بازدید 9800
۳
پیمانه اقتصادی؛

از «بورس در هفته ای که گذشت» تا «عوامل مؤثر بر رکود بهاری بازار خودرو»

این پیمانه موضوعاتی همچون آخرین روز کاری بازار آزاد ارز، گران شدن سکه طرح جدید، زمانی برای درخشیدن طلا و فلزات گرانبها، افزایش ۱۷ برابری واردات طلا در ترکیه، افزایش اندک قیمت نفت، تمام شدن ذخیره نفت روی آب ایران، ایتالیایی های بدهکار به دولت و افزایش عوارض گمرکی فولاد چین توسط کمیسیون اروپا را در بر دارد.
کد خبر: ۶۸۲۶۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۳ 07 April 2017
از «بورس در هفته ای که گذشت» تا «عوامل مؤثر بر رکود بهاری بازار خودرو»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون آخرین روز کاری بازار آزاد ارز، گران شدن سکه طرح جدید، زمانی برای درخشیدن طلا و فلزات گرانبها، افزایش ۱۷ برابری واردات طلا در ترکیه، افزایش اندک قیمت نفت، تمام شدن ذخیره نفت روی آب ایران، ایتالیایی های بدهکار به دولت و افزایش عوارض گمرکی فولاد چین توسط کمیسیون اروپا را در بر دارد.


بورس در هفته ای که گذشت

در پایان معاملات هفته منتهی به 16 فروردین ماه 96، شاخص کل بورس با 106 واحد افزایش نسبت به هفته قبل، به رقم 77690 واحد رسید. شاخص بازار اول با 2 واحد کاهش  به رقم 54527 واحد بالغ گردید و شاخص بازار دوم با 650  واحد افزایش عدد 168791 واحد را تجربه کرد و به ترتیب با  0.003 درصد کاهش و 0.39 درصد افزایش نسبت به هفته قبل مواجه شدند. به گزارش میزان، در 3 روز کاری دومین هفته سال 96، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به 5104 میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل 0.5 درصد افزایش یافته است. در ضمن تعداد 2823 میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از 193 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب 25 درصد افزایش و  19 درصد کاهش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد. براین اساس تعداد 200 هزار برگه اوراق بدهی به ارزش 218 میلیارد ریال معامله شد که نسبت به هفته گذشته 67 درصد کاهش را نشان می دهد. این درحالی است که تعداد 4 میلیون واحد از صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 46 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت و  به ترتیب با 59 درصد و 51 درصد کاهش نسبت به هفته گذشته همراه شد.

آخرین روز کاری بازار آزاد ارز

در پایان معاملات بازار آزاد ارز پایان هفته، هر دلار آمریکا بدون تغییر نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 513 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش 86 ریالی به رقم 40 هزار و 345 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد روز گذشته، 10 هزار و 301 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل، یک ریال افزایش قیمت داشت.

گران شدن سکه طرح جدید
 
در جریان معاملات روز پنجشنبه بازار آزاد تهران هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۹۰۰۰ تومان افزایش؛ یک میلیون و ۲۱۹ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم یک میلیون و ۱۸۲ هزار تومان معامله شد. همچنین قیمت نیم سکه با ۴ هزارتومان کاهش ۶۸۱ هزارتومان، ربع سکه با ۲۰۰۰ تومان کاهش ۳۷۵ هزار تومان و سکه یک گرمی با ۱۰۰۰ تومان کاهش ۲۴۲ هزارتومان بود.

زمانی برای درخشیدن طلا و فلزات گرانبها

اوله هانسن تحلیلگر ارشد ساکسو بانک در سخنانی تأکید کرد: با توجه به مشکلاتی که در بازارهای بین المللی به خصوص بازار نفت وجود دارد، این احتمال می رود که طلا و سایر فلزات گرانبها در سه ماه دوم امسال نیز درخشش بیشتری خواهند داشت. بر اساس این گزارش وی در ادامه تصریح کرد: شاخص قیمت کالای بلومبرگ طی ماه گذشته با افت شدیدی روبرو شد و علت اصلی این مساله فروش زیاد از سوی سفته بازان و دلالان بین المللی بوده است. به گزارش سایت طلا، این تحلیلگر اقتصادی تأکید کرد: شرایط سیاسی جهان به شدت غیر قابل پیش بینی شده است. به نظر من اگر سطح مقاومتی 1264 دلاری برای هر اونس طلا شکسته شود، روند صعودی قیمت این فلز گرانبها ادامه خواهد یافت و تا پایان امسال احتمالا قیمت هر اونس طلا به 1325 دلار خواهد رسید. وی پیش بینی کرد که قیمت هر اونس نقره نیز تا پایان امسال به 19 دلار خواهد رسید. بیل باروش تحلیلگر ارشد مؤسسه ای آی تریدر نیز گفت: قیمت جهانی طلا به زودی سطح مقاومتی 1270 دلاری را خواهد شکست و این مساله سرآغاز روند صعودی دیگری برای طلا خواهد بود.اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا به زودی تا مرز 1300 دلاری افزایش خواهد یافت.

افزایش ۱۷ برابری واردات طلا در ترکیه

واردات طلای ترکیه با اقدام مردم این کشور برای کاهش ضرر مالی در برابر نوسانات ارزی، در ماه مارس ۱۷ برابر رشد کرد و به ۲۸.۲ تن رسید. به گزارش ایسنا، پس از اینکه لیره ترکیه در نوامبر گذشته با شدیدترین کاهش از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ روبرو شد، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور این کشور از مردم خواست برای پشتیبانی از ارز ملی، دلارهایشان را فروخته و لیره یا طلا خریداری کنند. به گفته مهمت علی ایلیدریم ترک، متخصص طلا در بازار بزرگ استانبول، مردم ترکیه به جای ارزهای خارجی، شروع به خرید طلا کرده اند و بهبود ملایم ارزش لیره هم قیمت طلا را مناسب کرده است. واردات طلای ترکیه در دسامبر پس از درخواست اردوغان از مردم، تقریبا هشت برابر افزایش داشت و به ۳۶.۷ تن رسید که بالاترین واردات ماهانه در بیش از دو سال گذشته بود. قیمت‌ها در ترکیه از ۱۳۲ لیره (۳۶ دلار) برای طلای ۲۴ قیراط در ژانویه به ۱۵۳ لیره در فوریه افزایش یافته است. بهای طلا روز سه‌شنبه حدود ۱۴۸ لیره بود.

افزایش اندک قیمت نفت

روز پنجشنبه بهای نفت در دنباله افزایش ۳ درصدی اش در هفته جاری دوباره افزایش یافت. این در حالی است که هفته گذشته به خاطر افزایش ذخایر نفتی آمریکا شاهد کاهش قیمت نفت بودیم و دیروز نیز خبری از رکوردی جدید در ذخایر نفتی  آمریکا منتشر شده است. روز گذشته قیمت آتی نفت خام برنت بین‌الملل، نسبت به قیمت بسته‌شده روز قبل حدود 6 سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای 54.42 دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز، با افزایش یک سنت نسبت به‌روز قبل بشکه‌ای 51.16 دلار صورت گرفت.

ذخیره نفت روی آب ایران تمام شد

به نقل از رویترز، منابع نفتی و کشتیرانی اعلام کردند: در حالیکه ایران تمام نفت ذخیره شده طی سالهای گذشته روی دریا را به فروش رسانده اکنون برای افزایش صادرات با مشکل مواجه شده است. از زمان لغو تحریم‌های بین‌المللی در ژانویه 2016 ایران تلاش کرد تا برای رساندن سقف صادرات خود به زمان قبل از تحریم‌ها میلیون‌ها بشکه نفت ذخیره شده در تانکرها را به فروش برساند. منابع نفتی و ردیابی تانکرها گفتند در دو هفته گذشته ایران تمام ذخایر نفت شناور روی آب خود را به فروش رساند که بسیاری از این‌ها میعانات گازی و نفت خام بسیار سبک بوده است. اکنون با نبودن هیچ ذخیره نفت روی آب، ایران یکی از منابع حیاتی خود برای افزایش صادرات را از دست داده است. ریچارد مالینسون تحلیلگر انرژی با بیان اینکه اکنون ذخایر نفت شناور روی آب ایران تمام شده و احتمالاً تولید میعانات گازی کاهش یافته گفت «فکر می‌کنیم که نفت‌های ذخیره شناور روی آب ذخیره باعث افزایش صادرات می‌شد»

سهم یابی و سرمایه گذاری کلان کویت در صنایع نفتی مصر

وزارت نفت کویت بر اساس توافق مشترک دو کشور قرار است تا سال 2019 به صادرات نفت و مشتقات نفتی به مصر ادامه دهد. بر اساس این توافق طرف کویتی سالیانه یک و نیم میلیون تن مشتقات نفتی و ماهیانه دو میلیون بشکه نفت به کویت صادر می کند. وزارت نفت کویت همچنین تسهیلاتی را به مصر برای پرداخت بدهی ها ارائه نموده است به گونه ای که مهلت پرداخت هزینه مشتقات نفتی خریداری شده و نفت خام از 90 روز به 180 و 270 روز افزایش می یابد. دولت کویت همچنین اعلام کرد که در راستای توسعه فعالیت های نفتی خود در شمال آفریقا٬ حجم سرمایه گذاری های اقتصادی در مصر را به 15 میلیارد دلار رسانده است. سرمایه گذاری های کویت در بخش نفت و گاز مصر بوده و روند همکاری ها پس از سال 2012 به صورت قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. به نقل از ایرنا، همزمان یک شرکت کویتی در ادامه حضور فعال شورای همکاری خلیج فارس در بخش های مختلف اقتصاد مصر، قصد دارد با در دست گرفتن یک میدان نفتی در صحرای مصر، اقدام به استخراج و تولید نفت خام کند. 

حدود 21 میلیون ایتالیایی به دولت این کشور بدهکارند

«ارنستو ماریا روفینی» مدیرعامل سازمان اخذ بدهی های دولتی «اکو ایتالیا»، امروز (پنجشنبه) در پارلمان این کشور اعلام کرد، حدود 21 میلیون ایتالیایی به دولت این کشور بدهکارند که 53درصد از آن‌ها کمتر از یکهزار یورو و 74 درصد از مالیات دهندگان نیز زیر پنج هزار یورو بدهی دارند. مدیر این سازمان دولتی با اعلام اینکه در سال های 2016 - 2015 حدود 17 میلیارد یورو از مالیات دهندگان اخذ شده است، گفت: بدهی سال های 2000 تا 2016 مجموعا به 817 میلیارد یورو می رسد، اما بیش از 43 درصد از این رقم به سختی قابل اخذ است چرا که مربوط به بدهکارانی است که فوت کرده، ورشکست شده و یا شرکت آنها تعطیل و یا اموالی ندارند، بنابراین حدود 600 میلیارد یورو بدهی مالیاتی غیر قابل جبران است. به گزارش ایرنا، در ایتالیا تقریبا از هر 2 ایتالیایی یک نفر به نوعی به نهادهای دولتی و سازمان مالیات این کشور بدهی دارد. امسال بیش از 40 میلیون ایتالیایی اعلام در آمد کرده اند که بنابراین مالیات دهنده محسوب می شوند. 

کمیسیون اروپا عوارض گمرکی فولاد چین را افزایش می دهد

كميسون اروپا روز پنجشنبه عوارض نهايي انتي دامپينگ، عوارض واردات نورد گرم محصولات فولاد تخت بر عليه چين تصويب كرد. اين كميسيون به نمايندگي از ٢٨كشور عضو اتحاديه اروپا تعرفه ي نهايي بين 18/1 و 35/9 درصد اعمال كرد. وزارت بازرگاني چين از اين تصميم بسيار نگران است و از اتحاديه اروپا خواست تا اشتباه خود را اصلاح كنند و اقدام لازم براي محافظت از توليد كنندگان خود را انجام خواهد داد. به گزارش بلومبرگ، چين بزرگترين توليد كننده و مصرف كننده فولاد جهان گفت: در اوايل سال گذشته تصميم بر ان شد كه تا ٥سال ديگر (2020) 150ميليون تن از ظرفيت توليد خود را كاهش دهد هرچند كه در سال 2016 توليد افزايش يافت. همچنين اين كميسيون  افزود: كه تصميم گرفته بود كه تعرفه اي موقت را بر همان محصولات از كشور هاي برزيل، ايران، روسيه، صربستان و اوكراين اعمال كند.هر چند به تحقيقات واردات از اين كشورها براي شش ماه ديگر ادامه خواهد داد .

عوامل مؤثر بر رکود بهاری بازار خودرو

بازار خودرو ایران در حالی پس از تعطیلات نوروزی، آغاز به کار کرده است که نمایشگاهداران خودرو پایتخت با توجه به افت شدید تقاضا بعد از تعطیلات عید پیش‌بینی‌ می‌کنند که این بازار تا سه ماه آینده نیز در خواب بهاری به سر خواهد برد. در شرایطی فعالان بازار خبر می‌دهند که تقاضای خرید هم‌اکنون متوقف مانده که رکود بعد از آغاز هر سال جدید موضوع غریبی نیست و به‌ نوعی روال هر ساله بازار در فروردین و حتی اردیبهشت‌ماه است. در این بین اما آنگونه که گفته می‌شود، به‌دلیل در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری و ماه مبارک رمضان پیش‌بینی می‌شود که این رکود تا پایان فصل بهار و اوایل تابستان ادامه داشته باشد. به نقل از دنیای اقتصاد، بر این اساس دست‌اندرکاران بازار خودرو با مقایسه تقاضای خرید خودرو در سال 95 نسبت به سه سال گذشته تأکید دارند، به‌ رغم بی‌رمقی بازار عید سه سال گذشته، اما این بی‌رونقی در بازار شب عید امسال کمتر خود را نشان داد. با وجود این فعالان بازار از ابتدا تا اواخر پاییز سال گذشته همچنان از حاکمیت رکود در بازار گلایه داشتند. این موضوع در حالی بود که خودروسازان به‌واسطه روش‌های فروش متنوعی که ارائه کردند توانستند تقاضای خوبی را برای محصولات خود فراهم کنند.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
بورس ورشکسته است
تلاش های شبانه روزی برخی رسانه های حامی بورس برای القای عدم افزایش قیمت مسکن وادامه رکودآن مثل همیشه بی نتیجه خواهدبود
پولی نیست که ماشین بخریم. اونم این ماشینای بی کیفیت داخلی و چینی!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان