بازدید 3607

تجمع وحدت‌آمیز نژاد و مذهب در اندونزی

ارتش برای تظاهرات وحدت فراخوان داده بود و روز چهارشنبه حدود 30 هزار نفر در تجمع جاکارتا حضور داشتند، هر چند گفته می شود نیمی از این افراد از نیروهای ارتش یا پلیس بودند.
کد خبر: ۶۴۴۹۰۶
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰ 01 December 2016
هزاران نفر از مردم اندونزی طی تظاهراتی در سراسر این کشور که ارتش برنامه ریزی کرده بود در حالی که تنش های مذهبی و نژادی در اندونزی در حال شکل گیری است، بر وحدت ملی تاکید کردند.

به گزارش ایرنا، تجمعات گروه های اسلامگرا در اندونزی در مخالفت با فرماندار مسیحی و از نژاد چینی 'جاکارتا' پایتخت این کشور که به زدوخورد با پلیس نیز انجامید، احتمال تنش های نژادی و مذهبی در اندونزی را افزایش داده است.
 
حدود 30 هزار اندونزیایی تنها در جاکارتا گردهم آمدند تا در آستانه تجمع دیگر اسلامگراها که قرار است روز جمعه پس از اقامه نماز برگزار شود، بر وحدت تاکید کنند.
 
ارتش برای تظاهرات وحدت فراخوان داده بود و روز چهارشنبه حدود 30 هزار نفر در تجمع جاکارتا حضور داشتند، هر چند گفته می شود نیمی از این افراد از نیروهای ارتش یا پلیس بودند.
 
نمونه این تظاهرات در شهرهای بزرگ دیگر اندونزی نیز برگزار شده است. گروه های مردمی با پوشیدن کلاه و سربند در رنگ های قرمز و سفید از پرچم اندونزی سرودهای ملی می خواندند و خواستار وحدت بین مردم شدند.
 
از سوی دیگر براساس گزارش روز پنجشنبه رسانه های محلی، نیروهای امنیتی در حال آماده شدن برای مقابله با حرکت های افراطی در اعتراض گسترده دوم اسلامگراها در جاکارتا هستند که روز جمعه علیه فرماندار این شهر برگزار می شود که وی را مرتد خوانده اند.
 
'باسوکی تجاهاجا پورناما' فرماندار چینی تبار مسیحی جاکارتا اکنون نامزد انتخابات ماه فوریه سال آینده برای فرمانداری است و براساس قانون مصونیت دارد، اما فشار اسلامگراها باعث شد دولت، قانون را زیرپا بگذارد و وی را به دادگاه بکشاند تا شرایط آرام شود، اما این سیاست نیز جوابگو نبود.
 
نخستین اعتراض که در آن بیش از 100 هزار نفر شرکت کردند 4 نوامبر (14 آبان) برگزار و به خشونت کشیده شد. در این حرکت یک نفر کشته و ده ها تن از تندروها هنگام درگیری با پلیس مجروح شدند.
 
پلیس معتقد است تروریست های حامی داعش با نفوذ داخل معترضان عامل این تنش بوده اند.
'باسوکی تجاهاجا پورناما' فرماندار کنونی جاکارتا و معاون 'جوکو ویدودو' در زمانی که تصدی فرمانداری جاکارتا را بر عهده داشت از حامیان جوکووی در زمان انتخابات ریاست جمهوری بود.
وی اکنون متهم به توهین به مقدسات شده است و مخالفان سیاسی از جمله تندروها از این موضوع استفاده کرده و تلاش می کنند جوکووی و فرمانداری را که از وی حمایت می کند به حاشیه برانند.
 
خشونت های چهارم نوامبر باعث شد جوکو ویدودو دیدار رسمی خود از استرالیا را لغو کند و از آن زمان، بیشتر وقت خود را برای ارتباط با گروه های مسلمان و رهبران سیاسی و نظامی گذاشته تا به تنش ها پایان دهد.
 
در صورتی که 'باسوکی تجاهاجا پورناما' در دادگاه محکوم شود با پنج سال زندان مواجه خواهد شد.
 
به رغم دادگاهی شدن فرماندار جاکارتا، گروه های اسلامگرا همچنان تقاضا دستگیری وی را مطرح می کنند که مطابق با قانون انتخابات نیست.
 
مقامات اندونزی اعلام کرده اند اعتراض روز جمعه می تواند یک پوشش برای خیانت باشد.
پلیس بیش از 20 هزار نیرو را برای آرام برگزار شدن تجمع روز جمعه مخالفان فرماندار جاکارتا به حالت آماده باش درآورده است.
 
مقامات امنیتی اندونزی نسبت به برگزاری اعتراضات روز جمعه که ادامه تلاش گروه های اسلامی برای دستگیری فرماندار جاکارتا است، هشدار داده اند.
 
فرماندار جاکارتا پیشتر در سخنانی با استناد به آیه ای از قرآن گفته بود مسلمانان از انتخاب یک غیرمسلمان به عنوان رهبر خود منع شده اند. این اظهارات باعث شد مسلمانان وی را متهم به ارتداد کنند. اتهامی که اکنون تحقیقات پیرامون آن در حال انجام است.
 
'تیتو کارناویان' رئیس پلیس ملی اندونزی و 'گاتوت نورمانتیو' فرمانده ارتش این کشور اعلام کردند اطلاعات معتبری در دست دارند که احتمال وجود خیانت در پشت این اعتراضات را نشان می دهد.
فرماندار فعلی جاکارتا که قرار است در انتخابات ماه فوریه این پست نیز شرکت کند، نخستین مسیحی و چینی است که در نیم قرن گذشته توانسته است فرمانداری پایتخت را که یکی از بزرگترین شهرهای جهان است، در اختیار گیرد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج