بازدید 48068

سخنان قابل تأمل چاوش اوغلو در مورد ایران و حزب الله بعد از نشست سه جانبه مسکو

در حالی که چندی بیش از توافق سه جانبه ایران ـ روسیه ـ ترکیه بر سر به دست دادن یک راه حل سیاسی در سوریه نمی گذرد، به تازگی مولود چاوش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در اظهاراتی که نشان از سیاست قبلی ترکیه در قبال منطقه دارد، از ایران خواسته است، فورا و پیش از برگزاری نشست مشترک سه کشور در قراقستان، نیروهای نظامی مورد حمایت خود را از سوریه خارج کند.
کد خبر: ۶۵۰۸۳۵
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸ 24 December 2016
در حالی که چندی بیش از توافق سه جانبه ایران ـ روسیه ـ ترکیه بر سر به دست دادن یک راه حل سیاسی در سوریه نمی گذرد، به تازگی مولود چاوش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در اظهاراتی که نشان از سیاست قبلی ترکیه در قبال منطقه دارد، از ایران خواسته است، فورا و پیش از برگزاری نشست مشترک سه کشور در قراقستان، نیروهای نظامی مورد حمایت خود را از سوریه خارج کند.

به گزارش «تابناک»؛ وزیر امور خارجه ترکیه در نشست کمیته اجرایی فوق العاده سازمان همکاری های اسلامی بیان کرده که در نشست سه جانبه در مسکو ایران، روسیه و ترکیه بر سر یک آتش بس در سطح ملی در سوریه توافق کرده اند و همچنین قرار شده است، ارسال کمک های انسان دوستانه به شهروندان در مناطق تحت محاصره شروع شود.

وی همچنین اظهار کرده است: رژیم (بشار اسد) باید به میز مذاکره بازگردد تا بر سر یک انتقال قدرت سیاسی واقعی مذاکره شود. ما باید در خصوص لزوم خروج نیروهای خارجی از سوریه در سریع ترین زمان ممکن و فورا یک پیام جدی بدهیم.

سخنان قابل تامل چاوش اوغلو در مورد ایران و حزب الله بعد از نشست سه جانبه مسکو

چاوش اوغلو با تصریح و تأکید بر اینکه بهترین راهکار برای سوریه، راه حل سیاسی است، گفت: در نشست سه جانبه در مسکو، توافقی بر سر اصول در راستای تسهیل گفت وگو و مذاکره مستقیم میان دولت و مخالفان به دست آمده است؛ بنابراین، وزیر خارجه ترکیه از همه کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی درخواست کرده که به دعوت این نشست پاسخ داده و در همین مسیر از آن حمایت کنند.

وی همچنین تأکید نموده که این اقدام به معنی پیام مهمی برای قدرت دوباره دادن به راه حل سیاسی جهت پایان جنگ و بحران در سوریه است.

گفته های چاوش اوغلو در کمیته فوق العاده اجرایی سازمان همکاری های اسلامی، در حالی است که وی بلافاصله بعد از نشست سه جانبه در مسکو، در کنفرانس خبری بیان کرده بود،  بر سر یک موضوع در مورد ایجاد آتش بس ملی در سوریه، اختلاف نظر اساسی است و آن نقش گروه مورد حمایت ایران در سوریه یعنی حزب الله در این آتش بس و در این کشور است که البته در موفقیت های اخیر دولت سوریه نقش بسزایی داشته است.

چاوش اوغلو با بیان اینکه هر سه کشور به مبارزه علیه تروریست های جبهه النصره و داعش در سوریه ادامه خواهند داد، بیان کرده: در عین حال گروه های مبارز دیگری نیز در سوریه هستند که از جمله آنها باید به حزب الله و سایر گروه های دیگر اشاره کرد. در نتیجه، باید به همه حمایت ها از این گروه ها پایان داد.

اظهارات چاوش اوغلو در مورد نقش ایران و گروه های مورد حمایت ایران در سوریه نظیر حزب الله در حالی است که مقامات ارشد ایرانی بارها تأکید کرده اند در سوریه تنها نقش مشاوره ای داشته و اشاره مستقیم وزیر خارجه ترکیه به گروه حزب الله در حالی صورت می گیرد که اکنون ترکیه خود حمایت های اساسی از گروه های شورشی که در سوریه علیه بشار اسد در حال مبارزه هستند، صورت می دهد.

در واقع ترکیه از گروه ارتش آزاد سوریه حمایت های مالی و تسلیحاتی اساسی می کند که در اصل یک گروه نظامی سکولار تشکیل شده از نظامیان اخراج شده از ارتش دولتی سوریه است. این گروه ترکیبی از عرب ها و ترکمن های سنی است که اساسا از سوی ترکیه حمایت می شوند و در زیر چتر این گروه، سایر گروه های شورشی از جمله احرار الشام، جبهه شام، گروه نورالدین زنکی، جیش التحریر و سپاه شام قرار دارند.

سخنان قابل تامل چاوش اوغلو در مورد ایران و حزب الله بعد از نشست سه جانبه مسکو

در واقع ترکیه با حمایت مستقیم از ارتش آزاد سوریه در حال حمایت غیر مستقیم از سایر گروه هایی است که در سوریه علیه بشار اسد اسلحه به دست گرفته اند و از سال 2011 تا کنون بخش های مهمی از سوریه را به آشوب کشیده اند.

البته ترکیه در حمایت از این گروه ها دو هدف را همزمان دنبال می کرد که تقریبا هر دو هدف ترکیه در حال حاضر ناکام مانده و شاید یکی از دلایل ورود ترکیه به دستور کار تعیین شده از سوی روسیه و ایران نیز شکست در تعقیب این دو هدف باشد!

هدف اول ترکیه از حمایت از ارتش آزاد سوریه سقوط نظام بشار اسد در این کشور و جایگزین کردن گروهی سکولار و پیرو سیاست های دولت ترکیه در سوریه بود. هدف دوم که سیاست مداران ترک کمتر به آن اشاره کرده اما وقایع و تحولات میدانی اخیر به خوبی از آن حکایت دارد، جلوگیری از قدرت گرفتن کردها در مرزهای سوریه و ترکیه است.

اما ورود روسیه به جنگ سوریه و ائتلاف با ایران و بشار اسد در این کشور منجر به آن شد که هدف اول ترکیه در این کشور به شکلی اساسی ناکام بماند و این امر ترکیه را مجبور به آن ساخت تا با رها کردن دستور کار قبلی و استراتژی سقوط بشار اسد، تن به راه حل سیاسی و مذاکره با دولت را بدهد.

همچنین حمایت آمریکا از گروه ها کرد در راستای مبارزه با داعش نیز منجر به آن شده است که ترکیه به شدت در تنگنای امنیتی در مرزهای خود قرار گرفته و تلاش های این کشور برای مقابله با کردها محدود به سیاست دربرگیری و مراقبه باشد.

در یک چنین شرایطی که ترکیه در پی شکست های استراتژیک و اساسی خود در سوریه تن به همراهی با ایران و روسیه داده است، و در حالی که هنوز گروه های مورد حمایت این کشور در سوریه اسلحه به دست داشته و علیرغم شکست در حلب هنوز بر بخش هایی از سوریه تسلط دارند، سخنان چاوش اوغلو در مورد ایران و حرب الله لبنان جای تامل بسیار دارد.

به عبارت دیگر چاوش اوغلو در پی آن است که با یک بازی سیاسی قبل از برگزاری نشست سه جانبه در فوریه 2017 در قزاقستان از شکست های احتمالی دیگر ارتش آزاد سوریه و گروه های مورد حمایت خود در آینده جلوگیری کند. ترکیه در تلاش است تا بیش از این عقب نشینی های گرو های معارض مورد حمایت خود در سوریه تداوم نداشته باشد و همچنین در پی آن است که تا قبل از این نشست سه جانبه – که احتمالا دستور کارهای عملیاتی نهایی برای سوریه در آن تدوین خواهد شد – حداقل به لحاظ سیاسی جبران شکست های عملیاتی شورشیان را کرده و برگی برای بازی کردن و گرفتن امتیاز به نفع خود و گروه های تحت حمایت خود در اختیار داشته باشد.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۵۳
انتشار یافته: ۴۹
ساعت خواب ! همان روز در شبكه خبري اروبا پخش كرد و من در اخبار و اظهارات كارشناسان داخلي فقط قسمت حمايت از توافق و خروج تروريستها را شنيدم !
اتفاقا تعجب هم كردم . اينطوريه كه صدا و سيما اصلا قابل اطمينان و تنها اتكا خبري نيست
اینها ادم بشو نیستند
از قدیم گفتند توبه آقا گرگه مرگ ! مگر میشود که ترکیه در راستای مقاومت گام بردارد فقط می خواست برود روسیه ببیند که ایران و روسیه چه عملی را می خواهند انجام دهند که راهکار مقابله پیدا کند و به اربابش عموسام اعلام کند و خود شیرینی تا حکومتش پایدار بماند در حالی که به تعدادی از داعش دستور داده تا 2 سرباز بدبخت رو بسوزانند تا در ظاهر به تمام دنیا اعلام نماید که داعش دشمن ما است و اگر نفتش را با 10 دلار می خریم و مجروحانش را مداوا می کنیم این یک کار اقتصادی است و اشکالی هم ندارد !!!!!!!!!!!
مسئولان زود گول ژستهای سیاسی ترکیه را نخورند آنها برای منافع خود با شیطان هم اعتلاف می کنند رفیق دزد وشریک قافله اند تا دیروز با عربستان بودند ومنتفع می شدند امروز بدلیل ترس از روسیه بابت ترور سفیرش فعلا دو دوزه بازی می کنند فردا هم خدا می داند چه در سرشان است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
همینطوری حماس رو به بازی گرفتن
نوش جونتون
تا ترکیه باهاتون دست داد و تو صورتتون خندید فراموش کردید چه تفکری نسبت به ایران داره
فقط این وسط باید مواظب باشیم ترکیه و روسیه یک دفعه با هم برادر نشوند
خیلی باید هوشیار بود..اردوغان خودش رو در حال غرق شدن میبینه و ممکنه هر کسی رو با خودش به زیر آب ببرد.
این عثمانی ها منتظر فرصتی هستند تا زهرشان را به ایران بریزند .دستشان از همه جا کوتاه شده و ایران از سوریه گرفته تا عراق و ارمنستان ترکیه رو محاصره کرده .ولی الان باید ایرانی ها ترکیه رو تحریم کنند
ترکیه ثابت کرده که برای نقشه های بچگانه خودش از هیچ حماقتی توی منطقه دریغ نمیکنه
كول اين اقا روباه را نخريد اون دوست روسيه وما نيست .
محمدازتبریز شمازیاد حرص نخور برو یه کم رواملات کارکن،
اعتماد به اردوغان مثل اعتماد به صدام حسین میمونه
من احساس مي كنم روند اجرايي گفتگوي كنوني به نفع مانيست چون كلا ً روسيه سكاندار اصلي ميدان مي باشد مابايد فكرديگري بكنيم
دولت ترکیه در حال حاضر در گوشه رینگ گیر افتاده و نه راه پیش دارد نه راه پس، ادامه استراتژی فعلی که ثابت شده جواب نخواهد داد و با توجه به پیروزیهای ارتش سوریه دورنمایی برای آن قابل تصور نیست، تغییر استراتژی و همراهی با جبهه مقاومت هم باعث خواهد شد از یک طرف منافع باد آورده از طرف کشورهایی مثل عربستان و قطر از دست برود و از طرف دیگر تروریستهای دست پرورده ای که در کشور ترکیه پراکنده هستند مشکلات امنیتی را برای این کشور ایجاد کنند مضافا اینکه جوابی برای مردم این کشور نخواهد داشت لذا اظهاران مقامات سیاسی این کشور چند پهلو و همراه با تناقض می باشد.
نفاق در وجود این سیاست مداران مکار ترکیه و ناجوانمردی در سرشت این عده بیشتر از سیاست مداران دیگر است. این گروه حزب عدالت و توسعه از منافق ترین و رذل ترین سیاست مداران هستند که با پروپاگاندا سازی در اتفاقات ترکیه و فلسطین و یمن و بحرین دست دارند آینها سرپنجه ای آغشته به خون دارند.
ترکیه رقیب دیرین ایران است و بسیاری از موارد تعارض منافع دارند. البته ایران بسیار خویشتن داری کرده بخصوص در مقابل فتنه پان ترکیسم
آنچه که مهم است در عرصه میدانی ترکیه و سایر همپیمان آن مانند عربستان کم آورده اند و ایران با تکیه بر نیروهای مردمی توانسته است نقشه آنان را خنثی کند
البته در میان وظیفه هم ما با نوع گرایش فکری ، همبستگی ملی بوده و باید هر چه بیشتر آنرا تقویت نمود
مرده شور اردوغان ...
اینکه داعش والنصره راگروههای تروریستی بدانند وسایر گروههای مسلح را معارض پیشرفت بسیار خوبیه .ترکیه هیج وقت یک سیاست با ثبات نداشته وهر مدت رنگ عوض می کند چون دراصل قدرتمند نیست
ترک ها خنده دار شدن، مثل اونی که هی کتک می خوره باز پامیشه میگه دفعه بعدی هم همینه :) ترکیه باید بین ایران کردستان ارمنستان و یونان تجزیه بشه. ختم کلام.
ترکیه از هر آخوری که باشد ، منفعت خود را دنبال می کند وبرای رونق اقتصادی خود با همه طرف ها ارتباط دارد.
اين قابل توجه وزارت خارجه و وزير محترم وفهيم جناب دكتر ظريف عزيز
تركها قابل اعتماد نيستند انجا كه لازم باشد با جنجر به پست دوستان و بعضي وقتها با پنبه سر مي برند
بهترین کار ادامه ایران به سیاست خودش در سوریه و عراق است و اینکه داعش و تروریستها را در این دو کشور سرکوب و به ماوای اصلیشان یعنی ترکیه برگردانند .
اینها ذاتشون باج بگیر هستد
اگر این عکس آرشیو نباشه این بی چاره کنار پرچم عربستان ایستاده یا میزبانه یا مهمان عربستانی هاست برای دوشیدن این اعراب جاهلی باید حرف های دلخوشی عربا زده بشه
در هر حال زیاد روی حرف حکومت ترکیه نمیشه حساب کرد
مابا این همه هزینه و فداکاری ، وترکیه بعد از اون همه چپاول منابع نفت و تقویت داعش و بعد از ترور سفیر روسیه در مقابل همه دوربین ها ،
خالا هردو دوریک میز نشسته ایم و ظاهرا همه غنائم به ترکیه رسیده است که اینگونه بعد از نشست سه جانبه سخن میگوید.نمبخواهم باور کنم ولی ....
نباید به ترکیه سفر کرد. حکومت ترکیه حامی تروریسم است و اردوغان صدام جدید منطقه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
دقیقا
چرا برای انتقال قدرت در ترکیه و عربستان و بحرین و قطر و کویت و عمان و .... کسی دلسوزی نمیکند
ترکیه بدلیل تداوم سیاست های مخرب و مزورانه خود در خارج از مرزها و سیاست های دیکتاتوری داخلی اردغان و دیگر سیاسیون ترک به بد روزگار و عاقبتی خواهد افتاد.
تاريخ نشان داده عثمانيها هيچوقت قابل اعتماد نيستند و هميشه در پي اين بوده اند ناكاميها در ميدان جنگ را در ميدان مذاكره و ديپلماسى جبران كنند، بايد امانشان را بريد و تمام گروه هاي تروريستى را سركوب كرد، بايد مراقب بود پيروزي صفّين بار ديگر با خدعه و نيرنگ حكميّت به شكست تبديل نشود.
ترکیه مثل اربابش آمریکا به هیچ وجه قابل اعتماد نیست و کاملا" معلومه که هرگز دست از حمایت از تروریست ها بر نداشته و همچنان کینه و دشمنی خود با جبهه مقاومت را در دل دارد و تغییر موضعی که گاه گداری در دولتمردان ترکیه مشاهده می شود فقط یک تاکتیک برای پیشبرد اهداف شیطانی اش متناسب با شرایط میدانی در سوریه و عراقه ولذا ایران باید محکم و بدون توجه به لاتاعلات مسئولین ترکیه به سیاست عزتمندانه خود در منطقه ادامه دهد و مطمئنیم که خواهد داد .
ترکیه باعث قتل و آوارگی ویرانی و نابودی سوریه شد انشااله خداوند ترکیه را بدتر از سوریه نابود کنه
پاسخ ها
سولماز
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
نه اینکه خیلی به پناهندگان سوری کمک کردین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
اونوقت اونایی که میرن آنالالیا عشق و حال ، تکلیفشون چی میشه ؟؟؟؟؟
با سلام به دست اندر کاران سایت محترم تابناک
به نظر من فعلا در مورد طرف پیروز یا شکست خورده سوریه صحبت کردن عجولانه است. کار سوریه دارد پیچیده تر می شود و در عین حال موعد تقسیم منافع دارد نزدیک می شود . یک استراتژی هوشمندانه در این زمینه لازم است وگرنه متاسفانه باید منتظر انشقاق و چند دستگی در جهان اسلام و تقسیم منافع بین امریکا و روسیه باشیم. سوریه به عنوان یک کشور اسلامی ویران شده و سایر کشورهای اسلامی هم به جان هم افتاده اند. روسیه هم که با همه در حال مذاکره است!!!!!!! تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
نه ترکیه و نه روسیه هیچ کدام قابل اعتماد نیستند، امیدوارم هزینه هایی که ایران در سوریه داده توسط روسیه با ترکیه و عربستان معامله نشه.
با کمی مسامحه می توان گفت اردوغان همان البغدادی است باضافه مقدار زیادی خماقت و ظاهرسازی هایی که هیچ کس راگول نمی زند
هدف اول ترکیه از حمایت از ارتش آزاد سوریه سقوط نظام بشار اسد در این کشور و جایگزین کردن گروهی سکولار و پیرو سیاست های دولت ترکیه در سوریه بود؟! فکر کنم منظور از گروه سکولار اخوان المسلمین باشد
با سلام تورکیه یه کشور اسلامی است و امینت تورکیه امینت منطقه بخصوص کشور ماست، و در ضمن تورکیه برای امینت مرزهای خود وارد سوریه و عراق شده و با تروریست های کرد و داعش مبارزه میکنه و خواهد کرد و ما هم باید از تورکیه حمایت بکنیم!
از نظر من اردوغان و چاووش اوغلو دو آدم بسيار احمق هستند با كردها كه مشكل داره با پ ك ك هم نشكل داره با داعش هم كه معلوم نيست چند چنده با همسايه هاش هم كه كلا مشكل داره با عراق ايران سوريه و روسيه،با گولن و نصف مردم خودش هم مشكل داره و كلا با همه مشكل داره،و جالب به اينه كه فقط هم هارت و پورت زيادي ميكنه
متاسفانه فرصت نابودی ۲۰ هزار تروری در حلب به راحتی آب خوردن از دست رفت باید ارت سوریه یک محله حلب را به زندانی بزگ برای تروریستها تبدیل میکرد آقای پوتین هم سفیرش را کشتن هم دردسر مقاومت را زیاد کرد اعتماد به این آقا یعنی اردوغان از اساس اشتباست باید عملیات محاصره استان ادلب و قطع ارتباط این استان باترکیه با یک عملیات سنگین هم ازسمت لازقیه وهم ازسمت حلب در دستور کار قرار گیرد
ترکیه کثیف ترکیه مزدور ترکیه صهیونیست ترکیه شیطان ترکیه منافق ننگت باد
پاسخ ها
115
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
واااااااای نترکی امبولانس نداریم ها بفرستیم واست همشون رفتند ماموریت.
فقط پوتین محور مقاومته .. اردوغان هیچ چی نیست ... پوتین نشان داده که محور مقاومت است این را همه دنیا به خصوص جهان اسلام میدانند
اردوغان رویای امپراطوریه عثمانی را به گور خواهد برد.زنده باد سرذار سلیمانی
ازاین اردوغان شیطان صفت ومهره سرسپرده سازمان جاسوسی موسادودولتش هرچی بگید میاد آخراین مردکه شیطان صفت مردم ترکیه راهم فدای رقتارشیطانی خودخواهدکردکوعقل سالم درترکیه که شراین حرمزاده راکم کند.
ترکیه کشوری است در شرف ازهم پاشیدن بر اثر سیاستهای بسیار نادرست مسولانش .همه دنیا دیدند که ترکیه نسبت به امریکا بیشتر از داعش حمایت میکند حالا که نتوانسته با امریکا و کشورهای دیگر داعش را شکست بدهد 180 درحه تغییر کرده نه شما برو که کلاه ات را باد دارد میبرد توی جساب دیگران و شریک دزد و رفیق قافله نباش به مردمت برس که با این کودتای ساختگی درصد زیادی از مردم را زندانی کردید مثلی هست که میگویند اقای اوغلو خودتی ....
تو کل تاریخشون را بگردید فقط قتل وجنایت میبینید حتی تو این سریالهای تاریخی تخیلیشون میبینید برادر به برادر پدر به پسر رحم نمیکنه .الان هم دنبال امپراتوری عثمانی هستند و داعش سربازان ینی چری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم