بازدید 5593

آمار وام ازدواج چالش جدید دولت

آمارها نشان می دهد که سن ازدواج در کشور بالا رفته است و این خود ناشی از عوامل گوناگونی است. اوضاع در این زمینه آنقدر بحرانی است که این روزها رد و پای این امر مبارک را می توان در مناظره ها و سخنرانی های کاندیداهای ریاست جمهوری دید. در این بین ارائه آمارهای ضد و نقیض پیرامون پرداخت وام ازدواج توسط کاندیداهای مرتبط با دولت یازدهم، خود به چالش جدیدی برای آن ها تبدیل شده است.
کد خبر: ۶۹۰۴۱۸
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۱ 02 May 2017
آمارها نشان می دهد که سن ازدواج در کشور بالا رفته است و این خود ناشی از عوامل گوناگونی است. اوضاع در این زمینه آنقدر بحرانی است که این روزها رد و پای این امر مبارک را می توان در مناظره ها و سخنرانی های کاندیداهای ریاست جمهوری دید. در این بین ارائه آمارهای ضد و نقیض پیرامون پرداخت وام ازدواج توسط کاندیداهای مرتبط با دولت یازدهم، خود به چالش جدیدی برای آن ها تبدیل شده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، در اولین روز مناظره های جمعی کاندیداها سئوالاتی پیرامون مسائل اجتماعی و فرهنگی مطرح شد که پاسخ های جالبی را از طرف کاندیداها به همراه داشت. از جمله موارد مهمی که در این مناظره به آن اشاره شد بحث ازدواج جوانان بود. مرتضی حیدری به عنوان مجری این برنامه سئوالی را پیرامون ازدواج از جناب آقای روحانی پرسیدند که پاسخ به آن سرآغاز چالش آماری بزرگی برای دولت کنونی شد. سئوال مطرح شده این بود که "مشکل ازدواج جوانان را ناشی از چه عللی می دانید و برنامه شما برای فائق آمدن بر این مشکل و افزایش چشمگیر ازدواج های موفق و پایدار چیست؟" بعد از پاسخ جناب آقای روحانی به این سئوال نوبت به کاندیداهای دیگر رسید تا نظرات خود را پیرامون این سئوال مطرح کنند  و همچنین صحبت های آقای روحانی را نیز نقد نمایند. در این بین اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و کاندیدای ریاست جمهوری دولت دوازدهم در حمایت از آقای روحانی و بررسی عملکرد دولت یازدهم در این زمینه بیان نمودند: "فکر می کنم روحانی رئیس ما هستند ولی الان رقیب هستیم. یکی از کارهایی که الان انجام گرفت وام 3 میلیونی تبدیل به وام 10 میلیونی شد. 296 میلیارد تومان کل وام ازدواج در 92 بود که به 9800 میلیارد یعنی سی برابر تبدیل شد." همین پاسخ کافی بود تا منتقدان کنونی دولت یازدهم آمارهای ارائه شده توسط اسحاق جهانگیری را به باد انتقاد بگیرند و از عدم صحیح بودن آن ها پرده بردارند!

منتقدان معتقد بودند که دولت از ابتدا با پرداخت وام 10 میلیون تومانی مخالف بوده و وام ازدواج با پیگیری نمایندگان مجلس در برابر مخالفت های دولت و بانک مرکزی در قالب تبصره 29 قانون بودجه 95 تصویب شده است. در آن جلسه مجلس که در 28 فروردین 1395 تشکیل شده بود آقای دژپسند معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی در مخالفت با پیشنهاد وام 10 میلیونی بیان نموده بودند: منابع قرض الحسنه موجود 4 هزار میلیارد تومان است که یک هزار میلیارد تومان آن به کمیته امداد و بهزیستی اختصاص یافته و 3 هزار میلیارد تومان آن نیز به اعطای تسهیلات ازدواج به میزان 3 میلیون تومان برای هر زوج است. در روزهای بعد از تصویب این قانون نیز، بانک مرکزی مخالفت های ضمنی خود را با پرداخت وام 10 میلیون تومانی اعلام نمود.

همچنین منتقدان با استناد به آمار بانک مرکزی، آمارهای ارائه شده پیرامون مبالغ پرداخت شده برای وام ازدواج در سال 92 و 30 برابر شدن آن در سال 95 را به باد انتقاد گرفتند. به گزارش نسیم آنلاین مطابق با نامه شماره ۹۶/۳۱۳۷ بانک مرکزی به مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۹ فروردین ماه سال جاری، تنها ۸۰۸  هزار و ۸۰۰  وام ۱۰ میلیون تومانی ازدواج (معادل حدود ۸ هزار میلیارد تومان) در سال گذشته به متقاضیان داده شده است. براساس این نامه، کل وام های ازدواج پرداختی در سال گذشته، 1 میلیون و 18 هزار و 10 وام (شامل وام 3 و وام 10 میلیون تومانی) بوده که معادل 9800 میلیارد تومان است. همچنین براساس اطلاعات مندرج در این نامه بانک مرکزی، در سال 92 هم معادل 944 هزار و 627 وام ازدواج به مبلغ حدود ۲ هزار و 906 میلیارد تومان توسط بانک ها اعطا شده است. بنابراین میزان کل وام ازدواج پرداختی در سال گذشته نسبت به سال 92، 3.3 برابر شده است و نه 30 برابر.

ناگفته نماند که وزارت ورزش و جوانان هم در مورخه 11 اردیبهشت 1396 در پاسخ به سخنان یکی دیگر از کاندیداها در همین زمینه بر 40 برابر شدن وام ازدواج ها در طول دوره 4 ساله دولت یازدهم تاکید نمود و اعلام کرد که: "در سال ١٣٩٥ با تلاش و برنامه ریزی دولت تدبیر و امید، بانک های کشور به یک میلیون و دویست هزار نفر وام ۱۰ میلیون تومانی ازدواج به میزان ١٢ هزار میلیارد تومان پرداخت کرده اند. این در حالی است که در سال ١٣٩٢ میزان وام ازدواج پرداخت شده تنها ٣٠٠ میلیارد تومان بوده است و این آمار نشان دهنده رشد 40 برابری پرداخت وام ازدواج در دولت یازدهم است."

  
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار