بازدید 5939

سیطره روسیه بر بازار گاز اروپا

سال گذشته شرکت گازپروم روسیه سهم خود را در بازار گاز اروپا به میزان بی سابقه 34 درصد رسانده است. بنابر رویال داچ شل و بی پی، این بدین معنا است که روسیه عنوان بزرگترین تأمین کننده گاز به اروپا را تا سال 2035 برای خود نگه می دارد.
کد خبر: ۶۷۲۸۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۸ 01 March 2017
سال گذشته شرکت گازپروم روسیه سهم خود را در بازار گاز اروپا به میزان بی سابقه 34 درصد رسانده است. بنابر رویال داچ شل و بی پی، این بدین معنا است که روسیه عنوان بزرگترین تأمین کننده گاز به اروپا را تا سال 2035 برای خود نگه می دارد.

به گزارش تابناک اقتصادی و به نقل از رویترز، الکساندر مدودف معاون رئیس شرمت گازپروم گفت "ما در سال گذشته 179.3 میلیارد متر مکعب گاز به اروپا صادر کردیم. این میزان 12.5 درصد بیشتر از 2015 است. سهم ما از بازار اروپا به 34 درصد افزایش پیدا کرده است. مدودف افزود "اروپا همیشه برای گازپروم در اولویت بوده است و به همین صورت هم باقی خواهد ماند.”

سیطوه روسیه بر بازار گاز اروپا

هفته گذشته شرکت رویال داچ شل تأیید کرد که روسیه حد اقل تا 2035 تأمین کننده اصلی گاز اروپا خواهد بود. همین مطلب را بی پی (BP) در ژانویه مطرح کرده بود.

تأمین گاز ال ان جی به رهبری قطر در سال گذشته راکد بود و افزایشی نیز در تولید نفت شیل آمریکا محقق نشده است و این بخاطر عدم قراردادهای ثابت و قیمت های بالاتر است. ولادیمیر دربنتسوف اقتصاددان ارشد روسیه و کشورهای مستقل مشترک المنافع در بی پی واقع در مسکو به نقل از رسانه ها گفت "روسیه قطعا بزرگترین تأمین کننده گاز اروپا برای حداقل دو دهه دیگر باقی خواهد ماند". او افزود گازپروم موقعیت خود را به عنوان تأمین کننده اصلی گاز اروپا از دست نخواهد داد حتی اگر افزایش تقاضا در اروپا توسط منبع ال ان جی تأمین شود.

اروپا در سال 2016 به جز 34 درصدی که از گازپروم وارد کرده است، 24 درصد از نروژ، 13 درصد از منابع ال ان جی و 11 درصد نیز از الجزایر وارد کرده است.

برطبق سخن مدودف معاون گازپروم، این شرکت در سال جاری قصد دارد تا گاز خود را به قیمت 180 تا 190 دلار به ازای هر هزار متر مکعب بفروشد که از قیمت سال گذشته بیشتر است. این رقم در سال گذشته 167 دلار بوده است.

الکسی گریواخ معاون مدیر عامل صندوق امنیت انرژی ملی روسیه درباره این افزایش قیمت این طور توضیح داده است که افزایش قیمت ها به علت افزایش قیمت نفت می باشد. او گفت "قیمت های گاز به قیمت های نفت گره خورده است اما نه به صورت روز به روز بلکه بر اساس متوسط قیمت نفت خام در 6 ماه تا 9 ماه گذشته. این مسئله باعث می شود که قیمت های گاز قابلیت پیشبینی بیشتری داشته باشند و کمتر ناپایدار باشند."
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست