بازدید 14250
۷
پیمانه اقتصادی؛

از «سرگردانی دلار در سقوط و صعود» تا «زمانی برای پایان مونتاژکاری خودروسازان»

این پیمانه موضوعاتی همچون نمودار سقوط بورس تهران، گران شدن سکه طرح قدیم، افت ادامه دار دلار و رشد یورو در بازار آزاد، نرخ رشد اقتصادي ٩ ماهه، افزایش واردات شکر، کاهش واردات برنج، افزایش واردات روغن پالم، سرانجام بودجه 96، راهکار فرانسه برای سرمایه‌گذاری در ایران، تلاش خودروساز چینی برای ساخت خودروهای بدون راننده و وضعیت بازار خودرو در برزیل را در بر دارد.
کد خبر: ۶۷۴۱۷۹
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 06 March 2017
از «سرگردانی دلار در سقوط و صعود» تا «زمانی برای پایان مونتاژکاری خودروسازان»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون نمودار سقوط بورس تهران، گران شدن سکه طرح قدیم، افت ادامه دار دلار و رشد یورو در بازار آزاد، نرخ رشد اقتصادي ٩ ماهه، افزایش واردات شکر، کاهش واردات برنج، افزایش واردات روغن پالم، سرانجام بودجه 96، راهکار فرانسه برای سرمایه‌گذاری در ایران، تلاش خودروساز چینی برای ساخت خودروهای بدون راننده و وضعیت بازار خودرو در برزیل را در بر دارد.



سقوط شاخص کل به کانال ۷۶ هزار واحدی 

در پایان معاملات روز یکشنبه، شاخص کل بورس تهران با افت 368 واحدی به رقم 76 هزار و 767 واحدی رسید. شاخص هم وزن نیز با افت 79 واحدی رقم 15 هزار و 608 واحد را نشان داد. ارزش معاملات هم 2119میلیارد ریال شد. بیشترین تأثیر مثبت بر شاخص را نماد شتران با 132 واحد و بیشترین تأثیر منفی بر شاخص را نماد رمپنا با284 واحد به عهده داشتند. بیشترین ارزش معاملات غیربلوک نیز از آن رمپنا با 135.5 میلیارد ریال بود. در فرابورس نیز آیفکس با افت 1 واحدی به رقم 870 واحد رسید. ارزش معاملات هم 1،100 میلیارد ریال شد. بیشترین تاثیر بر شاخص را نمادهای مارون با 1.5 واحد مثبت و دماوند با 0.56 واحد منفی به عهده داشتند. بیشترین ارزش معاملات غیربلوک نیز به زاگرس با 60.4 میلیارد ریال اختصاص یافت.


گران شدن سکه طرح قدیم

در جریان معاملات روز یکشنبه بازار آزاد تهران، بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۱۴ تومان افزایش به یک میلیون و ۱۸۵ هزار تومان رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید یک میلیون و ۱۹۸ هزار و ۷۰۰ تومان، نیم سکه ۶۷۹ هزار تومان، ربع سکه ۳۸۰ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز ۲۳۶ هزار تومان بود.

افت ادامه دار دلار و رشد یورو در بازار آزاد

در پایان معاملات بازار آزاد ارز روز یکشنبه، هر دلار آمریکا با کاهش 57 ریال نسبت به ابتدای هفته، به رقم میانگین فروش 37 هزار و 693 ریال رسید. همچنین هر یورو همانند روز شنبه افزایش قیمت داشت و با رشد 146 ریال به قیمت 40 هزار و 420 ریال فروخته شد. هر درهم امارات نیز با کاهش 19 ریال به رقم 10 هزار و 315 ریال رسید.

سرگردانی دلار در سقوط و صعود

در یک نظرسنجی رویترز که به تازگی انجام گرفته، مشخص شد، بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند افزایش بیشتر ارزش دلار در بازار ارز جهانی به طور مستقیم به تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخ بهره در این کشور بستگی دارد. از ابتدای سال 2017، دلار در شرایط سردرگمی قرار گرفته است و در حالی که ترامپ همواره از برنامه خود برای کاهش ارزش این ارز سخن می گوید، اعلام تصمیم دولت جدید آمریکا برای اجرای سیاست های محرک اقتصادی به افزایش ارزش دلار منجر شده است. یکی از مدیران موسسه یونی کردیت، می گوید به نظر ما بازار نسبت به سیاست های دولت آمریکا درباره دلار کلافه شده است و نیاز به یک نشانه واضح دارد. در حالی که همواره دولت آمریکا نسبت به تأثیرات نامطلوب افزایش ارزش دلار بر اقتصاد این کشور ناراضی است وزیر خزانه داری جدید این کشور معتقد است افزایش ارزش دلار نشان دهنده اجرای سیاست های مناسب دولت آمریکا است. به نظر می رسد علی رغم اینکه دولت آمریکا مخالف افزایش ارزش دلار است اما نه تنها اقدامی در راستای کاهش ارزش آن صورت نمی دهد بلکه با اجرای سیاست هایی سعی دارد تا از تأثیرات منفی آن بر اقتصاد آمریکا بکاهد. به نقل از فارس، اولین تأثیر افزایش ارز دلار در بازار جهانی برای آمریکا، کاهش هزینه واردات به این کشور بوده است. هر چقدر ارزش دلار بالاتر رود ارزش کالاهای خارجی در بازار جهانی برای مشتریان آمریکایی کاهش یافته و در نتیجه قیمت آنها در بازار داخل آمریکا کاهش می یابد و به همین دلیل حجم واردات این کشور افزایش می یابد. با افزایش ارزش دلار همزمان با کاهش هزینه واردات و افزایش آن، هزینه صادرات افزایش یافته و در نتیجه صادرات آمریکا کاهش می یابد.

نرخ رشد اقتصادي ٩ ماهه

اطلاعات مركز آمار حاكي از آن است كه در ٩ ماهه سال جاري نرخ رشد محصول ناخالص داخلي (به قيمت بازار) ٧.٢ درصد و نرخ رشد محصول ناخالص داخلي بدون احتساب نفت (به قیمت بازار) ٥ درصد بوده است.

از «سرگردانی دلار در سقوط و صعود» تا «زمانی برای پایان مونتاژکاری خودروسازان»

افزایش واردات شکر

آمار رسمی گمرک ایران از میزان واردات کالاها در یازده ماهه حکایت از آن دارد که در این مدت، ۶۵۱ میلیون و ۱۷۳ هزار و ۹۱۶ کیلوگرم شکر تصفیه نشده به ارزش ۳۱۱ میلیون و ۹۵۵ هزار و ۷۰۱ میلیون دلار وارد کشور شده است. بر این اساس واردات به لحاظ وزنی از رشد ۳۷.۵ درصدی و به لحاظ ارزشی از رشد ۱۰۶.۶۸ درصدی برخوردار بوده است.

کاهش واردات برنج

آمارهای رسمی گمرک ایران از میزان واردات برنج در یازده ماهه ابتدای امسال حکایت از این دارد که در این مدت، واردات با کاهش ۲.۰۱ درصدی به لحاظ وزنی و ۱۱.۴۸ درصدی به لحاظ ارزشی مواجه بوده است. بر این اساس ۶۶۰ میلیون و ۴۴۷ هزار و ۵۵۹ کیلوگرم برنج به ارزش ۵۵۱ میلیون و ۸۹۱ هزار و ۵۷۸ دلار وارد شده است.

افزایش واردات روغن پالم

آمارهای رسمی گمرک حکایت از افزایش واردات روغن پالم دارد. به نحوی که به نظر می رسد رایزنی مقامات مالزی برای فروش بیشتر روغن پالم به ایران نتیجه داده است. بر این اساس در یازده ماهه، میزان واردات روغن پالم ۳۹۷ میلیون و ۶۸۱ هزار و ۱۱۷ کیلوگرم بوده که ارزشی معادل ۲۸۶ میلیون و ۶۸۶ هزار و ۸۷۷ دلار داشته است. این آمار حکایت از آن دارد که واردات در یازده ماهه نسبت به مدت مشابه سال قبل، به لحاظ وزنی ۵۶.۲۶ درصد و به لحاظ ارزشی ۴۴.۸۰ درصد رشد داشته است.

بودجه یک میلیون و 152 هزار میلیارد تومانی سال 96 تصویب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی بعد از ظهر روز یکشنبه و در نهمین روز بررسی لایحه بودجه ۹۶ با ۱۶۰ رای موافق، ‌۱۹ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۰۰ نماینده حاضر بودجه یک میلیون و 152 هزار میلیارد تومانی سال 96 را به تصویب رساند. به نقل از ایسنا، به موجب ماده واحده لایحه بودجه سال ۹۶ کشور که به تصویب مجلس رسید، بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور از حیث منابع بالغ بر یازده میلیون و ۵۲۷ هزار ۱۰۸ میلیارد و ۹۶۹ میلیون ریال و از حیث مصارف بالغ بر یازده میلیون و ۵۲۷ هزار و ۱۰۸ میلیارد و ۹۶۹ میلیون ریال به شرح زیر است:

الف- منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری دارایی های سرمایه ای و مالی و مصارف بودجه عمومی دولت از حیث هزینه‌ها و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی، بالغ بر سه میلیون و نهصد و ۸۳ هزار و ۸۳۳ میلیارد و ۳۳۵ میلیون ریال شامل:

۱- منابع عمومی بالغ بر سه میلیون و چهارصد و ۶۷هزار و ۵۲۱ میلیارد ریال

۲- درآمد اختصاصی وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی بالغ بر پانصد و ۲۳ هزار و ۵۵۳ میلیارد و سیصد و سی و پنج میلیون ریال

ب- بودجه شرکتهای دولتی، بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت از لحاظ درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار بالغ بر هشت میلیون و پنج هزار و ۲۱ میلیارد و ۴۸ میلیون ریال و از حیث هزینه‌ها و سایر پرداخت‌ها بالغ بر هشت میلیون و پنج هزار و ۲۱ میلیارد و ۴۸ میلیون ریال.

بر این اساس ماده واحده، تبصره ها و جداول لایحه بودجه ۹۶ کل کشور به تصویب مجلس رسید.

فرانسه برای سرمایه‌گذاری در ایران وام می‌دهد

وزیر اقتصاد فرانسه که برای یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با علی طیب نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی در وزارتخانه حضور پیدا کرده بود، به خبرنگاران گفت: ما تلاش می‌کنیم به شرکت‌هایی که مایل هستند در ایران سرمایه‌گذاری کنند، کمک کنیم و آنها قادر خواهند بود برای دریافت وام درخواست کنند، اما این امکان هنوز فعال نشده است.

تلاش جیلی برای ساخت خودروهای بدون راننده

خودروساز چینی جیلی از دولت خواست تا قوانین سختگیرانه نقشه برداری را به منظور سرعت بخشیدن به توسعه رانندگی خودکار، کاهش دهند. به نظر صاحبان جیلی، این قوانین که به دلیل امنیت ملی شکل گرفته اند، مانع توسعه و ساخت خودروهای بدون راننده می شود. به نقل از رویترز، خودروسازان در حال رقابت برای توسعه ماشین های بدون راننده هستند که بسیاری بر این باورند در آینده انقلابی در صنعت حمل و نقل ایجاد میکند و دولت ها در سراسر جهان امید به ترویج و توسعه این فن آوری در کشور خود دارند.

فروش خودرو در برزیل، قربانی رکود اقتصادی

فروش خودروهای جدید در برزیل طی ماه فوریه کاهش یافت، زیرا رکود اقتصادی در این کشور موجب شده است مردم از خریدهای بزرگ خودداری کنند. به گزارش وال‌استریت ژورنال، سندیکای ملی نمایندگی‌های فروش خودرو اعلام کرد، فروش خودروهای سواری، خودروهای سبک، کامیون و اتوبوس در ماه فوریه امسال نسبت به همین ماه در سال گذشته با کاهش 6/ 7 درصدی رو به رو شد و به 135 هزار و 663 دستگاه رسید. فروش طی دو ماه نخست امسال نیز کاهش 36/ 6 درصدی را تجربه کرده و به 282 هزار و 871 دستگاه رسیده است.

زمانی برای پایان مونتاژکاری خودروسازان

وزیر صنعت گفت: از سال ۹۶ باید مونتاژ خودروهای خارجی را کنار گذاشته و به سمت خودروسازی کاملاً داخلی با تیراژ بالا حرکت کنیم تا علاوه بر اشتغال‌زایی، از توان مهندسی بومی هم حداکثر استفاده را ببریم. به نقل از وزارت صنعت، محمدرضا نعمت‌زاده در نشست خود با مدیران عامل خودروسازی، قطعه‌سازان خودرو، بازرسان کیفیت خودرو با بیان این مطلب افزود: باید چهره خودرودر کشور عوض شود و این موضوع میسر نمی‌شود مگر با جدی گرفتن کیفیت ساخت قطعات مورد نیاز خودروسازان که راه طولانی از طراحی تا خدمات پس از فروش را طی می‌کند.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۷
بعد از نیم قرن میخواهیم خودروساز بشیم و مونتاژکاری را خاتمه بدیم !!
البته ساخت پژو و پراید با کیفیت !!
باز هم نعمت زاده درفشانی کردند
خودرو داخلی منظور چیزی شبیه پراید یا شاید هم بدتر هست؟
دو سال دیگه میگیم قبلا ایران پراید و 405 تولیدمیکر د که ادم کیف میکرد که چه کیفیت و سواری لذت بخشی داشتن!
تا زمانی که خودروسازی کاملا خصوصی واقعی نشده انتظار هرپیشرفتی در خودروسازی ایران خیال باطلیست.
شبیه کالسکه های قدیمی ،۴ چرخ ،با،یه کفی دورش تخته کوبی ،با پشتی ،چه حالی میده ؟
افرادی مثل شهید تهرانی مقدم می خواد تا خودروسازی ما شکوفا بشه نه مثل وزیر صنعت ومعدن فعلی که همیشه در فکر افزایش قیمت ماشینه نه کیفیت.
بورس ازهمه بازارهای رقیبش عقب افتادوبیش ازسه ساله که داره ضررمیده
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر