بازدید 14837

هر آنچه در مورد «رژیم دَش» باید بدانید

کد خبر: ۶۸۹۴۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۲ 29 April 2017
متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به «رژیم دش»، گفت: رویکرد اصلی این رژیم کاهش فشارخون است و برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی توصیه می‌شود.

به گزارش فارس، گلبن سهراب «رژیم دش» را همان رویکرد های تغذیه ای جهت توقف فشار خون دانست و افزود: در واقع این رژیم غذایی برای اولین بار ویژه افرادی که پرفشاری خون یا فشارخون بالاتر از حد طبیعی داشتند، طراحی شد. اجزای این رژیم  طوری طراحی شده است تا به افرادی که فشار بالا دارند کمک می کند تا فشارشان را کاهش دهند.

وی با بیان اینکه 2 الی 3 دهه است که رژیم دش طراحی شده است، ادامه داد: رویکرد اصلی این رژیم کاهش فشارخون بود؛ ولی امروز پس از گذشت چندین سال متوجه شده اند که رژیم دش، رژیم خوبی است و برای خیلی از گروه ها کاربرد دارد که علاوه بر کاهش فشارخون بر کاهش چربی خون به خصوص کلسترول بعد از خون یا LDL هم تاثیرگزار است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه تاکید کرد: در واقع رژیم دش چون باعث کاهش چربی و فشارخون می شود، از این رو منجر به کاهش بیماری های قلبی و عروقی می شود.

وی در شبکه رادیویی سلامت در خصوص محدودیت سنی برای این رژیم ادامه داد: رژیم دش محدودیت سنی ندارد. از این رژیم به دلیل داشتن فواید بسیار زیاد، می توانیم برای همه گروه ها؛ به خصوص برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی استفاده کنیم.

سهراب در ادامه تصریح کرد: به علت پرفشاری خون و بروز بیماری های قلبی عروقی یا به عبارتی بالا بودن چربی های خون در افراد سالمند، کاربرد رژیم دش در این گروه بیشتر است و آن را برای این گروه بیشتر توصیه می کنیم؛ ولی منع مصرفی برای گروه های سنی دیگر وجود ندارد و یک رژیم کاملا سالم است و هرکسی از آن تبعیت کند مشکلی برایش ایجاد نمی کند.

وی در ادامه به هرم غذایی این رژیم غذایی اشاره و بیان کرد: رژیم دش، رژیم لاغری به صورت کامل نیست؛ زیرا برای کنترل وزن حتما باید کالری محدود شود؛ ولی در این رژیم کمتر کالری محدود می شود و بیشتر برای کاهش چربی و فشار خون است که در کنار آن، مقدار کمی کاهش وزن و کالری را نیز به دنبال خواهد داشت.

سهراب تصریح کرد: در هرم این رژیم تاکید بیشتری بر روی میوه ها، سبزیجات و لبنیات کم چرب است؛ زیرا مواد معدنی هستند که خیلی می توانند روی کنترل فشارخون تاثیر بگذارند.

این دکتری تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: معمولا رژیمی که باید فشارخون را کنترل کند باید غنی از پتاسیم، کلسیم و منیزیم باشد و در مقابل باید سدیم و چربی اشباع کمی داشته باشد. بر اساس همین اصل، رژیم دش طوری طراحی شده است که پتاسیم،کلسیم و منیزیم بالاتری دارد و در مقابل سدیم و چربی های اشباع پایین تری دارد. در این رژیم توصیه می شود که حداقل روزانه دو تا سه واحد از لبنیات کم چرب استفاده شود که لبنیات می تواند شامل شیر، ماست و... باشد و در مورد میوه ها و سبزی ها از هر کدام روزانه 4 تا 5 واحد باید مصرف شود.

وی اظهارداشت: همانطور که می‌دانید در هرم معمولی یا هرمی که برای افراد سالم استفاده می کنیم توصیه می شود که میوه ها بین 2 تا 4 واحد و سبزی ها  بین 3 تا 5 واحد باشد؛ ولی در اینجا متفاوت است و خیلی تاکید می شود که این میوه ها و سبزی ها از انواع متنوعی استفاده شود یعنی همه را از یک نوع میوه یا سبزی خاص استفاده نکنیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر