بازدید 3269

آغاز صادرات گاز ایران به بصره از سال آینده

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از صادرات گاز ایران به بصره از سال آینده خبر داد و گفت: 93 درصد مصرف سوخت در نیروگاه ها مربوط به گاز است.
کد خبر: ۶۷۳۵۳۹
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵ 04 March 2017
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از صادرات گاز ایران به بصره از سال آینده خبر داد و گفت: 93 درصد مصرف سوخت در نیروگاه ها مربوط به گاز است.

به گزارش فارس حمیدرضا عراقی صبح امروز در همایش برجام و اقتصاد مقاومتی که در وزارت امور خارجه در حال برگزاری است با تشریح دستاوردهای برجام گفت: در دوران تحریم کشتی ها به علت تحریم و مشکلات بیمه ای امکان ورود به بنادر کشور را نداشتند و بنابراین هزینه صادرات بالا می رفت.

وی به نقش برجام در افزایش تولید گاز کشور اشاره کرد و ادامه داد: اکنون تولید گاز ما در پارس جنوبی به قطر نزدیک شده که امکان دارد تا پایان امسال از تولید قطر نیز فراتر برود.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه اگر برجام نبود میزان تولید نفت کاهش قابل توجهی می یافت، تصریح کرد: سوال این است که اگر میزان صادرات نفت کاهش می یافت آیا نرخ ارز به همین میزان فعلی بود یا بسیار بالاتر می رفت.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد: به علت افزایش صادرات نفت پس از اجرای برجام و افزایش درآمدها، نرخ ارز تثبیت شد و بدین ترتیب امکان اجرای طرح ها در شرایط با ثبات فراهم شد.

عراقی از  آغاز صادرات گاز به بصره عراق از سال آینده خبر داد و با اشاره به قطع گاز ترکمنستان به ایران گفت: در آن موضوع، بسیار مقتدرانه عمل کردیم زیرا تولید گاز ما به اندازه ای رسیده بود که توانستیم از موضع قدرت صحبت کنیم.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه کشوری که استقلال داشته باشد، می تواند در مقابل باج خواهی و زورگویی بایستد، اضافه کرد: آنها تحویل گاز به ما را قطع کردند اما اتفاقی نیفتاد.

وی ادامه داد: البته بر اساس اصل حسن همجواری سوآپ (معاوضه) گاز این کشور را ادامه داده‌ایم.

به گفته عراقی در سال 86 ترکمنستان صادرات گاز به ایران را متوقف کرد اما به دلیل اینکه تولید ما کافی نبود، ناچار شدیم زیاده خواهی آنها برای افزایش 9 برابری قیمت گاز را بپذیریم.

وی اضافه کرد: اما امسال، با توجه به افزایش تولید گاز، قیمت پیشنهادی آنها را نپذیرفتیم و بر مواضع خود ایستادگی کردیم.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران به برنامه توسعه گازرسانی در کشور اشاره کرد و گفت: امسال 48 شهر و پنج هزار و 608 روستا از نعمت گاز طبیعی برخوردار شدند.

وی درباره جایگزینی گاز با سوخت مایع در نیروگاه ها افزود: سالانه 13.6 میلیارد دلار ارزش جایگزینی گاز با سوخت مایع در نیروگاه هاست.

عراقی ادامه داد: اکنون 93 درصد مصرف سوخت در نیروگاه ها مربوط به گاز است.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: ارزش صرفه جویی ناشی از اجرای بند (ق) قانون بودجه که مربوط به جایگزینی سوخت مایع با گاز است، سالانه 2 میلیارد و 480 میلیون دلار برآورد می شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان