بازدید 5565

تمجید محمدجواد لاریجانی از کاندیدای مورد نظر خود

نیروهای خوبی از نیروهای ولایی و اصولگرا که هر کدام توانمندی‌های مختلفی دارند، در معرض قرار گرفته‌اند. من خودم شخصاً از برخی آنها خواهش کردم که بیایند و وارد این میدان بشوند. مثل آقای دکتر جلیلی. من بارها از ایشان خواهش کردم که به میدان بیایید و خودتان را در معرض قرار بدهید.
کد خبر: ۶۷۶۶۵۳
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۱ 13 March 2017
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌‌شوید؟ گفت: من پیرمرد شده ام. کاندیدا باید جوان باشد.

به گزارش تسنیم، محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه که به مناسبت ایام فاطمیه در مسجد سید اصفهان سخنرانی داشت گفت که بارها از سعید جلیلی خواهش کرده است که به میدان انتخابات بیاید.

بخش هایی از اظهارات جواد لاریجانی را در زیر می خوانید.

*حتماً دیدید که من بارها از این مذاکرات هسته‌ای انتقاد کردم. محترمانه هم انتقاد کردم. حالا البته بعضی‌ها دوست نداشتند و منتقدین را به انواع چیزها مستند می‌کردند. کاری به اینها نداریم. در هر صورت من به این کار چندتا انتقاد اساسی داشتم. یکی از آن مواردی که من دائماً راجع به آن صحبت کردم، این است که توانمندی هسته‌ای ما یک توانمندی بسیار باارزشی بوده و هست. این توانمندی چیست؟ بعضی از دوستان ما اصلاً خود مفهوم توانمندی علمی هسته‌ای را نمی‌فهمند چیست و یا نمی­خواهند بفهمند!

*می‌گویند که این مذاکرات برای فعالیت‌های هسته‌ای ما مشروعیت آورده. مگر مشروعیت را ما باید از آنها اجازه بگیریم. حق مسلم این ملت است که مثل همه کشورهای دنیا، مثل خود آمریکایی‌ها، مثل فرانسوی‌ها، هر حقی آنها دارند ما هم داریم. ما اصلاً شهروند درجه دوم دنیا نیستیم. درجه یک یک هستیم. هر حقی آنها دارند، ما هم داریم.

*ما این جا ننشستیم که آمریکایی‌ها یا غربی‌ها اعلام بکنند شما مشروع هستید یا مشروع نیستید. پس‌فردا می‌گویند توان موشکی شما نامشروع است. موشک‌هایتان را به اندازه‌ای بکنید که مثلاً فقط پنج متر بروند. اصلاً بعد از یک مدتی بگویند بچه‌های شما نباید فیزیک بخوانند یا ریاضیات بخوانند. چون اگر بخوانند یاد می‌گیرند و یک چیزهای خیلی عجیب می‌سازند. بعد از یک مدتی می‌گویند اینها اصلاً غذا زیاد نباید بخورند. چون اگر زیاد غذا بخورند، (دوگوله‌شان) کار می‌کند و می‌روند کارهای خیلی خوب انجام می‌دهند. ته این مسأله این جوری است.

*ببینید، باید توانمندی را تشخیص بدهیم. مناسب است اشاره کنم که مذاکرات هسته‌ای به نظر من چهارتا اشکال خیلی مهم داشته. یک عده‌ای هستند که هیچ وقت حوصله نکردند این مذاکرات را دقیق دنبال بکنند. از این مواضع نه سیخ بسوزد و نه کباب دارند. " یک خرده خوب است، یک خرده بد است" نمی‌شود. شما مسؤول هستید. باید نقطه به نقطه این مذاکرات و اسناد را خوانده باشی. حرف داشته باشی. نه سیخ بسوزد نه کباب نداریم. برخی از دوستان فنّی ما که در امر مذاکرات نقش داشته اند گفته اند که منتقدان برجام حرف درست و حسابی ندارند و عوامانه حرف می زنند!! البتّه من منکر نیستم که برخی افراد در مقام انتقاد رعایت انصاف و قول سدید را نمی کنند و مثلاً کذاکره کنندگان را به خیانت و بی دینی و امثال این اتّهامات رمی می کنند این گونه انتقاد نه تنها عوامانه است که خلاف شرع است. لیکن طرفداران سینه چاک مذاکرات هسته ای حتّی یک بند آن را روشن و صریح مطرح نکرده اند و از آن دفاع نکرده اند! فقط اکتفا کرده اند به اینکه: "برجام فضای ین المللی ایران را دگرگون کرد"؛ "برجام مسیر کسب و کار را تسهیل کرد" ، "برجام فعالیّت هسته ایران را مشروعیت بخشید" ، "برجام تابوی مذاکره با آمریکا را شکست" و قس علی هذا. این ادّعاها- اگر تا درجه ای درست هم باشد- دفاع اصولی و حرفه ای - و غیر عوامانه! - ار برجام نیست. بلکه سرتاسر تبلیغاتی و حاشیه ای است مثلاً در ضمن اقدامات برجامی، ما امکانات ساحته شده در نیروگاه آب سنگین اراک را منهدم کردیم. فهم این مقدار از وضعیّت ظاهراً دانش هسته ای بالائی نمی خواهد. از سوی دیگر آرزوهای بیان شده در همکاری جهانی برای ساختن یک نیروگاه "سوپرمدرن" با زبان نسبتاً حرفه ای بیان شده است. لیکن پس از مذاکرات مفصل با غرب و شرق مسئولین ذی ربط نهایتاً اعلام کرده اند: "خودمان نیروگاه اراک را دوباره می سازیم"

*چون ما کارگزاران نظام و دولت را بازوی رهبری می‌دانیم. دوست داریم کارها و خواسته‌های ولی امرمان خوب انجام بشود. دوست داریم مملکت ما پیشرفت پیدا بکند و قوی بشود. آدم باید بسیار بی‌غیرت باشد که چنین علاقه‌ای نداشته باشد منتها باید با چشم باز به مسائل نگاه بکنیم.

*ما رابطه با دنیا را می‌خواهیم. رابطه محترمانه. ما گفتگو با دنیا را می‌خواهیم. اصلاً سر جنگ نداریم. ما به کجا حمله کرده‌ایم. ما همه‌اش داریم دفاع می‌کنیم. خب با یک همچین منطقی که ولی امر با دنیا دارد. آن هم ولی امری که خودش به اوضاع دنیا آگاه است. با رهبران دنیا از نزدیک صحبت کرده‌ است. به کشورهای مهمی سفر کرده است. یک کسی نیست که از پشت کوه بیاید. حالا بعضی‌ها هی می‌گویند قاجار، قاجار. بابا، شما که اصلاً نمی­دانی مدرنیته چی هست. شما الفبای مدرنیسم را نمی‌دانی. بعضی فکر می­کنند مثلاً یک موبایل خیلی مدرن داشته باشی، تو مدرن هستی؟ ابداً. حالا شما بگو یک آدم عرب بدوی سوار شتر، با یک موبایل خیلی پیشرفته دارد با زنش صحبت می‌کند. فکر می‌کنی چه می‌گوید. همان حرف‌هایی را می‌زند که با پای پیاده هم می‌زد. مدرنیته که این نیست. مدرنیته یک مبنای (عقلانیت ابزاری) دارد که از دل تصورات عمدتاً قرون هفدهم و هجدهم اروپا نشأت گرفت و بعد در قرون نوزدهم و بیستم میلادی به اوج شکوفائی رسید و تطّورات پر پیچ و تاب امروزی را شاهد است.

*نکته چهارم که باید چهارمین محور گفتمان انتخابات ما باشد، مسأله فرهنگی است. باید قبول کنیم. بفهمیم و بدانیم که دشمن حرامی‌ای است که قصد کرده است فکر ملت ما را مثل موریانه آسیب بزند و متأسفانه توفیقاتی هم داشته. مهم است که ما راجع به این قضیه حساس باشیم. حالا مثلاً وقتی صحبت می‌شود برای این که ما باید در استفاده از امکانات ارتباطی جدید دارای یک مبنا باشیم. یک عده می‌گویند گذشت آن زمانی که بتوانیم جلوی اطلاعات را بگیریم. نمی‌شود مردم را در ناآگاهی نگه داشت. اطلاعات را نمی‌شود محدود کرد و سانسور کرد و از این حرفهای کلیشه­ای از نوع دهکده جهانی مک لوهان!

*ما رئیس جمهوری می‌خواهیم که وقتی ببیند به یک قسمتی از دین جسارت می‌شود، آن شب تا صبح نخوابد. اگر ببیند که تجاهر به فسق شده، خودش جلو بیفتد و بگوید ما نباید اجازه بدهیم که در ملاء عام به اسلام و به مضامین اسلامی تجاوز بشود. اگر حق امر به معروف و نهی از منکر مطرح است، آن را به عنوان یکی از حقوق مسلم جامعه اسلامی احیا بکند. نه این که بگوید ما باید در زندگی خصوصی افراد دخالت نکنیم. البته این بحث فقهی است. ما نمی‌توانیم تجسس بکنیم ولی تجسس چه ربطی به امر به معروف و نهی از منکر دارد. تجسس موقوف است. دخالت کردن در زندگی خصوصی افراد موقوف است ولی امر به معروف واجب است. باید نسبت به اینها حساس باشد.

*این تشکلی که به اسم جمعیت دفاع از انقلاب اسلامی درست شده، تشکل خوبی است. به نظرم خودش میدان فعالیت جدیدی است منتها تحرک اصول­گرایان لازم نیست محصور در این تشکل باشد، همکاری و همراهی باید باشد. یعنی این خودش یک کار خوبی است ولی افراد دیگر و نیروهای دیگر هم باید فعال باشند. حالا چه در قالب این تشکل و چه در قالب تشکل‌های دیگر بتوانند بیایند و فعالیت بکنند. این جور نشود که هر کس دیگری باید دست از فعالیت بردارد. مگر در چارچوب تشکل. من خوشحال هستم که این تشکل درست شده. یک میدان فعالیت است.

*نیروهای خوبی از نیروهای ولایی و اصولگرا که هر کدام توانمندی‌های مختلفی دارند، در معرض قرار گرفته‌اند. من خودم شخصاً از برخی آنها خواهش کردم که بیایند و وارد این میدان بشوند. مثل آقای دکتر جلیلی. من بارها از ایشان خواهش کردم که به میدان بیایید و خودتان را در معرض قرار بدهید. این هم خودش برای کسی که می‌خواهد نامزد بشود، وظیفه ولایی است. من دارم نظر خودم را می‌گویم. شما هم تحقیق بکنید. ایشان به نیروهای کارشناسی اعتقاد دارد. وقت می‌گذارد. همت دارد. این که من می‌گویم تیزهوش است. حتی در مسائل سیاست خارجی هم آدم بسیار فطنی است. من از زمانی که ایشان در دانشگاه امام صادق دانشجو بوده، من در آن جا درسی می‌دادم. تا الآن آشنا هستم. به معنای نفی سایر نیروها نیست. نظر من این است. منتها شماها آزاد هستید. اختبار بکنید. بررسی بکنید. ولی حتماً این کار را بکنید. سرسری نگیرید.

*آنهایی که می‌گویند آشتی. آنها بیایند با مکتب اهل بیت آشتی بکنند. از درگاه خدا تقاضای عفو بکنند. در توبه باز است. توبه بکنند. با کسی هم دشمنی نداریم.

*ملت ما باید حرف‌ها را گوش بدهند. ما از همان اول نباید یک نفر را بگیریم و بگوییم اصولگراها، پیروان اهل بیت، ملت اسلام همین آقا است و بس. این جوری نیست. افراد مختلف هستند. خوب است که اولش متعدد باشند. به تدریج که جلو می‌روند، آن وقت باید جلساتی باشد که بگوییم کلاً، چه کسانی می­توانند نامزد ‌شوند و چه کسانی که دارند تبلیغ می‌کنند، در میدان اصول­گرائی، همگرائی و هم افزائی شکل بگیرد و منجر به تقارب و وحدت شود ان شاء الله. هدف این است که ولی امرمان را کمک بکنیم. اگر روی این هدف تمرکز بکنیم، انشاءالله وقتی به قسمت‌های نهایی‌تر پروسه انتخابات می‌رسیم، خود به خود یک تجمیعی ایجاد بشود.

*من آقای قالیباف را یک نیروی جهادی امتحان پس‌ داده در جبهه‌ها و در کارهای سنگین اجرایی می‌دانم. ما نباید نیروهای‌مان را با تبلیغاتی که می‌شود از گردونه خارج بکنیم. او هم باید مطرح بشود. قابلیت‌های ایشان هم ملحوظ بشود. خوشبختانه جناح اصولگرا نیروهای قابل بسیاری دارد. علمای بزرگ در این جناح هستند. مدیران خوب هستند. نسل جوان متدین و خیلی فعال. درس‌خوانده و توانمند در این جناج وجود دارند. اینها همه سربازان ولی امر هستند. ولی امر ما به لطف الهی تنها نیست.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر