاریجانی در این خصوص ادامه داد: اگر لازم است باید قانونی تدوین شود تا صدا و رسانه ها نتوانند تبلیغ کنند مگر اینکه اسنادی در خصوص مجوزدار بودن موسسات مالی و اعتباری وجود داشته باشد یا اینکه هر مدت یکبار عملکرد این مؤسسات ارزیابی شود تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند. وی ادامه داد: بدهی دولت به بخش های مختلف مانند بانک ها رقم بالایی است و حجم آن حدودا دو برابر بودجه کشور است بنابراین باید راه حلی برای این مسأله یافت.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
اجازه فعاليت به توليد كنندگان خودرو خارجي در ايران هم به توليد و هم به اشتغال كمك مي كند وهم باعث رقابتي شدن خودرو در داخل مي شود كه كاملا به نفع مصرف كننده است .
در حالی ،نامزدهای ریاست جمهوری فریاد اقتصادی سر میدهند ،که دو دیدگاه در ،فعالان اقتصادی ،وتولید کنندگان وجود دارد ،صادر کننده خواهان افزایش قیمت دلار است ،، وارد کننده خواهان کاهش قیمت دلار ،آیا با این روش اقتصاد پویا میشود ؟در صورتی اگر ایران در بازار تجارت آزاد جهانی فعال بود قیمت دلار اکنون به حداقل نصف حالا رسیده بود ،واجناس باذکیفیت بهتر ،وقیمتذپایین تر به دست مردم میرسید ،اما از آنطرف کل تولید کنندگان تعطیل میشدند ،چون توان رقابت ،نه با کیفیت ،ونه با قیمت را ندارند ،پس یک راه باقی میماند ،آنهم شراکت ،تولید کنندهٔ ایرانی ،با تولید کنندهٔ خارجی ،ومحل تولید در کشور ایران ،،
1)
بر اساس محاسبات صورت گرفته شرکت­های پتروشیمی
حداقل معادل ۱۴۰۰ میلیارد تومان محصول را خارج از بورس فروخته اند. حال انتظار میرود مسولان توضیح دهند خریداران در خارج از بورس چه کسانی بودند؟ محصول را با چه قیمتی از پتروشیمی­ها خریده اند؟ مالیات دریافتی دولت از این مجتمع ها به ازای فروش خارج از بورس چه میزان بوده است؟
2)
مشاور حسن روحانی کارگران رابه خردکردن دهان تهدیدکرد
3)
مشاور حسن روحانی گفتندبایدمجری درصداوسیماتربیت شود که نامزدها مثل سگ بترسند
۴)
مشاوره حسن روحانی گفتند که ،نگفتم که چه کسی سگ است
۵)هاشمی طبا درشبکه دوسیما۱۹اردیبهشت بایدبانک هاازمردم پول امانت بگیرند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان