بازدید 12144
پیمانه اقتصادی؛

از «نقش‌آفرینان مهم در بازار ترکیه» تا «چرخ خودروهای لوکس، دنده معکوسی برای اقتصاد مقاومتی»

این پیمانه موضوعاتی همچون حکومت تک‌سهم‌ها در بازار سهام، صعود بازارهای سهام آسیا، دلار، یورو و درهم در مسیر سراشیبی، ارزانی برای سکه، عاملی برای ارزانی اونس طلا، آمار ورود گردشگران ایرانی به ترکیه، افزایش شدید قیمت نفت شاید سه سال دیگر، خوش بینی سنگ آهن، آرامش فولاد، ۸۹۲ میلیون دلار برای بسته شدن پرونده نقض تحریم ها علیه ایران، بدهکار کلان بانکی به دنبال انتخاب مدیر عامل جدید و واردات تخم مرغ، شایعه یا واقعیت را در بر دارد.
کد خبر: ۶۷۴۹۰۹
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹ 08 March 2017
از «نقش‌آفرینان مهم در بازار ترکیه» تا «چرخ خودروهای لوکس، دنده معکوسی برای اقتصاد مقاومتی»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون حکومت تک‌سهم‌ها در بازار سهام، صعود بازارهای سهام آسیا، دلار، یورو و درهم در مسیر سراشیبی، ارزانی برای سکه، عاملی برای ارزانی اونس طلا، آمار ورود گردشگران ایرانی به ترکیه، افزایش شدید قیمت نفت شاید سه سال دیگر، خوش بینی سنگ آهن، آرامش فولاد، ۸۹۲ میلیون دلار برای بسته شدن پرونده نقض تحریم ها علیه ایران، بدهکار کلان بانکی به دنبال انتخاب مدیر عامل جدید و واردات تخم مرغ، شایعه یا واقعیت را در بر دارد.


حکومت تک‌سهم‌ها در بازار بی‌پول این روزها

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات روز سه‌شنبه 17 اسفند ماه 95، با افزایش ۱۰ واحدی به رقم ۷۶ هزار و ۸۰۰ واحد رسید. شاخص قیمت هم‌وزن اما با کاهش 25 واحدی عدد 12 هزار و 264 واحد را به نمایش گذاشت، همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افزاییش 44 احدی به عدد 84 هزار و 158 واحد دست یافت. شاخص بازار اول نیز در حالی با افزایش 44 واحدی به عدد 54 هزار و 243 واحد رسید که شاخص بازار دوم با کاهش 180 واحدی روی رقم 164 هزار و 963 واحد متوقف شد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با کاهش دو واحدی عدد 863 واحد را تجربه کرد. به گزارش فارس،‌ بازار سام بازاری متعادل و کم حجم بود که در کنار بازارسازی برخی حقوقی‌ها در گروه‌های شاخص‌ساز شاهد تکاپوی معامله‌گران در میان تک‌سهم‌ها با هدف شناسایی بازدهی کوتاه‌مدت بود. بازاری که به دلیل بی‌پولی این روزها هرگونه نوسان مثبت را به سرعت می‌بلعد.

بی‌اعتنایی بازارهای سهام آسیا به ضعف وال استریت

بازارهای سهام آسیا روز سه شنبه صعود کردند و از بازارهای نیویورک که به دلیل نگرانی نسبت به توانایی رئیس جمهور آمریکا برای متمرکز شدن به سیاست های اقتصادی روز گذشته سقوط کرده بودند، متفاوت ظاهر شدند. شاخص ام اسی سی آی بازارهای سهام آسیا اقیانوسیه به جز ژاپن پس از عقب نشینی در اوایل معاملات، ۰.۶ درصد رشد کرد. نیک‌کی ژاپن با ۰.۲ درصد کاهش بسته شد. شاخص سهام استرالیا که تحت تأثیر انتظارات برای ثابت ماندن نرخ بهره در نشست سیاست پولی بانک مرکزی استرالیا در سطح ضعیفی گشوده شده بود، ۰.۳ درصد افزایش یافت. شاخص هانگ سنگ در هنگ کنگ ۰.۳ درصد رشد کرد، در حالیکه شانگهای کامپوزیت در سرزمین اصلی چین ثابت بود. کسپی کره جنوبی ۰.۵ درصد افزایش داشت. به نقل از ایسنا، به گفته جیمز وود، تحلیلگر سرمایه گذاری جهانی در شرکت ریوکین استرالیا، معکوس شدن حرکت بازارهای سهام آسیا در روز سه شنبه اندکی مایه تعجب بود. وی این تغییر روند حرکت را تا حدودی به این دیدگاهها نسبت داد که ترامپ اکنون در حال پیشرفت در عمل به وعده‌هایش است.

دلار، یورو و درهم در مسیر سراشیبی حرکت کردند

در پایان معاملات بازار آزاد ارز، روز سه شنبه هر دلار آمریکا با کاهش 173 ریال نسبت به قیمت روز دوشنبه، به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 474 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با 200 ریال افت قیمت به رقم فروش 40 هزار و 10 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات به قیمت 10 هزار و 253 ریال در بازار آزاد فروخته شد که نسبت به روز دوشنبه 34 ریال عقب نشینی داشت.

ارزانی برای سکه طرح جدید

در جریان معاملات روز سه شنبه بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید یک میلیون و ۱۹۹ هزار و ۵۰۰ تومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم یک میلیون و ۲۰۰ هزارتومان، نیم سکه ۶۸۷ هزارتومان، ربع سکه ۳۸۴ هزارتومان و سکه یک گرمی ۲۴۳ هزارتومان معامله شد.

انتطار برای افزایش نرخ‌های بهره آمریکا، طلا را ارزان کرد

بر اساس آخرین اطلاعات از بازار جهانی فلزات گرانبها در پایان روز سه شنبه، هر اونس طلا با کاهش 10 دلار و 70 سنت به رقم 1216 دلار و 90 سنت رسید. همچنین هر اونس نقره نیز با افت 30 سنت به قیمت 17 دلار و 60 سنت معامله شد. انتظار بازار برای افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در ماه میلادی جاری، قیمت طلای جهانی را کاهش داد. همچنین طلا روز جمعه پس از سخنرانی جانت یلن، رئیس بانک مرکزی آمریکا که از آمادگی این بانک برای افزایش نرخ‌های بهره در صورت ادامه‌ی بهبود آمار اشتغال و تورم خبر می داد، کاهش یافت. طلا به شدت نسبت به افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا حساس است چراکه هزینه نگهداری این دارایی بدون بهره را بالا می‌برد.

نقش‌آفرینان مهم در بازار ترکیه

بنا بر آمارها، با سقوط آزاد گردشگری ترکیه جای پای برخی کشورها در بازار سفر این کشور بیشتر تثبیت شده است. گرجستان پیش از وقایع اخیر ترکیه، با فرستادن 108هزار گردشگر خارجی در ماه ژانویه2015، 64/ 8 درصد از بازار سفر این کشور را تشکیل می‌داد که در مدت مشابه سال 2016 افزایش یافته و به 114 هزار نفر و 71/ 9 درصد از سهم بازار این کشور رسید. این رقم در ژانویه سال 2017 به 141هزار نفر رسید که 36/ 13 درصد از سهم بازار ترکیه را به خود اختصاص می‌دهد.  از سوی دیگر، ایران نیز در این ماه در سال 2015 با فرستادن حدود 80 هزار گردشگر خارجی به ترکیه، 37/ 6 درصد از سهم بازار آن را تشکیل می‌داد. این رقم در ماه نخست سال 2016 به 92 هزار نفر افزایش یافت و 88/ 7 درصد از بازار ترکیه را از آن خود کرد. در سال جدید نیز باز هم ورود گردشگران ایرانی به ترکیه افزایش را نشان می‌دهد؛ به‌طوری که حدود 102 هزار ایرانی در ماه ژانویه، 63/ 9 درصد از بازار ترکیه را به خود اختصاص داده‌اند. به نقل از دنیای اقتصاد، با این حال، صرف نظر از این دو کشور، بیشتر کشورها روندی نزولی در زمینه ورود گردشگران طی کرده‌اند. آلمان که سومین کشور بزرگ در فرستادن گردشگران خارجی به این کشور در ماه ژانویه سال 2017 به شمار می‌آید، در ماه نخست سال 2015 با 116 هزار گردشگر خارجی، بیش از 9 درصد از بازار گردشگران خارجی ترکیه را در اختیار داشته و در سال 2016 این رقم با اندکی کاهش به 114 هزار نفر رسیده است. اما در سال جدید میلادی رقم گردشگران آلمانی وارد شده به ترکیه تنها 79 هزار نفر بوده که 46/ 7درصد از بازار آن را تشکیل داده است. بلغارستان نیز در همین مدت 78 هزار نفر به ترکیه فرستاده است که در قیاس با 99 هزار نفر در ژانویه سال 2015 و همچنین آمار سال 2016 کاهش را نشان می‌دهد. روسیه نیز که یکی از معضل‌آفرینان گردشگری ترکیه در سال 2016 بود، در ژانویه سال 2015 حدود 51 هزار نفر گردشگر خارجی به ترکیه فرستاده بود؛ در حالی که در سال 2016 این رقم به شدت کاهش یافت و تنها به 22هزار نفر رسید. در سال 2017 نیز با بهبود مجدد روابط ترکیه و روسیه، این رقم به 40 هزار نفر افزایش یافت.

بوی خوش افزایش قیمت نفت

در روز سه شنبه قیمت نفت کمی افزایش یافت؛ اما همچنان با انتشار پیش بینی آژانس بین المللی انرژی از رشد نفت شیل آمریکا، تلاش تولیدکنندگان عضو و غیر عضو سازمان کشور های صادر کننده نفت (اوپک) برای کاهش تولید و ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا، در خطر بی نتیجه ماندن است. به نقل از رویترز، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده روز دوشنبه، ۵۴ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۶.۵۵ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با ۵۳ سنت افزایش، بشکه‌ای ۵۳.۷۳ دلار صورت گرفت.

افزایش شدید بهای نفت، شاید سه سال دیگر!

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد، کاهش دو سال اخیر سرمایه گذاری ها در بخش تولید نفت ممکن است ظرفیت ذخیره تولید نفت را به پایین ترین رقم در ۱۴ سال اخیر برساند و موجب شود عرضه جهانی نفت پس از سال ۲۰۲۰ تامین کننده تقاضای موجود در بازار نباشد. در این صورت قیمت نفت به شدت افزایش خواهد یافت.

عراق و آنگولا امیدوار به ادامه روند فریز نفتی

عراق و آنگولا از دو عضو اوپک، تمایل به تمدید توافق کاهش تولید این سازمان برای نیمه دوم سال 2017 دارند زیرا علایم ثبات در بازار دیده می‌شود. به گزارش بلومبرگ، جابر اللعیبی وزیر نفت عراق در کنفرانس سراویک در هیوستون آمریکا گفت: ما تا اندازه‌ای راضی اما منتظر افزایش بیشتر قیمت هستیم. وی در پاسخ به این سوال که آیا سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک پس از اتمام اعتبار توافق کاهش تولید خود در نیمه نخست سال 2017 باز هم آن را تمدید می کند، اظهار کرد: ممکن است ما به آن احتیاج داشته باشیم. اللعیبی بیان کرد: عراق کاملا از توافقی که سال گذشته امضا شد، پیروی کرده است. ایزابل دوس سانتوس رئیس شرکت دولتی سانانگول آنگولا نیز در مصاحبه ای گفت: این کشور موافق تمدید توافق کاهش تولید اوپک تا هر وقت که لازم باشد، است. وی افزود: شرکت سانانگول برنامه‌ای برای افزایش مخارج سرمایه‌ای در سال 2017 یا 2018 ندارد و حتی ممکن است بودجه خود را در مقایسه با دو سال گذشته کاهش دهد.

خوش بینی سنگ آهن، آرامش فولاد

نگرانی از تشکیل حباب قیمت در بازار سنگ آهن در حال افزایش است که آمارها نشان میدهد بر خلاف افت ۳درصدی تولید معادن داخلی چین طی سال گذشته، در صورت حفظ قیمت بالای ۹۰دلار شاهد رشد ۵درصدی تولید سنگ آهن این کسور در سال ۲۰۱۷ خواهیم بود. بعلاوه حمل سنگ آهن به سمت چین در حال افزایش بوده و موجودی بنادر به بالاترین سطح ۵ سال گذشته رسیده است. به نقل از بورس کالای ایران، همچنین در بازار فولاد نیزشاهد رشد مطلوب تقاضا و سلامت بازار هستیم، به طوری که بخش مسکن چین شاهد رشد ۳.۲درصدی ایندکس سطح زیربنای در حال ساخت بوده و فروش خودرو نیز رشد ۱۹درصدی سالانه دارد. البته صنعت کشتیرانی چین اندکی ضعیف شده و شاهد افت تقاضای ۲۵درصدی است، اما نهایتا پیش بینی ها نشان می دهد بازار فولاد در ثبات خواهد بود.

۸۹۲ میلیون دلار برای بسته شدن پرونده نقض تحریم ها علیه ایران

شرکت زد تی ئی، تولیدکننده تجهیزات مخابراتی با مقامات قضایی ایالات متحده آمریکا در پرونده فروش تجهیزات آمریکایی و معامله با ایران در زمان تحریم ها به توافق رسیده است؛ بنابراین، این کمپانی چینی جهت بسته شدن این پرونده مبلغی بیش از ۸۹۲ میلیون دلار پرداخت خواهد کرد. به نقل از یورونیوز، در سال ۲۰۱۲ رویترز با انتشار گزارشی از انعقاد قراردادهای میلیونی زد تی ئی با شرکت مخابرات ایران جهت فروش تجهیزات مخابراتی و نرم افزارهای ساخت ایالات متحده به ایران پرده برداشته بود.

بدهکار کلان بانکی به دنبال انتخاب مدیر عامل جدید

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: در پی کشف فساد 8 هزار میلیارد تومانی در صندوق ذخیره فرهنگیان و بدهی کلان بدهکاران در بانک سرمایه زیر مجموعه آن، مدیرعامل این بانک طبق وظیفه قانونی از تعدادی از بدهکاران کلان که دارای بدهی معوق بوده‌اند، شکایت کرد که در پی آن تعدادی از بدهکاران با بدهی‌های بیش از 500 میلیارد تومان بازداشت شدند. وی افزود: یکی از این بدهکاران که با دریافت 600 میلیارد تومان وام از بانک سرمایه اقدام به تأسیس یک بانک خصوصی دیگر کرده بود، هم‌اکنون قصد دارد گزینه موردنظر خود را برای معرفی به عنوان مدیرعامل در بانک سرمایه به مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان تحمیل کند.

واردات تخم مرغ؛ شایعه یا واقعیت؟

دبیر کل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم گذار، با اشاره به اینکه واردات تخم مرغ کذب است، اظهار داشت: طی دو هفته اخیر در گروه‌های مجازی اخباری مبنی بر واردات تخم مرغ منتشر شد. این در حالی است که بر اساس آخرین استعلامات از سازمان دامپزشکی چنین امری صحت ندارد. طلاکش در پاسخ به این سؤال باشگاه خبرنگاران جوان، که در صورت استمرار شیوع آنفولانزا امکان واردات تخم مرغ وجود دارد، بیان کرد: با توجه به کاهش ۱۵ درصدی مصرف تخم مرغ در فصل بهار نسبت به زمستان بعید است که نیازی به واردات تخم مرغ داشته باشیم. به گفته وی در صورت عدم تعهدات دولت در زمینه بیمه مرغداران احتمال بروز مشکل واردات تخم مرغ در نیمه دوم سال آینده وجود دارد.

چرخ خودروهای لوکس، دنده معکوسی برای اقتصاد مقاومتی

آمار واردات خودروهای خارجی با وجود ممنوعیت، افزایش قابل توجهی یافته است. بر اساس گزارش پیک بامدادی، اما نکته قابل تأمل این است که با وجود ممنوعیت واردات خودروهای لوکس، هنوز در بین خودروهای وارداتی، خودروهای چند صد میلیونی به چشم می خورد. با وجود این، چرخ خودروهای لوکس اگرچه چرخ زندگی اشرافی را می چرخاند، دنده معکوسی برای سیاست های اقتصاد مقاومتی است. 

تعداد بازدید : 952



تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل