بازدید 49739
اخبار لحظه به لحظه از حادثه پلاسکو در روز هشتم

نوزدهمین پیکر بی جان هم از میان آوار خارج شد/ شمار شهدای آتش نشان به 15 تن رسید/ نشانی از پیکر 6 شهروند نیست/ سلامت امدادگران برای چه کسی مهم است؟!/ آخرین شهید آتش نشان از زیر آوار خارج شد/ ادامه تلاش ها برای یافتن شهروندان

عملیات امداد و نجات و تلاش برای یافتن پیکر قربانیان حادثه پلاسکو به روز هشتم رسید. پیش از این قرار بود در این روز مراسم تشییع پیکر شهدای آتش نشان برگزار شود اما به دلیل پیدا نشدن تمامی اجساد، عدم احراز هویتشان و همچنین درخواستبرخی از خانواده های این آتش نشانان، این مراسم به تعویق افتاد.
کد خبر: ۶۶۰۲۳۷
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۳ 26 January 2017
عملیات امداد و نجات و تلاش برای یافتن پیکر قربانیان حادثه پلاسکو به روز هشتم رسید. پیش از این قرار بود در این روز مراسم تشییع پیکر شهدای آتش نشان برگزار شود اما به دلیل پیدا نشدن تمامی اجساد، عدم احراز هویتشان و همچنین درخواستبرخی از خانواده های این آتش نشانان، این مراسم به تعویق افتاد. گزارش ها از محل حادثه گویای این است که هنوز حدود 10 تن از قربانیان زیر آوار هستند و عملیات برای یافتن پیکر ایشان ادامه یابد.
 
به گزارش «تابناک» پس از اینکه در روز گذشته (هفتمین روز) پیکر 8 شهید آتش نشان از زیر آوار خارج شد، این امیدواری به وجود آمد که پیکر تمامی آتش نشانان مفقود در این حادثه یافت شده و از زیر آوار بیرون کشیده شود اما این گونه نشد تا روند جست و جو زیر آوار پلاسک، یک هفته پس از مطرح شدن نام این ساختمان در جهان نیز ادامه داشته باشد.
 
در ادامه رویدادهای روز هشتم و روند فعالیت امدادرسانی را بخوانید:
 
01: 01 کشف پیکر پنجمین شهروند از زیر آوار پلاسکو، تکذیب شد

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی خبر پیدا شدن پیکر یکی دیگر از شهروندان از زیر آوار ساختمان پلاسکو را تکذیب کرد.

 50: 00 جسد بی جان یک شهروند دیگر پیدا شد
 
دقایقی پیش حین جست‌وجوی سگ‌های جسدیاب، پیکر یکی از شهروندان زیر آوارمانده در پلاسکو پیدا شد. تا پیش از این پیکر تمامی 15 شهید آتش‌نشان و چهار تن از شهروندان زیر آوارمانده توسط تیم‌های تجسس و سگ‌های جسدیاب از زیر آوار ساختمان پلاسکو خارج شده بود./ایسنا
 

45: 22 ابهام در اتمام شناسایی کاملِ اجساد

قاضی شهریاری، سرپرست دادسرای جنایی با حضور در جمع خبرنگاران مستقر در محل حادثه پلاسکو، گزارشی از روند کشف اجسادِ زیرآور مانده ارائه کرد. قاضی شهریاری گفت: خوشبختانه با تلاش‌هایی که صورت گرفته است از ظهر دیروز اجساد تازه‌ای کشف شد، تا این لحظه که آخرین جسد هم منتقل شده است و ما جمعاً شانزده شهید آتش‌نشان داریم. در حال حاضر ۱۶ کاور به آتش‌نشانی منتقل شده ولی معلوم نیست که داخل هر کاور، تنها یک جسد باشد یا خیر. احیاناً ممکن است قطعاتی از یک بدن داخل هر یک از کاورها باشد و این امر به تلاش‌های بعدی آتش‌نشانان بستگی دارد که این اجزای بدن مربوط به اجساد الحاقی باشد یا اجساد دیگر.

وی ادامه داد: در هر صورت آنچه اهمیت دارد این است که اولویت با کشف اجساد جان‌باختگان این حادثه است و روش تشخیص هویت این اجساد یافت‌شده هم آزمایش DNA است که به این صورت تشخیص هویت انجام خواهد گرفت و اطلاع‌رسانی می‌شود. ما چهار پیکر غیر آتش‌نشان را از زیر آوار بیرون آوردیم و هویت هر چهار جسد نیز تعیین شده و سه تن از این اجساد امروز صبح تحویل گرفته شده و یک تن دیگر نیز تا فردا تحویل خواهد شد.

سرپرست دادسرای جنایی افزود: تعداد کمی در حدود سه یا چهار تن مفقودی اعلام شده و ما در حال آنالیز و بررسی این مسأله هستیم و همچنان به جست‌وجو ادامه می‌دهیم و در مورد صحت و سقم این مسأله هم در حال بررسی هستیم. در یکی از این موارد اعلام شده است که یک رهگذر در زیر آوار مانده و ما در حال بررسی صحت این مسأله هستیم. برای مثال دو مورد از این موارد گزارش شده بود که پس از بررسی، مشخص شد که در مکان دیگری بوده‌اند و اتفاق دیگری برایشان افتاده بود.

وی همچنین تاکید کرد: در عین حال عملیات آواربرداری و جست‌وجو تا آخرین لحظه ادامه پیدا خواهد کرد که اگر کوچکترین اثری از مفقودین وجود داشته باشد کشف کنیم. در ضمن آوارها به مکان دیگری منتقل می‌شوند و ما در آن مکان نیز آوار جمع‌آوری شده را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهیم که اگر احیاناً قطعه یا قطعاتی از اجساد در آن یافت شد، بررسی کنیم.

شهریاری در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه "حداقل باید منتظر پیدا شدن چه تعداد جسد باشیم؟" اظهار کرد: ما منتظر پیدا شدن همان تعدادی که خانواده‌ها اعلام فقدان کرده‌اند هستیم اما در عین حال ممکن است قطعاتی از بدن آتش‌نشانان نیز در زیر این آوار وجود داشته باشد و به هر صورت فعلاً قادر به ارائه آمار دقیق نیستیم.

30: 22 اطلاعاتی جدید از نحوه برگزاری مراسم تشییع شهدا

معاون خدمات شهری شهرداری تهران اعلام کرد: طی مراسمی با حضور عموم شهروندان تهران، شهدای آتش‌نشان در قطعه 50 بهشت زهرا (س) بدرقه می‌شوند.

مجتبی یزدانی اظهار کرد: همچنین در خصوص شهروندان غیر از آتش‌نشان، کلیه خدمات دفن بر عهده شهرداری خواهد بود.

وی در تشریح اقدامات صورت گرفته مقارن ظهر هشتمین روز از عملیات آواربرداری نیز گفت: هزار و 405 سرویس کامیون از محل حادثه پلاسکو نخاله و آوار منتقل شده است. از مجموع سرویس‌های منتقل شده، تعداد 350 سرویس آهن آلات بوده است و مابقی سرویس‌ها، بتون و نخاله را به منطقه‌ای برای بررسی انتظامی و قضایی منتقل کرده است.

55: 21 پیکر پانزدهمین شهید آتش نشان پیدا شد

به گزارش ایسنا، در ادامه روند آواربرداری و جستجو در محل حادثه ساختمان پلاسکو، پیکر پانزدهمین شهید آتش‌نشان از زیر آوار خارج شد.

با یافتن آخرین پیکر از آتش نشانان، تمام آتش نشانان شهید از زیر آوار خارج شدند و با احتساب شهید شدن یکی از آتش نشانان در بیمارستان تعداد شهدای آتش نشان 16 تن است.

45: 21 اظهارنظر در مورد تعداد اجساد به بعد از آزمایش DNA موکول می‌شود

قاضی شهریاری سرپرست دادسرای جنایی نیز بابیان اینکه اجساد آتش نشانان و شهروندان کشف شده به پزشکی قانونی انتقال داده شد، گفت: پزشکی قانونی شبانه روز فعالیت می‌کند و به روش DNA پیکرها را شناسایی می‌کند.

وی گفت: با توجه به حجم بالای آوار و حرارت نمی‌توان تعداد دقیق اجساد را اعلام کرد.

45: 18 در عملیات آوار برداری سرعت فدای دقت نمی شود

سخنگوی ستاد بحران پلاسکو با بیان اینکه در عملیات آواربرداری دقت را فدای سرعت نمی‌کنیم گفت: همکاران ما در نظام مهندسی وضعیت ساختمان پشتی پلاسکو را بررسی کرده اند.

سیدجلال ملکی در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: آواربرداری سمت جنوبی پلاسکو تقریباً رو به اتمام است و به کف رسیده‌ایم و در حال حاضر مشغول آواربرداری ضلع شرقی نیمه‌شمالی هستیم و این سمت نیز رو به پایان است.

 
 17:00 پرسنل پلاسکو با ما همکاری نکردند
 
فارس به نقل از یکی از آتش نشانان مصدوم در این حادثه، نوشت: پرسنل پاساژ پلاسکو روز حادثه با ما همکاری نکردند، 6 روز است که نیروهای عملیاتی درحال خدمت هستند ولی حتی کوچکترین قدردانی از زحمات این عزیزان نشده است.

این آتش نشان گفت: به گوش همگان برسانید که آتش نشانان بی کس هستند و اگر مدیران ما نباشند هیچکس به فکر ما نیست. 
 
16:34 مردم اعتماد کنند؛ وجب به وجب پلاسکو را می‌گردیم

شریف‌زاده، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی ضمن اشاره به ادامه روند جستجو و آواربرداری در محل حادثه ساختمان پلاسکو گفت: در عملیات جستجو، شهروندان و آتش‌نشانان تفاوتی با یکدیگر ندارند و وجب به وجب خاک پلاسکو را برای پیدا کردن شهدا و هم‌وطنان‌مان جستجو می‌کنیم.

وی افزود: تلاش جهت رعایت احترام به پیکر شهدا حین جستجو سرلوحه کار ما قرار دارد. هموطنان در این راستا مثل همیشه به آتش نشانان اعتماد کنند. 
 
13:31 پیکر چهاردهمین شهید آتش‌نشان از زیر آوار خارج شد

دقایقی پیش پیکر چهاردهمین شهید آتش نشان نیز از زیر آوار خارج شد. پیکری که هفدهمین پیکر خارج شده از زیر آوار ساختمان پلاسکو است و با احتساب قهرمانی که در بیمارستان دعوت حق را لبیک گفت، پانزدهمین آتش نشان شهید این حادثه محسوب می شود.
 
به گفته ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی، یک آتش‌نشان همچنان در زیر آوار است. کماکان جستجو برای یافتن تعداد دیگری از پیکرهای هموطنان‌مان که در این حادثه مفقود هستند، ادامه دارد. اولویت ما خارج کردن افراد زیر آوار است، پس از آنکه مطمئن شدیم کسی دیگر در زیر آوار نیست، با سرعت زیاد کار آواربرداری را ادامه می‌دهیم. 
 
12:50 اخبار تایید نشده از کشف پیکر یکی دیگر از آتش نشانان شهید
 
خبر می رسد پیکر یکی دیگر از آتش نشانان کشف شده است. به این ترتیب تعداد آتش نشانان شهید به ۱۴ نفر رسید./فارس

این در حالی است که همچنان برخی مقامات خود را به محل حادثه می رسانند تا از نزدیک در جریان جزئیات قرار گیرند. از جمله سیدجواد الیاسی، استاندار نجف که پس از حضور در محل رویداد گفت: آتش نشانان قهرمان هستند. این حادثه، حادثه دردناکی بود و دولت عراق و مردم نجف به مردم ایران تسلیت می‌گویند.
 
11:40 سلامت امدادگران برای چه کسی مهم است؟!

پیرحسین کولیوند، سرپرست اورژانس کشور در توضیح ارایه خدمات درمانی و فوریت‌های پزشکی به مصدومان و حادثه‌دیدگان در ساختمان پلاسکو تا ساعت 9 صبح امروز به ایسنا گفت: شمار کل مصدومین و فوتی‌های این حادثه به 222 نفر رسیده است. از این تعداد 169 نفر به صورت سرپایی و در محل حادثه درمان شدند و  53 نفر به بیمارستان انتقال یافتند که یک نفر از آنها فوت کرد و یک نفر هنوز بستری است. 51 نفر نیز پس از بستری در بیمارستان و دریافت خدمات لازم، ترخیص شده‌اند.

آمار مصدومان در حالی اعلام می شود که گزارش های متعدد رسیده از محل حادثه حاکی از فقدان ماسک های ایمنی مورد نیاز برای استفاده آتش نشانان و امدادگران است. حقیقتی تلخ که با توجه به وقوع حادثه در قلب پایتخت، بر تلخی های آن افزوده می شود و ثابت می کند که تامین جانی امدادگران تا چه اندازه جدی گرفته می شود و چقدر مسئولان بابت محافظت از این افراد دلسوز در ماه ها و سالهای آینده، تلاش می کنند!!
 
پانزدهمین پیکر بی جان هم از میان آوار خارج شد/ انتظار برای یافتن مابقی پیکر ها در طبقه منفی یک/ پیکر یکی دیگر از آتش نشانان شهید کشف شد؛ تنها سه آتش نشان مفقودالاثر هستند/ پیکر 6 شهروند نیز یافت نشده/ سلامت امدادگران برای چه کسی مهم است؟! 
 
11:11 کشف 135 گاوصندوق، تخلیه 18 هزار تن نخاله
 
سردار محمد رضا علیپور، فرمانده میدانی پلیس در محل حادثه پلاسکو در جمع خبرنگاران درباره تعداد گاوصندوق‌هایی که تاکنون از زیر آوار خارج شده،گفت : تعداد 120 گاوصندوق از زیر آوار خارج شده بود که امروز نیز 15 گاوصندوق دیگر کشف و به آنها اضافه شد. پلیس آگاهی نسبت به شناسایی مالکان گاوصندوق‌ها بررسی کارشناسانه انجام می دهد.

وی افزود: تاکنون 1280 کامیون حاوی نخاله و آوار از محل خارج شده است، در کنار هر کامیون یک مامور انتظامی تا محل دپوی ضایعات کامیونها را مشایعت می کند. در محل تخلیه ضایعات نیز مأمواران انتظامی حاضرند و بررسی انجام می شود. این در حالی است که بر اساس گزارش های منتشر شده، تا ساعت ۸ صبح ۱۳۸۶ کامیون بیش از ۱۸ هزار تن ضایعات و نخاله مربوط به پلاسکو را جا به جا کرده‌اند.
 
10:45 تعداد شهروندان مفقود الاثر 6 تن است
 
جانشین فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: ده شهروند در این حادثه مفقود شده بودند که تا این لحظه پیکر چهار تن از ایشان پیدا شده و اکنون به دنبال شش نفر دیگر هستیم. پلیس در حالی بررسی است تا ردی از کسبه مفقود شده پیدا کند.
 
وی افزود: از دیروز حضور مردم در چهارراه استانبول باعث اختلال شده و از ایشان می‌خواهیم به محل حادثه نیایند. تا زمانی که پیکری در آوار باشد، محدودیت‌های ترافیکی کلا برداشته نمی‌شود، اما تا شنبه روان‌سازی ترافیک انجام می‌شود.
 
 
10:35 آواربرداری به 90 درصد رسید
 
در حالی که روز گذشته حوالی ظهر گفته می شد آواربرداری از محل حادثه به حدود 90 درصد رسیده، امروز مسئولان از رسیدن به این درصد از آواربرداری خبر می دهند. آن هم در حالی که تمامی ساعات سپری شده از زمان ریزش پلاسکو تا کنون، آواربرداری متوقف نشده و کماکان ادامه دارد. در حال حاضر سه بیل مکانیکی و دو لودر و یک قیچی مشغول عملیات آوار برداری هستند.

این در حالی است که هنوز هم آتش در زیر آوار پرقدرت می سوزد و تصاویر منتشر شده از محل حادثه حکایت از آن دارد که آنقدر حرارت زیاد است که فلزات را گداخته می کند.آتشی که هنوز بر روی آن آب می پاشند اما ظاهرا قرار نیست به این زودی سرد شود.

10:20 جست و جو ها ادامه دارد؛ آتش زبانه می کشد

سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران در خصوص محل کشف پیکر یازدهمین شهید، گفت: این آتش نشان شهید از بخش مرکزی آواربرداری پلاسکو کشف شد. عملیات آواربرداری در بخش های مرکزی، شمال و شمال غربی محل حادثه ادامه دارد.
 
وی افزود: در قسمت شرقی، آتش نشانان به بخشی مشکوک شدند و با استفاده از ۲ دستگاه بیل مکانیکی به جست و جوی باقی پیکرها پرداختند که متاسفانه در این مسیر اجسادی وجود نداشت. این در حالی است که هنوز آتش زبانه می کشد.
 

10:00 زمان تعیین دقیق هویت اجساد
 
مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران گفت: با ارجاع پیکر یک آتش‌نشان دیگر، شمار پیکرهای ارجاعی به مرکز تشخیصی-آزمایشگاهی کهریزک به ۱۳ نفر رسید.

وی افزود: برای تعیین قطعی هویت اجساد حادثه پلاسکو، یک تا چهار روز زمان نیاز است.

09:44 تنها پیکر سه آتش نشان کشف نشده
 
در حادثه پلاسکو 15 تن از آتش نشانان قهرمان مفقود شدند و یک تن از آتش نشانان که با سوختگی حدود هفتاد درصد راهی بیمارستان شده بود، به شهادت رسید. از 15 آتش نشان مفقود الاثر در این حادثه، پیشتر پیکر مطهر سه تن از ایشان کشف شده بود و روز گذشته نیز پیکرهای مطهر 8 تن دیگر کشف و زیر آوار خارج شد. این در حالی است که دقایقی پیش، پیکر یکی دیگر از آتش نشانان مفقود در این حادثه کشف و از زیر آوار خارج شد.
 
بدین ترتیب از 15 آتش نشان مفقود در این حادثه تا کنون پیکر دوازده تن از زیر آوار بیرون کشیده شده و می شود نتیجه گرفت تنها سه آتش نشان مفقودالاثر باقیمانده است. با این ملاحظه که شهید بهنام میرزاخانی بر اثر جراحات وارده در محل این حادثه راهی بیمارستان شد و به شهادت رسید و شمار شهدای آتش نشان در حادثه پلاسکو تاکنون 13 تن است.
 
پانزدهمین پیکر بی جان هم از میان آوار خارج شد/ انتظار برای یافتن مابقی پیکر ها در طبقه منفی یک/ پیکر یکی دیگر از آتش نشانان شهید کشف شد؛ تنها سه آتش نشان مفقودالاثر هستند 
در هر مرحله از آواربرداری سگ های تربیت شده نیروی انتظامی به جست و جوی محدوده می پردازند و در کنار آن گروهی از آتش نشانان نیز کاوش موشکافانه ای برای یافتن بقایای پیکر شهدای مفقودالاثر انجام می دهند. 
 
09:30 کشف پیکر یک شهید آتش نشان دیگر
 
دقایقی پیش، نیروهای امدادی و آتش نشانان حاضر در محل حادثه موفق شدند پیکر یکی دیگر از مفقودشدگان حادثه را شناسایی کرده و از زیر آوار بیرون بیاورند. بدین ترتیب شمار پیکرهای یافت شده زیر آوار پلاسکو به شمار عدد 16 رسید.
 
ملکی، سخنگوی آتش نشانی با تایید این خبر گفت: با کشف پیکر این آتش نشان شهید، شمار پیکرهای پیدا شده به 16 رسید که از این تعداد، چهار تن شهروند هستند و مابقی آتش نشان شهید.البته یکی از همکاران آتش نشانمان نیز در بیمارستان به فیض شهادت نائل آمد.
 
08:00 توزیع صبحانه های مردمی میان آتش نشانان
 
ایسنا با انتشار عکسی از توزیع لقمه های صبحانه از سوی مردم منطقه بین آتش نشانان و نیروهای امدادی خبر داد؛ لقمه هایی که روی آن کلماتی محبت آمیز خطاب به آتش نشانان نوشته شده است.

07:15 پیکر بی جانی که قبلا پیدا شده بود، از زیر آوار خارج شد

پیکر یکی دیگر از جانباختگان لحظاتی پیش از میان آوار خارج شد و به سوی خودروی آمبولانس منتقل شد. سید جلال ملکی در این باره گفت: چند روز قبل در طبقه منفی یک، پیکر چهارنفر از هموطنان را کشف کردیم که سه نفر از آن‌ها از زیر آوار خارج شدند اما وضعیت پیکر یک نفرشان به گونه‌ای بود که نمی‌توانستیم آنرا بیرون بیاوریم چرا که هرگونه دست زدن به پیکر این فرد، ممکن بود شرایط غیرقابل پیش بینی را برای آوار ایجاد کند.

وی افزود: بنابراین طبق نظر کارشناسان و با حضور مقام قضائی قرار شد که تا سبک شدن آوار به این پیکر دست نزنیم که لحظاتی قبل توانستیم به پیکر این هموطن دسترسی یافته و آن را از طبقه منفی یک خارج کنیم؛ بنابراین به آمار ما چیزی اضافه نشده و همان آمار قبل است با این تفاوت که پیکر یکی از هم‌وطنانمان که زیر آوار مانده بود، خارج شد.

07:10 نیروهای امدادی به طبقه منفی یک راه یافتند

شنیده ها از محل حادثه حاکی از این است که نیروهای امدادی به طبقه منفی یک راه یافتند و انتظار می رود لحظاتی دیگر اجساد جدیدی یافت شود. این موضوع را سید جلال ملکی تأیید کرد.

وی از خارج کردن یک دیگ بخار از زیر آوار خبر داد و گفت: ما گمانه زنی می‌کردیم که افرادی را در طبقه منفی یک پیدا کنیم اما فعلا کسی را نیافته‌ایم البته جست‌وجوها همچنان در این قسمت‌های ادامه دارد.
 
پانزدهمین پیکر بی جان هم از میان آوار خارج شد/ انتظار برای یافتن مابقی پیکر ها در طبقه منفی یک/ پیکر یکی دیگر از آتش نشانان شهید کشف شد؛ تنها سه آتش نشان مفقودالاثر هستند 

05:00 آتش نشانان مجروح مصدوم اصرار به ادامه همکاری داند

جست و جوی پیکر جانباختگان آتش‌نشان و غیرآتش‌نشان در حالی به رغم سردی هوا و دمای 7 درجه بالای صفر در میان آوارهای آتشین ادامه دارد که گاه برخی آتش‌نشان ها مجروح می‌شود اما با این وجود اصرار به ادامه حضور در عملیات دارد.

04:00 هنوز تلاش های بامدادی با نتیجه همراه نبوده است

جست‌وجوها برای یافتن پیکر پنج آتش‌نشان و دیگر جانباختگان همچنان در حالی در میان آوارهای آتشین ادامه دارد که گاه با یافتن کپسول یا نشان و وسایلی از آتش‌نشانی، ماشین‌ها خاموش می‌شوند و جستجوی دستی صورت می‌گیرد و در ادامه باز هم ماشین‌ها روشن می‌شود و عملیات آواربرداری و جستجو ادامه می‌یابد 
 
 
برای مطالعه اخبار روز نخست به اینجا بروید

برای مطالعه اخبار روز دوم به اینجا بروید

برای مطالعه اخبار روز سوم به اینجا بروید

برای مطالعه اخبار روز چهارم به اینجا بروید

برای مطالعه اخبار روز پنجم به اینجا بروید

برای مطالعه اخبار روز ششم به اینجا بروید
 
برای مطالعه اخبار روز هفتم به اینجا بروید
 
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۱۰
با احترام به همه آتش نشانان نوشته صرفا گلایه ای به مسئولین است .
"فرق بین حادثه پلاسکو با حادثه بندرامام چیست؟"
نویسنده: علی نیک زاد

جمعه ۱۳ مرداد ماه ۱۳۹۱ بود ساعت به ۱۵:۲۵ که رسید، صدای زنگ تلفن رشته افکارش را قطع کرد، آنسوی خط فریاد سایتمن، که تا چندین متری شعاع تلفن به وضوح شنیده می شد، "کمک" را با جانِ دل شنید و تنها همین کلمه برای شروع عملیات کافی بود.. عملیاتی برای صیانت جان و مال هزاران نفر انسان ... .
بر گستره ی دریایی از مواد شیمیایی، آتش زبانه کشیده بود. دودی سیه فام و غلیظ آسمانِ پر از غبارِ مهدِ پتروشیمی کشور را چنان در آغوش کشیده که گویا سالهاست رنگِ آفتاب بر این اراضی دیده نشده! محشری کبری بود.
دسته و گروه های اطفای حریق وارد معرکه می شدند و هر بار کمتر از قبل باز می گشتند، گویا شعله های سوزانِ آن حریقِ خانمان سوز، خیالِ سیر شدن نداشت. مردانی که همچو ابراهیم بر آتش رفتند تا گلستانی از زندگی را به ما هدیه دهند، حریقِ بندرامام اگر کنترل و اطفا نمی شد، تهدیدی بس جدی برای جانِ قریب به سیصدهزارنفر شهروند بوده و چه بسا یک نسل کشیِ نفتیِ قریب الوقوع از جنس بی تدبیری مسئولین را می توانستیم در صفحاتِ پر رمز و راز تاریخِ ایران، حک نماییم.
آنگاه اهالیِ قلم بیایند و بسرایند؛ که آتش مردانِ این خطه با خون بهایِ ۹ نفر شهید والامقام؛ مقابلِ کوهی از بی مسئولیتیِ پشت میز نشینانِ کارنابلدِ هیچ کاره، جانانه ایستادند.
براستی فرق حادثه ی بندرامام با حادثه ی پلاسکو چیست؟ چرا اولی را نه تنها در رسانه ها دنبال نکردند، بلکه شهدایَش را حتی شهید ننامیدند، نه رییس جمهور بر صحنه آمد و نه هیچ مردمی! عزای عمومی هم که دریغ! در این خیال فرو رفته که فایرمَن های بندرامام مظلومانه در کنجِ مهدِ پتروشیمی ایران بار سفر بستند بی آنکه کاسه آبی بدرقه راهشان باشد. و اینجاست که انسان می تواند به حسی آمیخته از تنفر نسبت به زمین و زمان دست یابد، که چرا هیچکاه، حتی در یادبودی نیز، عدالت رعایت نمی شود.

یاد شهدای آتشنشان جان بر کفِ پلاسکو و "بندرامام" گرامی، روحشان شاد و راهشان مستدام باد..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۷
متاسفانه این بی مهری ها سبب ناامید شدن شهرستانی ها از عملکرد مسئولان بلند پایه کشور میشود.نمونه آن همین سیلاب شرق کشور و حادثه سال 91 پتروشی بندر امام . آن روز 9 نفر ققنوس وار به آتش زدند و سیصد هزار نفر شهروندان بندر امام و میلیاردها دلار سرمایه کشور در پتروشیمی را نجات دادند.. به راستی چرا کسی نامی از آنها نبرد . نه صدا و سیما و نه روزنامه ها هیچکدام در 13 و 14 و 15 مرداد نامی از آنها نبردند. انگار اتفاقی نیوفتاده بود. از تابناک انتظار میره با یک گزارش ویژه نام شهدای آن حادثه رو زنده کنه
سلامت شهروندان حداقل براى عادل فردوسى پور مهم بود كه انهم مديريت صدا و سيما از او تشكر سه لا پهنا كرد٠
اینها همان بی برنامگی است ...چرزا این شهروندها آنجا بودند .اصلا لازم نبود آتشنشانها هم داخل باشند..راهکار فقط متهم کردن مسئولین نیست .کسایی که بدون اجازه رفتن داخل مسئول این کشته ها هستند..
با سلام
شهدای ایران زمین همه عزیز و گرامی هستند اما ای کاش حداقل در گرامیداشت ها تبعیض نگذاریم. چرا عزیزی که در پتروشیمی مارون جانفشانی کرد به این سادگی فراموش شد؟ چه کسی پیگیر وضعیت اسفبار خانواده ایشان شد؟ چه تجلیلی از برادران عزیز آتش نشان که همین 6ماه قبل در پتروشیمی بوعلی سینا یک هفته تمام زیر دمای 80 درجه از جان خود مایه گذاشتند به عمل آمد؟ ایثار عزیزان پلاسکو و دیگر برادران از جان گذشته آتش نشان به هیچ وجه با این گرامیداشت ها قابل جبران نیست اما با قدردانی میشود روحیه ایثار را در وطن زنده نگه داشت. شاید اگر بار دیگر در پتروشیمی حادثه یی مثل آنچه در بندر امام و مارون و بوعلی رخ داد تکرار شود هیچ کس رقبت و انگیزه یی برای گذشتن از جان نداشته باشد و آنوقت باید تنها در انتظار فاجعه نشست.
واقعا در حق کشته های غیر آتش نشان این حادثه داره ظلم میشه و انگار فقط آتش نشانان خانواده دارند لزوم دلجویی و دستگیری از خانواده این کشته ها توسط مسئولین حتی واجبتر از آتش نشانان است چون این شهیدان حداقل سازمانی برای پشتیبانی دارند ولی کارگران و نگهبان این ساختمان هیچکس را ندارند.
بارها از این اتفاقات افتاده و آتش نشانان فدا شدند و صدایی در نیامد اما اینبار مخصوصا صدایش را زیاد کردند.
سلام.اتفاق.خبر.نمی.کند.با.خسته.نباشید..خدا.به بازماندگان.صبر.دهد.اما.ترومپت.هیچ.غلطی.نمی.توانی.بکنی.ملت.یک.صدا.جانم.فدای.رهبرم
بعضی ها صلاح ندانستند جسدشان پیدا شود .
سلا م مردان بی ادعا شما عزیزان ما هم هستید خانواده شما ما هم هستیم تا اخرین قطره خون مان راهتان را اذامه میدهیم شما فرشتگان اسمان بوداید زمین برای شما عزیزان خیلی کم بود خداوند به خانواده شما عزیزان صبر عنایت بفرماید قدردانی از تمام شهدای سرزمینمان دوستتان داریم مردان خدایی ما اینجاییم اما قلبمان با شماست فردا فرشتگان از اسمان هم می اییند خودم درد کشیده ام از نبود پدری شهید 22 سال گذشت یادتان گرامی باد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی