بازدید 11347
پیمانه اقتصادی؛

از «میزان واردات خودرو تجاری در سال ۹۵» تا «کسری بودجه عظیم کشورهای عربی»

این پیمانه موضوعاتی همچون شاخص کل بورس در آخرین روز کاری، قیمت انواع سکه، افت فروش سکه طلا و نقره در آمریکا، دلار در کانال 3750 تومان، افزایش شاخص دلار با افزایش آمار اشتغال، افزایش بهای نفت، ارزان شدن مرغ و نبض بازار مسکن در ۲۲ منطقه پایتخت را در بر دارد.
کد خبر: ۶۹۰۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۴ 04 May 2017
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.


به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون شاخص کل بورس در آخرین روز کاری، قیمت انواع سکه، افت فروش سکه طلا و نقره در آمریکا، دلار در کانال 3750 تومان، افزایش شاخص دلار با افزایش آمار اشتغال، افزایش بهای نفت، ارزان شدن مرغ و نبض بازار مسکن در ۲۲ منطقه پایتخت را در بر دارد.



شاخص کل بورس در کانال 80 هزار واحد نماند!

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه 13 اردیبهشت ماه 96 با افزایش 27 واحدی به رقم 79 هزار و 969 واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 9 واحدی به رقم 27 هزار و 528 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز با 54 واحد افزایش عدد 17 هزار و 707 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) 42 واحد رشد داشت و به عدد 13 هزار و 915 واحد رسید. شاخص سهام آزاد شناور بر خلاف روز قبل با افت همراه بود و با کاهش 44 واحدی به رقم 87 هزار و 692 واحد دست یافت. شاخص بازار اول نیز بر خلاف روز قبل، با رشد همراه بود و با افزایش 59 واحدی به رقم  55 هزار و 404 واحد رسید. شاخص بازار دوم در پایان روز کاری بورس، با کاهش 170 واحدی، عدد 177 هزار و 753 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص کل بورس بیشترین پیشروی را در پایان بازار در ساعت 09:50 دقیقه در نقطه 80 هزار و 99 واحد رقم زد. این در حالی بود که این نماگر بازار، بین ساعت های 9:10 تا 11:20 به سطوح بالاتر از 80 هزار واحد نیز رسید. همچنین در بازار فرابورس شاخص با رشد 3.3 واحدی به رقم 936 واحد رسید. 

قیمت انواع سکه افزایش یافت

در جریان معاملات روز چهارشنبه بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۳۴۰۰ تومان افزایش، به یک میلیون و ۲۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان رسید، ضمن اینکه هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز یک میلیون و ۱۷۸ هزار تومان معامله شد. هر قطعه نیم سکه با ۵۰۰ تومان افزایش به ۶۶۹ هزار تومان، ربع سکه ۳۷۹ هزار تومان و سکه یک گرمی به ۲۶۲ تومان رسید که به ترتیب ۲ هزار و ۳ هزار تومان افزایش را نشان می دهد.

میزان واردات خودرو تجاری در سال ۹۵

بنا بر آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران، ارزش واردات خودرو تجاری در سال گذشته نسبت به 94 رشد 22 درصدی را ثبت کرد. بر اساس آمار گمرگ میزان واردات سایر وسایل نقلیه موتوری با حجم سیلندر 1500 تا 2000 سی سی غیر از آمبولانس و هیبریدی به همراه قطعات منفصله برای تولید خودرو سواری در سال گذشته به سه میلیارد و 870 میلیون دلار رسید. سهم سایر وسایل نقلیه موتوری با حجم سیلندر 1500 تا 2000 سی سی غیر از آمبولانس و خودرو هیبریدی در سال 95 به رقم یک میلیارد و 957 میلیون دلار رسید که 4.5 درصد از سهم ارزشی از کل واردات را در سال 95 به خود اختصاص داد و نسبت به سال 94 رشد 59 درصدی را نشان می دهد. برپایه این بررسی در جدول 10 قلم کالای عمده وارداتی در سال 95، بخش مزبور رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. به گزارش ایرنا، همچنین قطعات منفصله برای تولید خودرو سواری بنزینی با حجم سیلندر 2000 با ساخت داخل 14 درصد به ارزش یک میلیارد و 913 میلیون دلار در سال گذشته واردات صورت گرفت که سهم 4.4 درصدی از کل ارزش واردات را در سال 95 داشت و نسبت به سال 94 رشد 48 درصدی را نشان می دهد. 

فروش سکه طلا و نقره در آمریکا با افت روبه رو شده است

آمارهای مؤسسه یو اس مینت نشان می دهد، در ماه گذشته تنها 6هزار اونس طلا در بازار آمریکا به فروش رسیده است که این بدترین آوریل در 5 سال اخیر به شمار می رود. بر اساس این گزارش افت شدید فروش سکه طلا در بازار آمریکا طی ماه آوریل نیز بدترین آمارها در 16 ماه اخیر را ثبت کرده است. فروش سکه طلا در آمریکا در آوریل نسبت به ماه مارس بیش از 71 درصد کاهش داشته است. این گزارش افزود: میزان فروش شمش طلا در آمریکا از ابتدای امسال تاکنون نیز به 172 هزار اونس رسیده که نسبت به 4 ماه نخست 2016 میلادی بیش از 51 درصد کاهش داشته است. این رقم در مدت مشابه سال قبل به 351 هزار اونس رسیده بود. باارت ملک تحلیلگر ارشد موسسه سرمایه گذاری تی دی اس تاکید کرد: به خاطر افزایش قیمت جهانی طلا در ماه گذشته، این مساله کاملا طبیعی است که فروش سکه و شمش طلا در آمریکا با کاهش روبرو شود چرا که تقاضای فیزیکی به شدت در برابر نوسانات قیمت حساس است. به گزارش سایت طلا، وی پیش بینی کرده است که با کاهش مجدد قیمت ها در ماه می، فروش سکه و شمش طلا در بازار آمریکا افزایش خواهد یافت. برخی تحلیلگران بر این باورند که قیمت طلا در ماه می تا سطح 1200 دلاری کاهش خواهد یافت. این گزارش نشان می دهد تقاضای فیزیکی برای نقره نیز طی ماه گذشته با کاهش روبرو شده و به کمتر از 835 هزار اونس رسیده است. این رقم نسبت به مارس با افت شدید 48 درصدی روبه رو شده است. قیمت جهانی نقره اواسط آوریل به بالاترین سطح در 5 ماه گذشته رسیده بود.

روز آرام دلار در کانال 3750 تومان، همراه با رشد نرخ درهم

در پایان معاملات بازار آزاد ارز روز چهارشنبه، هر دلار آمریکا با رشد 24 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 554 ریال فروخته شد. همچنین هر یورو با کاهش 70 ریالی به رقم فروش 41 هزار و 123 ریال رسید. هر درهم امارات نیز 10 هزار و 338 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز سه شنبه، 15 ریال گران تر شده بود.



افزایش شاخص دلار با افزایش آمار اشتغال

روز چهارشنبه سوم می، دلار افزایش متوسطی را در برابر سبد ارزی خود کسب کرد. رشد شاخص دلار پس از انتشار گزارشی مبنی بر استخدام 177000 کارگر توسط شرکت های آمریکایی در ماه آوریل رخ داد. این آمار بسیار نزدیک به برآورد متوسط 175.000 استخدامی بود که در نظرسنجی رویترز توسط اقتصاددانان به دست آمده بود. شاخص دلار، که با توجه به میانگین نرخ مبادله بین دلار آمریکا و شش ارز اصلی در سطح جهان به دست می آید، ۰.۰۶ درصد رشد داشته است و به ۹۹.۰۳۶ رسیده است. بیشترین رشد دلار در مقابل ین بوده. دلار روز چهارشنبه توانست ۰.۳۲ درصد در مقابل ین افزایش داشته باشد، به طوری که هر یک دلار، امروز ۱۱۲.۳۲ ین معامله می شد.

قیمت نفت افزایش یافت

روز چهارشنبه، قیمت نفت به دلیل کاهش موجودی نفت آمریکا و در پی آن، کاهش عرضه نفت، افزایش یافت. در حالی قیمت نفت افزایش یافت که گزارش ها حاکی از افزایش تولید اعضای اوپک و عدم توانایی اوپک برای تعادل بخشیدن به بازار است. در چنین وضعیتی که عرضه نفت دارد به بالاترین حد خود می رسد، دیروز نفت به کمترین قیمت خود در سال رسید. قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته،  ۵۶ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۱.۰۲ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۴۸ سنت افزایش، بشکه‌ای ۴۸.۱۴ دلار صورت گرفت.

مرغ باز هم ارزان شد

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی در گفت وگو با مهر از کاهش ۲۰۰ تومانی قیمت مرغ در بازار خبر داد و اظهارداشت: درحال حاضر قیمت این کالا در مراکز خرده فروشی به کیلویی٦٤٥٠ تومان رسیده است. وی افزود: همچنین قیمت مرغ آماده طبخ در عمده فروشی درب  کشتارگاه: ٥٧٠٠  تومان، تحویل درب واحدهای صنفی ٥٨٥٠ تومان و خرده فروشی واحدهای صنفی ٦٤٥٠ تومان است. یوسف خانی قیمت هرکیلوگرم ران مرغ  بی کمر را ٦٤٥٠ تومان را و ران مرغ  با کمر  ٥٤٥٠ تومان تومان اعلام کرد و گفت: قیمت هرکیلوگرم سینه مرغ با کتف نیز ١١٠٠٠ تومان، سینه مرغ بی کتف، ١٢٠٠٠ تومان و فیله مرغ١٤٥٠٠ تومان است.

نبض بازار مسکن در ۲۲ منطقه پایتخت چگونه میزند؟!

طی هفته نخست اردیبهشت ماه بیش از سه‌هزار معامله خرید مسکن منعقد و در سامانه اطلاعات بازار املاک ایران ثبت شده است که تمام 22 منطقه پایتخت از این معاملات سهم داشته‌اند. با توجه به نیمه تعطیل بودن بازار معاملات در فروردین‌ماه، حجم معاملات مسکن برای قضاوت مطمئن درباره تحولات قیمتی در مناطق گوناگون به حد کفایت نبود. این در حالی است که از هم‌اکنون و با نگاهی به کارنامه هفته نخست اردیبهشت‌ماه می‌توان پیش‌بینی کرد تعداد معاملات مسکن در ماه جاری بیش از فروردین خواهد بود و در نتیجه آمارهای این ماه می‌تواند مبنای قضاوت درباره قیمت‌ها قرار گیرد. همچنین نگاهی به قراردادهای منعقد شده در طول روزهای سپری شده از اردیبهشت ماه حاکی است هیچ‌یک از 22 منطقه تهران از گران‌ترین‌ها تا ارزان‌ترین‌ها، از معاملات ثبت شده بی‌نصیب نبوده‌اند. در جدول نبض بازار امروز قیمت آپارتمان‌ها قطعی واقع در تمام مناطق تهران گردآوری شده است تا وضعیت قیمت‌ها در بازار مسکن پایتخت را در یک نمای کلی به نمایش بگذارد. به نقل از دنیای اقتصاد، برای دریافت جدول بازار قیمت مسکن، به این قسمت مراجعه کنید.

کسری بودجه عظیم کشورهای عربی

صندوق بين المللي پول اعلام کرد، کاهش هزينه ها و افزايش قيمت نفت به کشورهاي حاشيه خليج فارس کمک کرده تا بخشي از بزرگترين کسري بودجه خود را که بزرگترين کسري بودجه جهان به شمار مي رود کاهش دهند. به گفته جهاد آزور، رئيس بخش خاورميانه و شمال آفريقاي صندوق بين المللي پول، بیشتر شش عضو شوراي همکاري خليج فارس اقدامات تطبيقي مالي «قابل توجهي» را انجام داده اند. به گزارش بلومبرگ، صندوق انتظار دارد که مجموع کسري بودجه اين شش کشور تا سال 2021 به حدود 240 ميليارد دلار برسد، در حالي که صندوق در چشم انداز سال 2016 خود اين رقم را حدود 350 ميليارد دلار پيش بيني کرده بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار