بازدید 12359

آقای رئیس جمهور، چرا هلال احمر را تعطیل نمی‌کنید؟!

به‌ رغم آنکه بیشتر فعالیت‌های هلال احمر، داوطلبانه ‌است و این جمعیت با کمترین میزان هزینه، خدماتی گسترده به عموم هموطنانمان ارائه می‌دهد، ظاهرا کسی متوجه اهمیت کارشان نیست؛ آنقدر که گاه شاهد تصمیمات عجیب و دور از انتظار مسئولان برای آنها هستیم و به نظر می‌رسد کسی خواستار ادامه فعالیت ایشان نیست!
کد خبر: ۶۷۶۵۴۵
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰ 13 March 2017
به‌ رغم آنکه بیشتر فعالیت‌های هلال احمر، داوطلبانه ‌است و این جمعیت با کمترین میزان هزینه، خدماتی گسترده به عموم هموطنانمان ارائه می‌دهد، ظاهرا کسی متوجه اهمیت کارشان نیست؛ آنقدر که گاه شاهد تصمیمات عجیب و دور از انتظار مسئولان برای آنها هستیم و به نظر می‌رسد کسی خواستار ادامه فعالیت ایشان نیست!
 
به گزارش «تابناک»، آگاهی از قرار گرفتن کشورمان در زمره کشورهایی که بیشترین حوادث طبیعی را دارند، کافی است تا به ضرورت تدارک و تجهیز نیروهای امدادی پی برده و انتظار به خدمت گرفتن برترین تجهیزات مرتبط با این دست عملیات‌ها را داشته باشیم؛ انتظاری که از دید برخی مسئولان ظاهرا چندان موجه به نظر نمی‌رسد.

این را می‌شود از حال و هوای این روزهای هلال احمر دریافت که به فاصله چند روز مانده تا تعطیلات نوروز، به هیچ وجه مساعد به نظر نمی‌رسد. آن هم در شرایطی که می‌دانیم متأسفانه کشورمان رکورددار حوادث جاده‌ای و جان باختگان رفت و آمدهای بین شهری در جهان است و تعطیلات نوروز، بزرگترین موسم رفت و آمدهای جاده‌ای در کشورمان به شمار می‌آید.

این در حالی است که نه آمار بالای تصادفات جاده‌ای و هوای متغیر بهاری و نه احتمال بروز پدیده‌هایی مانند سیلاب یا یخبندان و بوران، هیچ یک نتوانسته‌اند مسئولان را مجاب کند که دست کم در روزهای منتهی به نوروز، بیش از پیش هوای امدادگران پرتلاش را داشته باشند؛ امدادگرانی که به جای بهره بردن از تعطیلات طولانی مدت نوروزی، در صف مقدم یاری رسانی به مسافران قرار دارند.

مجموعه‌ای بسیار بزرگ از نیروهای هلال احمر که اغلبشان داوطلب هستند و تنها دریافتی‌شان از ارائه خدمت به مسافران، هزینه بسیار بسیار جزئی بابت ایاب و ذهاب است که سقف پرداخت آن در ماه، ده روز تعیین شده و در بیشترین حالت به عدد 200 هزار تومان می‌رسد. مبلغی بسیار ناچیز که به نظر نمی‌رسد فعلا خبری از پرداخت آن باشد، چون تنها ممر درآمد هلال احمر به شکلی عجیب بسته شده است.

آن گونه که در اساسنامه جمعیت هلال احمر کشورمان ثبت شده و به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده، بزرگترین درآمد این مجموعه، از بخشی از حق ثبت اسناد رسمی کشور حاصل می‌آید. بر اساس تصمیمی که در سال 1342 گرفته شده و بیش از 60 سال است، با تغییراتی جزئی تداوم یافته، اما به تازگی برداشت اشتباه برخی از یک قانون دیگر، در آن خلل ایجاد کرده است.

ماجرایی عجیب که چگونگی آغازش هم ابهام آفرین است. به این صورت که در سال 93 قانونی به نام «کاداستر» در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که هدف از آن، نوعی نظام دهی به اسناد رسمی در کشور، با تبدیل اسناد دفترچه‌ای به اسناد تک برگی کاداستری تعیین شده، اما بناگاه از پایان تابستان امسال، دستمایه واریز نکردن سهم هلال احمر از حق ثبت اسناد رسمی قرار گرفت.

دیرکردی که تأمل در آن کافی است تا دریابیم شاهد اتفاقی عجیب و احتمالا غیرقانونی هستیم اما جدای آن هم می‌شود نشانه های فراوانی برای غیرقانونی بودنش یافت. از جمله وجود اساسنامه جمعیت هلال احمر که به تصویب مجلس شورای اسلامی هم رسیده و آن گونه که دیوان محاسبات کشور تأکید دارد، «مادامی که قانون موخر نسخ یا لغو نشده باشد، معتبر است.»

این در حالی است که از پایان تابستان امسال تا کنون، جمعیت هلال احمر از دریافت سهم خود از وجوه پرداختی برای حق ثبت اسناد محروم مانده و هیچ پیگیری برای رفع انسداد واریز این وجوه به حساب هلال احمر، به نتیجه نرسیده است. پیگیری های فراوانی که در تمامی شان بر غیرقانونی بودن انسداد منبع درآمد جمعیت هلال از ثبت اسناد تأکید شده است.

تأکیدی که علاوه بر دیوان محاسبات کشور، در اظهار نظر قانونی دیگر مراجع مرتبط هم دیده می‌شود. از وزارت اقتصاد و دارایی و خزانه داری کل کشور گرفته تا سازمان برنامه و بودجه کشور و معاونت حقوقی رئیس جمهور. به این صورت که تقریبا همه بر رفع این انسداد تأکید دارند و بر این باورند که قانون کاداستر و اجرای آن ارتباطی با سهم هلال احمر از ثبت اسناد ندارد، اما این دست اظهارنظرها برای تزریق پول به هلال احمر کافی نیست.

وضعیتی عجیب که موجب شده هلال احمر در آستانه طرح بزرگ نوروزی، از کمبود شدید منابع مالی رنج ببرد و حتی گاه شایعه هایی مبنی بر تعطیلی این طرح به گوش برسد. اوضاعی عجیب که مدیران این جمعیت را مجاب به نامه نگاری به نهادهای مختلف می‌کند؛ با این امید که در نتیجه این نامه نگاری ها، توان تأمین تجهیزات مورد نیاز برای اجرای طرح نوروزی، پرداخت هزینه‌های جزئی شمار زیاد داوطلبان شاغل در این طرح و بازپرداخت دیون و بدهی‌های خود را به دست آورند.

اتفاقی که رخ نداده اما به رغم آن، اجرای طرح نوروزی در دستور کار هلال احمر قرار گرفته است. وظیفه‌ای که پرسنل و امدادگران شاغل در زیرمجموعه هلال احمر بر دوش خود احساس می‌کنند و در اجرایش دریغ نمی‌ورزند اما قادر به رفع شائبه‌های فراوان پیش آمده پیرامون این موضوع نیست. شائبه‌هایی از جمله اینکه آیا حضور امدادگران در حاشیه سفرهای پرشمار نوروزی برای کسی اهمیت دارد یا خیر؟

پرسشی که مخاطب آن دولتمردان و به ویژه رئیس جمهور خواهد بود که اگر قرار باشد تدارک ویژه ای برای سفرهای نوروزی ببینند، بی‌شک تجهیز و حمایت از امدادگران و دیگر نیروهای مستقر در جاده‌ها و طرح‌های نوروزی باید در اولویت کاری‌شان قرار می‌گرفت اما آنقدر به مشکلات امدادگران بی توجهند که گویی بدشان نمی‌آید امثال هلال احمر تعطیل شوند؛ تصمیمی که ظواهر و قرائن حکایت از اتخاذ آن دارد اما رسما بیان نشده تا این سؤال پیش آید، چرا این نهادی را که بودجه‌اش را در اختیارش قرار نمی‌دهید و بر نخواستنش اصرار دارید، تعطیل نمی‌کنید؟!
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۱۵
كمترين هزينه؟!!! بگيد چندتا از فيشهاي حقوقيشونو رو كنن
اگر "به‌ رغم آنکه بیشتر فعالیت‌های هلال احمر، داوطلبانه ‌است و این جمعیت با کمترین میزان هزینه، خدماتی گسترده به عموم هموطنانمان ارائه می‌دهد، ظاهرا کسی متوجه اهمیت کارشان نیست؛ آنقدر که گاه شاهد تصمیمات عجیب و دور از انتظار مسئولان برای آنها هستیم و به نظر می‌رسد کسی خواستار ادامه فعالیت ایشان نیست!"
چه نیاز است که رئیس جمهور انرا تعطیل کند؟...خودشان داوطلبانه فعالیت میکنند!خودشان هم تعطیل کنند...چه منتی روی رئیس مجهور دارند؟...انتخابات نزدیکه و بوی کباب بلند شده!!
سلام من به عنوان دکتری مدیریت بحران عرض میکنم :
۱-سازماند هلال احمر به عنوان بزرگترین دریافت کننده بودجه های دولتی در بین سازمانهای امدادی است در حالی که به عنوان یک نهاد غیر دولتی نباید به بودجه دولت وابسته باشد
۲- در یک حادثه چند حیطه اصلی فعالیت داریم. اولین و مهمترین حوزه سلامت است که برعهده وزارت بهداشت وبه خصوص اورژانس است که بودجه آن یکصدم هلال هم نیست. حوزه دوم بحث رهاسازی مصدومین و نجات است که طبق قانون سازمان مدیریت بحران وظیفه سازمان آتش نشانی است . شما بفرمایید کدام حوزه بر زمین می ماند که هلال مسول آن باشد؟ ایا در حوادث غیر از مانور تبلیغاتی و گاها برخی تحرکات سیاسی اقدام خاصی از هلال دیده اید؟
متاسفم
چرا برای جان مردم ارزشی قائل نیستن، چرا حادثه پلاسکو درس عبرتی نمی شود!
تا کی باید شاهد این حوادث ناگوار باشیم؟!!
حرف حساب
از کجا اطمینان دارید فعالیت های هلال احمر با کمترین هزینه ارائه می شود؟ همین هلال احمر عزیز در زمانی که مردم مناطق دور افتاده و مرزنشین ما دچار نیاز های درمانی هستند اقدام به تاسیس بیش از 30 درمانگاه تخصصی در کشور های محتلف نموده حتی کشورهایی که در لحظه های سرنوشت ساز علیه ما اقدام نموده اند و به پرسنل مراکز یاد شده حقوق معادل دلار پرداخت می شود. لذا اول بررسی کنید که اعتبارات در اختیار هلال احمر چقدر است و در چه زمینه ای هزینه می شود و سپس عنوان شود که اعتباراتش ناچیز است.
پس میلیونها تومان و دلار و تشکیلات عریض و طویل آن کجا میرود و چیست؟
برای هیچ این همه رانت است؟نوه مصباح یزدی و ....
هلال احمر محل ریخت و پاش و حیف ومیل بیت المال بوده است. یکی از اشناها اونجا کار می کنه تعریفهایی می کنه که خود کویته
سلام ای کاش مشکلات از ریشه حل شود نه اینکه از محلی به محل دیگر برده شود .اول اینکه هلال احمر برخلاف قانون از حساب ثبت برداشت کردند ولی الان سازمان ثبت و مبحث ذکاداستر مشکل اساسی پیدا کرد چند صباحی دیگر مطلب می گذراید که ای دل غافل دارند کوه و دشت و دریا را می خوردند بعد داد می زنید چرا سازمان ثبت پول ندارد
آخه برادر من حق ثبت چه دخلی داره به هلال احمر؟ بودجه باید بره خزانه بعد اختصاص پیدا کنه. اومدیم مردم حق ثبت ندادند هلال احمر باید تعطیل بشه؟؟
آخه این چه قانونیه؟
اگر میکفتین از درآمد خودروسازان میگیره معقول تر بود.
سلام هلال احمر بیشترین سازمان نمایشی برای مانورهاست وهنگام حوادث واقعی عملا درمیان سازمان علمی رسمی قدرتمند جایی ندارد برای این کارها هم هر استان درحد دو میلیارد بودجه برای نمایش نوروزی وسایز مانورهای سال کافی است نه این ارقام کلان که درسال چهل و دو ناچیز بوده والان نیاز جدی سازمان ثبت برای حفظ منابع واملاک کشور است ومعنی ندارد یک سازمان درآمدی که بازحمت زیاد و اجرای طرح ملی کاداستر دارد به یک خیریه داوطلب مردم بدهد
واقعا متاسف هستم برای نویسنده مقاله که از قلم در راستای سیاست استفاده می کند برادر بزرگوار اول بپرس چقدر از بودجه استفاده می کند بعد بنویس وزارت بهداشت که متولی سلامت است هلی کوپتر ندارد ولی هلال احمر دارد از خیریه خریده و حقوق دلاری که به پرسنل در دبی و جاهای دیگر میدهد خیریه است اول مطالعه و تحقیق کن بعد باعث تشویش ذهن مخاطب شوید با تشکر
به عنوان کسی که سالها در زیرمجموعه های هلال احمر کار کرده است به اطلاع شما تابناکی های عزیز می رسانم که جمعیت هلال احمر ایران هیچ شباهتی با یک سازمان امدادی مثل صلیب سرخ ندارد بلکه یک ارگان فربه دولتی و با تحرک کم است. علت فربهی به عهده گرفتن کارهایی است که اساسا ربطی به هلال احمر ندارد و ورود به حوزه هایی مانند شرکت داری که از دل آن مفاسدی بیرون می زند که نمونه هایش را می توانم نام ببرم و در اخبار هم هست. لطفا این سازمان را به جای درست خودش برگردانید تا خدمت داوطلبانه معنا پیدا کند
هلال احمر بر خلاف اساس نامه خود مشغول بیزینس و پول در آوردن است منتهی شرکت هایی را ثبت کرده و از طریق آنها این کار رو انجام می‌دهد مثل تولیدات تجهیزات پزشکی نمایندگی تجهیزات پزشکی که بخش خصوص میتواند این کارها رابهتر انجام بده اختلاس و بریز و بپاش رو دیگه نگو حقوق های بالا و دیگر الی ماشاالله
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر