بازدید 23967

پشت پرده حوادث خونین سریالی ریلی سمنان + فیلم

با توجه به این که حادثۀ سال 93 ایستگاه "امروان" دامغان در حوزه ریلی شمال شرق کشور قرار داشت و حادثه امروز نیز در همین محدوده و شبیه به همان حادثه است، این پرسش ایجاد می شود که درصورت انجام شدن اقدامات لازم، چرا ما باید باز شاهد از دست دادن جان هموطنان مان به خصوص در این مسیر باشیم؟ آیا این بی تدبیری مسئولین و بی توجهی آن ها به حفظ جان مسافران را نشان نمی دهد؟
کد خبر: ۶۴۳۵۹۳
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲ 26 November 2016
با توجه به این که حادثۀ سال 93 ایستگاه "امروان" دامغان در حوزه ریلی شمال شرق کشور قرار داشت و حادثه امروز نیز در همین محدوده و شبیه به همان حادثه است، این پرسش ایجاد می شود که درصورت انجام شدن اقدامات لازم، چرا ما باید باز شاهد از دست دادن جان هموطنان مان به خصوص در این مسیر باشیم؟ آیا این بی تدبیری مسئولین و بی توجهی آن ها به حفظ جان مسافران را نشان نمی دهد؟

به گزارش «تابناک اقتصادی» طی حادثه ای در محور سمنان - دامغان و در ایستگاه هفت خان؛ صبح جمعه دو قطار مسافربری با یکدیگر برخورد کردند که باعث خروج 4 واگن از ریل و حریق دو واگن شد. این حادثه 44  کشته و بیش از 100 مصدوم  به همراه داشته است. پیشتر نیز، یک قطار مسافربری در مسیر تهران-مشهد در تاریخ 15خرداد 93 در ایستگاه امروان  دچار سانحه شده بود. در این سانحه نیز، بر اثر برخورد قطار مسافربری با یک قطار باری متوقف در ایستگاه یک نفر کشته و 31 نفر مجروح شده بودند.

هشداری دیگر برای توجه به حمل و نقل ریلی


طی حادثۀ قبلی، مدیرکل راه آهن شمال شرق استعفا داد و سه نفر از مدیران شامل معاون اداره کل شاهرود، رییس اداره سیر و حرکت، و رییس اداره ایمنی راه آهن شاهرود برکنار شدند. همچنین مقرر گردید اقداماتی جهت پیشگیری از بروز مجدد چنین حوادثی انجام شود. این موارد به قرار زیر بود:

1- مقرر گرديد به جهت سير ايمن کليه قطارها و جلوگيري از هرگونه خطاي نيروي انساني نسبت به نصب باليس در ورودي ايستگاهها و سيستم onboard برروي کليه لکوموتيوهاي کشور حداکثر تا پايان سالجاري اقدام تا در مناطق مجهز به سيستم علائم الکتريکي از بروز اين مورد ( عبور از چراغ قرمز ) جلوگيري بعمل آيد. 

2- مقرر گرديد در محور تهران - مشهد جهت ورود قطارها به خط قبولي برابر سيستم علائم اقدام و عمل باطل نمودن مسير پس از ورود قطار به بلاک  ممنوع گردد. به  جز شرايط خاص و استثنايي که بايستي گزارش آن توسط کشيک مربوطه ارائه گردد .

3- با توجه به کمبود شديد نيروي انساني دربخش سير و حرکت علي الخصوص در بخش راهبري ( لکوموتيوران ) مقرر گرديد اقدامات لازم جهت تسريع در جذب  1500 نفر لکوموتيوران و طي دوره هاي آموزشي مربوطه در سال جاري صورت پذيرد .

4- مقرر گرديد به منظور تشديد کنترلهاي لازم از اين پس صدور تاييديه نهايي گواهینامه لکوموتيورانان و همچنين آزمايشات ادواري آنان بجاي اداره کل سير و حرکت توسط اداره کل ايمني و نظارت بر شبکه صورت پذيرد .

5- نظر به استفاده ايمن از سيستم  C.T.C درمحورهاي مختلف ازجمله محور تهران – مشهد اقدام به محلي ( local  ) نمودن کنترل ايستگاه تنها تحت شرايط خاص و پس از موافقت واحدهاي ذيربط در مرکز باشد.

با توجه به این که ایستگاه امروان دامغان در حوزه ریلی شمال شرق کشور قرار دارد و حادثه امروز نیز در همین محدوده و شبیه به حادثۀ سال 93 است، این پرسش ایجاد می شود که اگر اقدامات بالا به درستی انجام شده است چرا ما باید باز شاهد از دست دادن جان هموطنان مان به خصوص در این مسیر باشیم؟ آیا این بی تدبیری مسئولین و بی توجهی آن ها به حفظ جان مسافران را نشان نمی دهد؟

غلامرضا کاتب نماینده گرمسار و عضو هیئت نمایندگان سمنان در مجلس شورای اسلامی، در مصاحبه با خبرنگار اقتصادی تسنیم، مدیر ایستگاه قطار سمنان را مقصر اصلی این حادثه دانشته است، چرا که به نظر وی، مدیر ایستگاه قطار سمنان با دادن دستور حرکت، به قطاری که در ایستگاه  بوده، عامل برخورد دو قطار  بوده است. 

اما این بسیار عجیب است که با رخ دادن این حوادث ما هر بار بخواهیم تقصیر را بر گردن فلان شخص با فلان سمت بندازیم و بعد شاهد استعفا یا برکنار شدن آن ها باشیم. مسلماً چنین اقداماتی نه موجب زنده شدن کشته شدگان و تسلی بازماندگان آن ها، و نه مانع از بروز مجدد چنین حوادثی می شود.

با توجه به این که کشور ایران از لحاظ وسعت جغرافیایی از مساحت بسیار بزرگی برخوردار است و معمولاً مسافتی که مسافران باید بپیمایند بسیار طولانی ست، و همچنین با توجه به گران بودن قیمت هواپیما و ناامن بودن مسیر جاده ها و امنیت و ایمنی پایین خودرو ها، انتظار آن می رود که به حمل و نقل ریلی کشور توجه ویژه ای شود و با تجهیز و توسعه  خطوط ریلی و افزایش ایمنی بتوانیم بستری مناسب برای حمل و نقل هم‌میهنان عزیزمان فراهم کنیم. 

تعداد بازدید : 79


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۰
انتشار یافته: ۲۴
بــــــــــــــــــــــــــــــــــا این وزیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــر؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!
فعلا اولویت آقای آخوندی خرید هواپیماهای ایرباس و بوئینگ برای از ما بهتران است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
چرا منفی میزنید خوب راست میگه
از هر 1000 نفر نسافر فقط 3 نفر با هواپیما سفر میکنن... به عقل رجوع کنید بهتره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
عجب !!! این همه پزشک و متخصص و کارشناس که روزانه در حال رفت و آمد از شهر به شهر هستند و سفر های روزانه انحام میدهند با قطار رفت و آمد کنند ؟ هواپیما را از ما بهتران سوار نمی شوند . هواپیما وسیله ایست برای آنهایی که برای کار ضروری باید زودتر به مقصد برسند .
مشگل نمایندگان مجلسه که چنین وزیری را انتخاب می کنند؟
مشکلات راه اهن فقط حادثه های این جوری نیست. هزاران مشکل ریز و درشت دارد که امان مسافران را بریده، از شکاف های پنچره واگن و کوپه ها که در روزهای سرد هوای بیرون گرم تر از هوای داخل کوپه است، تاخیر های بیشمار، تعجیل در رسیدن قطار به مقصد، قیمت بالای بلیط قطار، کثیفی ملافه و بالش و .... را مواردی از این مشکلات قطارهاست.
همش تقصیر راننده اتوبوسه بیخیال بقیه ....
این اتفاق حتی در زمان های گذشته که تک ریل بود و تلفن های قورباقه ای و ... نیافتاد . آخه الان با وجود سیستم های هوشمند و GPS و ... چرا باید این فاجعه رخ بده . چرا یک مقام مسئول درشت استعفا نمی ده ؟؟؟!!!... آقایان با دین ، از کشورهای بی دین یاد بگیرید که در چین نخست وزیر به خاطر آن حادثه دریایی استفا کرد و گفت هنوز زجه ی دلخراش قربانیان در گوش من است و خواب ندارم !... اما مسئولین ما آسوده بخوابند......................
من هر هفته در اين مسير رفت و آمد مي كنم قطار تهران گاهي با يك ساعت و نيم تأخير مي رسد و وقتي يك بار به رئيس قطار اعتراض كرديم گفتند اگر پاسپورت داريد به محل تولدتون نگاه كنيد اينجا ايران است!
وزیری که دائما شعارهای توخالی را با شجاعت فریاد میکندچون خیالش هم راحت است فقط شعار باید داد وبس تا زمان بگذردوکسی هم پاسخ گو نبوده و نخواهد بود.
بی برنامه ترین و بی تدبیرترین وزیر دولت آقای روحانی این آقای آخوندی است که امیدوارم دیگه در هیچ دروره و هیچ سمتی و کابینه ای ایشون رو نبینیم . ان شاالله
متأسفانه احساس مسئولیت و وجدان کاری در ایران از بین رفته است . اگر کسی را به خاطر کوتاهی و قصورش در انجام وظیفه اش بازخواست کنی ، پاسخی که دریافت خواهی کرد این است " حالا مگه چی شده " !!!
بی برنامگی های این وزارتخونه برای سر و سامان دادن به راههای ارتباطی به مرزهای عراق رو هم به سایر ضعفهای ایشون اضافه کنید. گویا خریدن هواپیما براشون از همه چیز مهمتره.
ایشون فقط فحاشی به مسکن مهر رو خوب بلد هستند و زدن حرفهای سیاسی بی ربط
آقا سیاسی اش نکن لطفا، جون چند تا از هموطنان از دست رفته و خانواده ها داغدارند، این موضوعات چیزی نیست که بتوان با مقصر جلوه دادن یک نفر و دو نفر حل کرد. اگر هم که می بینید تکرار می شه چون به همین روش سیاسی کردن و متهم جلوه دادن دو سه نفر موضوع سر هم اومده. جو ندید که دوباره ماست مالی بشه. این کارها بررسی فنی و اجرای دقیق می خواهد. قطعا اگر روال های استاندارد و ابزار اون توی ترددها لحاظ بشه این اتفاقات نمی افته و موضوع اینه که راه آهن مثل مترو یک سیکل بسته و کوچک نیست. امکانات، نیروی انسانی آموزش دیده و متعهد و برخوردار و مدیریت. اگر آموزش و پرورش بدلیل ضعف نیروی انسانی و بودجه و مدیریت به این حال روز میافته ... نتیجه توی کارهای اجرایی به این صورت خواهد بود. آموزش پرورش تاثیر بلند مدت و بسیار نامحسوس داره ولی کارهای اجرایی نتیجه اش دفعتی و خسارت بار خواهد بود.
حالا این پشت پرده چه بوده است که تیتر کرده اید؟ برای توجه کردن مخاطب به یک خبر لازم نیست عنوان پشت پرده به آن بدهید. انگار در پشت پرده عده ای توطئه کرده اند. لطفا اخلاق روزنامه نگاری را رعایت کنید.
مدیر عامل شرکت راه آهن و مدیر کل ایمنی راه آهن باید عزل شوند.........
اگر حرف نماینده گرمسار درست باشه رییس ایستگاه قطار سمنان قاتله و باید محاکمه شود
آیا با عوض شدن وزیر این مشکلات برطرف خواهد شد. مشکل اصلی ما هستیم خود ما تک تک مردم ایران در هر جا که هستیم. ما تک تک مردم ایران فقط از دیگران و مسئولین وقت انتقاد می کنیم در حالیکه اکثریتمان وظایفمان را درست انجام نمی دهیم . ما همین مسئولان را انتخاب می کنیم و معمولا به خاطر طمع کاری فریب وعده های آنها را می خوریم.
نوش دارو بعد از مرگ سهراب،چه فایده ای داره این همه خانواده عزادار شدن.
الان هم احتمالا بجای جواب دادن به این مشکل از مشکل مسکن مهر میگه ، مسکنی که اگر اشتباه بود هم وظیفه داشت تمومش کنه ولی نکرد ، مشکل این قطارها رو هم این شخص نمیتونه حل کنه
فقط برای محور تهران – مشهد ؟؟؟؟؟؟؟
بقیه مسیرها ایمنی نمی خواهند!
این آقا نماینده گرمسار بوده و به دلیل مشکلاتی که با سمنان دارن می خواد بندازه گردن سمنان. یکی نیست بگه وقتی مرکز استان سمنان هست چه ربطی به شاهرود داره؟
تنها راه راهی از این معضلات رفتن اخوندی است
اخوندی استعفا استعفا همین و بس
شعار هر ایرانی استعفا استعفا
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل